Hlavní navigace

Jak sledujeme televizi? Polovina z nás více než tři hodiny denně

4. 8. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: NMS Market Research
Na energetickém štítku televizoru najdete roční spotřebu. Ta je udávána při průměrném sledování televize 4 hodiny denně. V případě Česka by to prakticky sedělo na 50 % populace.

Průzkum, který pro SES (Astra) provedla agentura NMS Market Research, byl realizován na území České republiky v květnu 2017, a to formou on-line dotazníků. Vzorek tvořilo 503 respondentů, z čehož bylo 50 % žen. Jak také bez bližšího vysvětlení ve své zprávě uvádí NMS Market Research, „věková struktura a úroveň vzdělání reflektovala stav populace v České republice“. Řečeno jinak: v odpovídajícím poměru byly mezi respondenty zastoupeny všechny skupiny.

Pokud se na výsledky podíváme ve stručnosti, vidíme, že…

  • Více než polovina diváků – 52 % – sleduje televizi minimálně tři hodiny denně.
  • Přes dvě třetiny diváků (68 %) vlastní více než jedno zařízení pro sledování TV a 23 % vlastní dokonce tři.
  • Většina – 61 % – upřednostňuje kanály v rozlišení HD, ale preference výrazně rostou se snižujícím se věkem.
  • Nejznámějším satelitním operátorem je Astra. Zná ho 78 % z těch, kteří pro příjem využívají družici.

Podívejme se ale na tento průzkum trochu podrobněji. Alespoň s daty, která se nám podařilo získat.

ČTĚTE TAKÉ: Satelit kontra všichni ostatní aneb průzkumy jako na houpačce

Podle průzkumu Digimonitor kupují české domácnosti televizory se stále větší úhlopříčkou

Kolik hodin denně sledujeme televizní vysílání?
Autor: NMS Market Research

Kolik hodin denně sledujeme televizní vysílání?

Televizi sledují v podstatě dvě skupiny diváků

Ti, kteří sledují televizní vysílání, se dají rozdělit do dvou skupin podle toho, kolik času před televizorem stráví. Obecně vzato jsou tu tzv. „Light users“ a „Heavy users“.

  • „Light users“ sledují televizi maximálně dvě hodiny denně a v rámci průzkumu představují 48 % respondentů. Jde spíše o lidi ve věku 18 až 24 let, s vyšším dosaženým vzděláním a s vyšším příjmem, což znamená nad 40 000 Kč. Navíc se během sledování televizního vysílání častěji věnují – v porovnání s druhou skupinou – domácím pracím.
  • Ti, kteří patří do skupiny tzv. „heavy users“, sledují televizi více než 3 hodiny denně, což je 52 % respondentů. Jde spíše o lidi ve věku 55 až 64 let, s nižším vzděláním a s příjmem do 20 000 Kč. I ti však bývají během sledování TV připojeni k internetu a sociálním sítím.

V rámci této skupiny však existují i lidé, kteří sledováním televize stráví minimálně 4 hodiny denně, a je jich 13 %.

Větší rozdíly lze také nalézt v druhu aktivit, kterým se při sledování televize věnují muži a ženy. Ženy se spíše zabývají domácími pracemi, zatímco muži jsou spíše připojeni na internet.

Typy zařízení na kterém sledujeme video.
Autor: NMS Market Research

Typy zařízení, na kterých sledujeme video.

Klasická televize už nestačí

V dnešní době vlastní přes dvě třetiny diváků více než jedno zařízení pro sledování videoobsahu. Češi se sice stále na televizi nejčastěji dívají prostřednictvím televizoru, ale do popředí se dostávají i další zařízení, jako například notebooky.

Alternativy typu stolní počítač, notebook nebo tablet jsou na druhou stranu více používány muži, kteří také častěji vlastní více než dvě zařízení pro sledování videoobsahu. Čtyři a více zařízení přitom vlastní plných 12 % respondentů.

Podobně je na tom i mladší generace. Ta však používá více zařízení ještě častěji a před televizorem dává přednost například chytrým telefonům.

NAPSALI JSME: SES zajistí kapacitu HD kanálů z portfolia M7 Group pro střední a východní Evropu

Počet zařízení v domácnosti.
Autor: NMS Market Research

Počet zařízení v domácnosti.

Satelitní operátoři? Nejznámější je Astra

Z průzkumu NMS Market Research vyplynulo, že nejznámějším satelitním operátorem v České republice je Astra, což je vlastně společnost SES. Zná ji 78 % uživatelů satelitní televize. Vysoké povědomí o značce „Astra“ jde ruku v ruce s největším satelitním poskytovatelem signálu v Česku, kterým je Skylink patřící pod lucemburskou M7 Group.

Skylink, který šíří signál prostřednictvím satelitů Astra nejen v klasickém SD rozlišení, ale také v HD a Ultra HD, v současnosti podle NMS Market Research používá 71 % českých uživatelů satelitní televize.

NAPSALI JSME: Skylink představil novou identitu. Květnové změny se dotknou i Skylink Live TV

K čemu slouží telekomunikační satelity?
Autor: NMS Market Research

K čemu slouží telekomunikační satelity?

Slováci mají více satelitního příjmu a výrazně méně pozemního

Satelity hrají zásadní roli v pokrytí špatně dostupných oblastí nebo i takových, kde není jiný příjem možný, nebo je prostě problematický. Z toho důvodu je satelitní připojení více rozšířené ve venkovských a horských oblastech, kde je infrastruktura pro příjem pozemního vysílání nedostatečně rozvinutá. Místa s velmi špatným pozemním příjmem ale klidně najdete i pár kilometrů za Prahou.

Plánovaný přechod na nový zemský standard DVB-T2 se dotkne téměř poloviny v průzkumu dotazovaných respondentů, kteří přijímají pozemní vysílání (49 %). V porovnání se Slovenskem, kde pouze 10 % přijímá televizní signál prostřednictvím klasické antény, je to rozdíl. Tady naopak 43 % obyvatel přijímá TV signál přes satelit.

Jaké rozlišení preferujeme, nebo bychom rádi preferovali?
Autor: NMS Market Research

Jaké rozlišení preferujeme, nebo bychom rádi preferovali?

Programy v SD rozlišení upřednostňují pouze 4 % diváků

Výrazná většina – 61 % respondentů, především uživatelé satelitní uživatelé, lidé ve věku 18 až 24 let – upřednostňuje kanály v rozlišení HD. Celkově vzato pouze 4 % televizních diváků dávají přednost kanálům v SD. Jedna třetina respondentů pak nepreferuje ani SD, ani HD a jde spíše o lidi ve věku 55 až 64 let.

Náklonnost k HD navíc výrazně roste se snižujícím se věkem. Plných 84 % lidí ve věku 18 až 24 let dává přednost HD. Pouhá 3 % respondentů tohoto věku vyloženě upřednostňuje SD.

Pokud by měli respondenti na výběr, skoro dvě třetiny by rozhodně volily televizní programy ve vysokém rozlišení (HD). Konkrétně 62 % by rozhodně sledovalo programy v HD, pokud by mělo možnost. Jde spíše o muže ve věku 18 až 24 let a uživatele satelitního příjmu.

Jaký HD obsah máme rádi?
Autor: NMS Market Research

Jaký HD obsah máme rádi?

Mezi nejatraktivnější žánry pro sledování kanálů v HD patří dokumenty o přírodě (36 %) a filmy (30 %). Muži by také ocenili sportovní program vysílaný v HD, zatímco ženy spíše seriály.

BRAND24

Většina respondentů – 53 % – také uvedla, že již slyšeli o rozlišení Ultra HD. Častěji muži ve věku 18 až 24 let a lidé s vyšším měsíčním příjmem.

Zpracováno podle materiálů NMS Market Research. 

Kolik času denně strávíte sledováním videoobsahu? (Povoleno je více odpovědí.)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář a redaktor DigiZone.cz věnující se novodobému digitálnímu světu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).