Více

Filip Bobiňski, producent První republiky: Veřejnoprávní televize musí také dbát o sledovanost

„Kritici zjevně nepochopili žánr, nešlo nám o historický, ale dobový seriál,“ vysvětluje v rozhovoru pro DigiZone.cz šéf společnosti Dramedy Production. Druhá řada začne vznikat na podzim

Přede třemi týdny se uzavřela první řada seriálu První republika. Chystáte už druhou? Respektive kdy ji začnete natáčet?

Začneme asi letos na podzim, má to vazbu na ekonomiku celého projektu. Máme hodně prostředí a potřebujeme výrobu plánovat dopředu tak, aby to dávalo ekonomicky smysl. Po dohodě s Českou televizí jsme tedy začátek natáčení druhé řady trochu odložili. Věřím, že téma a brand jsou silné a že se k němu diváci vrátí i po trošku delší pauze. Při nasazování seriálů v zahraničních je to poměrně běžné, že mezi jednotlivými řadami bývá delší pauza. Není nutné, aby běžely pořád donekonečna. A ani to není výrobně možné, pokud netočíte pro prime-time seriály na úrovni „daily-soap“, což je, bohužel, většina tzv. dlouhoběžících seriálů v České republice.

 



A bude se to jmenovat stále První republika, nebo to bude už Druhá republika? Časově byste se měli dostat do pozdějších let.

První republika, je to brand a určitý pocit a očekávání. V druhé řadě se budeme pohybovat v letech 1927 až 1929, což je ostatně ještě první republika.

Nedávno jste ale na webu ČT prozradil, že by tento seriál měl mít čtyři řady a skončit druhou světovou válkou. Takže na Druhou republiku dojde, a dokonce i na Protektorát.

Pokud bude seriál úspěšný dál tak ano, ale rodinná sága a její hlavní postavy budou plus minus stejné, zůstane to První republika, je to prostě název. Mimochodem titul pro mezinárodní distribuci je úplně odlišný: The Manor House, něco jako „Rodinné sídlo“. Seriál na zahraničních trzích prodáváme jako mix romantického příběhu a tajemné detektivky - diváckou žánrovku - První republika mimo ČR nic neznamená.

Na to jsem se chtěl zeptat, zda První republika jako taková není pro zahraniční televize neznámý pojem a nezajímavé téma, které se pojí jen s českou a československou historií.

Proto jsme logicky zvolili jiný název, ale u nás v Česku operujeme s První republikou, to pro Čechy funguje. Navíc ta historie v našem seriálu je, spousta detailů, atmosféra, prostředí... Ale při zahraniční prezentaci na ní neklademe důraz, to není prodejné, tam může zaujmout jen příběh, výprava a celkový svěží styl.

Ale těch historických událostí tam není moc.

Udělali jsme si seznam a historických faktů a detailů je tam spousta. Není to ale přes ně vyprávěné. Je nutno zdůraznit, že to je „dobovka“, nikoli historický seriál. V tom je zásadní rozdíl ve vnímání žánru a docela mě mrzí, že to kritici nereflektují. Nedokáží rozlišit historický seriál od dobového a mají pocit, že zrovna náš seriál má „zaplácnout“ nějaký jimi vnímaný dluh k té době, a že bychom měli divákům přinést nějakou „zaručenou historickou pravdu“.
My se snažíme o moderní dobový divácký seriál, který tady nikdo ještě takto neudělal. V Dramedy se vždycky snažíme udělat projekt, který přinese něco nového, posune laťku v oboru o kousek dále. A věřím, že jsme to ve zmíněném zadání dokázali. První republika je o velmi slušné filmařině, došlo u ní k posunu i ve financování, protože je vyráběna v koprodukci s předpokladem mezinárodní distribuce. Zabývat se tím zda tam mělo být víc historie a méně detektivky atp. je o ničem. Rád si přečtu erudovanou kritiku ve srovnání s jinými zahraničními seriály v daném žánru, ale glosy o tom, že někdo čekal něco jiného a nedostal to, nás nikam neposouvají a většinou svědčí o tom, že kritici nevědí vůbec nic o tom jak se seriály v současnosti ve světě dělají.

Takže vás kritiky překvapily? Třeba od Mirky Spáčilové, která v MF Dnes napsala, že to je spíš telenovela a že z první republiky toho tam moc nebylo?

Ta kritika, nejen od Mirky, není povětšinou k věci. První republika je určitě seriál divácký, ale rozhodně to není seriál, který by běžně dělaly české komerční televize. Snažíme o oddychový, ale přitom řemeslně velmi kvalitní seriál. Pokoušíme se skrze zábavný příběh a emoce sdělovat určité významné lidské hodnoty, snažíme se o vysokou míru vkusu a estetiky. Je to velmi náročná řemeslná práce, srovnání s telenovelou či rychlokvašenými komerčními seriály je prostě nefér. Ano, je to příběh románového stylu, ale to ještě neznamená, že to je telenovela. Od odborné kritiky bych čekal, že se bude zabývat širšími okolnostmi vzniku. Například zda je v našem seriálu kvalitativní posun vůči jiným českým seriálům, jak bychom snesli srovnání s jinými evropskými seriály se srovnatelným záměrem a rozpočtem atp. Zjistili by třeba, že ČT ve spolupráci s námi přináší divákům velmi vysokou hodnotu za velmi zajímavé peníze. A že tedy naopak odvádí pro své koncesionáře skvělou práci.

K tomu se ještě dostaneme.

Filmová a televizní kritika v Čechách nevychází z kontextu toho co se v našem průmyslu děje a jaké jsou tvůrčí možnosti a kapacity, s tím co kritizuje se často úplně „míjí“. Není založená na současných světových trendech v daném žánru a znalosti jak se věci dělají, ale jsou to nějaké glosy založené na osobním, většinou velmi vyhraněném, vkusu. Neanalyzuje jak tvůrci zpracovali daný žánr a evidentní tvůrčí záměr, ale je hodnoceno to, zda se naplnilo kritikovo očekávání tím, že si vybrali toto pojetí a žánr. Kritik očekával artový film, ale dostal telenovelu, teď nemyslím První republiku, ale obecně. No jo, ale nemůžu kritizovat tvůrce telenovely proto, že dělá telenovelu. Můžu se zabývat tím jestli ji dělá v daném žánru dobře nebo špatně.

Co vás na té kritice nejvíc překvapilo? Někde jsem zaznamenal výtku, proč má hrát jednu z hlavních rolí v českém seriálu z dob první republiky Slovák.

Nevím zda mne něco překvapilo, ale doslova zírám například když iDnes převezme článek nějakého polovzdělaného amatérského blogera z jeho Facebooku a napíše, že v První republice děláme špatně kostýmy. To je fakt novinářská bída. Mě jsou ty kritiky osobně úplně jedno, ale vadí mi to profesně. Snažíme se vyrábět lépe, tvůrce, kteří s námi spolupracují, motivovat k lepším a lepším výkonům, snažíme se o kvalitu srovnatelnou s evropskou a světovou tvorbou. Docela se nám to daří, oceňují to diváci i naši zahraniční partneři a distributoři, kteří jsou z toho seriálu nadšení. Ale lidé se z novin dočtou, že dostávají špatný seriál a například i politici a investoři skrze tyto kritiky také vnímají českou audiovizuální tvorbu. Podle toho pak přistupují k našemu oboru, jeho financování, i třeba k České televizi.

Podobnou situaci jste zažili už se seriálem Vyprávěj, který vám zkritizoval dokonce tehdejší předseda Rady ČT Milan Uhde a na stejné vlně se před volbou generálního ředitele ČT vezl i Petr Dvořák. Později ale Vyprávěj nasadil do vysílání dokonce dvakrát týdně. Takže ta kritika seriálů je spíš takovým koloritem.

Bohužel, u tehdejší kritiky pana Uhdeho je to zase o tom, pokusit se vnímat ten projekt jako celý koncept. Vyprávěj byl projekt na 100 dílů, takže se každý díl logicky nemůže zabývat zločiny komunismu. Vyprávěj se zabývá pohledem obyčejného života, ale zároveň byl v mnoha momentech k té době velmi kritický a myslím si, že díky diváckému dosahu, jaký má, a díky jeho formě vyprávění, může udělat mnohem větší službu než vyhraněně kriticky zaměřený projekt jako třeba Zdivočelá země nebo Hořící keř. Ty si najdou lidi, kteří jsou spíš přesvědčeni a už je nepotřebujeme přesvědčovat. Rozhodně nesouhlasím, že jsme „historii lakovali na růžovo“ atp. Myslím si, že to bylo naopak, mnohem spíše přesvědčíte lidi přes emoce a jejich každodenní problémy, skrze to co se jich týká, s čím se identifikují, byť si přitom také nostalgicky vzpomněli na své mládí. A přesvědčují mě o tom i příspěvky na různých webech v diskusích, kde nám zarytí komunisti za Vyprávěj nenávistně nadávají.

Do jaké míry jsou vaše projekty v ČT hodnoceny podle dosažené sledovanosti?

Celý rozhovor čtěte v prémiové sekci DigiZone.cz

Tento článek patří do prémiového obsahu

Chcete-li mít přístup k exkluzivním informacím, zvolte prosím jednu z níže uvedených možností.

Jednorázová platba

30 Kč s DPH

Ztratili jste přístupový kód? Vyplňte stejnou emailovou adresu jako při původní objednávce a my vám kód znovu zašleme.

Předplatné

Předplatné pro soukromé osoby
785 Kč bez DPH za rok

Firemní předplatné
od 3 900 Kč bez DPH za rok

Proč číst premiový obsah?

Objednávka předplatného

Již máte předplatné?

Přihlaste se

Zaplatit můžete online pomocí některého z bohaté nabídky platebních kanálů od mobilních plateb až po platební karty. GoPay

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+