Více

Jaromír Glisník: Vyjednávání o Nově HD trvalo přibližně dva měsíce

1. října vstoupila na český satelitní trh zavedená platforma ze Slovenska s názvem Skylink a hned udělala na domácím trhu rozruch. Jako první satelitní poskytovatel totiž nabízí vysílání ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Skylink spojil síly s televizí Nova, a tak právě díky ní mohou diváci na satelitní pozici 23,5 stupně východně sledovat její vysílání ve formátu HD. Od března, kdy DigiZone.cz mluvil s Jaromírem Glisníkem naposledy, se toho ve firmě Trade&Technology (nyní TradeTec) hodně změnilo. I to byl tedy důvod se opět sejít a představit všechny novinky našim čtenářům.

Satelitní platforma Skylink funguje na českém trhu poměrně krátkou dobu. Můžete ji čtenářům ve stručnosti představit?

Značka Skylink je na českém trhu skutečně nová, ale funguje pod ní velmi tradiční a dlouho fungující firma. Jde o firmu TradeTec, která vznikla vyčleněním části společnosti Trade&Technology, která působí na českém trhu více než deset let a je zavedeným poskytovatelem služeb v oblasti satelitní televize.

Jaromír Glisník - 2

Můžete tedy čtenářům samotný Skylink blíže představit?

Pod značkou Skylink dnes poskytují své služby dvě společnosti. V České republice je to TradeTec, na Slovensku Towercom.

Jmenoval jste společnost TradeTec, která vznikla z firmy Trade&Technology. Co ji tedy vedlo k přejmenování?

To není úplně přesné. Společnost Trade&Technology funguje i nadále, ale podniká ve více směrech. Provozuje pozemské vysílače, dělá velkoobchod, technické expertizy a kromě toho podniká také v oblasti satelitního vysílání. Tato oblast během uplynulých několika let narostla do takového rozměru, že už se vyplatilo tuto část z firmy Trade&Technology vyčlenit. Dnes to tedy funguje tak, že zůstala tato firma i většina jejich zaměstnanců a majetek atd. Záležitosti související se satelitní televizí přešly do dceřiné společnosti TradeTec.

Co se tedy u Trade&Technology všechno změnilo?

Této společnosti zůstala správa majetku, nemovitostí apod. Funguje pod ní i nadále provoz pozemských vysílačů a technické expertizy. TradeTec už se zaměřuje opravdu pouze na satelitní business.

Dá se předpokládat, že k té změně došlo především kvůli zákazníkům a k posílení pozice na trhu. Co ta změna znamená pro vaše zákazníky?

Pro naše zákazníky ta změna prakticky neznamená vůbec nic. Větší změnou je právě to, že jsme začali využívat obchodní značku Skylink. To může způsobit nějaká nedorozumění. Snažíme se tomu pochopitelně předejít, proto rozesíláme všem zákazníkům v tomto týdnu osobní dopisy s podrobnými informacemi o novinkách a v nich se pochopitelně prezentuje i značka Skylink.

Jednou z novinek, kterou jste představili v minulých dnech prostřednictvím tiskové zprávy, je tzv. československá karta Skylink. O co jde?

Česko-slovenská karta Skylink má tu technickou vlastnost, že je na ní možné aktivovat jak českou, tak i slovenskou programovou nabídku a i balení karty je vyhotoveno v obou jazycích. Z tohoto pohledu je to praktičtější pro naše odběratele, protože odebírají výrobek, který mohou použít na obou trzích. Zákazníci tak kupují karty, které je možné použít jak u nás, tak i na Slovensku. To je praktická rovina.

Jak je možné spojit technicky české a slovenské programy do jedné karty?

Československá karta navazuje na systém podmíněného přístupu Trade&Technology, tzn., že se po technické stránce od ní nijak neliší. Systém Trade&Technology byl připojen ke všem programům ze slovenské nabídky. Programy určené pouze pro Slovensko jsou pochopitelně aktivovány pouze na česko-slovenských kartách registrovaných pro území Slovenské republiky.

V tiskových materiálech uvádíte, že Skylink je první satelitní platformou v České republice, která nabízí vysílání ve formátu HDTV. Jak se vám podařilo přesvědčit televizi Nova, aby odstartovala tuto nabídku?

Abych byl upřímný, nebylo to až tak složité. V televizi Nova jasně věděli, že oblast HD je záležitost perspektivní, ale čekali na vhodnou příležitost a příznivé obchodní podmínky. Jednání bylo vstřícné, konstruktivní a velmi rychlé.

Co si lze představit pod pojmem velmi rychlé?

Šlo o dobu přibližně dvou měsíců.

Mluvil jste také o ekonomické stránce. Na kolik tato „legrace“ přišla?

Ekonomickou stránku bohužel nemohu komentovat, neumožňuje to naše smlouva.

V zákulisí se hovoří o částce dva miliony korun měsíčně… Jde tedy o částku v řádu milionů nebo více?

Cena satelitní kapacity pro HD vysílání je poměrně známá, částka 10 Mbit/s přijde opravdu přibližně na dva miliony korun měsíčně.

Jak probíhá distribuce kanálu z počátečního bodu k divákovi?

Signál odchází ze studia televize Nova z Barrandova zakódován ve formátu MPEG-4, jde po optických trasách na IP úrovni na Slovensko na televizní věž Kamzík našeho partnera Towercom a odtud je z uplinku vysílán na satelit Astra.

V tiskových materiálech se psala jiná frekvence, než na které teď Nova definitivně zakotvila. Čím to bylo způsobeno?

Původní záměr byl distribuci televize Nova řešit přes německý uplink firmy Media Broadcast v Usingenu. Zde se bohužel nepodařilo v potřebném termínu a kvalitě vysílání zprovoznit, proto jsme byli nuceni hledat záložní řešení. To se podařilo najít, takže jsme byli schopni ve slíbeném termínu Novu HD spustit. Po několikadenních testech jsme usoudili, že řešení, které bylo původně myšleno jako provizorní a dočasné, plně vyhovuje potřebám a přikloníme se k němu.

Když je řeč o programové nabídce, tu jste poměrně výrazně v posledních dnech rozšířili, přesto se na nás čtenáři obraceli s tím, zdali ještě v letošním roce uvažuje o jejím dalším obohacení?

S rozšířením programové nabídky se to má tak, že pokud přibude v naší nabídce nový televizní program, je také třeba, aby si ho naši zákazníci naladili, tzn., musí nejprve informaci o novém programu získat. Bohužel pouze malé procento z nich sleduje novinky na webu a drtivá většina přeladění neudělá.

Proč jde pouze o malé procento diváků, kteří si informace zjistí?

Je to přirozená záležitost, kterou vidím ve své rodině i ve svém okolí. Lidé mají úplně jiné starosti než hledat na odborných serverech, kde se změnila jaká frekvence a kde přibyl jaký kanál. Bohužel se to nedá změnit. Sice se setkávám i s lidmi, kteří jsou velmi dobře informování, ale běžná populace zřejmě ani netuší, že existuje možnost přijímat české a slovenské programy bez poplatků ze satelitu.

Poté, co dáte vědět zákazníkům, následuje co?

Vždy se snažíme v tzv. direct mailových dopisech (informační dopisy zákazníkům, pozn. red.) informovat naše zákazníky o programových změnách, proto i k tomuto datu zařazujeme nové kanály. Další zásilku chystáme po novém roce na únor nebo březen. Tam bychom tedy směřovali i další rozšiřování programové nabídky. Pokud budeme mít možnost získat nějaký program dříve, můžeme rozšířit programovou nabídku dříve nebo do konce o hodně dříve. Nepovažujeme ale za vhodné utrácet peníze našich zákazníku za programy, na které se nikdo nedívá, protože o nich neví.

Jaromír Glisník - 3

V únoru nebo březnu byste posílali rádi další e-maily. Znamená to, že už máte rozmyšlené, o jaké kanály byste chtěli obohatit vaši nabídku?

Máme rozjetá jednání na několika stranách. Zdá se, že jsme se u placené nabídky dostali do takové velikosti, kdy se o nás dodavatelé jednotlivých programů začínají velmi intenzivně zajímat.

Můžete být konkrétnější?

Když se podíváte na nabídku platforem, které mají placené balíky podstatně větší, tak bych řekl, že v něm není žádný z kanálů, který by se o nás aktivně nezajímal.

Představme si tedy běžného diváka, který od vás ještě neobdržel žádné informace a nezajímá se o dění na internetu. Jaké kanály si má pod tímto představit?

To je právě to, o čem jednáme a záleží to na řadě podmínek. Rádi bychom udrželi naši cenovou nabídku na úrovni, která je přístupná široké zákaznické obci.

Tzn., že byste cenu nechtěli měnit?

Cenu bychom pochopitelně nechtěli měnit, a pokud budeme přidávat tematické balíčky, chtěli bychom je nabídnout za cenu přístupnou.

Když mluvíte o balíčkování, to vypadá v současné době jak?

Dnes máme v nabídce balíček placených programů, který se nazývá MULTI, v něm je dvanáct tematických programů různých žánrů. Nad ním je pak možné předplatit si prémiové nabídky. Jde o HBO a CS Film a také balíček HD Plus, který obsahuje programy Eurosport HD a Brava HDTV.

Hovořil jste o tom, že by mohlo dojít i k dalšímu balíčkování. Mohl byste být konkrétnější?

Nabízejí se pochopitelně tematické balíčky dokumentárních programů, hudebních programů atd. Možností je celá řada i v oblasti prémiových programů, které se prodávají a la carte, tzn. podobně jako HBO. Na rozdíl od jiných platforem máme tu nevýhodu, že nejsme až tak velcí. Působíme pouze na českém a slovenském trhu. Satelitní distribuce hraje v našich nákladech velmi významnou roli, a to je důvod, proč se snažíme přidávat programy zatím do balíčku MULTI, který je opravdu masovou záležitostí. U prémiových kanálů hledáme vždy takové modely, u kterých bychom se mohli podílet na satelitní distribuci s dalším partnerem, to je příklad všech prémiových programů, které máme, nebo bychom našli dokonce někoho, kdo by ji hradil sám.

Zeptám-li se vás na konkrétní programy, které naše čtenáře zajímají, např. Eurosport 2, Sport 1, Jetix nebo Minimax, tak byste konkrétně neodpověděl?

Konkrétně odpovědět nemohu. Např. smlouva, kterou máme s Eurosportem, platí i pro jeho druhý program, takže skutečně záleží pouze na nás, kdy kanál zařadíme.

Jeden z kanálů, o kterém jste hovořil v souvislosti s balíčkem HD Plus, je Brava HD. Jak bylo možné technicky zařadit tento kanál?

Navázali jsme spolupráci s nizozemskou satelitní platformou Canal Digitaal. Mají velkou zákaznickou základnu a bohatou programovou nabídku. Tím, že si navzájem nijak nekonkurujeme a působíme na stejných satelitních pozicích, tzn. 19.2° a 23.5° vých., tak se pochopitelně nabízí spolupráce v programové oblasti. Jedinou podmínkou je, aby jazykové verze odpovídaly originálu. To se splnilo u Eurosportu v klasickém rozlišení na 19.2 st., kde existuje tento program na satelitu uplinkovaný z Canal Digitaal a má českou verzi nebo Brava HDTV, která je mezinárodní v původním znění, takže bylo možné kanál zařadit jak pro slovenský, tak i český trh.

Co se týká pozice 19.2° vých., vidíte v ní budoucnost?

Velmi dlouho jsme vážili a ptali jsme se i holandských partnerů na to, jaká byla reakce na jejich trhu v okamžiku, kdy se rozšířili i na druhou pozici a byli jsme docela šokováni, když nám sdělili, že reakce byla velmi příznivá. Samozřejmě jsme byli rádi a udělali jsme tento krok u nás. Jaká bude odezva, nejsem ještě schopen hodnotit. V odborných kruzích jsme se však setkali se stejnou odezvou jako holandští kolegové.

Velmi příznivá odezva znamená co?

Že to byl krok správným směrem a nevím o tom, že by ho někdo kritizoval. Jiná je skutečnost, když se tato informace dostane k široké zákaznické základně. Až začneme rozesílat zásilky, uvidíme, zdali se nedostaví nějaká negativní odezva. Myslím si, že rozšíření příjmu na pozici 19.2 dává velký smysl, protože tato pozice je zajímavá z pohledu atraktivních nekódovaných programů.

Uvažujete o využití tzv. simulcryptu i u dalších kanálů z platformy Canal Digital, např. transpondéru, kde je Brava HDTV?

Ano, o tom jednáme.

Jak pokročila jednání o zařazení Markízy?

Markíza a Nova jsou největší spojené nádoby. Tyto stanice zatím nedaly souhlas k poskytování přístupu na území protějšího státu. Pochybuji o tom, že se to v letošním roce povede.

To už jste říkal v našem posledním rozhovoru v březnu. Od té doby se nic nezměnilo?

Určitě bych to neviděl takto pesimisticky. Velmi podstatným způsobem se změnilo vnímání satelitní distribuce v očích televize Nova. Není to tak dávno, kdy Nova nepovažovala satelitní distribuci za důležitou a domnívám se, že tomu začala přikládat mnohem větší váhu a myslím si, že je to první krůček ke komplexnějšímu uvažování o poskytování programu na území jiné republiky. Věřím, že se najdou i způsoby, jak toho komerčně využít.

Jaromír Glisník - 1

S přístupností slovenské Trojky na vašich kartách to vypadá jak?

Situace kolem STV Trojky a ČT 4 Sport je poměrně absurdní. Obě televize by zřejmě neměly nic proti tomu, kdyby se programy poskytovaly ve druhé zemi, ale jsou tam určitá omezení. Ta spočívají v tom, že jsou tyto programy profilovány jako sportovní, a to znamená určitou překážku v právech. Za absurdní považuji situaci proto, že nejatraktivnější, nejzajímavější a tím pádem i nejdražší sportovní přenosy stejně neběží na ČT 4 Sport, ale na ČT 2 a neběží na STV Trojce, ale STV Dvojce. K těmto programům pak divák přístup v druhé zemi má. Je to pro mě těžko pochopitelné, ale vychází to z jakýchsi smluvních závazků jednotlivých televizí a my v té věci nemůžeme nic dělat.

A není problém také v tom, že když je STV Trojka sportovní program, tak má zakoupená práva pouze pro Slovenskou republiku?

Ano, i to je možné.

Připravujete možnost pro abonenty pořídit si satelitní komplet za zvýhodněnou cenu?

Na trhu se objevila dvojbalení kompletů – anténa, LNB a dva satelitní přijímače s dvěma kartami, a to jak na slovenském, tak i českém trhu. Dokonce se objevilo i čtyřbalení.

Jakou vidíte do budoucna cestu satelitních platforem CS Link a Skylink?

Spíše se zajímám pouze o budoucnost platformy Skylink. V příštích několika týdnech bychom měli dosáhnout půl milionu aktivních karet na území České a Slovenské republiky. Věříme, že jak zákaznická základna, tak i programová nabídka nadále poroste. Budoucnost CS Linku bych nerad předvídal. Záleží to na mnoha faktorech včetně toho, kdo je dnes vlastníkem firmy Media Vision. Firmu neznám, takže je to spíše otázka směrem k ní.

Proč jste se rozhodli značku CS Link opustit?

Značku CS Link jsme vždy vnímali jako ochrannou známku dodavatele pro pozici 23.5 st. vých. Firma Media Vision, která pod ní funguje, nám poskytuje televizi Nova (SD rozlišení, pozn. red.) a HBO a takto jsme to vždycky brali. Média za přispění společnosti Media Vision udělala ze značky CS Link značku jakési platformy. To už je ale jiná záležitost. My jsme ji tak nikdy nevnímali.

Pokud to tedy chápu správně, pro značku Skylink jste se rozhodli proto, že většina vašich programů je právě z ní.

Spolu s Towercomem jsme hledali vhodný název, který by charakterizoval fungování obou firem a jméno pro platformu. Vybírali jsme z mnoha názvů. Jeden byl velmi dlouhý i zajímavý, ale nakonec rozhodnutí padlo na použití značky Skylink, kterou Towercom používá na Slovensku už léta.

Fotografie: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Anketa

O jaký HDTV kanál byste rádi rozšířili vy osobně platformu Skylink?

24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 10. 2008 12:30

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+