Hlavní navigace

Jaromír Glisník: Skylink na podzim přidá dva až tři nové HD programy

28. 7. 2009
Doba čtení: 21 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Satelitním operátorům se nevyplatí dlouhodobě investovat do distribuce nových televizních programů ve standardním rozlišení, protože do pěti let budou mít diváci zájem především o programy ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV), míní Jaromír Glisník, výkonný šéf společnosti TradeTec, která je provozovatelem satelitní služby Skylink. V rozhovoru pro DigiZone.cz komentuje strategii Skylinku se satelitním HDTV i plány této platformy pro letošní podzim. Vrací se také k otázce sdílení kapacity programu Nova HD mezi Skylinkem a konkurenční službou CS Link.

Loni na podzim jste začali jako vůbec první česká satelitní platforma nabízet televizi ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). S jakou odezvou? Kolik zákazníků sleduje HD programy od Skylinku?

HDTV jsme začali nabízet v říjnu loňského roku. Tenkrát to byla Nova HD, Eurosport HD a Brava HDTV. Dnes je těch programů o dost více. Novu HD máme v neplacené nabídce, a pak máme balíček HD PLUS, v němž jsou placené HD programy. Odpověď na vaši otázku, kolik našich zákazníků sleduje HD programy ve Skylinku, se hledá těžko a sami ji neznáme. Nova HD je totiž na všech našich kartách a my nevíme, který z našich zákazníků je vybaven HD přijímačem. Nejsme schopni to nijak zjistit. Ale máme nějaké indikátory, protože pro uživatele karet aktivovaných před říjnem 2008 existoval určitý doplatek za aktivaci Novy HD.

Jaromír Glisník - 2

Kolik zákazníků si připlatilo?

Okolo 10 tisíc. Ale to jsou lidé, kteří si kartu registrovali před 1. říjnem 2008. Největší prodej satelitních HD přijímačů však začal až poté, po spuštění Novy HD. Od toho momentu nejsme schopni nijak zjistit, zda zákazník sleduje Novu HD, protože ji mají aktivovány všechny karty.

Ale asi víte, kolik zákazníků si předplácí balíček HD PLUS.

U balíčku HD plus to víme samozřejmě přesně. Číslo nechceme zveřejňovat, ale řádově u něj přibývají stovky předplatitelů měsíčně. Řekl bych, že je to zhruba podle našeho očekávání. Počítáme, že prodeji HD programů pomůže předvánoční trh, kdy se mezi diváky dostane více HD přijímačů. Zajímavé je, že existují prodejci, kteří tvrdí, že HD vysílání je nesmysl, že je neprodejné a nikdo takové přijímače nekupuje, a pak jsou ti, kteří vám řeknou, že prodávají prakticky jen HD přijímače. Rozhodnutí, zda si zákazník odnese z prodejny HD přijímač, opravdu závisí jen na prodejci. Není to problém zákazníka, jde o to, aby prodejce uměl zdůvodnit, v čem je HD přijímač lepší.

Proč myslíte?

Většina zákazníků jde do specializované prodejny, aby se poradili. Málokdo tam přijde a dopředu ví, co konkrétně chce. Pokud prodavač demonstruje rozdíl mezi SD a HD vysíláním, zákazník vyšší investice do HD přijímače nelituje. Pokud zaplatí místo pěti tisíc osm a bude mít HD přijímač, není to pro něj už tak dramatický rozdíl. Hlavně když vidí nějakou perspektivu, že si kupuje něco, co nebude muset za dva roky vyhodit a nahradit něčím jiným. Opravdu se daří lidi přesvědčit, aby šli do příjmu HD už nyní. Cena takových přijímačů je už dnes dostupná. Když jsme začínali s vysílání HD loni v říjnu, v superakční slevě jsme měli satelitní komplet pro HD příjem za 15 tisíc korun. Dnes ho koupíte už za osm tisíc a věřím, že na podzimním trhu budou ještě za menší částky. Někteří importéři už hovoří o tom, že v příštím roce budou dovážet pouze HD satelitní set-top-boxy.

Takže to, co tvrdí zástupci konkurenční satelitní platformy CS Link, že HD přijímače má minimum diváků satelitní televize, a tak se vysílání HD programů zatím nevyplatí, je podle vás nesmysl?

Ne, oni mají určitě pravdu v tom, že HD přijímače má v současné době minimum zákazníků. Satelitní HDTV je teprve na svém začátku, to je jasné. Rozhodli jsme se jít do HD projektu kromě jiného i proto, abychom ukázali prodejcům další perspektivu. Někdo to udělat musel. Prodejci satelitní techniky dnes mají žně, protože prodávají, postupuje digitalizace, nemají velký problém prodat cokoli, a mnohdy se i na instalaci satelitního kompletu dělají pořadníky. Ale prodejci chápou, že až skončí vypínání analogových vysílačů, přijde určité šedé nebo černé období, kdy se poptávka sníží. Všichni diváci už budou mít doma nějaký nový digitální přijímač. My jsme jim jako platforma chtěli ukázat, že jejich prosperita nemusí ukončením procesu digitalizace končit, ale bude logicky pokračovat v oblasti HD. Stejně jako u jiných technologií. Kdo má dnes doma notebook deset let? Nikdo.

Počítáte tedy se stejným efektem jako třeba u mobilních telefonů, které mívají životnost tak dva tři roky a potom si zákazník kupuje nový přijímač?

Tato technologie se rychle mění a stejně tak doznají obměny i satelitní přijímače. Člověk, který dnes odchází spokojeně z prodejny s SD satelitním přijímačem, přijde do stejné prodejny za dva roky znovu. Sice mu zůstane stejná naše karta, takže my už z toho další byznys neuděláme, ale prodejci set-top-boxů ano. Takže se domníváme, že náš vstup do HD vysílání je i signálem pro prodejce, že naše platforma podporuje jejich byznys, a to i do budoucna. Sami to bereme spíš jako investici. Určitě to není něco, co by se nám vrátilo za první rok. Návratnost vidíme tak zhruba na dva roky.

CS Link míní, že teď má smysl rozšiřovat pouze nabídku standardně rozlišených programů.

Má to určitě smysl, ale stále menší. Smlouvy s poskytovateli těchto programů se podepisují zpravidla na dobu tří až pěti let. Domnívám se, že v horizontu pěti let poptávka po SD programech půjde velmi dolů a rozšiřovat portfolio těchto SD programů znamená, že si zaděláme na ekonomické problémy, protože budeme nuceni přidávat HD kanály a zároveň nám budou na satelitu viset SD programy. Neříkám, že to, co říkali kolegové z CS Linku, je nesmysl. Je to spíš trošku jiný pohled na věc. Určitě to nemůže být tak, že obě platformy půjdou stejným směrem. Je třeba, aby si každý našel svůj zákaznický segment. Zákaznický segment pro SD programy určitě existuje a dá se na tom poli vydělat, s tím souhlasím.

Proč jste se s CS Linkem nedohodli na využívání společné kapacity pro satelitní distribuci Novy HD? Skylink i CS Link ji nyní nabízejí každý zvlášť, každý si zvlášť hradíte satelitní kapacitu tohoto programu.

Kvůli Nově HD proběhla určitá jednání, oboustranný zájem na takové spolupráci tu byl. Naše představy se ale lišily od představ CS Linku, takže dosud k té dohodě nedošlo. Přesto si myslím, že se dlouhodobě distribuce Novy HD na dvou pozicích nevyplatí, že se to změní. Bude jenom jedna pozice.

Jaromír Glisník - 3

Takže se s CS Linkem nějak dohodnete?

Určitě se to nevyplatí dlouhodobě dělat tak, jak to funguje teď. Už jen z toho důvodu, že jde o neplacený program. Je to velká zátěž. My jsme netušili, že CS Link bude mít o Novu HD opravdu tak velký zájem, že ji bude sám uplinkovat, protože nám to nějak nezapadalo do jejich strategie. Ale je vidět, že ten zájem tam opravdu byl. Myslím tedy, že se domluvíme.

Kvůli čemu konkrétně jste se nedohodli?

Většinou to zadrhne na ekonomice. Jak možná víte, my využíváme uplinku Novy ve standardním rozlišení, a máme pro to nějak historicky nastavené podmínky, se kterými nejsme úplně spokojeni. A také další záležitosti, které bychom si dokázali představit trošku jinak, ale jejich představy jsou také jiné.

Takže vám jde o úpravu smluv na sdílení kapacity Novy SD a také HBO, které rovněž odebíráte od CS Linku?

Bylo to součástí našich podmínek, ano. Ale myslím si, že se na tom dříve nebo později také dohodneme.

Ředitel CS Linku Daniel Klička minulý týden v rozhovoru pro server DigiZone.cz řekl, že nabízel Skylinku sdílení kapacity i u dalších programů. Že by se do budoucna rádi dělili o poplatky za kapacitu půl na půl, nebo že byste si navzájem poskytovali vlastní uplinkované programy jeden za jeden. Jak se na to tváříte?

To je taky možné.

Je pravděpodobné, že k takové spolupráci dojde?

Já osobně to považuji za pravděpodobné.

Ještě k HD vysílání: přidáte na podzim do nabídky nějaké nové HD programy?

Jednáme se třemi programy a budu rád, když dva z nich dopadnou.

Bude to třeba HBO HD?

HBO HD to není.

Proč?

U HBO je režim poněkud odlišný než u jiných programů, jde vyloženě o prémiovou službu. Je standardně poskytována zákazníkům, kteří musí mít i HBO SD. Zrovna u tohoto programu jsou podmínky, za kterých poskytujeme HBO SD našim zákazníkům a naše marže na něm tak mizivé, že by se nejprve muselo změnit uspořádání ohledně distribuce HBO SD. Myslím si, že stav, který vládne okolo HBO u nás a na CS Linku (HBO pro obě platformy zprostředkování společnost Media Vision, která je nyní přímým provozovatelem CS Linku, pozn. red.), je pro všechny zúčastněné nevýhodné. Myslím tím zákazníky, CS Link, Skylink i HBO. Takže je to nazrálé na nějakou změnu obchodních podmínek, abychom prodeji HBO pomohli.

Chcete poskytovat i další kanály HBO ve standardním rozlišení, HBO 2 a HBO Comedy?

O tom jsme zatím neuvažovali.

Budou mezi těmi novými dvěma až třemi HD programy ve Skylinku i některé terestricky šířené stanice? Myslím tím konkrétně Primu, která testuje HD v pozemním multiplexu 3 v Praze a Českou televizi, která takto vysílá svůj první program v zemské síti 4.

Česká televize s největší pravděpodobností HD vysílání spustí. Jedna z jejích podmínek pro toto spuštění byla, aby toto vysílání bylo přístupné na všech kartách, takže předpokládám, že bude zpřístupněné jak na kartách CS Linku, tak i na kartách Skylinku.

Půjde o ČT 1 HD, nebo o nějaký speciální program složený z různých pořadů na všech čtyř kanálech ČT?

Pokud se něco v plánech ČT nezmění, měla by to být pro období od startu do ledna příštího roku HD verze programu ČT 1. Potom zřejmě někdy od února, od Zimních olympijských her ve Vancouveru, by mohl vzniknout vysloveně samostatný HD program ČT, který by byl nějakým způsobem poskládaný z toho, co se vysílání na všech čtyřech programech ČT a je k dispozici v HD formátu. Takový byl alespoň původní plán, ale ten se samozřejmě může změnit. Ale to je spíš otázka na Českou televizi.

Říkal jste, že se vám nevyplatí přidávat nové SD programy do Skylinku. Přesto, chystáte nějaké zařadit letos na podzim?

Určitě. Přibudou minimálně dva nové SD programy do placeného balíčku Multi.

Jaromír Glisník - 1

Uvažujete o zřízení nějakých nových placených balíčků kromě Multi?

Zvažujeme nějaké varianty a jiné možnosti balíčkování. Ale určitě nepřijdeme s něčím revolučně jiným než s tím, co je dnes zavedeno u prakticky všech platforem, které existují v Evropě.

Proč už Skylink nenabízí jednotlivé televizní programy prostřednictvím předplatného a la carte, tedy individuálně?

Tato věc je velmi hodně diskutovaná. Praxe základního balíčku je léta zavedená. Velké mezinárodní programové společnosti jsou zařízené tak, že poskytují svoje programy do základního balíčku za velmi výhodné ceny. Ovšem je tam ta podmínka, že musí být zařazeny do nejnižší úrovně placených služeb. Takže kdybychom měli v balíčku Multi jeden jediný program, který tuto podmínku má, a kdybychom prodávali jakýkoli jiný program formou a la carte, tak tím tuto podmínku porušíme. Protože by program v Multi rázem nebyl zařazen v nejnižší nabídce placených služeb. Můžeme si o té praxi myslet, co chceme, ale je zavedená, a buď chceme mít dobré mezinárodní programy v našem balíčku a tuto praxi respektovat, a nebo je tam mít nebudeme. Nikdo to zatím neprolomil. Je možné, že se CS Linku podaří přesvědčit mezinárodní společnosti, aby tuto praxi opustily, ale obávám se, že by tím spustili velkou lavinu a že by ji pak chtěl aplikovat kde kdo. Nemyslím si tedy, že by to bylo pravděpodobné. Ale jsou samozřejmě programy, které netrvají na tom, aby byly v základním balíčku, a ty je možné prodávat a la carte. Pak bychom ovšem nemohli mít v programové nabídce prestižní mezinárodní programy, které trvají na zavedené praxi.

CS Link tvrdí, že nabízení televizních programů systémem a la carte je jeho největší konkurenční výhodou. Že si ho lidé pořizují hlavně kvůli tomu.

Je to možné. My se domníváme, že většina diváků chce cenově přístupný balíček programů různých žánrů.

Ptal jsem se už vašich konkurentů z CS Linku na to, jak funguje základní neplacený balíček programů, zeptám se tedy i vás: televize obsažené v tomto balíčku si platí za satelitní kapacitu samy?

Praxe není úplně jednotná, ale kdybyste se podíval na seznam těch naplacených programů, tak když řeknu, že 90 procent z nich si plně hradí satelitní kapacitu samo, nebudu daleko od pravdy. U některých jsou nastavené různé barterové a jiné modely. Ale drtivá většina stanic si satelitní kapacitu hradí plně sama. A také přispívají na některé další služby spojené s touto nabídkou.

Ptám se na to proto, že Nova, když před třemi lety vstupovala na satelit, striktně požadovala, aby za ni satelitní kapacitu hradili operátoři satelitních služeb.

Myslím si, že postoj Novy měl z historického hlediska opodstatnění v tom, že Nova vědoma si nádherného pokrytí zemským analogovým signálem, neviděla velkou hodnotu v tom, že by si platila vlastní satelitní kapacitu. Ovšem s postupným vypínáním satelitního vysílání a masivním nárůstem penetrace satelitu se tento postoj musí nutně vyvíjet a měnit. I oni vidí, že během dvou let třetina, možná 40 procent jejich diváků bude Novu sledovat přes satelit. Historicky postoj Novy chápu, podnikatelsky to bylo asi rozumné, byť se to někomu nelíbilo. Ale Nova bude muset ve vlastním zájmu tento postoj dříve či později přehodnotit.

Vy ji k tomu jako operátoři satelitní televize donutíte?

My ji k tomu nemůžeme nutit. To není něco, k čemu bychom někoho měli nutit. Domnívám se, že k tomu dospějí sami, když vyhodnotí penetraci jednotlivých druhů vysílání. Nova je někdy malována černou barvou, ale uvědomme si jednu věc: Nova platí z velké části distribuci Novy HD na satelitu. Souhlasím s kolegy s CS Linku, že lidí, kteří mají HD satelitní přijímač, je poměrně málo. Přesto Nova toto vysílání platí, protože chtěla ukázat, že jí na tomto segmentu, který se teprve rozvíjí, záleží. Určitě tedy už nevidím pozici Novy tak jako před třemi lety, kdy byla vnímána jako televize, která parazituje na úspěchu satelitních platforem. Dnes se její postoj změnil, a není to vlivem našeho přesvědčování, je to tím vývojem. Myslím si, že ani oni, ani jiní experti v oboru nečekali, jakým způsobem se bude satelit dynamicky rozvíjet. I když, ruku na srdce: čekat se to dalo. Když se podíváme za hranice, proč by měla být na Šumavě nějaká neviditelná hranice, kde se najednou penetrace jednoho druhu vysílání a druhého druhu vysílání dramatickým způsobem změní? Jednoho dne to u nás bude velmi podobné, jako u západních nebo jižních sousedů.

Proč myslíte, že tolik lidí přechází na satelitní příjem televize?

Satelit má větší programovou nabídku, kterou není možné u zemského příjmu nikdy dohnat. To je jasné. Satelit má vyšší kvalitu. Prakticky všechny stanice, které vysílají na pozici 23,5 stupně východně, tedy na naší pozici, vysílají ve vyšší kvalitě a vyšším datovým tokem než v zemských digitálních sítích. V okamžiku, kdy si lidé koupí větší televizní obrazovku, rozdíl je markantní. A to neberu tu skutečnost, že satelitní televize je dostupná i bez poplatků.

Tenhle argument říkáte pravidelně, ale to není tak úplně pravda. Pro příjem bezplatné nabídky si divák musí koupit dekódovací kartu a zaplatit aktivační poplatek. Ten u pozemního příjmu digitální televize není.

Když si kupuji pozemní set-top-box, musím taky zaplatit dálkový ovladač a musím do něj koupit baterie.

Ale ten máte u satelitního set-top-boxu taky.

Ano. Ten satelitní přijímač má jinou anténu, má různé jiné věci a jeho součástí je dekodér a součástí je i karta. On se liší řadou jiných věcí. Ale jenom proto, že má parabolu, kdežto set-top-box pro zemskou digitální televizi má kus drátu, přece nemohu tvrdit, že jeden zprostředkovává neplacenou televizi a druhý ne. Proč je karta jako součást technologie brána jako zpoplatnění? Česká televize si platí satelitní kapacitu, aby zákazníci na celém území republiky mohli přijímat její programy bez poplatků. My nejsme oprávněni takové poplatky vybírat. Ale technologie přenosu satelitního signálu stojí nějaké peníze. Samozřejmě jsme velmi jednoduchým objektem diskusí různých expertů, že naše karta je drahá. Dokonce se objevily myšlenky, že by měla být zadarmo nebo za deset korun. Proč se netlačí na výrobce satelitních set-top-boxů, aby místo tří tisíc korun stál třeba jenom tisíc korun? Lidi si to přece zaslouží. To mi přijde argumentačně úplně nastejno.

Jaromír Glisník - 4

Říkáte, že přenos přes satelit je drahý a tudíž se musí nějak zaplatit. Ale ještě dražší je přenos přes pozemní vysílače a tam se žádná dekódovací karta nekupuje a neplatí se aktivační poplatek. To byste musel zakódovat i vysílání v DVB-T a rozdávat karty s aktivačním poplatkem.

Jenže z té karty, z těch poplatků, stanice, které jsou vysílány zdarma, nic nedostávají. Není to tak, že by to byl nějaký poplatek ze strany státu nebo těch televizí. Jenomže kvůli tomu, že je satelitní technologie tak drahá a že signál pokrývá větší území než Česká republika a musí se kódovat…

Takže tím poplatkem za kartu se platí kódovací systém pro programy, které nemůžou vysílat na satelitu volně?

Ano, platí se z něj kódovací systém a související služby. Oproti pozemskému vysílání je u satelitního také výhoda, která se někdy nesmyslně podává jako nevýhoda, a tou je zákaznický servis. My denně vyřizujeme od šesti set do dvou tisíc hovorů. Většina z nich se týká bezplatné nabídky. Každý den poskytujeme zákaznický servis lidem, kteří si koupili naši kartu třeba před pěti lety a nezaplatili nám od té doby už ani korunu.

Dá se říct, kolik procent zákazníků Skylinku využívá pouze tuto bezplatnou programovou nabídku?

Základní nabídku mají úplně všichni. Penetrace placené nabídky postupně roste. S placeným balíčkem Multi jsme přišli na podzim 2007, takže za sebou máme nějaký rok a půl nebo rok a tři čtvrtě provozu. Dnes má řádově 100 tisíc předplatitelů. A když si vezmete, že máme nějakých 700 tisíc aktivních karet…

Ale to budou asi karty jak v České republice, tak na Slovensku.

Ano, v obou zemích.

A kolik jich je tedy jenom v České republice?

Začátkem měsíce jsme jich měli 500 tisíc.

A když se tedy vrátíme k počtu zákazníků, kteří mají jenom základní nezpoplatněnou nabídku?

Když si od těch 700 tisíc zákazníků odečtete 100 tisíc zákazníků placené televize, dojdete na tu penetraci. To znamená 600 tisíc zákazníků s neplacenou nabídkou.

To je ale zase za obě země dohromady. Kolik jich je jenom v České republice?

Ono u toho funguje pravidlo tři čtvrtiny pro Českou republiku a čtvrtina pro Slovensko. Takže to budou asi tři čtvrtiny z 600 tisíc karet u nás. Mezi Slovenskem a námi v těch poměrech nejsou výrazné rozdíly.

Proč uvádíte většinou čísla za oba státy najednou? Kritizuje vás za to i konkurenční CS Link, protože to často vypadá, že mluvíte jenom o České republice a máte tak mnohem víc zákazníků než oni.

Česko-slovenská otázka je vůbec zajímavé téma, protože my samozřejmě nejsme schopni zjistit, kde je zrovna daná karta umístěna. Ale ta čísla, která uvádím, se týkají karet, které jsou registrovány zákazníkem s českou adresou pro území České republiky a se slovenskou adresou pro Slovensko. A tím, že jsme platforma dvou spolupracujících subjektů, českého a slovenského, se to často míchá.

Zástupci CS Linku vás také minulý týden v rozhovoru pro náš server nařkli z toho, že si některé zákazníky počítáte dvakrát, protože u nich počítáte starou vyřazenou kartu a novou, kterou jim posíláte k výměně. Co byste k tomu řekl?

S tímto nařčením jsem se setkal už před tři čtvrtě roku na jiném, konkurenčním serveru. Proto jsem vypracoval asi půlstránkovou definici, jak karty počítáme, aby to nebylo možné nějak dezinterpretovat. Aktivní karty v naší definici jsou karty, v nichž je aktivní neplacená nabídka. Tedy pokud je tato karta vložena do satelitního přijímače, umožňuje příjem neplacené nabídky. Karty, které jsme vyřadili, technicky nefungují, protože jsme je sami deaktivovali. Na Slovensku jsme měnili nějakých 65 tisíc karet a ty samozřejmě nejsou započítané v tom celkovém počtu 700 tisíc aktivních karet. V Česku se v minulosti rovněž měnily desítky tisíc karet. Počítáme však jen aktivní, tedy funkční karty.

Karty, nebo zákazníky?

To je téma samo pro sebe. Někdo má dvě aktivní karty, někdo dokonce tři. Velmi těžce se nám to počítá. Přesto, že máme adresy těchto lidí, často to bývá tak, že mnoho z nich řeší přechod na digitální příjem televize u svých rodičů nebo prarodičů tak, že na sebe zaregistrují další kartu, ale nainstalují ji u nich. Máme asi 40 tisíc, dnes už možná 50 tisíc zákazníků, kteří mají dvě nebo více karet.

A to si nepočítáte jednu kartu za jednoho zákazníka?

Počítáme pouze aktivní karty, o kolik jde domácností, nevíme. Bude jich asi méně než 700 tisíc, ale ne nijak dramaticky. Prostě nemáme kontrolu nad tím, kam si ty karty zákazník instaluje. U kabelové televize to je jednoduché, protože tam vedou pevné přípojky přímo do bytu. Proto jediné, co počítáme a vykazujeme, jsou aktivní karty.

Další satelitní platforma UPC Direct se koncem roku přesune na nový satelit a pozici. Pomůže to nějak Skylinku?

Myslím si, že nám to pomůže. Tak výrazná změna satelitní pozice může vést v některých případech ke komplikacím s přetočením antény. Z původní pozice UPC Direct na 19,2 stupně východně k nám na 23,5 stupně východně to je velmi jednoduché, a vyřeší ho velmi elegantně třeba dual LNB, takže k nám mohou přejít zákazníci, kteří takové technické řešení přijmou za své. Domnívám se ale, že k nám mohou přejít i někteří zákazníci, kteří třeba nejsou úplně spokojeni se službou UPC Direct a toto přetočení paraboly a stěhování na novou pozici by pro ně mohlo být určitým impulsem, aby vyměnili operátora. Hodně zákazníků, a já se mezi ně počítám taky, je setrvačných a než se rozhoupou, trvá jim to měsíce a roky. Takže i to nám může pomoci.

Co si o tomto přesunu vůbec myslíte? Bude pro UPC Direct pozitivní, nebo ne?

Myslím si, že by to nedělali, kdyby to neměli spočítané. Výhoda v podobně nižších nákladů na satelitní kapacitu a určitá synergie s jejich rumunskou platformou zřejmě dává smysl. Určitě bych neřekl, že dělají nesmyslné kroky. Mají to určitě dobře spočítané a vědí dobře, co dělají. Z jejich pohledu to ale nemohu komentovat.

Před třemi lety nastartovala masivní zájem o satelitní televizi u nás platforma Digi TV. Teď se zdá, že má nejlepší léta už za sebou. Myslíte, že u nás vydrží, nebo se ji majitel pokusí prodat některému z konkurenčních operátorů? A není na prodej už pozdě?

Digi TV je pro mě, ale i pro řadu lidí z oboru jednou velkou záhadou. Za ceny, za které se Digi TV prodává, se takový satelitní podnik nedá dlouhodobě financovat. I já jsem byl jedním z těch, kdo přede dvěma lety říkali, že nepřežijí ani rok. Přežili ho, a přežili i druhý a třetí, takže dnes se nedovažuji hádat, jak to s nimi bude.

Nejednali s vámi o tom, že by Skylinku předprodali své zákazníky?

Ne. Oni jsou tajemní, nemají tady žádné své zástupce. Sejít se s někým od nich je doslova na pátrání.

Jaromír Glisník - 5

My se taky pokoušíme už tři roky udělat rozhovor s někým z Digi TV a není s kým…

Je to záhada, nepochopitelná věc. Jako z vesmíru.

Pojďme k jinému problému, který se přímo týká Skylinku, a to je požadavek slovenských televizí na stažení jejich programů z nabídek českých operátorů. Jak se k němu postavíte?

Nás to překvapilo, protože jsme žádný podobný požadavek nezaznamenali. Nevím, co si o tom mám myslet.

Takže se na vás nikdo písemně neobrátil?

Ne.

Kdyby se obrátil, slovenské programy stáhnete ze své nabídky?

Vezměte v úvahu, že ty televize si tu satelitní kapacitu platí a je jenom na jejich rozhodnutí, komu je jejich program poskytován. Není to tak, že by si platforma Skylink dupla a nabízela Českou televizi třeba Rakušanům.

Dobře, Skylink má nějakou samostatnou nabídku pro diváky na Slovensku, ale zároveň odkódováváte slovenské programy i pro české diváky. Existuje dohoda, že to můžete dělat? Kdo potom platí autorská práva za pořady, které vysílají slovenské televize a nakupují je pro území Slovenska, například sportovní přenosy?

Modely jsou různé. I Česká televize je za smlouvou upravených podmínek k dispozici slovenským zákazníkům, a ta smlouva přesně stanoví, za co ručí ČT a jaké případy si musí Skylink ošetřit sám. Jeden z ukázkových příkladů, kdy to musí řešit Skylink ve vlastní režii, je vypínání vysílání Formule 1 na STV 2 v době, kdy ten samý přenos běží na Nově. Protože to je zrovna případ, kdy si Nova koupila exkluzivní práva a cítila by se poškozena, kdyby Formuli 1 u nás vysílal i někdo jiný a divák, který ji chce vidět, sledoval přenos na STV 2 a také reklamy, které během něj běží. To je logické. Takže v těchto případech jsme nuceni tento televizní přenos na STV 2 českým divákům znepřístupnit. Zákazníci v České republice pak takové vysílání nevidí, a Formuli 1 si mohou naladit jenom na Nově. A takovéto opatření se dělalo také u jedné sportovní události na Primě. Jsou to citlivé věci, kdy hrozí určitý konflikt a my jsme povinni postupovat podle instrukcí dané televizní stanice.

Ale jinak máte se slovenskými televizemi smlouvy na to, že je můžete šířit v programové nabídce pro Českou republiku?

S některými ano, a s ty stanice, s nimiž je nemáme, nejsou součástí programové nabídky Skylinku pro Českou republiku.

Televize Joj nedávno posílala dopis českým operátorům placených televizních služeb, ve kterém žádá o vyřazení z jejich programových nabídek. Vám tedy nepřišel?

Tento dopis jsem si přečetl u vás na DigiZone.cz. Překvapilo mě to.

Vy jste Jojku nabízeli formou dlouhodobého testu. Nabízíte ji ještě?

Ano, nabízíme.

Budete ji vypínat?

BRAND24

Nedostali jsme od Joj žádný dopis, nemáme o tom žádnou povědomost. Už se mě na to ptal váš redakční kolega Lukáš Polák, když jsem byl na dovolené. Potom jsem to prověřoval, ale žádný dopis s takovým požadavkem nám nepřišel. Ale je to jistě jen jejich rozhodnutí. Pokud se tak rozhodnou, budeme nuceni to udělat.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

V jaké kvalitě sledujete vaše oblíbené televizní programy na satelitu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).