Hlavní navigace

František Borovský na dvou židlích: je šéfem programu Barrandova i dodavatelem po­řadů

27. 8. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ DOKUMENT – Ukázkový střet zájmů majitele televize Barrandov zřejmě netrápí, podzimní programové novinky jsou nadprůměrně sledované. Borovský přitom dodává podobné pořady i jiným televizím.

Situace, která nemá v českých TV obdoby

V nezvykle dvojjediné roli se ocitl programový ředitel televize Barrandov František Borovský. Na jedné straně rozhoduje o programovém schématu tří barrandovských televizních kanálů, zejména pak hlavní stanice, a na druhé prostřednictvím vlastní firmy dodává hlavnímu kanálu Barrandova původní pořady. Borovský tak rozhoduje o tom, zda TV Barrandov od jeho firmy odebere televizní formáty a do jakých časových slotů je nasadí. Tak bezprecedentní střet zájmů nemá na českém televizním trhu obdoby, pokud bychom nepočítali krátké působení producenta Radko Janouška ve funkci ředitele výroby na Primě v době, kdy Prima od Janouškovy firmy Core Production objednávala výrobu původních seriálů (mj. hlavní novinky letošního podzimu, seriálu Přístav).

František Borovský ale není výrobním, nýbrž programovým ředitelem s přímými rozhodovacími pravomocemi ke skladbě programového schématu Barrandova. Jeho společnost se nezaměřuje na dramatickou tvorbu, ale zpravodajské a publicistické pořady. Využívá spolupráce s regionálními televizemi na Slovensku i v České republice, od kterých za výhodných podmínek nakupuje hotové reportáže nebo hrubé materiály a z nich pak skládá pořady. První vlaštovkou je zpravodajsko-publicistický formát Exploziv, který se na obrazovce Barrandova objevil od tohoto týdne jako denní formát po hlavní zpravodajské relaci Naše zprávy. TV Barrandov jej tedy nasazuje proti hlavním zprávám na České televizi a Primě. Televize dokonce nevlastní ani jeho ochrannou známku.


Zdroj: TV Barrandov

Televizi Barrandov nepatří ani název a logo pořadu Exploziv

Barrandovu nepatří ani značka Exploziv

Název pořadu Exploziv a jeho logo patří bratislavské společnosti FBC Media, jejímž jediným majitelem a jednatelem je František Borovský. FBC Media se ovšem nezaměřuje pouze na spolupráci s TV Barrandov, obdobný pořad s názvem Víkend dodává už druhým rokem slovenské veřejnoprávní RTVS. Formát se nápadně podobá konkurenčnímu Reflexu na televizi Markíza, v níž Borovský krátce působil jako programový ředitel (v RTVS byl za generálního ředitele Richarda Rybníčka intendantem prvního programu, který nyní vysílá Víkend, naposledy pak působil jako generální ředitel televize Joj). FBC Media nedávno podepsala s RTVS smlouvu na dalších 14 dílů, které začne vysílat od letošního září. Z dokumentu, který unikl na internet, vyplývá, že výroba jednoho dílu o stopáži 26 minut vyjde na 8 400 euro (asi 226 tisíc korun).

Víkend vzniká na podobném principu jako Exploziv pro TV Barrandov, jde o reportáže skupované od regionálních televizí a soukromých studií a produkcí, namíchané s amatérskými videy. Loňské první vydání například nabídlo reportáž o psycholožce, která tvrdí, že vidět mohou i slepí, o majiteli modrého diamantu z Titanicu, který žil na Slovensku, o únosu dítěte, pohled na svět očima důchodkyně, reportáž „Pohlaďte si plyšáka“ či investigaci „Pokud nemáte peníze, ošetření se nedočkáte“. Víkend má však na rozdíl od Explozivu týdenní periodicitu. Loni na podzim si RTVS objednala osm dílů, které nasadila do pondělního pozdního prime time od 22:15, přičemž sledovanost nebyla příliš vysoká: první díl dosáhl tříprocentního podílu na publiku 12+, druhý díl šestiprocentního. Letos už RTVS poptala 14 dílů Víkendu, cena za výrobu se neměnila.

Smlouva na dodávání reportáží do pořadu Exploziv by potucek793

Reportáž za 70 eur, televize zaplatí 1500 eur

Samotné reportáže přitom Borovského firma vykupuje velmi levně od regionálních televizí. Server DigiZone.cz má k dispozici tiskopis smlouvy o spolupráci na výrobě příspěvků pro barrandovský pořad Exploziv. Podle ní FBC Media platí za reportáž vyrobenou podle předem domluvených pokynů 70 eur (necelé dva tisíce korun), za hrubý materiál na objednávku 30 eur (810 korun) a za krátkou nahrávku, například i od diváků, pět eur (135 korun). FBC Media negarantuje dodavatelům denní odběr, ale i kdyby k němu došlo, v takovém případě by nechala lokální televizi vydělat „závratných“ 1400 eur (asi 38 tisíc korun) za 20 reportáží. Když odpočítáme benzín a parkovné, tak produkční, kameraman, redaktor a střihač si můžou rozdělit po 300 eurech (osmi tisících korunách), popsal nevýhodnost takové spolupráce serveru DigiZone.cz zástupce jednoho z regionálních studií, které obdržely nabídku od firmy Františka Borovského.

Není jasné, kolik TV Barrandov platí Borovskému za jedno vydání Explozivu (televize na dotazy serveru DigiZone.cz nereagovala), ale pokud by platil ceník pořadu Víkend pro RTVS, vyšla by televizi jedna reportáž na 1500 eur (40 tisíc korun), z toho 1430 eur (38 tisíc Kč) by šlo firmě FBC Media. Reálně si nedovedu představit, jak si celý zpravodajský štáb s vlastní profi technikou a managementem dokáže rozdělit 70 euro po odpočtu pohonných hmot. 70 euro přitom není honorář pro autora, ale pro celý štáb! konstatuje jeden z oslovených potenciálních dodavatelů, jehož totožnost server DigiZone.cz zná, ale na jeho vlastní žádost ji neuvádí. Podle jeho slov byl původní plán takový, že reportáže měli načerno točit zaměstnanci jisté slovenské regionální televize vedle své běžné práce, nakonec ale FBC Media zvolila cestu oficiálních smluv.

BRAND24

Ceník za reportáže do pořadu Exploziv by potucek793

Smluvní podmínky jsou však pro dodavatele nastaveny velmi nepříznivě. Pokud se FBC Media dohodne s regionální televizí na dodání hrubého materiálu na dané téma, musí ho televize firmě dodat do dvou hodin od dohody, jinak jí hrozí smluvní pokuta 500 eur (14 tisíc korun). To je velký nepoměr mezi cenou za hrubý materiál (30 euro), upozorňuje oslovený manažer slovenské regionální televize. Podle jeho slov by honorář 70 eur za hotovou čtyřminutovou reportáž na Slovensku obstál pouze jako odměna pro kameramana, nikoli pro celý štáb. Podle mých informací na tyto podmínky nikdo z regionálních televizí nepřistoupil. Pravděpodobně si tedy TV Barrandov postaví vlastní štáb, míní. Televize Barrandov se serverem DigiZone.cz dlouhodobě nekomunikuje, neodpověděla ani na otázky týkající se střetu zájmů Františka Borovského a okolností vzniku pořadu Exploziv.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).