Více

Francouzské veřejnoprávní televizní a rozhlasové stanice stávkovaly

Zrušení nebo výrazné omezení zpravodajských bloků bylo včera nejzřetelnějším důsledkem jednodenní stávky zaměstnanců francouzských veřejnoprávních televizních a rozhlasových stanic. Jejím cílem bylo získání záruk jejich financování i po zrušení reklam ve veřejnoprávním vysílání, které minulý měsíc navrhl prezident Nicolas Sarkozy. Je to první taková stávka od roku 1974. Na odpoledne byla do Paříže svolána také protestní demonstrace.

Stávka se týkala rozhlasových stanic společnosti Radio France a televizních kanálů (France 2, France 3, TV5 a France 24), které zastřešuje společnost France Télévisions. Posluchači France Inter a France Info tak místo zpráv slyšeli hudbu občas prokládanou poselstvími stávkujících, ve veřejnoprávní televizi byly zprávy většinou nahrazeny hudebními pořady nebo seriály.

Sarkozy na tiskové konferenci 8. ledna řekl, že je nutno pomýšlet na úplný zákaz reklam ve veřejnoprávních audiovizuálních médiích. Neupřesnil ale, jak by byl kompenzován přímý výpadek 800 milionů eur (20,5 miliardy korun) a nepřímý výpadek 400 milionů eur ročně, který by z toho pro ně vyplynul.

Zaměstnanci se obávají, že by důsledkem mohla být privatizace jednoho televizního kanálu a ohrožení pracovních míst. Na prvním místě by prý bylo propuštěno 320 lidí, kteří mají ve France Télévisions reklamu na starosti. Sarkozyho oznámení prý má už teď negativní důsledky, protože potenciální zadavatelé reklam nevědí, co bude, a tak se zakázkami váhají.

Ve France Télévisions pracuje 11 000 a v Radio France 4 000 lidí. Pro veřejnoprávní televizi představují příjmy z reklamy 30 procent jejího financování, zbytek zajišťují poplatky placené veřejností. Vláda prozatím vylučuje zvýšení poplatků, aby byly nahrazeny ztráty z příjmů za reklamu.

Místopředsedkyně krajně pravicové Národní fronty Marine Le Penová včera označila Sarkozyho úmysl za „dárek (soukromé televizní společnosti) TF1“.

České republice mohou Česká televize a Český rozhlas vysílat reklamní spoty, ačkoliv původně poslanci navrhovali, aby od ledna reklama z ČT zcela zmizela výměnou za vyšší poplatky. Její pokračování na obrazovkách ČT ale umožnila takzvaná diginovela, která upravuje rozjezd digitálního zemského vysílání v Česku. Na ČT1 nyní nesmí reklama přesáhnout 0,75 procenta denního vysílacího času a na ostatních programech to nesmí být více než půl procenta denního vysílacího času na každém z těchto programů.

Loni ČT podle předpokladu získala z reklamy 721 milionů korun, letos by to podle plánu mělo být tři čtvrtě miliardy. Výnosy z reklamy budou účelově určeny na podporu a rozvoj české kinematografie, na správu a digitalizaci archivu ČT a rozvoj zemského digitálního vysílání, zejména na výstavbu a provoz veřejnoprávní vysílací sítě. Jak budou využity peníze, které ČT získá z reklamy, musí schválit vláda.

Zdroj: ČTK; redakčně upraveno

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+