Plnohodnotně od 1. září
Za novým motoristickým kanálem Sport 5 stojí finančník a bývalý automobilový závodník Antonín Charouz. Co ho k založení tohoto kanálu vedlo? Řada českých jezdců se zúčastňuje evropských soutěží a nepodaří se jim dostat se do povědomí diváků, takže by byla škoda je o ně připravit. Dalším důvodem pro start Sportu 5 byla podle jejího ředitele Jiřího Hojgra skutečnost, že automobilismus je velký fenomén a televize tohoto typu na českém trhu chyběla. Kanál nebude jen o závodech, bude doplněn i dalšími bloky. Co dvě hodiny budeme přinášet aktuální dopravní zpravodajství; ale ne v té formě, že řekneme, že ráno v půl sedmé je ucpaný Barrandovský most nebo že se stala nehoda a je kolona na Nuselském mostě – chceme se zaměřit na celou republiku, především pak hlavní tahy,
přiblížil čtenářům DigiZone Hojgr.
Sport 5 se nezrodil v hlavě Antonína Charouze přes noc a není ani novou myšlenkou. Již v minulosti se ucházel o licenci pro pozemní digitální vysílání. Tehdy však byl mezi neúspěšnými žadateli. Jak bude tedy vypadat programová složka? Je připravována ve dvou etapách. Od května do konce srpna chce televize spustit jakousi zahajovací etapu. Ve všední dny se v ní bude vysílat od dvanácti do dvaadvaceti hodin; o víkendech, kdy poběží některé motoristické podniky, se odstartuje v sedm a skončí také v deset večer. Od 1. září chce Sport 5 přejít na plnohodnotné vysílání od sedmi do dvaadvaceti hodin sedm dní v týdnu. Přes noc by pak běžela výplň jako je videotext, upoutávky na pořady apod. Televize konkrétně nabídne např. DTM, Euroserii F3, NASCAR Sprint Cup Series, Porsche Carrera Cup, truck trialy a drifty. Chceme se tedy věnovat pravidelnému dopravnímu zpravodajství, představování novinek, ale ne těch, které jsou teď na autosalonu a u nás se možná budou prodávat za tři roky. My chceme ukázat novinky na českém trhu a říci divákům, že jsou pro ně v tu chvíli k dispozici,
upřesnil ředitel Sportu 5.
Počítá se i s publicistikou
Ve vysílání by měla mít své místo i bezpečnost silničního provozu. Jednou rovinou bude provoz, styl jízdy a faktory, které s ním souvisí, druhou výsledky crash testů, bezpečnosti apod. Kanál se nebude bránit ani flash backům, tzn., představí-li aktuální novinku, ukáže i zpětný pohled na produkt z roku 1997 nebo 1987. Myslím si, že auta mají svoje kouzlo, mají svou přitažlivost a také historie lidi velmi zajímá,
uvedl důvod pro tento krok Jiří Hojgr. Dalším blokem z programového schématu bude autobazar. Do programu se budou moci zapojit nejen diváci, ale i samotné autobazary, které ve vysílání představí např. hity týdne. V neposlední řadě se chce Sport 5 věnovat také publicistice. Ta se připravuje k 1. září a pracovní název zní „O čem se mluví“. Tématem by pak byla např. změna bodového systému. Do diskuze by byli přizváni jak odborníci, tak i laici. Televize se ani nebude bránit sestřihům z různých podniků a aktivit, které se budou konat na území jak České, tak i Slovenské republiky.
Samotná programová struktura bude vypadat tak, že v sobotu a v neděli se pojedou závody a budou tedy vysílány přímé přenosy. O víkendu bude zahajovat programové schéma zpravodajství, které se bude vysílat i mezi jednotlivými závody. Bude-li se dít nějaká mimořádná událost, do programu bude možné vstoupit tzv. kraulem neboli informační lištou. Vše pak bude doplněno blokem upoutávek. Ve všední dny poběží již zmiňované dopravní zpravodajství a mezi ním budou jednotlivé bloky. Půjde o záznamy ze soboty a neděle a magazíny, které čekají přibližně dvě až tři reprízy.
Určitou exkluzivitu přinášejí do každého programu také známé tváře, resp. hlasy. Ani Sport 5 by neměl být výjimkou. Jméno, které už mohl Jiří Hojgr s jistotou prozradit, je Petr Horák. Toho mohou příznivci motorismu znát např. z komentování Formule 1 nebo závodů DTM. Tento týden probíhají v Hradci Králové, kde televize sídlí, zkoušky na další komentátory do týmu a po nich už by se měla „vykrystalizovat“ jeho finální podoba. Zároveň by však měl být jakýmsi živým organismem, který se bude postupně rozšiřovat nebo zužovat dle potřeby podle toho, jaké sportovní podniky bude zrovna kanál nabízet. Bývalému řediteli Galaxie sport, Jiřímu Hojgrovi, se podařilo to týmu dostat i některé odborníky právě z této televize. Jejich rozhodnutí pochopitelně usnadnilo stěhování programu z portfolia CME z Hradce Králové do Prahy. Jde např. o odbavovací techniky. Jak ale upozorňuje ředitel Sportu 5, kanál si chce vychovat především vlastní komentátory.
Od 2. května jen na satelitu
A kde bude Sport 5 dostupný? V první fázi to bude pouze satelit (platforma CS Link), na němž může Antonín Charouz svůj kanál provozovat díky licenci. Na pořadu dne jsou však také jednání s kabelovými operátory. S kterými, to nechtěl Jiří Hojgr prozradit. Jde však např. o TOP 6 na slovenském trhu. Jednání probíhají i s těmi největšími v České republice. Ředitel nové digitální televize je optimistou a věří, že již v průběhu května a června bude Sport 5 zařazen do nabídek některých z nich. Tento týden by se měli podobné schůzky konat s IPTV operátory. Jednání o startu v dalších satelitních platformách by měla proběhnout koncem dubna.
Co se týká obrazové kvality kanálu, Sport 5 by měl mít fixní datový tok 4 až 4,5 Mbit/s. V současné době je to omezeno tím, že na pozici 23,5 stupně východně je kapacita rozebrána a kdybychom chtěli např. 9 Mb, tak je nedostaneme. Datový tok by měl být dostačující. V okamžiku, kdy dojde k přesunu některých programů, tak budeme chtít pochopitelně datový tok navýšit na 5 až 5,5 Mb,
upřesnil Hojgr. Stanice by měla sídlit v bývalých prostorách po Galaxii sport. Tento týden o tom bude rozhodovat magistrát v Hradci Králové. Stoprocentním akcionářem kanálu je společnost BPA sport marketing a.s., která sídlí v Praze na Těšnově. Vysílání bude financováno jednak z poplatků od předplatitelů a z dodávek koncovým klientům, na druhé straně výnosy z reklamy, která by měla v roce 2008 činit ve vysílání jedno až dvě procenta. Hlavní cílovou skupinou by měli být muži ve věku 18 až 40 let.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNEK: Sport 5 se inspiruje původním modelem Galaxie sport