Více

Jestli dáme Talent i příští rok? To teď řešíme, říká programový šéf Primy

Ještě nedávno vedl nejposlouchanější rádio pro mladé Evropa 2, od 1. září je Petr Vladyka programovým ředitelem televize Prima. První tři měsíce vedl program společně s generálním ředitelem Markem Singerem. Jeho prvním „vlastním“ dílem bude prosincové schéma Primy a jejích dvou tematických kanálů, Primy Cool a Primy Love. „Vzhledem k vysokému stadiu rozpracovanosti je společné i plánování jara, mým prvním komplexním počinem bude až léto a zejména podzim příštího roku,“ říká Vladyka v rozhovoru pro DigiZone.cz.

Bylo těžké se přeorientovat z programování rádia na televizi?

Základní princip, který vyznávám, tedy co nejlepší práce s lidmi, je de facto stejný v jakémkoliv oboru. Je jedno, jestli máte v týmu „rozjuchané puberťáky“ v rádiu nebo „distingovanější“ lidi v televizi. Musíte si k nim najít cestu, pracovat s nimi a pokusit se vytvořit co nejkompaktnější tým, potom jde všechno jednodušeji. Co se týče náplně práce jako takové, na Primě je to, celkem logicky, o něčem úplně jiném než na Evropě 2 – rádio bylo jenom jedno, televize jsou tři a každá míří na někoho jiného. Nejen, že je jiný obsah sám o sobě, ale ta práce je mnohem složitější ve smyslu kombinování programu a programů. Ty věci pochytávám za pochodu jak tady, tak na zahraničních stážích. Když to shrnu a řeknu to úplně hloupě, o televizi stále ještě nevím téměř nic, ale celé je to nekonečně zábavné.

Říkáte, že jste byl na stážích v zahraničí. Předpokládám, že u švédské MTG, která Primu z poloviny vlastní.

Byl jsem se podívat na několik dní v centrále Viasatu v Londýně (placené kanály, které patří MTG, pozn. red.). Absolvoval jsem setkání s lidmi z oddělení vlastní tvorby a samotných produkcí, s obchodníky, s výzkumníky, s programovými manažery jednotlivých kanálů… Udělali si na mě tolik času, kolik jsem potřeboval, připravili pro mě určitou základní prezentaci a pak jsem se mohl donekonečna ptát a vyptávat. Bylo to jednoznačně hodně zajímavé. Zajímavý byl i workshop, který jsme nedávno absolvovali s kolegy ze švédské TV6, což je vlastně ekvivalent Coolu. „Víc hlav víc ví“, řekl bych.

Petr Vladyka - 2

Jak na vás vlastně Prima přišla? Byl jste jediným kandidátem na programového ředitele, nebo vás bylo víc? Znal jste jména dalších adeptů?

Znal, ale to je spíš otázka na vedení Primy. A jak na mě přišli? Když jsem vedl Evropu 2, vymýšleli jsme synergické projekty (nejen) s Primou Cool. Troufnu si tvrdit, že s launchem Coolu Evropa 2 Primě na jaře 2009 hodně pomohla.

Využijete nějak svoje kontakty s Evropou 2 pro užší spolupráci tohoto rádia s Primou Cool? Přeci jenom obě mají stejnou cílovou skupinu.

V tuto chvíli to už není tak úplně otázka na mě, ale spíš na šéfku marketingu Denisu Schulzovou.

Programovým ředitelem Primy jste od 1. září, už jste reálně stihnul zasáhnout do programu?

Má to dvě úrovně. Jednak jde o operativní část, tam pronikám do všech procesů čím dál tím více a tahle agenda už je zcela v mé kompetenci – prosincový vysílací plán všech tří kanálů už je „dílo“ mé, respektive ve spolupráci s oddělením skladby programu. Mou odpovědností už jsou samozřejmě také například „červené změny ve vysílání“ (výměny pořadů na poslední chvíli, pozn. red.). Co se týká dlouhodobého programování, aktuálně spoluvytvářím jarní schéma a podílím se na jeho průběžných úpravách. Schéma pro podzim 2012, které budeme vytvářet někdy v průběhu jara příštího roku, už budu dělat sám.

Kde budete mít jako programový ředitel u úprav programu poslední slovo a které věci už budete muset konzultovat s generálním ředitelem Primy Markem Singerem?

Z dosavadní zkušenosti můžu říct, že moje pole působnosti je do značné míry volné, což mi samozřejmě vyhovuje a dává to koneckonců logiku. Existují dva limity: jeden je ve zkušenostech, které samozřejmě teprve sbírám, což ale neznamená, že bych si všechno nutně nechával schvalovat – nová a složitější rozhodnutí spíš ve vlastním zájmu se svými kolegy konzultuji. Druhý limit je pevně daný – veškeré investice do programu schvaluje představenstvo společnosti.

Nastoupil jste do Primy s nějakými vlastními nápady na původní pořady? Budete se snažit prosazovat nějaké původní formáty, které Prima zatím nevysílá?

Upřímně řečeno ne. Televizi obecně i Primu jako takovou jsem sice sledoval, ale nemohl jsem pochopitelně přesně vědět, jaké má Prima, Cool nebo Love ohledně programu nyní potřeby. Existují strategická zadání související s mou pozicí, v jejichž rámci jsem začal přemýšlet o všech třech kanálech Primy a nápady na vlastní pořady tak vznikají nejen dlouho- či střednědobě, ale částečně také za pochodu v souvislosti s vývojem trhu či s náladou diváka. Z tohoto pohledu je hodně důležitý a zajímavý například tradiční veletrh MIPCOM na začátku října, což byl takový můj první ostrý střet s realitou akvizic.

Existují nějaké formáty, které byste rád viděl na Primě a v současné době tam chybí?

Není to až tak o mojí osobní preferenci, ale spíš o časových slotech a o kontentu, který do nich „pasuje“. Pokud je nyní pro Primu něco prioritou, je to čtvrteční večer, přesněji slot od 20:00.

Nejúspěšnějším pořadem Primy letošního podzimu je bezesporu druhá řada talentové soutěže Česko Slovensko má talent. Není ale těch federálních projektů už příliš? Prima letos nabízela česko-slovenskou Šéfku i Čápy s mákem a oba formáty propadly. Není čas na nějakou dobu federální projekty opustit?

Asi bychom měli rozlišovat. Je možné, že se Čápi s mákem a Šéfka nepovedli, ale s největší pravděpodobností to nebylo „federálností“ těchto projektů, jako spíš tím, jak byly tyto formáty uchopeny a realizovány.

Prima má společně se slovenskou televizí Joj práva na federální X-Factor. Nova s Markízou už oznámily, že příští rok na jaře nabídnou federální verzi show The Voice – Česko Slovenský Hlas. Nedá si Prima pro příští rok s talentovými soutěžemi přestávku, minimálně tedy s Talentem, který vysíláte už druhý podzim po sobě?

Shodou okolností jsme tuto věc včera řešili (rozhovor vznikal 7. listopadu, pozn. red.), ale samozřejmě vám nemohu říci, jak to bude.

Dobře, k Talentu mi nic neřeknete, ale X-Factor tedy budete příští rok vysílat? Zatím jste říkali, že asi ano, ale spíš na podzim, což by znamenalo, že byste nedávali třetí řadu Talentu.

Už jsem vám odpověděl, nezlobte se.

A kdy to tedy oficiálně zveřejníte?

Až to bude aktuální.

Hlavnímu programu Primy se letos na podzim daří překračovat v celodenním podílu na dospělém publiku hranici 20 procent, přesto existují dny, kdy se vám nedaří. Příkladem jsou třeba páteční večery, které jste od začátku září už podruhé změnili. Nefungoval v nich Schimanski ani starší zahraniční komedie. Jak vám funguje seriál Vteřiny před vraždou a hlavně Show Jana Krause v dřívějším čase?

Schimanski nefungoval, místo něj jsme do schématu dočasně zařadili zahraniční komedie. Potom jsme ve spolupráci s produkcí Show Jana Krause změnili vysílací čas této talk show na 21:05. Změna komedií na seriál nenastala proto, že by komedie nefungovaly, ale proto, že jsme chtěli Krause jako náš programový tahák vyzkoušet v dřívějším čase.

Teď jde Kraus přímo proti Všechnopárty na prvním programu České televize, což se dělo už v době, kdy Jan Kraus přešel z ČT na Primu. Tehdy s Karlem Šípem prohrával, proto jste ho posunuli na později. Jak to vypadá teď?

Myslím si, že na hodnocení výsledků Show Jana Krause v novém vysílacím čase je ještě hodně brzy. Fakt je, že jsme tuto změnu udělali od 28. října. O týden dřív měl Kraus historicky snad nejvyšší sledovanost. 28. října byla sledovanost nepatrně nižší, ale na druhou stranu na ČT 1 nebyla Všechnopárty, protože vysílali pořady, které souvisely se státním svátkem. Takže první ostrá čísla byla až o týden později a zatím si to sedá. Myslím, že na hodnocení bude správný čas až na konci podzimní sezóny. Ale každopádně této změně v tuto chvíli věříme, proto jsme ji koneckonců udělali.

Petr Vladyka - 3

Bylo rozumné nasadit páteční seriál Vteřiny před vraždou místo zahraničních komedií až od 12. dílu?

Vzhledem k tomu, že předcházející jedenáctidílnou řadu jsme odehráli během letošního léta, je toto nasazení logické.

Dalším problematickým dnem pro Primu je čtvrtek, v něm se letos na jaře vystřídalo několik neúspěšných formátů vlastní tvorby, nyní v něm vysíláte zábavný pořad Bubo bubo, opět s rozpačitými výsledky. Od poloviny listopadu jste ho doplnili ještě novou reality show To dáš! Chystáte se jím Bubo bubo nahradit?

Bubo bubo skončí začátkem prosince, protože připravené podzimní díly tohoto pořadu nám přirozeně „dojdou“. Fakt je, že jeho sledovanost nebyla úplně taková, jak jsme si představovali. Říkám to naprosto upřímně, a kdybych to měl říci natvrdo, v tuto chvíli si myslím, že v něm pokračovat nebudeme. Co se týče čtvrtku obecně, dlouhodobě zde funguje Zdeněk Pohlreich, což je regulérní fenomén. Do značné míry se dá říct, že vedle Pohlreicha bude vždycky problém nasadit něco, co by se mu mohlo sledovaností a kreditem vyrovnat, to srovnání bude zkrátka vždycky nejspíš trochu kulhat. Ve výhledu pro tento slot každopádně máme několik formátů, které by na tohle místo mohly „pasovat“.

Jak jste přišli na reality show To dáš!, kterou vysíláte ve čtvrtek po Bubo bubo od 21:20?

Jde o převzatý formát, který se v originále jmenuje Faking It. Celý princip je založen na tom, že je vybrána např. zahradnice, ze které by měl tým profesionálů vyrobit v určitém časovém limitu (28 dní) „někoho jiného“ ve smyslu povolání, v daném případě jde o změnu na profesionální tanečnici. Dalším příkladem může být např. proměna hrobník – vizážista… Celou proměnu na konci tohoto procesu hodnotí porota složená z jiných profíků v dané branži. Daná osoba se pod dohledem této poroty zúčastní jakéhosi výběrového řízení na danou pozici…

Kolik dílů odvysíláte? Zaplníte jím čtvrteční večery až do jara?

Aktuálně je připraveno šest dílů, takže poslední odvysíláme 21. prosince.

Zachováte ve čtvrtek od 20 hodin okno s vlastní tvorbou, nebo se v tomto čase můžou objevit i akvizice?

Jedno nebo druhé. Vzhledem k tomu, jak je celé schéma nastavené, je pravděpodobnější vlastní tvorba. Je to i zájmem Primy, ale pokud by byla k dispozici nějaká zajímavá akvizice, i ta je samozřejmě možná.

On je ve čtvrtek asi docela problém nasadit od 20 hodin cokoli, když Nova vysílá svoji Ordinaci.

Tím, že jsem do televize naskočil až teď, těžko to mohu posuzovat. Ale i z pohledu laika, kterým jsem donedávna byl, je jasné, že Ordinace je fenomén a ještě nějakou dobu bude. Na druhou stranu je evidentní, že žádný strom neroste do nebe a i Ordinace se může jednou lidem okoukat.

O sobotních večerech se s Novou přetahujete o diváky zahraničních filmů. Obvykle vede Nova, někdy se vám ji ale daří porážet. Neuvažovali jste o tom, že byste v tento den nabídli něco jiného než film? ČT 1 v sobotu večer dává zábavu a je celkem úspěšná.

Myslím si, že sobota večer je takovým optimálním slotem pro domácí kino. I ze sociologických důvodů, protože lidé víc sedí u televize. Takže tady bych změnu neočekával, jde tam spíš o to, zda tam ten či onen film zafunguje. Zároveň to souvisí s tím, jaké máme akviziční možnosti, jaké filmy jsou dostupné. Tento slot je ale na Primě natolik stabilní, že priority ke změnám jsou určitě někde jinde. Zároveň si dovolím nesouhlasit s tím, že „obvykle vede Nova“. Tady je to skutečně případ od případu.

Nova nedávno oznámila, že od Nového roku začne při prodeji reklamy znovu cílit na nejširší diváckou skupinu starších 15 let. Na tu dlouhodobě cílí i Prima. Zůstává pro vás tato cílová skupina nadále prioritní?

Ano.

Marek Singer v několika rozhovorech naznačil, že by Prima mohla prodávat reklamu i na několik různých cílových skupin podle typu pořadů. Nechystáte se tedy v některých časech programovat i na jinou skupinu diváků než tu nejširší D15+?

Primární programování je určitě pro skupinu D15+, ale ve schématu Primy jsou pořady, které jsou spíš zaměřeny na diváky od 15 do 54 let. Nechci úplně říkat, že to je imageová záležitost, ale naše primární zaměření je na cílovou skupinu D15+ s akcentem na D15–54. Obchodní politika a otázky s ní spojené jsou každopádně kompetencí nikoliv mou, ale Martina Konráda, obchodního ředitele Primy.

Třeba Talent má lepší sledovanost u diváků od 15 do 54 let.

Tak jsem to myslel. Cílení na nejširší skupinu a zároveň i na D15–54 vyplývá i z konceptu rodinné televize, kterou Prima je. Nedávno jsme si nechali udělat obsáhlý průzkum, podle kterého Prima jako „rodinná televize“ skutečně vnímána je.

Což souvisí i s chystanou změnou názvu Primy na Primu Family a odstřižením odpojovaných regionálních zpráv v podvečerních časech. Už máte jasno, co budete místo regionů od Nového roku vysílat?

Tyto věci se teprve rodí.

Neuvažujete třeba o tom, že byste víc využili formát Prostřeno!, který je vůbec nejúspěšnějším pořadem Primy s víc než milionovým publikem?

Zatím je to na zváženou, plány s podvečerem teprve vznikají, variant je víc. Vybíráme z nich to, co bude nejefektivnější.

A obecně nepočítáte s větším využitím pořadu Prostřeno!, třeba i v prime time po 20. hodině, když je tak úspěšný?

V období na konci roku se chystáme Prostřeno! poněkud „svátečně“ rozšířit – na poslední předvánoční týden chystáme na 20. hodinou „VIP edici“ pod názvem Prostřeno pro hvězdy, v týdnu před Silvestrem pro změnu nasazujeme do obvyklého času řadu natáčenou mimořádně v Austrálii…Co se týče Prostřena jako takového, myslím si, že má svoje pevné místo v šest hodin podvečer. Diváci jsou na to zvyklí, dlouhodobě funguje… Proč bychom měli v tuto chvíli měnit něco, co je dlouhodobě úspěšné?

Pořady o vaření jsou na Primě obecně úspěšné. Nedávno ale skončil magazín S Italem v kuchyni, místo kterého vysíláte Česko na talíři. Jednáte o další řadě Itala, nebo se tento magazín na Primě už neobjeví?

Nikde není psáno, že S Italem v kuchyni na Primě skončilo. Pouze doběhla aktuální série. Pokračování je otázkou dalšího jednání, které koneckonců s Emanuelem vedeme, přičemž formátem S Italem v kuchyni naše spolupráce rozhodně končit nemusí. Emanuele Ridi se každopádně jednoznačně osvědčil, takže kdybychom s ním definitivně přestali spolupracovat, byli bychom sami proti sobě.

Petr Vladyka - 1

Zdeněk Pohlreich už dříve oznámil, že podzimní řada pořadu Ano, šéfe! bude poslední, protože je z tohoto projektu unavený. Nezměnil názor?

Odpovím vám replikou z hudební branže: Víte, kolik měli The Cure posledních turné? Takže asi tak.

Ona je pravda, že se trochu změnila Pohlreichova role. Už není jen moderátorem, ale producentem Ano, šéfe! Založil si vlastní produkční společnost a vyrábí pořady na zakázku.

Ano, je spoluproducent, ale to ve finále nemá na rozhodování žádný vliv. Co vím, úvaha o konci Ano, šéfe! se opírala o jeho časové možnosti a fyziologické schopnosti. Tento formát je ale natolik úspěšný, že je v zájmu všech, aby Ano, šéfe! pokračovalo.

Uvažujete i o nějakých dalších formátech se Zdeňkem Pohlreichem? Na Primě se objevil i v pořadu Na nože a Šéf na grilu.

Ano, se Zdeňkem Pohlreichem bychom rádi pracovali i nadále a v jiných formátech.

Před Vánoci přijdete s dalším dočasným pořadem o vaření, podvečerním Vánočním pečením.

Ano, půjde od 5. prosince.

Budete častěji nasazovat takové sezónní kulinářské magazíny? Nabízí se třeba něco k Velikonocům.

Nenazval bych to dočasným formátem, ale jak jste správně řekl, sezónním. Prosincová série má deset krátkých epizod o receptech na vánoční cukroví. Navíc je spojena s vydáním knihy. Co se týče Velikonoc, i to je jeden z nápadů. Nabízí se toho víc, i Šéf na grilu měl vlastní knihu a DVD.

Když se ještě vrátím k regionálnímu vysílání, které má zmizet z Primy (pokud dojde ke změně vysílací licence), regiony vysílají i na Primě Love. Budou tam pokračovat i po Novém roce? A v jaké podobě?

Na to zatím neumím odpovědět.

Změnou Primy na Primu Family se změní pouze název hlavního programu Primy, ale grafika, programové schéma a všechny pořady zůstanou tak, jak je známe dnes?

letni_akce

I tohle je věc, kterou zatím intenzivně řešíme. Zrovna dnes k tomuto tématu máme poradu. Prima bude od Nového roku Prima Family a všechno, co s tím souvisí, se aktuálně intenzivně řeší.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Anketa

Měla by Prima příští rok vysílat třetí řadu talentové show Česko Slovensko má talent?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 11. 2011 14:57

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+