Více

Jiří Balvín: Informace o MTV nás nezaskočila, ale je to nečekané

Co si myslí generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín o chystané české pobočce MTV? Má podle něj tento kanál naději na úspěch? Kdy požádá Óčko o vydání kompenzační licence? Na tyto a další otázky odpovídal šéf českého hudebního kanálu v našem rozhovoru. Jiří Balvín se netajil ani tím, že díky Óčku začaly české skupiny opět točit hudební videoklipy a že by do budoucna rádi zavedli vícekanálový zvuk.

Začněme velmi aktuálním tématem. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila na svém posledním zasedání společnosti Mina Media licenci, která umožní rozšíření chorvatského MTV do dalších lokalit, včetně Česka a Slovenska. Co si o tom myslíte?

To, že se chystá MTV do Česka, je informace, která už tu běhá poměrně dlouhou dobu. My jsme jednali a jednáme s MTV o nějaké možnosti spolupráce, takže nechci říci, že by nás toto nějak překvapilo nebo zaskočilo, ale je to nečekané.

V případě, že by na spolupráci s MTV nakonec došlo, jaké byste rádi připravovali pořady?

Nabídka byla poměrně široká. Zatím není nic konkrétně dohodnuto, protože se hledá forma. Zda by šlo o přebírání programových tipů počešťováním nebo přebíráním celé licence. Velmi bychom měli zájem např. o tuningování aut (pořad Pimp My Ride, pozn. red.). To je prodejný formát. Určitě by nás zajímal i formát, jak lidé vyrábějí grafiku.

Jiří Balvín

Myslíte si, že české MTV, pokud začne vysílat, má naději na úspěch?

MTV udělalo regionální pobočku v Polsku a ta nebyla příliš úspěšná, hlavně co se ekonomiky týká. MTV je sice úspěšná značka, ale i když je silná, tak to neznamená, že bude zřizovat pobočky, které budou prodělečné. My plníme roli hudebního lifestylového kanálu, který prezentuje vše, co je k dispozici v mainstreamu. Hranice padly a v zájmu manažerů je, aby se nevysílalo jen někde něco, ale pokud se jedná o zajímavou a očekávanou novinku, aby se hrála všude a ve stejný den.

Pokud začne úspěšná zahraniční hudební televize vysílat i na českém trhu, proč by měl divák upřednostnit vás a nepřepnout právě na tento kanál?

Odlišujeme se právě tím, co zajímá českého a slovenského diváka. Vysíláme místní hudbu v maximální možné míře, která je vyrobena. Kdyby jí bylo více, budeme jí vysílat více. Když přišel do České republiky s Evropou 2 Michael Fleischmann, udělal nám velkou přednášku, že česká a slovenská pop-music revolucí zemřela, že nebude existovat a staneme se součásti anglofonního trhu. Pusťte si dnes jeho rádia a uslyšíte, co vysílají. Během našeho působení na trhu dokonce došlo k obnovení výroby domácích klipů. Management i samy kapely vidí, že to není zbytečné.

Mluvíte-li o videoklipech, na novinových stáncích se objevil titul z produkce vaší televize, je tohle také cesta, jak je dostat mezi diváky?

Poprvé jsme vydali DVD na podzim loňského roku a prodej dosáhl astronomické výšky. Šlo asi o čtyři sta tisíc kusů. To překvapilo i nás. Zájem o ně tedy očividně je. Prodejnost současného titulu zatím nemáme k dispozici.

Hovořil jste o neúspěchu lokálního MTV v Polsku, ale když se podíváme na tento trh, vysílá zde dokonce i místní VH1 (specializovaný kanál na starší hity, pozn. red.). Mohlo tedy dojít ke změně názoru na českou pobočku?

V době, kdy jsme s nimi začali jednat, to bylo v roce 2004, tvrdili, že s lokálními pobočkami nemají dobré zkušenosti. Jak je vidět, tak se za tu dobu něco změnilo. Někdy jsem docela překvapen z toho, co se vysílá třeba na německé Vivě. Některé věci by tady neviděla asi naše rada (RRTV, pozn. red.) ráda. Vždy jsme od nich slyšeli, že kdyby tady působili, šli by stejnou cestou jako my. Značka MTV je dobrá, ale sledovanost tohoto kanálu je u nás malá.

Jaké jsou plány Óčka do budoucna? Když se divák podívá do programu, vysíláte i koncerty. Plánujete proto např. zařazení vícekanálového zvu­ku?

Ano, ale v tuto chvíli to není na pořadu dne. Teď se však zaměříme na kompletní výměnu technologického zařízení. Tím už prošlo odbavovací pracoviště a uplink. Čeká nás výměna zvuku a kamerového řetězce. Mezitím budou požadavky na střižny atd. Dávat si proto teď prioritu zvuku 5.1 je zbytečné. Podívejte se, kolik Nova investovala do vysokého rozlišení. A má to nějaký dopad? Je to hodně drahé zviditelnění se. Diváci nešílí nadšením, naopak někteří šíleli, že mají oříznutý obraz, a teď nevědí, jak to mají obsluhovat.

Jste jedním ze subjektů, který může požádat o vydání tzv. kompenzační licence pro zahájení pozemního digitálního vysílání. Kdy tak učiníte?

Nemáme zatím rozhodnutý konkrétní termín, protože vstoupilo do hry více faktorů. Byli jsme důrazně upozorněni od RRTV, že žádost o kompenzační licenci se nesmí lišit od té, kterou jsme podali před dvěma lety. Za tu dobu se ale mediální trh vyvinul. Jestli rada rozhodne o vydání licence koncem února, nebo koncem března, tak je to jedno. Navíc máme výhodu, že už šestým rokem vysíláme. Vše máme kompletně připravené. Chceme, aby pro všechny byly jasné noty, tzn. pevný Technický plán přechodu (TPP). Vše je zatím pouze na papíře, ale není to nařízení vlády.

Buková hora

Se zahájením digitálního vysílání souvisí pochopitelně pokrytí. O jaké lokality máte zájem?

Zajímá nás Buková hora, a to hlavně tehdy, až se tu vypne analogové vysílání a zůstane jen digitální. Půjde o velké území a tím pádem i zásah signálu, který se dostane i do Prahy, např. do Bohnic.

Se kterými operátory jste jednali?

My jsme jednali se všemi operátory. Telefónica O2 seriózně oznámila, že do doby, než bude schválen Technický plán přechodu (TPP), není schopna nebo nepovažuje za nutné pokračovat v jednáních, protože teprve na základě tohoto dokumentu si udělají svůj plán. Kromě nás s nimi jednala i TV Barrandov a Z 1.

Pokud jste jednali se všemi operátory, zbývají tedy ještě České Radiokomunikace (ČRa) a Czech Digital Group (CDG). Jak to dopadlo s nimi? Dříve jste avizovali, že chcete být v multiplexu se zpravodajskou Z 1, která pravděpodobně odstartuje v síti CDG.

Pro nás bude důležité, jak dopadne výběrové řízení na operátora veřejnoprávního multiplexu. Česká televize se vydá vlastní cestou a opustí současné „Áčko“. V té chvíli tedy budou volné dvě sítě – ČRa a CDG. S generální ředitelkou Radiokomunikací jsme jednali velmi férově a jednání pokračují i nadále. Bavili jsme se už o konkrétních plánech, které jsou však závislé na tom, jak dopadne výběrové řízení České televize. Síť, která tu vznikne, má minimálně padesátiprocentní pokrytí – Domažlice, Prahu, Brno, Ústí a Ostravu.

V pátek vás po velkém negativním ohlasu ze strany diváku zařadilo UPC zpět do analogové nabídky kabelové televize. Jak se vám podařilo dovést jednání do úspěšného konce? A dá se říci úspěšného? Původně jste byli v základní nabídce Mini, nyní jste až v jejich programu Klasik.

Po velmi přátelském jednání s UPC jsme si my i druhá strana uvědomili, že se potřebujeme. UPC je samozřejmě největší distributor kabelového vysílání a my jsme pro změnu dobrá značka. Během poměrně krátké doby došlo k této dohodě, která je prospěšná pro obě dvě strany.

O hudební televizi Óčko

Hudební televize Óčko vysílá volně na satelitu Astra 1E na frekvenci 10862/H, SR 22000, FEC 5/6. V minulosti šířila svůj signál také na pozici 28.2 a brzy ho ukončí také na 19.2 st. Vše se děje v rámci posilování pozice 23.5 vých., kde vysílá česká satelitní platforma CS Link. Kromě signálu z družice je možné zachytit Óčko také v DVB-T, kabelových sítích, IPTV a také na internetu. Přesto, že už tato hudební televize vysílá šestým rokem, donedávna šlo v pozemním terestrickém šíření o tzv. experiment. V současné době je program šířen v Praze na 46. kanálu v sítí Czech Digital Group (CDG) jako převzatý. Je jedním z čekatelů na vydání kompenzační licence, o kterou požádá pravděpodobně koncem března nebo začátkem dubna, tedy po schválení Technického plánu přechodu (TPP) vládou. Poté by se mohl její signál rozšířit i do dalších regionů.

Anketa

Až začne vysílat lokalizovaná verze MTV, které televizi dáte přednost?

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 3. 2008 19:53

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+