Hlavní navigace

GfK zkoumalo, jak často jsme on-line. Česko i Slovensko na tom nejsou špatně

22. 5. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Index GfK Connected Consumer hodnotí, jak často se lidé v jednotlivých zemích světa připojují se svými zařízeními k internetu. Do srovnání je možné, díky pěkné aplikaci na webu, přidat i nás.

Nejnovější studie GfK pro rok 2016 ukazuje, ve kterých zemích je nejvyšší penetrace zařízení s aktivním on-line připojením, a tak vlastně poukazuje na stupeň konzumování internetového obsahu. A ukazuje to jak celkově, tak podle jednotlivých druhů přístrojů.

V praxi se při zpracování studie zkoumalo jedenáct typů zařízení jako Smart TV, set-top-boxy, chytré telefony, tablety, počítače, nositelná elektronika či herní konzole, a dokonce i připojená auta a chytré domácnosti.

Index ukazuje už i trendy…

Studie, která se provádí už od roku 2010, nesleduje pouze současný stav, ale i trendy za posledních pět let, a to konkrétně v 78 zemích světa nacházejících se v osmi regionech. V průzkumu se za poslední dva roky na prvních dvou místech stabilně drží Hongkong a Severní Amerika (USA, Kanada a Mexiko), rychle se ale přibližují další země zejména Spojené arabské emiráty a Švýcarsko. To by se letos mělo – podle predikce GfK – z desáté příčky za rok 2015 vyšplhat na osmou, čímž předstihne Dánsko a Švédsko.

Mezi další země, v nichž podle indexu GfK došlo k výraznému nárůstu využívání připojených zařízení, patří Chile a Jordánsko, které poskočilo, resp. má poskočit, z 31. místa na 23. a předběhne tak například Kypr, Nový Zéland i Belgii.

Přehledně vše vidíte v tabulce a na infografice v galerii. Ta, kterou vidíte níže, ukazuje stav, jaký panoval v roce 2015. U konce článku jsou pak grafy s předpovědí GfK pro rok 2016 mimo jiné i pro Českou republiku a pro podobně velké Portugalsko.

Celosvětové trendy

Kevin Walsh, vedoucí oddělení GfK pro analýzu trendů, k nim říká: Ve všech zemích pozorujeme obecný vzestup konektivity. Na trzích s vysokou mírou růstu, zejména na Středním východě, v Africe a na rozvíjejících se trzích v Asii a Tichomoří, je dominantním trendem rozšiřování chytrých telefonů. Jedná se o primární – a často také první – zařízení, ze kterého se uživatelé připojují k datovým službám. Tento trend bude pravděpodobně převládat i v následujících dvou až třech letech. Díky klesajícím cenám se bude více než miliarda spotřebitelů poprvé moci připojit z osobního zařízení.

GfK dále tvrdí, že v případě rozvinutých trhů, především v tzv. západní Evropě a Severní Americe, k růstu přispívají zejména nové vymoženosti typu nositelná elektronika a připojitelná auta. Velkou příležitost ale prý představuje i koncept chytré domácnosti. Jen je ze strany uživatelů přijímán jen pomalu, což je holý fakt.

BRAND24

Jak je na tom Česká republika a Slovensko?

Z podkladů GfK zveřejněných na webových stránkách a ze zaslaných podkladů je zřejmých hned několik skutečností:

  • Mezi deseti nejlepšími zjevně chybíme.
  • Index poslední, desáté země, tedy Švédska, je 875.
  • Průměr všech 78 zemí je 313.
  • Česko mělo pro rok 2015 index 473, pro rok 2016 je předpovídán nárůst na 541.
  • Slovensko mělo pro rok 2015 index 424, pro rok 2016 je předpovídán nárůst na 510.

Z porovnání Česka a Slovenska se jasně ukazuje, že nás Slováci překvapivě rychle v konzumaci on-line obsahu dohánějí. Pořadí se však z volně dostupných dat vyčíst nedá. Faktem je, že na tzv. západní Evropu ale zdaleka nikdo nemáme, což se ukazuje i na příkladu Portugalska, které jsem do tabulky, resp. grafu, přidal pro srovnání.

Máte váš chytrý televizor stále připojený k internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář a redaktor DigiZone.cz věnující se novodobému digitálnímu světu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).