Více

Hvězdy a propadáky začátku podzimní sezóny: daří se hlavně Nově, až na MasterChefa

Propadlo překvapivě mnoho novinek od České televize, vystřízlivění po letních oslavách „lídrovství“ si prožila i Prima. Řada novinek se ale ještě bude „usazovat“.

Nova: vede Ordinace i Gympl, propadl MasterChef

Nezvykle úspěšný vstup do podzimní sezóny prožívá televize Nova. Seriálové stálice Ulice a zejména Ordinace v růžové zahradě 2 pomohly hlavnímu kanálu Novy vrátit se k číslům z letošního jara. Úterky a čtvrtky, kdy Nova vysílá Ordinaci, je tato televize prakticky neporazitelná. Návrat Ulice pomohl Televizním novinám, které nestartují z nižší sledovanosti jako v létě, ale na druhou stranu už nedosahují hranice dvou milionů diváků (těžko se to ale porovnává, protože na jaře Nova dávala hlavní zprávy ještě v původní stopáži a končily před osmou večer, kdežto teď překračují 20. hodinu často i o deset minut).

Ordinace sice zůstává s přehledem nejsledovanějším seriálem na českých televizích, oproti jarní sezóně ale ztratila zhruba 200 tisíc diváků. Nutno však dodat, že v podílu na publiku si příliš nepohoršila, takže pokles v absolutním počtu diváků mohl způsobit fakt, že se na televizi koncem léta dívá obecně méně lidí. Překvapivě dobrý start zažil seriál Gympl s ®učením omezeným, hlavní podzimní novinka Novy. Jenže od úvodní epizody, která zaujala půldruhého milionu diváků, klesla sledovanost druhého dílu o třetinu na téměř rovný milion (tento týden se jeho sledovanost možná srovná s konkurenčními Cestami domů, které ve stejné dny a časy vysílá Prima family).

Gympl v pondělí pomáhá k dobré sledovanosti druhé řadě původního sitcomu Helena, a vytváří tak Nově silný prime time. Totéž se dá zatím říci o středě, takže společně se dny, kdy Nova dává Ordinaci, tato televize zatím ovládla čtyři večery z pěti ve všední dny. Nedaří se jí pouze v pátek, kdy zcela propadla s česko-slovenskou verzí kuchařské show MasterChef. První dva díly vidělo jen něco přes půl milionu diváků, což je na hlavní pořad vysílaný po 20. hodině příliš málo. MasterChef tak je jasným adeptem na přesun do horšího vysílacího času, ne-li dne. Proti konkurenčním pořadům na ČT 1 a Primě family zřejmě nemá šanci.


Foto: TV Nova

Kuchařská show MasterChef je kandidátem na změnu vysílacího času. Zatímco ostatním podzimním novinkám Novy se daří, tento pořad propadl.

Prima family: úspěch Zrcadla, standardní Cesty domů, propad Základky

Velké ambice Primy family vstoupit do letošního podzimu jako potenciální lídr televizního trhu v Česku zatím zůstávají nenaplněny. Letní rekordy, kdy se celé skupině Prima dařilo dva týdny po sobě v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku porážet Novu (kterou oslabila zejména Česká televize vysíláním londýnské olympiády), se zatím neopakují. Prima family navíc koncem srpna zpanikařila a začala překopávat podzimní schéma, což ji v očích diváků zcela jistě poškodilo. Seriál Cesty domů tak nejde proti Ordinaci, ale zůstal v tradičních časech v pondělí a ve středu večer. Sledovanost mu oproti jaru klesla o víc než 100 tisíc diváků.

Pokles Cest domů způsobila Nova protiprogrammingem svého nového seriálu Gympl s ®učením omezeným. Zatímco na jaře Cesty domů nezřídka mívaly přes milion diváků, nyní je sleduje něco přes 800 tisíc lidí. Sledovanost jim ale mírně stoupá, zatímco Gymplu klesá. Překvapivou prohrou je pro Primu family nový seriál Základka, který původně nasadila v pondělí od půl desáté večer po Cestách domů. Úvodní díl trhnul rekord s 900 tisíci diváky, druhou část ale vidělo jen něco přes 500 tisíc lidí a třetí, odsunutou do nového vysílacího času v pátek od 21:15, zhruba stejný počet. Přesun tedy Základce nepomohl a těžko říct, zda se o pátečních večerech dlouho ohřeje.

Přesun byl ale důležitý zejména kvůli premiérové páté řadě Ano, šéfe!, kterou Prima family původně nasadila na páteční večer, v němž propadl podobně laděný MasterChef. Show Zdeňka Pohlreicha má mladší publikum, a to páteční večery netráví u televizní obrazovky, takže výměna se Základkou a nový vysílací čas v pondělí od půl desáté by mohla být sázka na jistotu (to se však dozvíme až zítra). Po úvodních dílech dalších dvou podzimních novinek se zdá, že Prima family našla recept na páteční prime time v podobě nového zábavného pořadu s Jiřinou Bohdalovou Zrcadlo tvého života (proti seriálu Vyprávěj získal 700 tisíc diváků). Dva úvodní díly Obchoďáku v sobotu večer vidělo okolo 800 tisíc diváků, což byla nejvíc ze všech televizí – důležitější ale bude, kolik jich seriál získá o úterních a čtvrtečních večerech, kam jej Prima family nasadí od 21:40 hod.


Foto: FTV Prima

Seriál Základka odstartoval velmi nadějně, ale pak přišel nečekaný propad. Sledovanost nezvedl ani přesun z pondělního na páteční večer.

ČT 1: seriálové prohry (až na Vyprávěj) a katastrofa Můžeme dál?

Česká televize naplánovala na podzim řadu novinek a nechala se strhnout seriálovým šílenstvím komerčních stanic, takže Jednička nabízí od pondělí do pátku od 20 hodin jen samé seriály. S výjimkou pátku, kdy vysílá premiérové díly retro seriálu Vyprávěj, ale ČT 1 prohrává. Finální řada seriálu Zdivočelá země je v pondělí večer až třetí po Gymplu na Nově a Cestách domů na Primě family. Nejlepší Bakaláři v úterý a ve čtvrtek večer zatím nevypadají na správný lék proti Ordinaci na Nově, protože jsou opět třetí (poráží je i VIP Prostřeno! na Primě family), a „český Sex ve městě“, jak ČT sama označuje nový seriál Ententýky, zaujal úvodním dílem necelých 600 tisíc diváků (a skončil také třetí).

Jinými slovy, v původních seriálech vedou Nova a Prima family, diváci jsou tak velkou dávkou různých seriálů se stejnými herci unaveni. Jedinou výjimkou je u Jedničky páteční Vyprávěj, jehož sledovanost ale minulý týden notně nahlodala Prima family novou zábavnou talk show Zrcadlo tvého života s Jiřinou Bohdalovou, takže jej neviděl ani tradiční milion diváků, nýbrž necelých 900 tisíc lidí (přesto zvítězil). Podprůměrným výsledkem minulý týden skončil úvodní díl nového seriálu Okno do hřbitova, který ve čtvrtek večer od 21:00 zaujal jen něco přes 400 tisíc diváků, což představovalo pouhou desetinu publika.

Velkým problémem pro ČT 1 je zkažený podvečer, protože nová soutěž Můžeme dál?, která nahradila populární Taxík, u diváků příliš neboduje. První týden ji v průměru sledovalo jen něco přes 200 tisíc diváků a v podílu na publiku se pohybovala jen těsně nad 10 procenty. Ve srovnání s Taxíkem, který Jednička v létě reprízovala, je to jen polovina diváků. Problém je to o to větší, že podvečerní soutěž má vytvořit jakýsi divácký polštář před hlavní zpravodajskou relací Události, aby nezačínala „od nuly“. Kvůli tomu totiž Česká televize před časem odsunula Večerníček z Jedničky na Dvojku. Můžeme dál? se ale svojí sledovaností začíná blížit právě večerní pohádce na dobrou noc.


Foto: Česká televize

Pro Českou televizi musí být velkým zklamáním nízká sledovanost podvečerní soutěže Můžeme dál?, která nahradila populární (a mnohem sledovanější) Taxík

TV Barrandov: úspěch Vtipu za stovku a Věřte, nevěřte, propad Receptu

Televizi Barrandov v létě nahrávala pozice určité alternativy vůči každodenním formátům Farma a VIP Prostřeno! na Nově a Primě family. Tuhle výhodu si Barrandov ponechává i na podzim, kdy jako jediný z plnoformátových televizí nejede na seriálové vlně. A daří se mu zejména ve středu večer, kdy složil zajímavý program z nových dílů vlastního zábavného pořadu Vtip za stovku, převzatého Věřte, nevěřte a katastrofických filmů. Právě středeční večery Barrandovu přinášejí po 20. hodině okolo 300 tisíc diváků, což je velmi slušný výsledek, pokud si uvědomíme, že třeba seriál Ententýky na ČT 1 ve stejnou dobu sleduje zhruba půl milionu lidí.

Podobně úspěšný je Barrandov i v pátek večer, kdy na rozdíl od konkurenčních televizí dává přednost filmům (momentálně známým, i když už poněkud starým westernům). Tradičně silné jsou u této televize i soboty a neděle, zejména díky Barrandovskému videostopu (tomu se však minulý týden kvůli souběžně vysílaným úvodním epizodám seriálu Obchoďák na Primě family moc nedařilo) a filmům. Naopak problematické se ukázalo pondělí, kde od 20 hodin propadl hlavní podzimní projekt původní tvorby Barrandova, česko-slovenská kuchařská soutěž Recept na bohatství. Po dvou dílech, které vidělo necelých 150 tisíc diváků, Barrandov posunul její začátek na 21:30.


Foto: TV Barrandov

Kuchařským soutěžím se na podzim příliš nedaří. Propadl MasterChef na Nově i Recept na bohatství na TV Barrandov. Jak se bude dařit nové řadě Ano, šéfe! na Primě family?

Podzim zatím nahrává Nově a Barrandovu, ostatní klesají

Srovnáme-li průměrné celodenní podíly čtyř velkých plnoformátových televizí za poslední dva týdny, kdy postupně uváděly podzimní programové novinky, s letní sezónou, vychází z toho poměrně jednoznačný vítěz: Nova. Nepatrně stoupá ale i televize Barrandov, zatímco Prima family a ČT 1 klesají. Na televizní obrazovky se ale zatím nedostaly všechny podzimní novinky a ty, které si už odbyly premiéru, si ještě mohou získat důvěru diváků (nebo ji naopak ztratit). Do výčtu tohoto článku se také nemohly dostat nedělní formáty – začínající třetí řada show Česko Slovensko má talent na Primě family, české filmové premiéry na Nově či původní premiérové dramatiky na ČT 1.

Určitý obrázek o tom, jak by mohla letošní podzimní sezóna v televizích vypadat, si ale z prvních dvou týdnů udělat můžeme. Možná je překvapivý, každopádně pro některé televize až nečekaný. Zpanikaří i jiná programová oddělení než to na Primě?

Anketa

Která plnoformátová televize podle vás vstoupila do podzimní sezóny nejlépe?

55 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 9. 2012 8:22

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+