Více

Jaký byl digitální rok 2008 u kabelové televize?

Kabelové společnosti v letošním roce houfně pokračovaly v digitalizaci svých sítí. Největší tuzemský operátor, společnost UPC, ke konci roku oznámila, že počet zákazníků digitální kabelové televize předčil počet klientů s analogovou programovou nabídkou. UPC toho dosáhla především přechodem stávajících abonentů od analogové k digitální nabídce, když veškeré prémiové kanály včetně HBO převedla výhradě do digitální podoby. Společnosti UPC ale také začala vznikat nová konkurence.

Vedle UPC vznikají další dvě velké kabelovky

Rok 2008 se na trhu s kabelovou televizí nesl v duchu skupování menších společností a vzniku dvou středně velkých firem, které by v budoucnu rády obsadily malá a střední města, která dosud UPC ignorovala. Jednou z těchto firem je F.C.A., doposud druhá největší kabelová společnost v České republice, kterou letos odkoupilo konsorcium vedené Robertem Gardnerem, bývalým šéfem kabelové společnosti Karneval Media (předloni ji odkoupila UPC a sloučila se s ní, přičemž značka Karneval zanikla). F.C.A. dosud provozuje pouze analogovou kabelovou televizi a má zhruba 40 tisíc zákazníků ve dvacítce měst. Během letošního roku je firma přejmenovala na Rio Media a pro samotnou službu hodlá využít nový název Rio.

Druhou významnější kabelovou společností se stala firma BKS Capital Partners, vlastněná skupinou holandských investorů, mezi nimiž jsou i lidé dříve spojení s investorem zaniklé pražské a královéhradecké metropolitní televize TV3. Tato společnost v letošním roce postupně skoupila šest malých kabelových společností a spojila je pod jedinou značku Nej TV. Strategii firmy určuje majitel jihomoravské kabelové společnosti Self servis Jan Dašovský, jehož firma ale v sítích BKS Capital Partners nefiguruje. Část kabelových společností v síti Nej TV již provozuje digitální kabelovou televizi (např. společnost RTV5 v Břeclavi nebo HBTV v Havlíčkově Brodě), ostatní ještě na digitalizaci kabelových rozvodů čekají. Investor již oznámil, že podnikání na kabelovém trhu u nás považuje za střednědobé a časem hodlá firmu prodat. Do té doby chce ale získat 100 tisíc zákazníků.

Petr Opletal

Generální ředitel společnosti Rio Media, někdejší F.C.A., Petr Opletal (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšite)

Spory o must carry a nové povinné programy

V lednu letošního roku začala platit novela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, která podstatně rozšířila tzv. podmínku must carry, tedy povinně šířených televizních a rozhlasových programů v nabídce kabelových společností. Podle této novely musí každý kabelový operátor zařadit do nejnižší programové nabídky zdarma všechny televizní a rozhlasové programy, které mají licenci pro celoplošné zemské vysílání, nebo jsou vysílateli ze zákona (Česká televize a Český rozhlas). Tím pádem se podmínka rozšířila z dosavadních čtyř celostátních televizních programů na všechny televize, které mají oprávnění vysílat pozemní cestou v digitálních multiplexech. Kabelové společnosti se proti takovému rozhodnutí ohradily a prostřednictvím své asociace se obrátily na Evropský parlament se stížností.

Novela však platí a kabelové společnosti by tedy měly v základních programových nabídkách, a to jak analogových, tak digitálních, už nyní nabízet nejen Novu, Primu, ČT 1 a ČT 2, ale také ČT 4, ČT 24, zpravodajský kanál Z1 a filmovou Novu Cinemu. Od ledna k těmto programům přibude také televize Barrandov. Dalšími povinně šířenými programy jsou všechny stanice Českého rozhlasu, které lze zachytit prostřednictvím tzv. veřejnoprávního multiplexu: ČRo 1 – Radiožurnál, ČRo 2 – Praha/ČRo 6, ČRo 3 – Vltava, ČRo 4 – Rádio Wave, Rádio Česko, ČRo D-dur a ČRo Leonardo. Kromě toho by kabelové společnosti měly nabízet regionální odpojované zpravodajství v rámci celostátního vysílání Primy, příslušné k danému regionu, a stejně tak místní regionální mutaci vysílání ČT 1 s Večerníky a příslušnou mutací ranního vysílání ČT.

Povinné programy na kabelu k 31.12.2008
TV ČT 1 logo 2007 zmenšené
TV ČT 2 logo 2007 zmenšené
TV ČT 4 Sport logo 2007 zmenšené
TV ČT 24 logo 2007 zmenšené
TV Nova logo
TV Nova Cinema 2008 mini
TV Prima logo 2008 zmenšené
TV Z1 logo 2008 perex
Rádio ČRo 1 - Radiožurnál logo
Rádio ČRo 2 Praha logo
Rádio ČRo 3 Vltava logo
Rádio ČRo 4 - Radio Wave logo
Rádio ČRo D-dur logo
Rádio ČRo Leonardo logo
Rádio ČRo Radio Česko logo
TV Barrandov 2008 růžové mini

UPC vyřešila problém must carry po svém

Must carry se stalo bezesporu tématem číslo jedna kabelových společností v letošním roce. Největší kabelový operátor, společnost UPC, již na přelomu loňského a letošního roku kvůli nové zákonné úpravě provedlo úpravy v šíření hudební televize Óčko. Tato televize zmizela všem zákazníkům analogové kabelové televize, tedy v té době drtivé většině diváků kabelové UPC, a firma ji zařadila pouze do digitálního slotu. Pokud ji chtěli zákazníci UPC dále sledovat, museli si od UPC pronajmout kabelový set-top-box. Oficiálně však Óčko v nejnižší programové nabídce kabelové televize UPC zůstalo (i když jen v digitální podobě), a později se vrátilo i do analogu, ale pouze v rozšířené nabídce Klasik. Pouze do digitálního slotu později zařadila UPC také další povinné programy: v červnu zpravodajský kanál Z1 a v prosinci Novu Cinema.

Konkrétně v případě Óčka ale UPC postupovala předčasně, protože tento hudební kanál si zatím ani nepožádal o vydání kompenzační licence pro celoplošné zemské digitální vysílání, a tudíž stále ještě není povinně šířenou televizní stanicí. Pro Óčko je to důležité: dokud totiž nebude povinně šířeným programem, budou mu kabelové společnosti platit za každého zákazníka, který přijímá programovou nabídku, obsahující právě Óčko, určitou částku měsíčně. Jakmile se z něj stane povinný program, veškeré platby od kabelových společností ustanou. Například u filmového kanálu Nova Cinema si provozovatel Novy účtoval od každého kabelového operátora částku tři koruny měsíčně za každého zákazníka, který mohl přijímat jeho vysílání. Od letošního prosince, kdy se z Novy Cinema stal volně přístupný program v zemském digitálním multiplexu 2, by kabelové společnosti Nově už nic platit neměly.

Handan CV-5000

Základní kabelový set-top-box Handan CV-5000 CinX

Digitální kabelovka vzduchem má zpoždění, DVR posiluje

Na září letošního roku oznámil Jan Dašovský, majitel jihomoravské kabelové společnosti Self servis, start nové kabelové služby Spray TV, která by měla pomocí bezdrátového mikrovlnného vysílání MMDS nabídnout až 40 televizních programů v digitální kvalitě. V podstatě mělo jít o doplněk k zemskému digitálnímu televiznímu vysílání ve formátu DVB-T, pro jehož příjem je nutná speciální anténa a set-top-box. Stejným způsobem už v České republice vysílají minimálně dva regionální operátoři: firma Imperium TV v Karlových Varech a Berouně, a J.D.Production na Uherskohradišťsku. Službu Spray TV se ale nepodařilo zprovoznit ani do konce letošního roku a podle posledních informací by měla začít vysílat až na jaře 2009, přičemž se soustředí především na menší a střední města, kde zatím žádný kabelový operátor nepůsobí.

U klasické digitální kabelové televize vzrostl zájem o speciální set-top-boxy se zabudovaným pevným diskem pro nahrávání pořadů. Takzvaný DVR (digitální videorekordér) nejvíce propagovala společnost UPC, která k jeho uvedení na trh spustila speciální reklamní kampaň. DVR, konkrétně pak typ Handan CV-6000 DVR, však nabízí i většina ostatních poskytovatelů digitální kabelové televize. Pevný disk o kapacitě 160GB umožňuje nahrát až 60 hodin záznamu, a díky dvěma digitálním tunerům lze na hrávat až čtyři různé televizní programy najednou a pátý sledovat. Jedinou nevýhodou tohoto přijímače je fakt, že neumožňuje sledovat a nahrávat programy ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Pro jejich sledování si divák musí pořídit typ Handan CV-7000HD, který ale pro změnu postrádá pevný disk pro nahrávání.

Handan CV-6000 DVR

Kabelový set-top-box Handan CV-6000 DVR s integrovaným digitálním videorekordérem o kapacitě 160GB

Odstartovalo několik HD programů

Kabelové společnosti včetně UPC rozšířily během letošního roku svoji programovou nabídku o několik televizních kanálů ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Konkrétně UPC takto nejprve nabídla stanice Voom HD a National Geographic HD, později pak také Eurosport HD, HBO HD a Filmbox HD. Do konce letošního roku se jí ale, na rozdíl od několika operátorů digitální televize přes pevnou linku (IPTV), nepodařilo do své nabídky získat Novu ve vysokém rozlišení. HD programy nabízí rovněž jihomoravská kabelová společnost Self servis ve své službě Moravia televize, břeclavská Nej TV (dříve společnost RTV5). Ostatní zatím váhají, neboť zájem diváků o HDTV u těch, kteří už tento typ vysílání nabízejí, zatím nesplnil očekávání.

Kabelové společnosti, které postupně přecházejí na digitální vysílání, začaly nabízet plné triple play služby. Vedle digitální kabelové televize zákazníkovi zprovozní i vysokorychlostní připojení k internetu a pevnou telefonní linku. Při kombinaci dvou nebo tří služeb pak nabízejí výrazné slevy. UPC během letošního roku několikrát upravovala rychlosti připojení k internetu, aniž by měnila ceny, a u telefonu nabízí volání zdarma po své síti a po 19. hodině do všech dalších sítí v rámci České republiky. Počet zákazníků s pevnou telefonní linkou od UPC přesáhl ke konci roku počet zákazníků placené digitální televize od konkurenční společnosti Telefónica O2. Kabelové společnosti ale zatím nenašly řešení pro další službu, kvůli které u některých diváků vítězí konkurenční IPTV: zpětný kanál pro interaktivní služby jako je domácí videotéka.

Filmbox HD Hotbird screenshot

Filmový kanál Filmbox HD, jehož českou verzi nabídla divákům kabelové televize společnost UPC, ale také Self servis nebo břeclavská Nej TV (Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšíte)

Jak to je se slovenskými programy?

V průběhu letošního roku přišel na přetřes také problém s vysílacími právy slovenských televizí na území České republiky. Tuzemské kabelové společnosti nabízejí prakticky všechny slovenské televizní programy, snad s výjimkou sportovní STV 3. Všechny slovenské televize přitom svorně tvrdí, že písemný souhlas s šířením svého vysílání na území ČR nedaly nikomu, protože nemají vypořádaná práva pro vysílání převzatých pořadů mimo Slovensko. Někteří čeští satelitní operátoři proto museli například během sportovních přenosů kódovat vysílání, a podobně tomu mělo být u kabelových televizí. Kabelové společnosti ale na tuto praxi nepřešly a otázka legality slovenského vysílání na našem území „vyšuměla“ do prázdna.

Návštěva STV 3 - 6

Studio třetího programu Slovenské televize, sportovního kanálu Trojka (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšíte)

ZÍTRA: Jaký byl digitální rok 2008 pro IPTV, digitální televizi přes pevnou linku?

Anketa

Dodržuje vaše kabelová společnost ustanovení zákona o zařazení povinných programů do základní omezené programové nabídky?

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 1. 2009 23:11

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+