Hlavní navigace

Hynek Chudárek: Óčko je v multiplexu 4 jako experiment a bez garance

13. 10. 2009
Doba čtení: 15 minut

Sdílet

 Autor: 322915
Hudební televize Óčko obnovila začátkem října vysílání prostřednictvím větší digitální terestrické sítě. Tentokrát se však překvapivě objevila v multiplexu 4, o kterém vedení Óčka říkalo, že nemá co nabídnout. Proč se tedy nakonec Óčko pro tuto síť rozhodlo? V dnešním obsáhlém rozhovoru DigiZone.cz budou ředitel stanice Jiří Balvín a výkonný šéf Hynek Chudárek mluvit také o blížícím se startu česko-slovenské verze hudebního kanálu MTV, vstupu slovenské hudební televize musiq1 na tuzemský trh a sedmých narozeninách, které Óčko oslavilo minulý týden.

Od 1. října vysíláte opět prostřednictvím terestrické digitální sítě (DVB-T) v multiplexu 4. To je ale poměrně překvapení, protože v nedávném rozhovoru pro náš web Jiří Balvín uvedl, že jste s Telefónikou jednali, ale tato společnost vám neměla co nabídnout. Co se tedy změnilo, když O2 dokonce jednu z lokalit, kde vysílal multiplex 4, Plzeň, úplně vypnula?

Jiří Balvín: Ta věta byla ve vztahu ke stávajícímu pokrytí CDG (operátor multiplexu 3, z něhož Óčko k poslednímu červenci odešlo, pozn. red.), ve kterém jsme byli. To mělo přibližně pokrytí nějakých 47 procent populace, pokud se nemýlím. Vůči tomu neměla Telefónica co nabídnout. Takový to mělo význam. Telefónica měla podle stejných čísel nějakých 26,72 procent pokrytí populace. Když z toho něco odečteme, dostáváme se na číslo okolo 20 procent. To samozřejmě pro nás v tu dobu bylo nepřijatelné. Kolikrát jsme vysvětlovali, že mediální trh prochází opravdovou revolucí, kterou si ne každý uvědomuje a ne každý o tom píše a ne každý to nazývá pravými jmény – kromě vás. Není to tak výbušné a atraktivní téma, aby se to dostávalo na první stránky novin. Celý mediální trh se kompletně změnil a přizpůsobil se, už se blíží tomu svobodnému a vývojem nezasaženému západnímu trhu. V současné době má 40 procent českých domácností satelit, a to ten trh zásadním způsobem mění, a proto jsme byli ochotni přistoupit na nabídku Telefóniky i s tímto menším pokrytím. Cenová politika CDG zaznamenala obrovský nárůst během loňského podzimu a jara letošního roku a do toho samozřejmě přišla krize, kdy všechny televize mají zkrácené příjmy, včetně nás. Zjistili jsme, že jsme ve dvou milionech domácností, a to při celkovém počtu 3,8 milionu domácností v České republice je více než 50 procent.

Hynek Chudárek - 4

Možná bych připomněl výrok Hynka Chudárka ze stejného rozhovoru: Telefónica má svoji politiku, o které nikdo pořádně nic neví. Jak je tedy možné, že nyní v jejich síti vysíláte?

Hynek Chudárek: Za tu dobu se skutečně nezměnilo vůbec nic, protože Telefónica nezačala stavět síť, nevstoupila do vztahu se zákazníkem a v podstatě ten stav je stejný, jako když jsem vyslovil tyto věty. V současné době tu máme spolupráci na bázi experimentálního vysílání Telefóniky O2, která není na komerční bázi. Nenabídli nám zcela jasně vydefinované pokrytí za zcela konkrétní peníze, ale je to o tom, že mají nějaké vysílače, na nich vysílají Českou televizi a NovuHD rozlišení a my jsme se tam přidali, protože je zde volná kapacita. Dodáváme jim signál, oni nás šíří, ale je to bez jakýchkoliv garancí. Je to to, co už mají historicky postaveno. Není to o tom, že by začali s nějakým rozvojem sítě. Dohodli jsme se tedy, že do ní umístíme náš signál, což je pro nás samozřejmě vynikající, protože je to 20 procent pokrytí obyvatelstva, ale není to jasně garantované a nemá to parametry tak, aby se dala uzavírat dlouhodobější smlouva, atd. Máme oboustrannou velmi krátkou výpovědní lhůtu, je to tedy úplně jiný tip spolupráce – v podstatě takový, jaký jsme zažili před pěti lety s Českými Radiokomunikacemi, když zde byl jediný multiplex, který se testoval. Óčko na něm jelo dva roky a víceméně to bylo opět bezplatné, nekomerční a byli jsme tam tak dlouho, jak to umožnila doba. Jakmile nastaly změny, spolupráce skončila a už to tak dále nešlo. Předpokládáme, že dokud bude takový stav, jaký je teď, u Telefóniky vysílat budeme. Až začnou budovat svoji síť, jsme připraveni se s nimi bavit dál, protože máme zájem na tom, aby někdo budoval síť s nižším pokrytím než první tři multiplexy.

V tom případě se to ale trochu liší od toho, co jste uvedli v tiskové zprávě, tedy, že jste dostali na stůl konkrétní nabídku s jasnými parametry… Jakou máte garanci, že vás Telefónica zítra z multiplexu 4 nevyřadí?

Jiří Balvín: Na to máme smlouvu, ale existují zde určité výpovědní lhůty. Kdyby nás chtěli vyřadit, tak nás musí vyřadit v této lhůtě. To, co nám nabídli, je stará původní síť, která se nerozvijí. Telefónica postavila ještě za dob Českého Telecomu nějakou experimentální síť. My jsme vysílali kdysi v Brně první přímý přenos pořadu DJ Divák z Invexu prostřednictvím Telecomu, abychom ukázali, že tam jsme. Tato síť je stále původní, takže má nějaká rizika – není budovaná, není obnovovaná. CDG se vrhlo do budování zcela nové sítě kopírující Radiokomunikace, takže tam, kde začnou vysílat Radiokomunikace první dva multiplexy, tam to většinou „rozsvítí“ i CDG a nám se stalo, že během tohoto procesu nám odešel silný partner z multiplexu 3, kterým byla Prima a Prima Cool a šel do multiplexu 2. Nemohli jsme u Radiokomunikací zůstat, protože poprvé nás z jejich multiplexu vystrnadila před lety Nova a nyní tam není místo. Je tam dokonce přeplněno. Je v něm pět televizních kanálů. Vzpomeňte si na to, že všichni hovořili o tom, že maximální počet budou čtyři.

Takže když si to shrneme, vy teď máte s Telefónicou určitou smlouvu, která má výpovědní dobu pro jistotu, kdyby vás chtěli vyřadit, ale nemáte garantováno, že se bude jejich síť rozvíjet…

Jiří Balvín: Nemáme. To je právě to, jak jsme říkali, že nám nemají co nabídnout. Když jsme uzavírali smlouvu s CDG, dostali jsme tři varianty – tříletou, pětiletou a desetiletou se zajištěným vývojem, že by se určitý měsíc zvedlo pokrytí z 35 na 54 procent a podobně. Také zde samozřejmě byly výpovědní lhůty, ale byl to nějaký vývoj. Telefónica takový vývoj nenabízí. Nemá strategický plán rozvoje své sítě. Používá se stará původní síť, která se postavila za doby Českého Telecomu. Víme o tom, že proběhly návštěvy španělských šéfů u předsedy Rady ČTÚ, kde řekli, že zveřejní někdy na jaře roku 2009 svou strategii rozvoje atd…

Nebavme se tu o této společnosti bez ní. ČTÚ nedávno informoval prostřednictvím DigiZone.cz o tom, že výstavba sítě byla pozastavena.

Jiří Balvín: Tak se neptejte ČTÚ ani nás, ale na Telefónice. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby šli tou cestou, o které se tenkrát mluvilo, že tu bude pro tematické televize jako je Z1, Public, případně Noe a samozřejmě Óčko, síť, která nebude robustně pokrývat 99,9 procent území České republiky a znovu jsme si to vyříkávali s CDG. Je tady technicky bezproblémová možnost osazovat regionální vysílání digitálními vysílači a dostat se takovým způsobem, jako např. Telefónica, na 20 procent populace, a když osadíme další oblasti, dostaneme se na 70 procent a nebude to stoprocentní robustní pokrytí za poplatek 60 milionů korun ročně pro jednu televizi.

Když je řeč o regionálním pokrytí, vy teď máte ještě zajištěny nějaké další vysílače?

Jiří Balvín: Ano, v Klimkovicích u Ostravy a ve Včelné u Českých Budějovic. Když jsme viděli mapy pokrytí, zjistili jsme, že se spolu s Telefónicou tyto sítě nekryjí, ale ještě pokrytí zvětšují.

Jiří Balvín 4

A nějakou další nabídku máte?

Jiří Balvín: Nemáme, ale čekáme. Bude vycházet z vracení frekvencí České televize a všech ostatních při nějakém technickém přepočítávání, kterému já moc nerozumím. Pokud je dostaneme před rokem 2012, budeme rádi. Je to vývoj, který těžko můžeme někdo odhadnout. Je otázkou, jak to dopadne na ČTÚ. To je jejich vysoce odborná záležitost.

Když se vrátíme ještě k experimentálnímu vysílání multiplexu 4, platíte vůbec Telefónice nějakou částku za to, že vás šíří, když máte tak široce definovanou dohodu?

Hynek Chudárek: Zadarmo nemůže být nic. To vám řekne každý ekonom, že žádná služba nemůže být poskytnuta zadarmo. Musí být poskytnuta alespoň za korunu. Máme samozřejmě smlouvu, která není o šíření digitálního signálu, protože jejich digitální signál nemá přesné parametry nadefinované ČTÚ, čili je to dohoda o experimentálním vysílání, kdy jsme šířeni za symbolickou částku, aby se smlouva vůbec dala uzavřít.

Co si je možné představit pod pojmem symbolická částka?

Jiří Balvín: Jsou určité provozní náklady, aby byla zaplacená elektřina a podobně. I CDG jsme dříve platili 70 nebo 80 tisíc korun za její experiment…

Takže je to částka v řádu desítek tisíc korun měsíčně?

Jiří Balvín: Ano.

Hynek Chudárek: Ne, ne, ne, není to částka v řádech desítek tisíc.

Jiří Balvín: Jsou to desítky…

Desítky čeho?

Hynek Chudárek: Je to částka menší a dál už se neptejte.

Zůstaňme ještě u financí. Spolu se startem v multiplexu 4 jste také konstatovali, že chcete investovat do vylepšení programové nabídky Óčka. Kde vidíte tedy své mezery, popř. co je nutné zlepšit?

Hynek Chudárek: V našem programu? Myslím, že je dobrý. Pro nás byly programově zajímavé Hudební ceny Óčka, což je takový náš nejdůležitější event, který děláme a ten samozřejmě stojí peníze v řádech milionů. To je pro nás důležitější, než za každou cenu setrvat v zemském digitálním šíření, protože kabel, satelit a terestrika se tak strašně překrývají, že se to typicky ukázalo, když se v dubnu vypnulo analogové vysílání v Praze. Očekávali jsme nárůst počtu diváků, protože všichni budou nuceni koupit si set-top-box a ono to nenastalo. Penetrace v Praze byla tak dokonalá, že když zmizel jeden způsob příjmu televize, neznamenalo to, že jiný by výrazně narostl. Digitál už všichni měli a ti, kdo ho neměli, měli kabel. Tady tedy můžeme ušetřit, ale určitě nemůžeme šetřit na tříhodinovém maratónu živého hraní, který byl oceňovaný také kritikou.

Budou nějaké změny v programu?

Jiří Balvín: Jsou změny v programu, ale ne takové, jako dělají ostatní televize. Pokud přijde nějaký návrh, jsme flexibilnější než kdokoliv jiný. Pracuje se na různých magazínech o počítačových hrách, atd. Na tom už pracujeme poměrně dlouho. Předěláváme typově pořady, jako jsme předělali např. Stylissimo. Že bychom ale přišli s nějakým dramatickým typovým pořadem, to ne.

Hynek Chudárek

Server RadioTV.cz psal nedávno o tom, že po relaunchi T-Music Chart chystáte i změnu grafiky, a to při příležitosti vašich sedmých narozenin. Na kdy je tato novinka stanovena?

Hynek Chudárek: To jsme udělali teď. Je to naprosto čerstvá věc.

Jiří Balvín: I lišta se jinak rozbaluje…

Hynek Chudárek: Udělali jsme teď docela zásadní věc, a to, že jsme vstoupili do spolupráce se Streamem.cz, kam jsme umístili všechny naše pořady, takže Óčko má svůj archiv, což nikdy nemělo a stejně jako Prima, tak i my sem dodáváme naše pořady. Spustili jsme to k datu našich sedmých narozenin.

To jste si nadělili archiv až k sedmým narozeninám?

Hynek Chudárek: Ono je to spojeno s velkými finančními prostředky a s vypořádáním práv. Dlouho jsme zvažovali, jestli to dělat sami, nebo to máme dělat přes někoho a nakonec jsme udělali spolupráci se Streamem a slibujeme si, že to bude fungovat. Prima je velká televize a také si internetový archiv nedělá sama.

Proč tedy vyhrála spolupráce se Streamem?

Hynek Chudárek: Je to ekonomicky výhodné pro obě dvě strany.

Jiří Balvín: My bychom to museli budovat. Oni zase neměli obsah.

Ptal jsem se proto, že sice fungujete jako samostatný subjekt, ale patříte do skupiny Mafra Media. Ta má vlastní internetový portál iDnes.cz.

Jiří Balvín: Rozumím.

Hynek Chudárek: Řekl bych, že je to největší počin letošního roku, protože to není šíření, ale je to další způsob, jak se divák dostane k Óčku. Spustili jsme to prvního října, ale oficiálně až k datu svých narozenin a spojili jsme to s tím, že Stream udělal novou homepage a grafiku. Např. o Kabáty a Ewu Farnou byl obrovský zájem, takže vidíme, že to bude fungovat. Spustíme k tomu u nás také velké promo a bude nám to trošku sloužit také jako průzkum ,co divák chce a co nechce. Jsme měřeni Mediaprojektem, takže tohle bude další podnět, co diváka zajímá víc a co míň.

Takže do archivu umístíte pouze pořady odvysílané od 1. října 2009 a zpětně už ne?

Hynek Chudárek: Ano, ale budeme tam dávat také speciality jako např. Hudební ceny Óčka, nebo když budeme mít speciální reportáže a pořady. Zatím máme nasmlouvané určité portfolio pořadů, a poté, co u nás skončí, tak do určitého času, který je jasně daný ve smlouvě, ho umisťujeme na Stream.

Pro mnohé diváky je televizní událostí číslo 1 start česko-slovenské verze hudebního kanálu MTV. Díky tomu ale mohla uniknout další poměrně významná událost – vstup hudebního kanálu musiq1 do ČR, který se profiluje podobně jako vy. Co na něj říkáte?

Jiří Balvín: Já neříkám na obě dvě věci vůbec nic, protože to vůbec nepovažuji za nějakou důležitou událost televizního podzimu. Pro mě bylo mnohem větší událostí např. spuštění Primy Cool, a i když podceňované, tak rozhodně stabilizované Novy Cinema. MTV je tu od roku 1991.

Jiří Balvín 1

To je ale evropská verze…

Jiří Balvín: MTV tu má snad dvanáct kanálů – VH1, VH1 Classic, MTV Hits, MTV Dance, atd. Teoreticky je zde 350 tisíc zájemců a teď vznikne česká verze, na které jsme tři roky pracovali a v rámci naší mediální skupiny, která je vlastněna Němci, což teď říkám ale zcela pozitivně, jsme se nedopočítali ekonomického modelu. Televize Nova začala jednat s MTV po třech letech, kdy jsme skončili, a to v dubnu loňského roku, kdy se nevědělo vůbec nic o krizi a okamžitě podepsali na jaře loňského roku smlouvu, a kdyby mohli, tak z té smlouvy odstoupí. Bude to televize, která bude nepřístupná divákovi. Divák bude muset vyvinout obrovskou aktivitu, aby se k ní dostal. Dostane ji pouze na placených satelitech, kdy si nemůžete říct o jednu televizní stanici, ale celý balíček. Dostane ji na kabelu a IPTV a tím to bude končit. Neříkám to nijak zle. Že po tom skončila Nova v době před krizí, je zcela pochopitelné, protože předtím měla Novu, Novu Cinemu a měla Galaxii sport. K tomu pak přidala MTV a mohla říct, že má ve svém portfoliu čtyři možnosti. Myslím si, že jde o hodně přeceňovaný akt. MTV vstoupilo do Polska a skončilo to krachem. Museli ho úplně předělat na polskou verzi a udělali z toho polské Óčko. My jsme s nimi jednali a oni nám to říkali. Jsem rád, že když se spuštění nepovedlo nám, povedlo se to někomu jinému, ale nebude to žádný velký business a divácký trhák. Divácký trhák je Nova Sport.

Tak MTV je rozhodně očekáváná událost ze strany diváků díky dobrému marketingu Novy a už z podstaty své značky…

Jiří Balvín: Tak jim řekněte, že se k němu nedostanou. (smích)

Osobně jsem MTV zmiňoval právě proto, že v jeho stínu možná tak trochu zůstala slovenská hudební televize musiq1, která je vám podobná díky hraní českých a slovenských klipů. Zároveň o sobě dala hodně vědět díky cenám musiq1 awards, kam přiveze i zahraniční hvězdy…

Hynek Chudárek: To, co teď říkáte, je naprostý rozpor, protože nejdříve řeknete, že jsou nám nejvíce podobní, a pak řeknete, že pořádají hudební ceny, kam si zatáhli zahraniční hvězdy.

Měl jsem samozřejmě na mysli česko-slovenskou hudební scénu. Ceny mají pouze sloužit k jejich zviditelnění.

Hynek Chudárek: Tímto produktem, na rovinu, ta televize dává najevo, že česko-slovenská příliš není. Co je na tom československého, když tam bude moderátorka, která nebude umět slovensky? Ještě by pak na příjezdu k Bratislavě mohli napsat Londýn.

Jiří Balvín: To bude simultánní překlad?

Óčko - 7. narozeniny - oslava

To se musíte zeptat v musiq1.

Jiří Balvín: Na českém a slovenském trhu? Tak to je trhák…

Hynek Chudárek: My razíme tu televizi jako česko-slovenskou. Náš základní slogan je – Hudbu česky vidět, slyšet. Tam je tedy jen česky, ale je to o tom a naše hudební ceny jsou české a jsou živě zpívané, což málokdo dělá. Navíc tam každý rok chystáme nějaké překvapení. Letos jsme měli Óčko All Stars, na příští rok chystáme velké překvapení, o kterém zatím nehovoříme, a dokonce už chystáme překvapení i na ten další rok. Vždycky to bude o české tvorbě, protože ta tady chybí. V téhle oblasti je třeba dělat průkopníky. Koupit si za velké peníze zahraničního interpreta, to není nic složitého.

Jiří Balvín: Na to jsou specializované agentury. Tady jezdí po Evropě spousta zajímavých kapel od minoritních až po mainstream a ty vám za milion nebo dva klidně zahrají. Lidi si je dokonce zvou i na svoje narozeniny.

Takže by to mohla být taková rada pro česko-slovenskou pobočku MTV i musiq1 – být český a přizpůsobit se místnímu divákovi.

Hynek Chudárek: To by se s námi ovšem pustili do konkurence, a to bych jim neradil. Já si myslím, že pokud tu mají dvě televize fungovat vedle sebe a já MTV nepodceňuju, tak se musí lišit dramaturgií. Naše dramaturgie je jasná a dramaturgii MTV všichni známe. Když to vezmu jako ekonom, tak by byl nesmysl dát obsah MTV do šuplíku a začít vyrábět českou tvorbu. Samozřejmě, že tam musí něco českého mít a asi to tam mít budou. Jde ale o využití obsahu, který mají zaplacený. Výsledky Mediaprojektu jsou veřejné a čísla, která jsou dostupná pro evropskou verzi, hovoří asi o třikrát nižší sledovanosti oproti Óčku.

Prozatím okrajově jsme zmínili vaše sedmé narozeniny. Kde vůbec a jak jste je oslavili?

Jiří Balvín: Oslava byla skvělá. Slavili jsme je v Óčko Music Clubu, protože je to jeden z mála prostor v Praze, kam se vejde tolik návštěvníků, kolik jsme my povinni pozvat na naše narozeniny. Naše narozeniny jsme zde slavili už potřetí. Klub se jmenoval v minulosti různě – Hany Bany, Pácha a já nevím jak ještě. Je to největší diskotéka v Praze. Majitelé se rozrůstají a mají už kluby také v Liberci a Teplicích. Na některých akcích spolupracujeme velmi úzce, a pak jsou zde akce, které nás tolik nezajímají a které jsou v rámci nějakého běžného provozu, jako je např. diskotéka, atd.

Budete tuto spolupráci ještě nějak dále rozšiřovat? Objeví se Óčko Music Club v dalších regionech?

Jiří Balvín: Rozšířili jsme se právě do Liberce a do Teplic, a to zatím stačí.

Tyto kluby bezesporu slouží jako dobrá propagace vaší hudební televize. Chystáte se zviditelňovat i nějakým jiným způsobem?

BRAND24

Hynek Chudárek: Chystáme PR propojení např. v rámci festivalů. Posílili jsme naše oddělení marketingu. Chceme si vybrat z festivalů jeden nebo dva, se kterými se naprosto spojíme, podobně, jako když se řekne např. O2 Sázava fest. To určitě chceme udělat v létě.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz + Dalibor Puchta, TV Óčko (poslední foto)

Vítáte opětovný návrat hudební televize Óčko do DVB-T?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).