Hlavní navigace

Historie a plány: Febio TV

22. 1. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Náš seriál o šesti digitálních televizích, kterým byly uděleny a nedlouho poté zase odňaty vysílací licence, jsme začínali článkem o Televizi Pohoda. O jejím řediteli Radimovi Pařízkovi veřejnost poprvé uslyšela v 80. letech jako o bubeníkovi ostravské kapely Citron. Nyní uzavíráme pomyslnou okružní jízdu se zastávkami u digitálních nováčků u stanice Febio TV. Kouzlem nechtěného vám ke konci seriálu představíme televizi, jejíž generální ředitel do toho také umí dobře praštit.

Výpomoc ze Slovenska

Řeč je samozřejmě o Richardovi Rybníčkovi, někdejším bubeníkovi slovenské udergroundové kapely Bez ladu a skladu. Jeho hudební kariéru však zastínilo působení ve funkci generálního ředitele TV JOJ, později veřejnoprávní Slovenské televize. Právě zde provedl nejradikálnější reformy v novodobé historii této instituce – propustil polovinu zaměstnanců, zrušil nevýhodné smlouvy, lobbingem u parlamentu získal jednorázovou dotaci ve výši 600 mil. SK a dosáhl tak jejího oddlužení. Součástí balíčku změn na zefektivnění chodu televize byly také nové typy pořadů. Nejkontroverznější z programových novinek byla soutěž Slovensko hľadá SuperStar. Na téma vhodnosti tohoto formátu pro veřejnoprávní televizi se slovenským mediálním prostorem přehnalo názorové tornádo, Rybníčkovou pozicí nicméně neotřáslo.

Půl roku před koncem funkčního období ředitele veřejnoprávní televize jej do svého rozbíhajícího se českého projektu Febio TV zlákal Fero Fenič. Režisér, scenárista a producent, který se svojí filmovou a televizní společností Febio vyprodukoval na tisíc krátkometrážních i dlouhometrážních snímků. Od roku 1993 pořádá společnost Febio mezinárodní přehlídku filmu, televize a videa FEBIOFEST, její pořady (např. Česká soda, Cestománie, GEN, 12 odvážných) úspěšně prorazily na obrazovky současných českých televizí.

Richard Rybníček Febio TV

Česká soda a Febio dokumenty

Febio TV má být plnofomátovou televizí se zaměřením na inteligentního a vnímavého diváka ve věku ve věku od 15 do 50 let se širšími zájmy a jistou společenskou odpovědností. Na obrazovku by její představitelé rádi přinesli dokumenty, filmy, seriály, zpravodajství a publicistiku, zábavu, vzdělávací pořady a sitcomy, ale také pořady pro různé menšiny a živé přenosy z významných událostí.

Základem programového schématu budou dokumenty z produkce společnosti Febio, rádi by se pustili do vlastní dramatické tvorby. Na obrazovky by se měla vrátit i první česká politicko-společenská satira Česká soda. Podle Fera Feniče však Febio TV plánuje navázat kontakt i s nezávislými producenty: Pro Febio za jeho historii pracovalo na 160 režisérů, vedle toho další desítky kameramanů, střihačů a zvukařů. Někteří z nich dnes mají vlastní studia. Dnes už se dají najít kvalitní výrobci pro všechny žánry, které naše plnoformátová televize chce nabídnout – od hraného seriálu a zábavního pořadu přes dokumenty, publicistiku až po talk show

V rozhovoru pro DigiZone.cz odpověděl Fero Fenič na otázku, proč by měl být zájem o další plnoformátovou televizi, následovně: Analyzovali jsme trhy podobné tomu českému a zjistili jsme, že je tu místo minimálně pro jednu další takovou stanici. Když přicházíte s tak ambiciózním záměrem, nemůžete si přece dopředu dávat malé cíle a spokojit se s pozicí outsidera… Proto jsme si vytkli cíl, který se pohybuje okolo deseti až dvanácti procent. Nárůst bude velmi pozvolný, takového výsledku bychom rádi dosáhli až po několika letech, kdy budou všechny televize vysílat už jen digitálně. Pak, až se ocitneme všichni na stejné závodní dráze, dojde ke skutečnému lámání chleba a uspěje ten, kdo bude šikovnější, a na téma případných ústupků dále dodává: Pokud budeme chtít přežít, budeme muset také někdy ustoupit. I když nebudeme žádný artový kanál nebo další ČT 2, náš koncept skutečně vibruje někde mezi komerční stanicí a veřejnoprávním kanálem. Proto projde těžkou zkouškou, ve které ale budou rozhodovat diváci. Když nám svým zájmem dají šanci, určitě nalezneme způsob, jak jejich zájmu vyhovět, ale přitom nepodlézat laťku vkusu.

„Ta třetí vzadu“

Ferovi Feničovi se pro jeho projekt povedlo získat bývalého programového ředitele TV Nova Petra Sládečka, který se stal ředitelem rozvoje. Následovala úspěšná jednání s česko-slovenskou finanční skupinou Arca Capital, která do projektu vstoupila jako investor. Podle Feniče se jedná o partnery, kteří nebudou mít ambice zasahovat do programu. Do zářijového rozhodnutí městského soudu v Praze o pozastavení platnosti digitálních licencí to vypadalo, že česká televizní scéna v březnu 2007 přivítá novou plnoformátovou televizi. Záměrem jejich představitelů je, aby byla tou třetí vzadu. Televizí, která by nabídla alternativu divákovi nenacházejícímu uspokojení v stávající programové nabídce Novy a Primy.

Fero Fenič plakát

Zklamání nad rozhodnutím soudu, přesněji nad jednáním televize Nova, která kasační stížnost k soudu podala, projevuje Fero Fenič asi nejhlasitěji ze všech zainteresovaných. Hlavním důvodem je to, že do projektu vložil i vlastní úspory a investorovi se zaručil vlastním majetkem. Jak řekl na tiskové konferenci Asociace digitálních televizí (ADT) v prosinci minulého roku: Jsem malý podnikatel, který 15 let točil dokumenty za pár drobných a co ušetřil, to vložil do Febio TV. A dále dodal: Pro mě je udělení licence největším trestem. Všechny televize s námi kvůli tomu ukončily spolupráci. To už dnes tak zcela neplatí. Společnost Febio obnovila spolupráci s televizí Prima na projektu 12 odvážných, v němž jsou představeni zajímaví a úspěšní čeští podnikatelé.

BRAND24

Ve svých komentářích, které vyšly v českých denících (Lidové noviny, Mladá fronta Dnes a Hospodářské noviny), rozpoutal Fenič s televizí Nova doslova slovní válku. V textech se poměrně příkře vyjadřuje na její adresu. Mimo jiné ji nařkl ze záměrného blokování procesu digitalizace a balancování na hraně zákona. Televize Nova reagovala prostřednictvím svého právního zástupce, který Feničovi zaslal dopis s výzvou, aby se vyvaroval dalších lživých, nepodložených a pomlouvačných výroků na CET 21, TV Nova, jejích představitelů a zaměstnanců. Majitele Novy rozzlobily mimo jiné i výroky o transylvánských kovbojích a rumunské cestě digitalizace (více v článku Televize Nova mi vyhrožuje, tvrdí Fero Fenič).

Rybníček: problémy s licencí lze vyřešit do dubna

Generálního ředitele Febio TV Richarda Rybníčka jsme se zeptali, jak to v této chvíli s projektem vypadá: Rokuje se o budoucím sídle, s architekty se připravuje rozmístění studia a prostor. Návrh vysílací struktury i organizační strukturu včetně popisu kompetencí máme už hotové. Rokování o nákupech akvizicí i o technickém vybavení jsme žel byli nuceni pozastavit. Finanční škody, které televizi zdržením procesu digitalizace vznikly, odhaduje Richard Rybníček na desítky milionů, i když definitivně to zatím vyhodnotit nelze. Samozřejmě utrpěla i personální stránka projektu,, dodává. Febio TV by podle něj byla schopna zahájit vysílání do desíti měsíců od opětovného udělení licence. Richard Rybníček věří, že Febio TV licenci definitivně získá už v dubnu.

Kolik ze svých plánů podle vás Febio TV splní?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).