Více

Ohlédnutí za konferencí DIGImedia 2010: za vším hledej peníze

V kinosále České televize na Kavčích horách se uskutečnil včera další ročník konference DIGImedia. Ta se po celou dobu potýkala se zpožděním, které již na začátku nabralo velikosti přibližně dvaceti minut a končilo se až v půl čtvrté, tedy o více než hodinu a půl později oproti původnímu plánu. Délka konference ale některým účastníkům neprospěla. Zatímco před půl desátou dopoledne se začalo téměř s plným sálem, končilo se v době, kdy se počet panelistů rovnal téměř počtu obecenstva. Bylo ale o co stát, i přesto, že na konferenci někteří avizovaní účinkující vůbec nedorazili.

Hlavní přínos digitalizace: Optimalizace směrování prostředků v televizích

Konference DIGImedia 2010 začala včera na Kavčích horách několik minut před půl desátou a úlohy moderátora prvních dvou bloků se ujal novinář a publicista Miloš Čermák. Již na začátku bylo omluveno několik diskutérů, kteří měli být přítomni – ministr vnitra Martin Pecina, nahradil ho náměstek Jaroslav Chýlek, nebo technický ředitel České televize Rudolf Pop, zastoupil ho šéf projektu digitalizace ČT Pavel Hanuš. Místo generálního ředitele Novy Petra Dvořáka pak dorazil technický šéf české komerční jedničky Ivo Ferkl. Vedoucí projektu digitalizace veřejnoprávní televize na konferenci prezentoval vize ČT s digitalizací z roku 2005 a jejich realizaci. Problémem digitalizace je podle něho krize zdrojů. Zatímco diváků je stále stejný počet, možností, kolika cestami se k nim dostat, je stále více. Televize si proto musí logicky vybrat, co se jim vyplatí. Hlavním přínosem digitalizace bude podle vyjádření Hanuše optimalizace směřování prostředků v jednotlivých televizích, zejména na produkci původní tvorby.

Zdeněk Duspiva a spol. 500

Jedním z panelistů byl na včerejší konferenci DIGImedia 2010 také národní koordinátor Zdeněk Duspiva. (Foto: Česmír Polák)

Nové technologie ztěžují informační kampaň, postěžoval si koordinátor Duspiva

Národní koordinátor tuzemské digitalizace Zdeněk Duspiva si postěžoval, že příchod nových technologií ztěžuje NKS státní informační kampaň k přechodu na digitální vysílání. Diváci jsou mírně zmateni všemi možnostmi, které jim různé formy digitálního vysílání nabízejí. Podle Duspivy je zapotřebí dokončit přechod na digitální vysílání, to znamená, že by se měly vrátit kmitočty, a poté by se mělo jednat, co bude dále. Opomíjet by se však neměla ani digitalizace rádia. Právě veřejnoprávní médium, které mohou hned z několika stanic slyšet lidé ladící rozhlasové přijímače, zastupoval na konferenci technický ředitel Pavel Balíček. Podle něho však jde spíše o marketingový než technický problém. Budoucnost však vidí v systémech DAB, T-DMB a DAB+. Zatím nejsou stanoveny vysílací standardy, musí se na tom dohodnout celá Evropa. Co víme, že nechceme začít tak špatně jako digitální televize v České republice. Doufalo se ve velmi mnoho věcí, a k málu se dospělo. Zejména v oblasti obsahu, reagoval na technického ředitele ČRo prezident rozhlasových stanic Evropa 2 a Frekvence 1 Michel Fleischmann.

Nova se litovala: Do digitalizace jsme investovali obrovské prostředky

Technický ředitel televize Nova Ivo Ferkl upozornil na to, že Nova musela do digitalizace investovat obrovské prostředky, zejména na souběžné analogové a digitální vysílání. Jiné státy vysílatelům přispěly na přechod k digitálnímu vysílání více, konstatoval. Na druhou stranu tato skutečnost ale podle Ferkla přinesla náklady také divákům, kterým nikdo na nákup digitálních přijímačů nepřispěl. Pokud se uskuteční přechod na systém DVB-T2, je podle technického ředitele TV Nova zapotřebí zajistit souběžné vysílání ve stávajícím systému DVB-T. Souběh vysílání by měl trvat několik let, a bude nesmírně drahý, takže by na něj měl přispět stát. Pokud se tak nestane, povede to k menší konkurenceschop­nosti zemské vysílací platformy a začnou ji opouštět klienti, varoval Ferkl. Budoucnost je podle něj v HDTV a 3D vysílání. Podle vedoucího projektu digitalizace České televize Pavla Hanuše chybějí na přechod k DVB-T2 zdroje, takže v současné době neexistuje v tuzemsku nikdo, kdo by byl ochoten tento krok financovat.

Jaroslav Chýlek Jiří Balvín Ivo Ferkl

Náměstek ministra vnitra Jaroslav Chýlek, generální ředitel hudební televize Óčko a technický ředitel TV Nova Ivo Ferkl. (Foto: Čestmír Polák)

Díky množství informací má vše stále menší dopad, míní ředitel zpravodajství ČT

Ředitel zpravodajství České televize Milan Fridrich, který byl prvním vystupujícím na druhém bloku konference DIGImedia 2010 s podtitulem „Televize v symbióze s novými médii“, konstatoval, že nyní už není divák schopen přijímat informace, jako tomu bylo dříve. Dnes máme tolik informací, že se společnost silně fragmentuje a všechno má stále menší dopad. To je důvod, proč se tak hodně rozvíjí internet, konstatoval Fridrich. Podle něj ale není nutné, aby zpravodajský kanál ČT 24 vytvářel konkurenci klasickým novinám. Každé médium by se mělo držet svého. Diváci už ale naštěstí začali být aktivní a chtějí se podílet na vytváření a komentování událostí. Proto vznikají pořady, jakým je například interaktivní Hyde Park. Zpravodajství musí být zážitkové, aby ho divák vůbec sledoval. Šéf středoveropské pobočky společnosti SPI Internetional Ivan Hronec se s Fridrichem shodl v tom, že digitalizace není dnes jen o technologiích, ale také obsahu.

Satelitní platformy: Lidé se začali kromě DVB-T ohlížet i po satelitu

Zástupci satelitních platforem v České republice si na posledním bloku konference DIGImedia pochvalovali, jaký mají nyní potencionální klienti přístup právě k tomuto způsobu příjmu. Zákazníci se začali při procesu digitalizace rozhodovat nejen pro terestrický příjem, který měli doposud, ale také pro DVB-S/DVB-S2. Podle zástupce satelitní platformy CS Link, respektive společnosti Media Vision Martina Janků, hraje důležitý faktor také to, jaký způsob příjmu si pořídí například soused v chatové osadě. Jeden odvážlivec si pořídí satelitní anténu a rázem má pak polovina osady tu stejnou, protože se o víkendu může podívat na přenos z Novy Sport, uvedl Janků. Podle Jaromíra Glisníka z konkurenčního Skylinku je však překvapením, že nyní se například v Praze prodávají satelity stejným tempem, jako se prodávaly před procesem digitalizace. Podpora satelitu tedy nebyla až tak velká, jak by se zdálo, uvedl Glisník.

Ondřej Lukáč 500

Na konferenci vystoupil i produktový manažer Samsungu Ondřej Lukáč. (Fotografie nepochází z DIGImedií 2010. Autorkou je redakční fotografka Ivana Dvorská)

O 3D televizory je zájem. Prodaly se prý už stovky kusů

Produktový manažer společnosti Samsung Ondřej Lukáč si v závěrečném bloku konference pochválil, že o 3D televizory je větší zájem, než původně firma předpokládala. Za dobu několika měsíců, co je tato technická novinka v prodeji, se už prodaly stovky kusů. Dostali jsme se na čísla, která jsme nečekali, přiznal Lukáč. Podle něho už se také podařilo překonat skutečnost, kdy byl nedostatek 3D obsahu a výrobce podle něho ještě čekají zlaté časy. Lukáč také potěšil přítomné, že testování widgetu iVysílání, který na televizorech od této společnosti umožní sledování online archivu České televize, je již ve finální fázi a v dohledné době by se ho měli dočkat také zákazníci. Co se týká tuzemského 3D obsahu, i ten by se měl brzo dostat k divákům. Chystá se například muzikál F. A. Brabce V peřinách, o kterém přišel promluvit scénárista Miroslav Adamec, nebo Fimfárum 3, jež prezentoval Felix Nevřela ze společnosti Cinepost.

Anketa

Byla podle vašeho názoru konference DIGImedia 2010 zajímavá?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+