Více

Jak se změnil přístup českých televizí k sociálním sítím: Facebooku a YouTube?

Nejvíce láká na Facebooku uživatele profil dvou českých televizí - hudebního Óčka a Primy Cool. Není se čemu divit. Oba programy jsou určeny pro mladé diváky, kteří využívají virtuální prostor nejvíce. Zanedbáván je naopak dosti naopak YouTube, který spíše slouží pro „předávání“ videí dál a ne k tomu, aby si na něm televize zakládaly vlastní profily. Facebook je naopak velice populární u lidí z mediální branže. Užívají ho však spíše ve většině případů pro soukromé účely a běžné uživatele si do svého „soukromí“ příliš nepouštějí.

Facebook láká zejména televize pro mladé

Vzhledem k tomu, že Facebook je především prostorem pro mladé uživatele, není žádným překvapením, že nejvíce fanoušků mají stránky hudební televize Óčko a kanálu Prima Cool, který je určen pro muže ve věku od 20 do 40 let. První uvedený kanál má svůj profil na adrese: http://www.fa­cebook.com/tvoc­ko. V době psaní tohoto textu, v neděli odpoledne, na něm bylo 228.324 fanoušků. Stanice využívá profil především pro upozorňování na její pořady, ale prostřednictvím něho „hraje“ svým divákům také skladby. Dělá to přitom úplně jednoduše – sdílí videa ze serveru YouTube. V případě, že je Óčko partnerem nějaké akce, objeví se zde na ni odkaz a členové skupiny mohou příspěvek „lajkovat“ nebo ho hodnotit slovně. Kromě toho má i Óčko stránky jednotlivých pořadů. je možné jmenovat například Óčko Chart, Inbox (ten už se mimochodem půl roku nevysílá), Stylissimo a také Hudební ceny Óčka, které jsou udělovány každý rok nejlepším českým a slovenským interpretům.

Cool je opravdu cool, nebo ne?

Prima Cool vystupuje na Facebooku jak jinak než v „cool“ stylu. Komentáře musí být správně „uhozené“, jak odpovídá cílové skupině. Přesto, že je kanál určen většinou mladým mužům, i mezi téměř 136 tisíci fanoušky se najde něžné pohlaví. Jen několik málo komentářů, se kterými je možné se setkat na Facebooku Coolu: „Už jste viděli nevypípanou verzi včerejšího Šéfa? :)“, „A hele! Jeremy Clarkson z Top Gearu namluvil navigaci! A Stiga tam najdete taky :) Dneska Top Gear ve 20:15 a před půlnocí se vrátí panenka Chucky!! nebo trošku drsnější „Co dělá panda, když hoří les?? Hoří taky :))“. Odezva od fanoušků je ale vždy velká a objevují se tu vždy desítky „lajků“. Neobvyklé ale nejsou ani stovky kladných hodnocení „Líbí se mi“. V minulém hodnocení českých facebookových profilů jsme Coolu přidělili nejvíce fanoušků, pravda je taková, že jich má nejvíce Óčko. Příznivcům stanice pro mladé muže však nelze upřít to, že jsou pravděpodobně nejaktivnější. To sesterská stanice Prima love je na tom zatím s náborem oblíbenkyň hůře. Rozhodně se ale nedá hovořit o neúspěchu. Přes 15 tisíc fanoušků je určitě pěkné číslo.

Prima Cool - Facebook

Prima Cool je jednou z nejoblíbenějších stránek mladých diváků na Facebooku.

Česká televize a další plnoformátové programy

Česká televize na tom byla ještě donedávna s profilem svých hlavních kanálů na Facebooku dost bídně. To už ale v současné době neplatí. Podobně, jako tomu je už delší dobu u zpravodajské Čtyřiadvacítky, o které už není zapotřebí mluvit, podrobně jsme se o ní na DigiZone.cz rozepsali již v březnu, i jednotlivé kanály veřejnoprávního média už mají svoje stránky. Jde konkrétně o: http://www.fa­cebook.com/ctjed­nicka a http://www.fa­cebook.com/ctdvoj­ka. popularitě několik tisíc uživatelů sociální sítě se těší také Čtyřka – profil funguje na adrese, která připomíná spíše Čtyřiadvacítku – http://www.fa­cebook.com/ct24spor­t?ref=ts. Není jistě žádným překvapením, když tu najdete typy na pořady, které na ČT 1 a ČT 2 poběží. V případě Čtyřky to pak jsou sportovní výsledky. Komerční Primě příliš nefunguje, co se počtu fanouškŮ týká, její hlavní profil. Ten doposud přilákal pouze tři tisíce fanoušků. Lákají ale naopak její tradiční taháky – nejvíce má dle očekávání Ano, šéfe! s téměř 185 tisíci příznivci, špatně na tom není ani Partička se 70 tisíci uživateli Facebooku nebo Show Jana Krause s necelými 30 tisíci diváky. Stejně jako u obrazovek nezaujala nová show Bubo Bubo s Bobem Kleplem. Na největší světové komunitní síti měla v době psaní textu pouhých 13 fanoušků!!!

Bubo Bubo - Facebook - Prima

Pořad Bubo Bubo (zatím?) uživatele Facebooku nezajímá.

Expozitura: Na Nově přes milion diváků, na Facebooku „pouze“ 4 tisíce fanoušků

Zatímco televize Nova má na svém oficiálním profilu, je to tento – http://www.fa­cebook.com/no­vatelevize – v tuto chvíli přes 25 tisíc fanoušků, na nejsledovanější českou stanici to opravdu není moc, dalo by se očekávat, že potáhnou její pořady, ale ani tady to zatím není příliš velká sláva. Například hlavní podzimní tahák, seriál Expozitura, měl v době psaní textu necelé čtyři tisíce fanoušků. Na údajně nejnákladnější kousek z lokální produkce, je to skutečně na pováženou. Nejlépe z pořadů na Novy je na tom pak pochopitelně Česko Slovenská SuperStar se 117 tisíci fanoušky a Comeback s 260 tisíci fanoušky (ano, to už je skutečně hodně slušné číslo). Oba pořady to mají ale lidově řečeno za pár. Comeback skončí tento podzim několika premiérovými díly a SuperStar už se s největší pravděpodobností na českých obrazovkách vyčerpala. Nova bezpochyby sáhne po některém z nových formátů. Její vedení počítá například s tím, že odvysílá pěveckou show The Voice, jen se ještě neví, kdy to bude. Abychom měli nabídku plnoformátových stanic kompletní, doplníme ještě tu poslední – TV Barrandov. Ta zatím uživatele Facebooku příliš neláká. Nejlépe je na tom její hlavní profil s třemi tisíci fanoušky. Pár dalších čísel – Barrandovský Videostop 801, Animáček 801, Café Barrandov 179, Maminka 198 fanoušků.

Expozitura - Facebook - Nova

Seriál Expozitura – na televizní obrazovce přes milion fanoušků, na Facebooku necelé čtyři tisícovky.

YouTube české stanice příliš neláká

Videoserver YouTube neláká české televize natolik, aby si na něm zřizovaly své vlastní účty. Neznamená to ale, že by ho nepoužívaly. Spíše tak činí ve spojení s komunitním portálem Facebook, kam „postují“ některá videa. Obvykle to dělá například hudební televize Óčko nebo Prima Cool. Druhá stanice sem dává videa, která ji přijdou humorná, popřípadě mohou nějakým způsobem zaujmout diváky. Jednou z výjimek, tedy pořad, který má na YouTube svůj profil, je herní magazín Re-play, viz: http://www.you­tube.com/user/REP­LAYczech. Hlavní program Primy pak od září zprovoznil na adrese http://www.you­tube.com/sjkshow speciál kanál pro Show Jana Klause. Óčko pak využívá YouTube pro zahrání skladeb na přání. Udělá tak ale většinou tím stylem, že si video najde na stránce interpreta a následně ho umístí na komunitní portál. Svůj profil mají na Facebooku také otázky Václava Moravce České televize, viz: http://www.you­tube.com/user/o­tazkyvaclavamo­ravce. Ty například včera ožily díky umístění nové znělky tohoto diskusního pořadu. Světlou výjimkou je filmový kanál HBO (http://www.y­outube.com/user/HBOC­ZSK), který si na svůj profil umisťuje upoutávky na premiéry měsíce a očekávané tituly, v minulosti například Hra o trůny nebo Pacific.

HBO - Facebook

HBO zachraňuje čest českých stanic na videoserveru YouTube.

Jak jsou na tom lidé z branže

Zajímavým zakončením našeho článku o komunitních webech, může být chování lidí z mediální branže na Facebooku. Pro ně se pochopitelně stal tento virtuální prostor možnosti seberealizace, odkazování na autorské weby a podobně. Své profily tu mají pochopitelně i členové redakce DigiZone.cz – šéfredaktor Jan Potůček a redaktor Lukáš Polák, z externistů pak například recenzent Čestmír Polák. Abychom ale zmínili pochopitelně ty nejznámější tváře, uveďme například programovou šéfku Novy Alex Ruzek, ředitele sekce Nová média České televize Milana Fridricha nebo mluvčí Primy Janu Mrákotovou. Všichni si svůj profil však ve většině případů dosti chrání, a pokud nemají povolenou funkci „Odběr“, tak se z jejich profilu nic nedozvíte – většinou pouze základní informace a někdy ani to ne. Z kolegů, které si váží, a jež si autor tohoto textu sám přidal do seznamu přátel, je možné uvést Zuzanu Tvarůžkovou, Pavlínu Kvapilovou nebo Helenu Šulcovou (někdejší moderátorku Studia 6). „Lidé z branže“ už pomalu objevují také Google+, který se nedávno otevřel veřejnosti. Televizím a společnostem vůbec však prozatím zůstává tento komunitní web uzavřen.

Anketa

Máte na Facebooku svůj profil?

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 9. 2011 0:00

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+