Více

IFA 2014: zahnuté LCD (klidně i IPS), 5K a zrcadlové displeje

UVNITŘ VIDEO S FLEXIBILNÍM OLED – Každoroční berlínské události jednoznačně vévodilo Ultra HD, ať už v klasické či streamované podobě a prohnuté LCD krátící čekání na „Godota“

Podle agentury GfK, která k datu veletrhu vydala průzkum za šest evropských zemí týkající se televizorů a první poloviny letošního roku, byl zaznamenán relativně významný nárůst trhu o 6,7 % (celkově segment spotřební elektroniky vzrostl vysloveně marginálně – o 0,4 %).

Ze skoro sedmi procent si ale plných 67 mohou na svůj vrub připsat chytré televizory. Podle GfK se na tomto značném nárůstu podepsal zejména fotbalový šampionát.

Ještě zajímavější jsou výsledky v prodeji přístrojů s rozlišením Ultra HD. Na zmiňovaných šesti hlavních evropských trzích (Francie, Holandsko, Itálie, Německo, Španělsko a Velká Británie) jich své zákazníky našlo plných 122 000, přičemž průměrná cena za jeden byla 2300 € (za první pololetí 2013 byla 5000 €). Mimochodem na tiskové konferenci Samsungu zaznělo, že 50 % UHD televizorů této značky prodaných v Evropě jsou prohnuté televizory. Celkový počet jsme se nedozvěděli, avšak výrobce prohlásil, že v modelovém roce 2014/15 jejich počet ztrojnásobí, že budou začínat od 142 cm (56ʺ) a některé budou dokonce mít i zvuk typu 8.1. Samsung také razí heslo: „Prohnutý televizor je nové kino". Zmínit bych ale měl ještě další trendy.

Především jde o zrcadlové displeje (zrcadlo z LCD ve kterém se promítají nejrůznější informace) a také hodinky a náramky všech druhů, z nichž mě nejvíce zaujaly ty od LG s kulatým displejem typu OLED (viz galerie LG níže).

Televizory OLED sice k vidění byly, ale nikoho přehnaně nezajímaly. Spíše jen jako skulptura, před kterou se dá vyfotit s hezkou holkou.

„Godot“ navíc bude mít zjevně ještě další zpoždění.

Prohnuté Ultra HD televizory s LCD panely a LED podsvícením představovaly i zcela neznámé firmy. Toto je Medion Life X18028 (140 cm, 3 840 x 2 160 bodů, triple tuner, HDMI 2.0).
Autor: Medion

Prohnuté Ultra HD televizory s LCD panely a LED podsvícením představovaly i zcela neznámé firmy. Toto je Medion Life X18028 (140 cm, 3 840×2 160 bodů, triple tuner, HDMI 2.0).

Ultra HD po síti, aneb zapomeňte na Full HD

Než se dostaneme k jednotlivým výrobcům, podívejme se na nový trend – streamování rozlišení Ultra HD (4K) v podobě videa na vyžádání (VOD), tedy online videopůjčovny. Snad u všech velkých, a u některých menších, výrobců byl vidět Netflix a Kevin Spacey v seriálu House of Cards jehož druhá řada byla točena v Ultra HD a bude se tak i streamovat. A to je samozřejmě bomba!

Obsah je klíčový a je vidět, že když jsou tradiční filmové společnosti váhavé a pomalé, výrobci do toho šlapou plnou parou. Viz například nedávná aktivita Samsungu o které píšeme zde.

Ale nejen výrobci! Jak je vidět na portálu, resp. původně pouze online videopůjčovně, Netflix. Ta nyní vysílá do 40 zemí (k nám – prý zatím – nikoli) a má více než 50 milionů zákazníků a také několik filmových cen za vlastní tvorbu (více píšeme zde).

Není proto divu, že na veletrhu byly k vidění nejrůznější přehrávače streamovaného obsahu, a to i od firem, u kterých by to našinec spíše nečekal. Jako například Vestel. V každém případě je ale uvádějí i velké značky jako Panasonic či Philips a jde o set-top box klasických či méně klasických tvarů (viz foto Vestelu níže).

Jasným „televizním“ trendem je podpora kodeku HEVC (H.265) a všichni prohlašují, že ji budou mít i v tunerech DVB-T2 pro příští rok. A také překotné zavádění HDMI 2.0.

Jinak jsem měl pocit, že spoustu lidí už čekání na OLED přestalo bavit. Zdá se to zjevně i výrobcům, kteří se proto rozhodli zkrátit potenciálním zákazníkům dlouhou chvíli uváděním prohnutých televizorů v klasickém LCD provedení či dokonce LCD IPS, jak to bylo vidět u LG. Zde jste také mohli najít tzv. flexibilní (ohnutelný) OLED panel a video k němu najdete níže. A v pěkně tvrdé podobě!

LG: LCD IPS 4K, flexibilní OLED a 5K

Hodinky Watch R s operačním systémem Android Wear budily hodně velkou pozornost a myslím, že nejvíce jí sklízely v okamžiku, kdy na nich byl nastaven klasický ciferník (viz galerie), díky kterému vypadají jako ty běžné.

Pojďme ale k televizorům.

Pokud zapomeneme na zahnuté OLED, máme tu zahnuté LCD klidně i v provedení s extra kvalitními panely typu IPS. Nebo dokonce se zvukovým systémem Harman Kardon, což není žádný drobný domácí kutil.

Na stánku jste rovněž mohli najít „flexibilní“ OLED, nebo-li FOLED (Flexible Organic Light Emitting Diode) jehož panel je složen z „flexibilního plastového substrátu“. Možnosti jsou vidět na videu a zřejmě se tím má zamezit lámání už tak tenounkých OLED panelů hlubokých několik milimetrů.

LG rovněž ukazoval streamované vysílání v Ultra HD a efekt Netflixu je zjevně hodně silný! Zajímavější je však to samé přes HbbTV (viz galerie) a tohle je určitě cesta. Alespoň tedy jedna z cest, protože další je kloudový přístup k widgetům, klasický přístup k widgetům nebo také operační systém Android a jeho aplikační přístup, který momentálně prosazuje především Philips. Google tak je (bude) nepochybně trnem v oku mnohým velkým výrobcům televizorů, protože se snaží vše stáhnout na Google Play, Youtube atd. A více zákazníků, resp. přístupů, znamená větší reklamní podíl.

Uvidíme, který systém streamování online obsahu, resp. přístupu ke Smart TV, zvítězí, či zda budou cesty souběžné. Osobně musím říci, že HbbTV ve 4K mělo něco do sebe!

Televizory LG v rozlišení 4K mají být dostupné od 124 (49ʺ) do 267 cm (105ʺ) a panel typu IPS jim dodává nejen nádherné barvy, ale také potřebnou trvanlivost, na kterou bych si u OLED nevsadil ani euro cent.

Zaujal mě rovněž jistý návrat k poměru stran 21:9, který dříve razil Philips a který byl nyní vidět i jinde, např. u Toshiby. Výsledkem je ale také nápis 5K, protože nabízí o třetinu více obrazových bodů. Rozlišení je tak 5 120×2 160 bodů, přičemž vše bylo okořeněno třeba i zvukem s devíti kanály (7.2 kanály). A protože nápisy jako Ultra HD, UHD, či 4K evidentně táhnou a prodávají, 5K na tom nebude jinak. A marketingově vzato je to „něco navíc“.

Na stánku samozřejmě opět nechybělo zdůraznění partnerství se společnostmi jako Netflix či Amazon. To bylo k vidění prakticky všude, jen Panasonic to v tomto ohledu poněkud marketingově podcenil.

A myslím, že lituje…

Panasonic: zrcadlové LCD a virtuální vizážista

Výrobce, resp. jeho německé zastoupení, nějak nepochopilo, že veletrh je mezinárodní, takže na odkazu, který nám rozdalo pro stažení tiskových materiálů byly tiskové zprávy pouze v němčině a… v japonštině (viz galerie). Naštěstí se pochlapilo zastoupení české, takže vše bylo k dispozici, navíc fotografie se z portálu daly alespoň daly stáhnout hromadněji. Na rozdíl od LG, kde jsem to musel dělat po jedné…

Nedivte se, že bych veletržní tiskové materiály na webu zákonem zakázal. Těch pár euro za SD kartu či Flash paměť přece nemůže náklady výrobce ovlivnit. O tomhle to tedy není. Je to spíše o nějakém zvláštním a pro mě nepochopitelném způsobu uvažování. Jako když Samsung o novinářském dni povolí vstup na svůj stánek jen vybraným novinářům. Pojďme ale k výrobkům Panasoniku, který byl letos jednou z mála firem, které svoji televizní kolekci pro sezónu 2014/15 skutečně uvedl včas. A jak máte možnost vidět z testů digizone.cz, většinou to stálo za to. Mě potěšily zejména Panasonic TX-32AS500E Panasonic TX-47AS740E.

Podrobný popis prakticky všech televizorů, včetně tabulek s parametry najdete v reportáži z jejich uvedení, „Panasonic Convention 2014: na vlnách Ultra HD“ zde.

Myslím, že Panasoniku musí být hodně líto, že na stánku podcenil televizní část. V podstatě tak uvedl jen „prý levný 4K televizor“ AX630, což by mělo znamenat pod 40 000 Kč, a prémiovou AX900. Ta bude naopak hodně drahá, protože je vrcholem letošní nabídky. Bohužel je ale výrobce ve skutečnosti neuvedl, protože to prý bude až někdy na přelomu září a října, kdy budou i ceny. Myslím že trochu toho šoumenství a nadhledu by firmě nezaškodilo. Možná by to chtělo najmout Mistra Beana…

Největší vychytávkou Panasoniku tak byl zrcadlový displej s virtuálním maskérem (vizážistou), takže jste si na svém obličeji zachyceném kamerou mohli vyzkoušet zešikmělé oči à la Japonka, nebo si nechat analyzovat pleť a navrhnout krém k jejímu vylepšení. Hezká věcička pro extra kadeřnické salóny!

Zrcadlové displeje předváděla i Toshiba, která jich měla opravdu hodně. K tomu se ale teprve dostanu.

Málem bych ještě zapomněl na stylově umístěné „kupátko“ Tesla, pro které Panasonic dodává akumulátory a elektroinstalaci. Červená barva mu vysloveně slušela!

Philips: Android (nikoli televizní) a Ultra HD

Tento výrobce, stejně jako Panasonic, televizory postupně oznamuje, a uvádí, i když k zápůjčce, resp. na vyzkoušení, doteď nejsou. Firma alespoň potvrdila dodávky televizorů s Androidem v nejbližší době a máme je přislíbeny na vyzkoušení (oficiálně mají být „na konci třetího kvartálu 2014“).

Televizory jsou ovšem vybaveny Androidem standardním, který znáte z mobilního telefonu s tím, že časem (rozumějte příští rok), přijde i Google Android TV, ať už se bude jmenovat takto, či jinak.

Pokud jde o Ultra HD, zatímco v roce 2013 byla ke koupi jedna řada (9700), letos v druhé polovině roku by to mělo být už řad sedm. UHD u této značky začíná (bude začínat) u 6800, dále pak půjde o 7800, 7900, 8800, 8900C, 9100 a vrcholová 9800. Mimochodem u ní přišlo TP Vision s podle mého geniálním nápadem, externím bezdrátovým subwooferem. Tato řada také – vedle Androidu – nabídne i čtyřstranný Ambilight.

Mezi technologické vychytávky patří především sázka na propracovaný převod z nižších rozlišení, včetně speciálních kroků pro vylepšení tenkých linií a zkvalitnění ostrosti. Pozoruhodný je ale především systém Micro Diming Pro, který podsvícení optimalizuje na co nejlepší černou s důrazem na jas scény, ale vše ještě ovlivňuje senzor snímající hladinu osvětlení v místnosti. Tento systém určený pro střední a vyšší střední televizní třídu na samém vrcholu nabídky nahrazuje o něco propracovanější Micro Diming Premium (144 segmentů, dynamický kontrast až 5 000 000:1). A i když bych po předvádění rozdíl nenazval markantním, vidět byl.

Naprostou novinkou je pak Distance Adaptive Sharpness, což je systém který už během instalace televizoru u vás doma optimalizuje ostrost podle vzdálenosti, ve které od něj sedíte. Funkčnost si ale po předvedení v zákulisí stánku posoudit netroufám.

Co se týče výrobků, nejvíce mě zaujal Ultra HD přehrávač Media Player UHD 880 s HDMI 2.0, podporou DHCP 2.2, který přijde na trh v prvním čtvrtletí 2015. Měl by – navíc – už pracovat s operačním systém Android TV.

I z přístupu společnosti TP Vision, která letos opět měla společný stánek s Philipsem jako takovým, je vidět, že příští rok bude určujícím trendem 4K, a to včetně jeho streamování. Uvidíme, jak zareagují především TopFun a Voyo, ale moc nadějí bych tomu nedával. To by spíše mohlo zareagovat UPC, kterému rapidně ubývá zákazníků.

Streamování ve 4K by tak byla nejen ukázka toho „my to umíme“, ale hlavně i pobídka k nákupu rychlejšího internetového přístupu.

Technisat: 4K i v malých úhlopříčkách

Tou nejmenší, kde můžete Ultra HD najít, je 107 cm (42ʺ) modelu TechniTwin Isio 42 UHD, který má také zdvojené televizní tunery. A samozřejmě i útlé rámečky, které letos byly k vidění všude. Přídomek Isio pak u Technisatu označuje televizory, které mají přístup na internet a jsou tudíž tzv. chytré.

Standardní rozlišení najdete v přístrojích řady Technisat TechniPlus Isio, které někdy rovněž mají zdvojené tunery a k vidění jsou v galerii výše.

A protože se Technisat pustil i do domácí automatizace, najdete hned v úvodu galerie upoutávku na systém TechniHome.

Třeba se mu někdy podíváme na zoubek.

Toshiba: zrcadlové obrazovky a nastavitelné Ultra HD

U tohoto výrobce se televizory nesou v duchu design + zvuk + procesor Cevo a vypadaly výborně. Na bytelný zvuk to už ostatně vypadá i u klíčového modelu L7 vyšší střední třídy. Využívá se „labyrintového“ vedení à la trombón (jak mi bylo řečeno) a co jsem po změně nastavení uslyšel, znělo parádně! Parádně však vypadá i funkce Media guide, která zvládne např. sama nahrát třetí díl seriálu, když „vidí“, že jste si nahráli předchozí dva. Foto je v galerii výše.

Ultra HD televizor Toshiba L9, který jsme testovali zde dostal aktualizaci zajišťující na konektoru HDMI 1.4 snímkovou frekvenci 60p, ovšem bez podpory vyspělejšího DHCP. To je pozitivní. Ovšem na skoro rok slibované české widgety v televizorech nejspíše můžeme definitivně zapomenout. Mimochodem je to nejspíše pouze marketingové rozhodnutí, protože Toshiba je v alianci prosazující kloudový přístup k widgetům, takže ty české jsou už k dispozici.

Velký prostor byl na stánku věnovaný zrcadlovým LCD panelům nahrazujícím například v koupelně klasické zrcadlo a zobrazující nejrůznější informace. Kdysi měl něco takového Philips, ale kam se to ztratilo, netuším. Tohle i dnes vypadá jako výborná myšlenka! Mimochodem Toshiba si LCD panely vyrábí sama, takže má obrazovky z první ruky.

Řada L24, což je řada základní, tedy bez chytrých funkcí, byla už dříve doplněna o modely s úhlopříčkami 102 (40”) a 127 cm (50”) a první jmenovanou jsme testovali zde. 

U řady T54 (Smart TV) je důraz kladen prý především na optimalizaci zobrazení, včetně vylepšení u akčních scén a snadný přístup k online obsahu ve Full HD. Ke koupi bude v černě s tenkým rámečkem a stříbrným lemováním a stojanem ve dvou úhlopříčkách: 102 cm (40") a 121 cm (48"). Zabudovány jsou vždy čtyři rozhraní HDMI, podpora bezdrátového přenosu obrazu, Dolby Digital Plus a tunery DVB-T/T2, DVB-S/S2 a DVB-C. Včetně prý bezproblémové podpory HbbTV, což platí i o dříve uvedené řadě L7 s přímým podsvícením DirectLED (viz foto v galerii), kterou firma nestíhá dodávat, a to i na náš trh. Máme už dlouho příslíbenou zápůjčku, ale nějak se to stále nedaří.

Řada U, jako „Ultra HD“ přijde na trh na počátku příštího roku, a to včetně úhlopříčky 107 cm. Bude podporovat dekódování 4K videa HEVC (H.265) a dovolí přehrávání až 60 sn./s, a to jak z internetu, tak z USB nebo SD karty. Měla by být k dispozici i na tuneru.

Jak vidíte ze snímku, design je elegantní, rámečky vysloveně tenké a panel je posazen na chromový stojan s pískovaným kovovým povrchem.

Nová řada U také bude mít přepracovanou verzi MediaGuide zvanou „MediaGuide Replay“. Standardní inteligentní nahrávání připomínající divákovi i programy, které rád sleduje, byla představena s řadou L7 (L74). Zde bude vylepšena mj. o spolupráci s dalším zařízením, což má být typicky tablet na kterém půjde nahrané pořady také sledovat, a to přes Wi-Fi. Na výstavě ji Toshiba předváděla na televizoru z řady L7, resp. L74, a vypadá to na povedenou věcičku!

Vestel uvedl i přehrávač pro streamované 4K

Anketa

Vzali byste díky flexibilnímu displeji na milost OLED?

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 9. 2014 9:53

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+