Hlavní navigace

Frontální útok na Novu: nejen na televizní obrazovce, ale i internetu

5. 3. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Tak masivní konkurenci jako letos nečelila televize Nova nikdy od svého vzniku. Prima family, ale i Česká televize útočí na její hlavní zpravodajskou relaci Televizní noviny, podvečerní seriál Ulice i hlavní seriálový tahák – Ordinaci v růžové zahradě 2. Některé dny už Nova po osmé hodině večer nebývá nejsledovanější českou televizí. Konkurence přibývá i na internetu. Videoportál Voyo.cz od Novy není rozhodně jedinou službou svého druhu u nás, a tn.cz musí čelit dalším zpravodajským webům. Ustojí Nova bitvy na tolika frontách najednou?

Ulice: pod tlakem Prostřena a Taxíku

Nekonečný denní seriál Ulice zaváděla Nova v době, kdy jí šéfoval dnešní ředitel České televize Petr Dvořák. Jde však o model denního seriálu, který se v minulosti osvědčil majiteli Novy, mediální skupině CME, v Rumunsku, odkud pochází prezident a generální ředitel CME Adrian Sarbu. Ulicí si Nova před lety protáhla prime time na podvečerní časy od půl sedmé; hodinu před začátkem svojí hlavní zpravodajské relace si tak zajistila dostatečně silné publikum, které odebrala konkurenčním zprávám na České televizi a Primě, jež začínají dřív než na Nově. Ulice stále oslovuje víc než milionové publikum, rozhodně ale už není tak silná jako dřív. I na ni dolehla konkurence.

Nejprve Ulici začala konkurovat Prima (dnes Prima family), která zavedla od šesté večer svůj kulinářský pořad Prostřeno, který končí až těsně před sedmou, kdy začínají Zprávy FTV Prima. Tenhle velmi levný (zejména v porovnání s Ulicí) formát se po několika měsících stal nejsledovanějším nezpravodajským pořadem Primy a drží si stabilní víc než milionové publikum. Půl hodiny se překrývá s Ulicí a míří na podobné publikum, takže Ulici rozhodně škodí. Od letošního roku publikum nekonečného denního seriálu Novy ještě víc rozmělnila Česká televize, když na Jedničku těsně před začátek Ulice zařadila zábavnou soutěž Taxík a na Dvojku dětské pásmo, které společně s Animáčkem na Barrandově bojuje o přízeň diváků s malými dětmi.

TV Nova - seriál Ulice

Seriálem Ulice si Nova chytře prodloužila prime time a zajistila si dostatek diváků před hlavním vysílacím časem. Jenže ostatní televize tuhle strategii začaly napodobovat.

Televizní noviny: ukrajují jim Události, Krimi i VIP zprávy

Mnohem zásadnější boj Novu čeká okolo jejího nejsledovanějšího pořadu vůbec, Televizních novin. Jejich pozici od dubna významně ohrozí nové Události České televize společně s bulvárně laděnými VIP zprávami na Primě family. Události totiž budou nově končit až v 19:49 nebo 19:50, zatímco VIP zprávy začínají právě v 19:50. Generální ředitel ČT Petr Dvořák už krátce po svém zvolení loni na podzim prohlásil, že Události by měly mít ambici být druhou nejsledovanější zpravodajskou relací v zemi s tím, že divákovi nabídnou seriózní zprávy před tím, než přepne na komerční televizi se zábavnějšími a bulvárnějšími informacemi. Dlouho to fungovalo tak, že Události končily v 19:30 a diváci pak přepínali na Novu a její Televizní noviny. To se ale může změnit.

Prodloužení stopáže Událostí hraje ve prospěch VIP zpráv na Primě family. Teď to už nebude tak, že skončí Události a na ně plynule navážou Televizní noviny. Po Událostech budou bezprostředně následovat VIP zprávy, kdežto Televizní noviny budou tou dobou už ve svém závěru (obvykle končívají v 19:57, někdy ale už v 19:53). Může se tedy stát, že určitá část diváků hlavní zprávy Novy prostě vynechá, protože se jim nebude chtít přepínat na končící relaci a dají raději přednost celým VIP zprávám. Teď jde o to, jak velké publikum si to řekne. Hodně bude záviset na podobě nových Událostí, a zda si dokáží udržet pozornost diváka po celých 50 minut, což je na české poměry nezvykle dlouhá stopáž hlavních zpráv.

Nova - Televizní noviny, Rey Koranteng, Lucie Borhyová

Televizním novinám mírně, ale setrvale klesá sledovanost. A to je největší útok konkurence teprve čeká.

ČT s Primou ale konkurují Televizním novinám i alternativní programovou nabídkou na svých tematických kanálech. ČT 2 od Nového roku nabízí od půl osmé večer populární britské sitcomy a jiné zábavně laděné pořady, cílené na mladší publikum. Prima Cool nedávno do tohoto času zařadila známou francouzskou soutěž Pevnost Boyard, z níž se rázem stal její nejsledovanější pravidelný pořad. Pořád jde sice jen o jednotlivé statisíce diváků, ale i ty mohou nabořit neochvějnou stabilitu Televizních novin a postupně jim odebrat část publika. Navíc míří na cílovou skupinu diváků od 15 do 54 let, kterou Nova považuje za klíčovou (právě v ní se chce poměřovat s konkurencí).

Sama Nova nedávno začala s protiútokem, když na Nově Cinema začala vysílat přímo proti Událostem a Zprávám FTV Prima světovou reality show Amazing Race: O milion kolem světa, kterou chce nalákat i ty diváky, jimž jsou její vlastní Televizní noviny ukradené.

VIP zprávy - Ivana Gottová

Primácké VIP zprávy odebraly nově segment diváků lačných po informacích ze společnosti. Od dubna budou časově přímo navazovat na konec nových Událostí České televize.

Ordinace: zatím neporazitelná. Jak dlouho?

Protiprogramování zatím nefunguje na nejúspěšnější nezpravodajský pořad Novy, seriál Ordinace v růžové zahradě 2. Úterní a čtvrteční večery od 20 hodin už léta patří Nově a letošní rok není výjimkou. V úterý nezabraly ani české filmy na ČT 1 (Jednička je loni vysílala také v úterý, ale až po Ordinaci, proti které dopředu kapitulovala s dokumenty o historii novodobé české kinematografie; Petr Dvořák si od nasazení českých filmů na 20. hodinu rozhodně sliboval víc), ani Nikdo není dokonalý na Primě family. Daří se jen Velkým tankovým bitvám na ČT 2, ale u těch nemůžeme předpokládat, že se jejich publikum protíná s publikem Ordinace a že se tedy tyto dva pořady přetahují o diváky.

Čtvrteční večery jsou na tom podobně, archivní seriál Dobrodružství kriminalistiky na ČT 1 často nedosahuje ani třetinových výkonů Ordinace, Prima family se o čtvrtečních večerech už léta trápí a zkouší na ně nasazovat všechno možné, ale většinou pohoří (což bude, zdá se, i případ nového zábavného pořadu Česká 30). Růžky vystrkuje možná jen Barrandov s výpravným tureckým historickým seriálem Velkolepé století a hlavním hrdinou, který hrál Onura v telenovele Tisíc a jedna noc, vysílané na Nově. Jenže i nejsledovanější pořady Barrandova dosahují výsledků, které Nově rozhodně nedělají vrásky na čele. Stejně jako čtvrteční zahraniční dokumenty na ČT 2.

TV Nova - seriál Ordinace v růžové zahradě 2

Jediná stálice sledovanosti Novy, která zatím nemá výraznější problémy, je seriál Ordinace v růžové zahradě 2

Hlas Česko Slovenska: silná alternativa v dramatikách ČT 1

Kupodivu dost vyrovnaný souboj svádí o nedělních večerech hlavní novácký tahák letošního jara, pěvecká show Hlas Česko Slovenska, a tradiční nedělní dramatiky na ČT 1. Nova samozřejmě vede o několik stovek tisíc diváků, obě televize si ale po 20. hodině večer drží víc než milionové publikum (u ČT 1 však záleží, jak atraktivní námět zrovna zpracovala – a taky jak ho zpracovala). Každopádně pro Novu to musí být překvapení, že Hlas není tak suverénním vítězem nedělních večerů. Snad u diváků od 15 do 54 let, ale tahle show láká hlavně mladé ženy. Pro ostatní diváky tu tedy zůstává poměrně velká díra, do které se vejde celá řada jiných televizí, počínaje právě ČT 1 a jejími dramatikami.

Toho si je vědoma i Prima family, která proti Hlasu postavila premiérovou druhou řadu svého seriálu Zázraky života, který přirovnává k novácké Pojišťovně štěstí (oba seriály mají stejnou autorku). Jenže po úspěchu prvního dílu to s druhým dopadlo o poznání hůře. Nova si poměrně úzké cílové zaměření Hlasu uvědomila, takže od února nasadila na nedělní večery od 20 hodin na Novu Cinema známé české komedie typu Vrchní prchni. Když už někteří diváci neholdují Hlasu, nechce, aby odcházeli od jejích programů a zůstali alespoň u filmového kanálu. Ostatně, reklamu Nova prodává smíšeně na obou volně šířených televizích. Stejně uvažuje už delší dobu Prima a podobné programování od Nového roku nastavily i první dva kanály České televize, které se více žánrově doplňují.

Hlas Česko Slovenska - studio

Hlasu Česko Slovenska překvapivě účinně konkurují nedělní dramatiky na prvním programu České televize

Voyo: v konkurenci Topfunu, iVysílání, HBO GO a Primy Play

Obrovské konkurenci letos čelí Nova také na internetu. Krátce po oznámení relaunche videslužby Voyo.cz a zavedení měsíčních paušálů přišla se stejným řešením o něco starší a stejně ambiciózní internetová videopůjčovna Topfun. Nejen že nabídla měsíční paušál na korunu stejně drahý jako Voyo, ale zašla ještě dál: domluvila se s několika provozovateli placených kabelových a satelitních televizí a nabízí po internetu jejich stream. Samozřejmě také za poplatek. Topfun je ale pouze přeprodává a nesestahuje z nich balíčky podobné programovým nabídkám kabelových společností, takže pokud by si někdo chtěl pořídit online příjem více programů, přišlo by to ho zbytečně draho.

Každopádně Voyo má v Topfunu velkou konkurenci. Dřív než Nova se tato videoslužba dostala do chytrých televizorů značky Samsung (Voyo v nich bude až od poloviny letošního roku), spustila svůj promo kanál v rámci největší česko-slovenské satelitní služby Skylink a jejího sesterského CS Linku, a hlavně – stojí za ní investiční skupina J&T, které na Slovensku patří televize Joj. Ta momentálně poráží slovenskou sestru Novy, televizi Markíza a pomalu se ujímá pozice lídra na tamním televizním trhu. Voyu rovněž „nepomáhá“ existence bezplatné videoslužby iVysílání od České televize s nejrozsáhlejším archivem pořadů bez nutnosti registrace, ale ani finišující česká verze videpůjčovny HBO GO, či bezplatná Prima Play, která by měla odstartovat v dubnu.

Voyo.cz - nová podoba 2011

Videoslužbě Voyo.cz letos začnou konkurovat přinejmenším tři další podobné videoportály

Tn.cz: proti portálu ČT 24 se zázemím zpravodajského ka­nálu

Ani zpravodajský portál tn.cz nemá na růžích ustláno. Letos má ambiciózní plán přitáhnout k sobě desetinu publika Televizních novin, což znamená, že chce oslovit nejméně třikrát, ale spíše pětkrát více lidí než dosud. A to se na jeho propagaci přímo v Televizních novinách prakticky nic nezmění, protože už teď je tn.cz zmiňované v téměř každé druhé reportáži. Jenže tn.cz na internetu silně konkuruje internetový portál veřejnoprávní ČT 24, který se může opřít o mateřský zpravodajský kanál. Ten přece jenom nabízí mnohem obsáhlejší zpravodajství než Nova, která žádný vlastní zpravodajský kanál nemá a během dne vysílá Ranní, Polední, Odpolední, večerní a Noční Televizní noviny.

BRAND24

Konkurence tn.cz je ale z mnohem širšího ranku, především tištěných médií, která si postupně založila svoje vlastní zpravodajské portály. Nutno říct, že o dost dříve, než vzniklo tn.cz. Internetové zpravodajství Novy se tak dostává do přímé konkurence s portály iDnes.cz, Novinky.cz, iHNed.cz či Aktuálně.cz, z nichž většina už má i svoje vlastní videozprávy. Sice jenom jako bonus k psaným textům (u tn.cz je tomu naopak, video je to hlavní a text k němu vzniká jako druhotná záležitost). A protože tištěným novinám pomalu začíná téct do bot a svoji budoucnost vidí právě v internetu, nelze než čekat obrovskou bitvu o čtenáře (diváky?) internetových zpráv, kde Nova zatím rozhodně není lídrem.

TN.cz - aplikace pro iPhone a iPad

Také tn.cz musí bojovat s obdobně zaměřenými zpravodajskými weby, často netelevizními

Který projekt Novy podle vás čelí největší konkurenci a má namále?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).