Více

Jan Zika: Jak jsem se z televize Z1 přes ČT 24 dostal až do newyorské NBCUniversal

DigiZone.cz vyzpovídal bývalou tvář českých zpravodajských televizí Z1 a ČT 24, která prorazila za Atlantikem a pracuje pro největší televizní grafické studio na světě, přímo v newyorské centrále NBCUniversal.

Pokud patříte mezi skalní diváky zpravodajských televizí, Jana Ziku si musíte velmi dobře pamatovat. Patřil mezi nejznámější tváře soukromého zpravodajského kanálu Z1 a po jeho zániku přešel do veřejnoprávní ČT 24. Po této poměrně rychlé televizní kariéře v České republice zamířil do Spojených států, kde vede vývoj real-time televizní grafiky ve studiu NBCUniversal. To je dodavatelem veškeré animované i statické grafiky pro celostátní pořady Today Show, Nightly News a zpravodajské televize MSNBC.

 



Jak se moderátor českých zpravodajských televizí dostane až do NBCUniversal? Byla to cílená snaha, nebo spíš shoda okolností?

Nebyla to cílená snaha, ale moje minulá práce mi to umožnila. Tady je všechno větší a mnohem víc specializované, takže může být výhoda, když máte unikátní nebo neobvyklou profesní zkušenost. V New Yorku je spousta talentovaných lidí z celých Spojených států i ze světa, a je proto těžší zaujmout. Na druhou stranu je tu ale vysoká poptávka po špičkovém a specializovaném talentu. Třeba v práci najímáme lidi z Kanady, kterým musíme k platu přidávat v přepočtu 10 tisíc korun denně jen za hotel.

V čem se televizní výroba liší od té české?

Ty rozdíly jsou značné. Hlavní je větší trh, a tím pádem větší rozsah produkce, který přináší úplně nové výzvy. Například se často není možné inspirovat tím, jak podobnou věc dělá někdo jiný, protože nikdo jiný ji v daném rozsahu nedělá. Podobné je to s dodavateli. Třeba když vaše oddělení systémové podpory narazí na problém, se kterým si neví rady ani vám přidělený kontakt u dodavatele systému, tak jste vyčerpali možnosti, protože tento pracovník je pravděpodobně ředitel zákaznické podpory pro celou Ameriku, nebo nejerudovanější odborník na danou problematiku na světě. Rozdíl je taky v tom, že na malých trzích musíte neustále vymýšlet, jak uspořit, aby se vám produkce vůbec vyplatila. Tady, zejména když rostou příjmy, jde často hlavně o to, abyste byli nejlepší.

Znamená to, že USA nepostihlo osekávání nákladů kvůli odlivu diváků k novým médiím?

Do určité míry ano, ale je to spíš na úrovni mnohaletých plánů postupné transformace než na úrovni okamžitých změn. Navíc, třeba pro NBCUniversal byl minulý rok fenomenální. Provozní zisk narostl meziročně o 14 procent a spousta pořadů, včetně těch v Americe nejsledovanějších, lámala divácké rekordy. V situaci, kdy vysíláte nejsledovanější pořad vůbec, držíte první místo v ranním vysílání, večerních zprávách i zábavě, tak je cílem neztratit vedoucí pozici a investovat do budoucího růstu. Nová média sice mění tržní podmínky, ale tím, že je velké mediální firmy zařazují do svých portfolií, způsobují spíš přeliv než odliv diváků, a dokonce mohou posilovat existující byznys díky synergiím.

letni_akce

Čeští diváci si vás naposledy pamatují z obrazovky ČT 24, předtím jste byl jednou z nejznámějších tváří konkurenční Z1. Co vás vlastně přivedlo k televizím a co jste dělal předtím?

Pokračování rozhovoru čtěte v prémiové sekci DigiZone.cz.

Tento článek patří do prémiového obsahu

Chcete-li mít přístup k exkluzivním informacím, zvolte prosím jednu z níže uvedených možností.

Jednorázová platba

30 Kč s DPH

Ztratili jste přístupový kód? Vyplňte stejnou emailovou adresu jako při původní objednávce a my vám kód znovu zašleme.

Předplatné

Předplatné pro soukromé osoby
785 Kč bez DPH za rok

Firemní předplatné
od 1 950 Kč bez DPH za rok

Proč číst premiový obsah?

Objednávka předplatného

Již máte předplatné?

Přihlaste se

Zaplatit můžete online pomocí některého z bohaté nabídky platebních kanálů od mobilních plateb až po platební karty. GoPay

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+