Více

Hudební kanály na pozici 19,2 stupně východně

Už podruhé se v našem nepravidelném seriálu o tematických televizích na satelitu zaměříme na hudební kanály. Zatímco 20. prosince loňského roku nás zajímala pozice 28,2 stupně východně, tentokrát jsme obrátili pozornost k pozici 19,2 stupňům východně, která byla ještě donedávna pro řadu českých diváků vlajkovou lodí společnosti SES Astra. Konkrétně přijde řeč na kanály Óčko, NRJ Hits, MTV Germany, Viva, gotv nebo např. Deluxe Music.

Óčko

TV Óčko logo

Televize sídlí a vysílá od října 2002 z vily v pražské Vrchlického ulici. Už několikrát se hudebně-lifestylová stanice osvědčila jako líheň televizních celebrit pro konkurenci, příkladem je Eva Ajchmajerová, která je aktuálně moderátorkou Public TV. V čele televize zakotvil mediálně ostřílený Jiří Balvín. Bývalý ředitel České televize, který se za dobu svého televizního působení stihl ohřát i v televizi Nova, vede Óčko od 1. října 2003.

Na jaře roku 2004 zahájila televize Óčko jednání s mediálním koncernem Mafra Media, od dubna 2005 je jeho součástí jako společnost Stanice O. Mafra Media vstoupila do hudební stanice jako majoritní vlastník s podílem 80,9 procent akcií. V listopadu 2006 schválila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) převod zbylých akciových podílů, které do té doby patřily původním zakladatelům Óčka, na společnost Mafra Media. Ta se tak stala jediným vlastníkem hudební televize.

Podle výsledků sledovanosti je televize Óčko dlouhodobě nejúspěšnějším kabelovým a satelitním televizním programem v České republice. Televize se definuje zejména jako mladistvá, moderní a svěží. Tomu odpovídá i její cílová skupina, kterou tvoří zejména dospívající mládež a mladí lidé ve věku 12 až 35 let. Většina diváků pochází ze středních a větších měst (sídla nad 5000 obyvatel).

NRJ Hits

NRJ Hits logo

Francouzský hudební kanál NRJ Hits odstartoval 23. března 2007, takže za chvíli tomu bude právě jeden rok, co zahájil své vysílání. NRJ je akronymem energie. Jde o francouzskou multimédiální skupinu založenou v Paříži v roce 1981. Nejdříve šlo o jedinou stanici hrající populární hudbu, ale nakonec vznikl mediální dům NRJ Group, který působí nejen v tomto městě a státě, ale i v řadě dalších zemí. Aktuálně zasahuje tato skupina kromě Francie, také např. do Švýcarska, Rakouska, Belgie, Německa, Dánska, Finska, Ruska nebo také Libanonu. NRJ hraje moderní hudbu zaměřenou na mladé diváky. Jejich mottem je „Hit Music Only“, tedy „Pouze Hity“. Kromě NRJ Hits provozují také televizi NRJ 12, kterou je možné zachytit ze satelitu Hotbirdu. Většina stanic se značkou NRJ je přímo ovládána NRJ Group, ale např. bulharská verze spadá pod společnost Communicorp. Ve Francii patří NRJ Group čtyři stanice – NRJ, Nostalgie, Cherie FM a Rire e Chansons. Celkem působí NRJ Group v sedmnácti zemích.

MTV Germany

MTV Germany logo

Tuto značku snad nikomu netřeba blíže představovat. MTV Germany vysílá od března 1997 a sídlí v Berlíně. MTV, neboli Music Television, byla založena ve Spojených státech 1. srpna 1981 společnostmi Warner a AmEx. Stala se první čistě hudební televizí na světě a její vysílání bylo od počátku čtyřiadvaceti­hodinové. Program byl zahájen symbolicky songem Video Killed The Radio Stars, což lze do češtiny přeložit jako Video zabilo rozhlasové hvězdy. Stanice jako první nabídla tzv. VJ‘s, neboli DJ‘s hudební televize. Moderátory, kteří propojují jednotlivé videoklipy svými vstupy. VJ‘s se samozřejmě stali okamžitě hvězdami, protože nabídli divákům možnost k někomu vzhlížet.

Tento hudební gigant stál u zrodu hvězd, jako byly a jsou Madonna nebo Michael Jackson. V roce 1983 představilo MTV přelomový videoklip Thriller. První velký hit od Madonny (Like a Virgin) byl představen o deset měsíců později. Její účinkování na Video Music Awards (jedny z hudebních cen MTV) způsobilo velké pozdvižení a od té doby až dodnes je jednou z nejuznávanějších zpěvaček na světě. Jak je to možné? MTV dokázalo vytvářet hvězdy mnohem jednodušeji než rozhlasové stanice nebo televize, které hrály hudbu jen okrajově.

Americký gigant dnes nabízí především a pouze zábavu. Mladí se chtějí bavit a MTV jim rádo vyhoví. Objevují se stále nové reality show a programy, které nemají s hudbou nic společného, ale snaží se vytvořit styl, který bude teenagerům sedět. Mezi nejpopulárnější pořady dnes patří především Pimp My Ride, Room Riders nebo Fabulous Life of. Prvně jmenovaný pořad uvádí uznávaný raper Xzibit. Z velkého počtu zájemců, kteří se do pořadu přihlásí, je vybrán jeden, kterému aktéři show (profesionální automechanici) kompletně předělají auto do té podoby, že je k nepoznání. Produkce se řídí heslem, že čím větší vrak auto bude, tím lépe. Automechanici ho pak kompletně vybaví včetně nejlepší audio a video techniky.

VIVA

Viva Germany logo

VIVA je dalším německým hudebním kanálem se sídlem v Berlíně, který ve svém vysílání nabízí také různé reality show, hudební pořady a magazíny ze světa celebrit. Dle výčtu obsahu už je tedy jasné, že kanál je zaměřený na mladého diváka, který poslouchá populární hudbu a rád se baví. Cílovou skupinou jsou především ženy. VIVA zahájila vysílání 1. prosince 1993 v Kolíně a tehdy byla teprve druhou hudební televizí na tamním trhu. Stejně jako MTV Germany spadá pod koncern Viacom. VIVA měla být již od začátku protipólem k MTV. Zatímco to se mělo soustředit na anglicky zpívající interprety, VIVA měla být zaměřeny na ty německé, respektive německy hovořící.

Od roku 1995 má také VIVA svoje hudební ceny. Sesterský kanál uděluje MTV Music Awards, tato televize má Comet. Téhož roku 21. března zahájila vysílání VIVA Zwei a zaměřovala se především na menšinové hudební styly. Program se však po celou dobu vysílání potýkal s neúspěchem a nepomohl mu ani rebranding značky na VIVA Plus. V loňském roce bylo vysílání tohoto kanálu ukončeno a na jeho místo nastoupil program Comedy Central zaměřený na komedie a sitcomy.

gotv

gotv logo

Od samého začátku kdy tato rakouská televize zahájila vysílání, což bylo 1. října 2002, stavěla svůj program téměř výhradně na hudbě. Chtěla být především alternativou k MTV Germany a Vivě, z nichž se hudba ve velké míře vytratila. Mottem stanice je „ gotv – be part of it", neboli „gotv – být součástí“. gotv totiž měla divákům umožnit posílat internetové nebo SMS vzkazy do studia a ovlivňovat tak prostřednictvím nich vysílání. Televize dává speciální možnost vstoupit do programu prostřednictvím budky umístěné ve Vídni. Něco podobného nabízela ve Vox populi naše komerční Nova v prvních letech svého vysílání. V programu gotv má místo také pořad „hosted by“, který ovlivňuje vždy jedna skupina nebo interpret. Hvězda ho sama uvádí a vybírá si do něj i své písničky. Výhodou je to, že u zahraničních interpretů je vysílání pouze s německými titulky, takže mu rozumí např. i anglicky hovořící divák. Co se hudební stránky týká, nabízí gotv současnou populární muziku, večer pak představuje interprety z nezávislé scény a alternativu.

Další hudební kanály

Deluxe Music logo

Kromě již jmenovaných televizí vysílají na satelitu ještě čtyři další hudební kanály. Jde o Yavido Clips, jamba! TV, iMusic1 a Deluxe Music. První dva jmenované kanály si naladí asi málokdo. Je pravda, že sice kopírují aktuální potřeby německých hudebních nadšenců, ale kdo si pustí program, jehož velkou část obrazovky zabírá reklama na vyzvánění, melodie, loga apod., z nichž televize žije? iMusic1 je pak televizí, kterou založil známý německý DJ Mola Adebisi, bývalý populární VJ německého kanálu Viva. Stanice se zaměřuje především na starší hudbu, a to především devadesátá léta a hity, které zapadly u diváků v zapomnění. Poslední jmenovaná televize, kterou je Deluxe Music, potěší ty, kteří mají rádi minoritní styly, především groove, lounge a jazz, ale i rockovou hudbu.

Anketa

Který hudební program se vám zdá kromě Óčka na pozici 19.2 st. atraktivní?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 3. 2008 10:22

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+