Více

Expozituru původně chtěla Prima, říkají Josef Klíma a Janek Kroupa

Téměř tři roky ležel hotový seriál Expozitura v „šuplíku“, než se jej televize Nova rozhodla zařadit do vysílání. První díl kriminální série, která vznikla podle skutečné kauzy tzv. Berdychova gangu a jejímiž autory jsou investigativní reportéři Josef Klíma a Janek Kroupa, se na Nově objeví zítra ve 20 hodin. Původně přitom o seriál měla zájem konkurenční Prima, pro niž oba reportéři připravují publicistický pořad Soukromá dramata. V něm navázali na svoje mnohaleté zkušenosti s pořadem Na vlastní oči na Nově, zrušeného pro „vyčerpanost formátu“.

Jak jste vlastně přišli na nápad natočit seriál Expozitura? Reportáže o Berdychově gangu jste točili pro pořad Na vlastní oči, ale kde se zrodila myšlenka seriálu?

Josef Klíma: Ty reportáže pro Na vlastní oči o Berdychově gangu dělal Janek.

Janek Kroupa: Ono to k tomu tak trochu dozrálo. V jednu chvíli máte spoustu materiálu, a co s ním? Jako novinář napíšete, co můžete dokázat, ale existuje spousta věcí, které dokázat nemůžete a o nichž si myslíte, že se staly tak, jak se domníváte. Je to zajímavé, ale nemůžete to zveřejnit…

Takže to, co jste nemohli dokázat, tedy novinářsky vyzdrojovat, jste promítli do scénáře Expozitury?

Janek Kroupa: Z části. Ale z části jsme začali narážet i na taková ta seriálová pravidla, jako že každá detektivka musí mít logické řešení. V Expozituře si nehrajeme s náhodou, tím pádem se ale téměř vždycky vylučuje realita. Protože v realitě by to bylo tak, že policajtům někdo něco práskne, odposlechne to někdo v telefonu a nebo nějakou náhodou přijdou k důkazu, který jim ten případ osvítí. Takové náhody jsme ale museli ze seriálu důsledně dávat pryč, takže v Expozituře nenajdete žádné náhodné řešení.

Josef Klíma, Janek Kroupa - 2

Josef Klíma: Jedna z nejčastějších vět dramaturga Expozitury ve chvíli, kdy jsme mu říkali, že se něco stalo takhle náhodně, byla, že v seriálu se to tak stát nemůže.

Vůbec prvotní myšlenka na seriál vzešla od vás, nebo od Novy?

Josef Klíma: Tehdy nám ještě na Nově šéfoval Radek John, a toho napadlo, že by z případu Berdychova gangu mohl být seriál.

Janek Kroupa: Ne, to bylo ještě trochu jinak. Za Radkem Johnem přišli z Primy, jestli by neuměl napsat seriál. Radek John jim řekl, že by to uměl, ale ve skutečnosti neuměl. Takže přišel za námi, zda bychom to nesvedli. Říkali jsme mu, že nám přijde blbé, abychom jako lidé z Novy psali detektivní seriál pro Primu. Tak jsme ten detektivní seriál vymysleli, napsali synopsi a nabídli ji Nově. Ze začátku to bylo dokonce tak, že ho od nás Nova koupila jenom proto, aby ho neměla Prima. Ale pak si ho přečetli a přišlo jim to dobré.

Vlastní seriál byl hotový už v roce 2009, na obrazovku se dostává na sklonku roku 2011. Uškodilo mu podle vás to, že ležel přes dva roky v šuplíku? Není to škoda?

Janek Kroupa: Je.

Josef Klíma: To ale není naše věc. Samozřejmě jsme chtěli, aby se Expozitura vysílala co nejrychleji, protože teď tam lidi uvidí třeba staré typy mobilů, aut… Ale dramatické zápletky toho seriálu nestárnou. Naopak jsme se báli, aby se ty zápletky nestaly předmětem krádeže do nějakého jiného seriálu. Mezitím se začala natáčet třeba Kriminálka Anděl. V našem seriálu hrálo 250 herců, všichni dostali jeho scénář. Už to bylo hodně rozhozené a suďte se pak s někým, kdo vám vykrade zápletku z námětu.

Janek Kroupa: A zároveň jsme úplně netoužili, aby se ten seriál vysílal v době, kdy ti lidé, o kterých je, začnou vylézat z kriminálu. Což se nám bohužel přesně poštěstilo.

V době, kdy Expozitura vznikala, Nova ještě vysílala investigativní pořad Na vlastní oči, pro který jste oba připravovali reportáže. Bylo to už takové to období, kdy vedení Novy uvažovalo o jeho zrušení?

Janek Kroupa: Ne, to ještě ne. Natáčení Expozitury začalo v době, kdy Na vlastní oči ještě byly v pohodě. Já jsem potom odešel z jeho redakce a vytvořil nový investigativní pořad Natvrdo.

To byly ty celovečerní investigativní pořady, třeba případ poslance Tlustého ve vířivce?

Janek Kroupa: Ano, kauza poslance Moravy. To nebyla z hlediska investigativních reportérů na Nově konfliktní doba.

Jak vám vedení Novy zdůvodnilo, proč Expozituru po natočení nenasadilo do vysílání? Ekonomickou krizí a předpokládanou malou výtěžností reklamních časů?

Josef Klíma: Ekonomickými důvody, ano.

Janek Kroupa: Nám to Nova vlastně nezdůvodnila.

Josef Klíma: Mně to zdůvodňovali, protože jsem se na to ptal a bylo mi řečeno, že je ekonomická krize a čeká se na příhodnější podmínky.

Janek Kroupa: Já si taky myslím, že tam nebyl nějaký jiný motiv než finanční. Expozitura je opravdu drahý seriál, když v něm bourají auta, bourají doopravdy. Není to kašírka. Peníze jsou v tomhle seriálu cítit.

Tím posunem vysílání Expozitury jste se dostali do paradoxní situace, protože teď chodíte na tiskovky Novy a propagujete Expozituru, ale mezitím jste odešli ke konkurenční Primě, kde máte vlastní investigativní pořad Soukromá dramata, podobný Očím na Nově, která skončila. Jak se na to tváří vedení Primy?

Janek Kroupa: Myslím si, že jsou docela realisti, protože vědí, že to nevzniklo naším zaviněním. Bylo by přece absurdní, abychom se nepodíleli na propagaci díla, které jsme vymysleli, a oni to respektují.

Josef Klíma: Navíc my tu propagaci máme ve smlouvě s Novou. Je tam napsané, že až ten seriál půjde do vysílání, budeme se podílet na kampani k němu. Na druhou stranu, když nás teď Nova všude ukazuje, diváci si nás stejně spojí s investigativní žurnalistikou, kterou už děláme jinde. Takže to pro Primu zase tak strašná újma není. My jsme to nikdy nebrali tak, že jsme fixovaní na jednu televizi. Televize jsou pro nás prostě nosiče naší práce.

Josef Klíma

Na Nově jste dlouhou dobu bojovali o zachování pořadu Na vlastní oči, letos na jaře jste na Primě bojovali o zachování vysílacího dne a času Soukromých dramat. Pamatuji si, že když Petr Dvořák jako ředitel Novy zdůvodňoval konec pořadu Na vlastní oči, zmínil především nezájem inzerentů spojovat svoji reklamu s kontroverzními reportážemi. Nemáte podobný problém na Primě?

Josef Klíma: Vidíte, že ne. Čím to asi je?

Janek Kroupa: Nejpohodovější prostor pro investigativní žurnalistiku není a nikdy nebude v televizích. Ten je v novinách. Proto jsem si ponechal těžiště své práce v MF Dnes. Tam jsme mezi novináři, každý z vašich šéfů je taky novinář. V televizi je absurdní situace v tom, že váš šéf je manažer.

Josef Klíma: Nebo právník.

Janek Kroupa: Šéf v televizi sleduje jiný zájem než vy jako novinář. Vy mu do jeho finančního mustru jako novinář nikdy nemůžete zapadnout. Takže si buď řeknou, že chtějí publicistický pořad proto, že televizi dává punc pravdivosti, že jí „o něco jde“. Nebo ho nechtějí a chtějí být „vanilkovou“ televizí. Vzhledem k tomu, že nad televizemi bdí vysílací rady, což v novinách není, politici mají páku na to, jak je šikanovat.

Když se na Primě uvažovalo o přesunu Soukromých dramat, jaké byly alternativy pro jeho nasazení do vysílání? Oproti úternímu večeru od 21:20, kdy se vysílá teď?

Josef Klíma: Chtěli nás dát na čtvrtek, ve stejný čas. My jsme ale už nechtěli měnit vysílací čas.

Kvůli divákům, kteří si zvykli na úterý večer?

Josef Klíma: Ano.

Janek Kroupa: Je třeba udržet pravidelnost v tom čase, kdy se Soukromá dramata vysílala.

Když se ještě vrátím zpátky k pořadu Na vlastní oči na Nově, jaký byl podle vás hlavní důvod jeho zániku? Byl to skutečně nezájem inzerentů?

Josef Klíma: Nova to odůvodnila tím, že Oči ztrácely diváky. Jenže ony je logicky musely ztrácet už tím, že je přesunuli z půl desáté večer na půl jedenáctou. Odečetli z jejich výsledků diváky starší 55 let, kteří jsou pro reklamní agentury mrtví, ale na nás se vždycky dívali víc. Jenže tak to je obecně, že o veřejné dění mají větší zájem spíš starší lidé. Takže diváků nám opravdu dost ubylo. Naše debata už potom nebyla o tom, zda máme diváky nebo ne, ale o tom, že televize, která si klade za cíl být prestižním lídrem mediálního trhu, by si měla dovolit mít takový pořad, který není závislý na divácké přízni, ale dělá „záslužnou práci“. A to oni neuznali.

Janek Kroupa: Další důvodem byl vyhrocený konflikt mezi některými členy redakce a vedením, což nebyl náš případ. Nicméně tam existovala zásadní vzájemná nedůvěra. Ale docházelo tam i k tak bizarním situacím, že nás jednou pozvali na poradu vedení Novy, kam jsem šel já, Pepa Kroupa, Standa Motl, David Vondráček. Proti nám seděl šéf zpravodajství Martin Ondráček, generální ředitel Petr Dvořák a říkali: My bychom potřebovali, abyste byli víc „sexy“ a „trendy“. A to jsme opravdu neuměli.

Josef Klíma: Prostě nám řekli, že ten pořad patří do starého železa a my v podstatě s ním.

Prostě nevyhovoval cílovce Novy, divákům od 15 do 54 let…

Josef Klíma: Ano.

Petr Dvořák, za jehož vedení Nova zrušila Na vlastní oči, teď kandiduje na generálního ředitele České televize. Co si o tom myslíte? Byl by podle vás dobrým šéfem veřejnoprávní televize? Bylo jeho rozhodnutí zrušit Na vlastní oči jenom rozhodnutím šéfa komerční televize, který potřeboval šetřit a hleděl na inzertní výkon pořadu a v ČT by se choval k investigativním reportérům jinak?

Josef Kroupa: Nevím.

Janek Kroupa: O Petru Dvořákovi vám řeknu dvě věci, které si o něm myslím. Ať byl, jaký chtěl, když dělal rozhodnutí, které nebylo správné, a věděl to, bylo mu to podle mě aspoň trošku blbé. O spoustě jiných lidí se tohle říct nedá. To je jeden postřeh. A ten druhý: on je manažer, ekonom a jako takový je extrémně schopný. Opravdu bych se tedy těšil na to, jak se bude dohadovat s odboráři na Kavčích horách. Pokud bude ředitelem České televize, bude to ještě zábavné.

Pořad Soukromá dramata byl vaším nápadem, s kterým jste přišli za Primou, nebo s ním přišla Prima za vámi?

Janek Kroupa: Ne, vznikl tak, že za mnou přišel dramaturg Jan Smrž s tím, že dělají pořad, který bude vyprávět příběhy. Nějak to začalo vznikat, ale bohužel poměrně chaoticky. První verze Soukromých dramat se nechytla. Potom jsem jim říkal, ať se vykašlou na původní záměr a ať jdou dělat normální novinařinu. Vedení Primy s tím souhlasilo, vzala si to pod sebe šéfredaktorka zpravodajství Jitka Obzinová, pořad se rozběhl a zatím funguje.

Janek Kroupa

První rozjezd, ještě bez vás, byl už pod názvem Soukromá dramata?

Janek Kroupa: Ano, název zůstal stejný, i když si myslím, že není úplně šťastný.

Moc neodpovídá zaměření na investigativní reportáže.

Josef Klíma: Když mi tenkrát Janek říkal, že začneme dělat pořad plný příběhů, které mají mít šťastný konec, zeptal jsem se ho, co v něm budeme vysílat v třetím pokračování.

Janek Kroupa: A přesně ve třetím pokračování nastal problém.

Neuvažujete o změně jeho názvu, když podle vás není úplně šťastný?

Janek Kroupa: Všechny změny v televizích jsou téměř vždycky k horšímu. Název Soukromá dramata není šťastný, ale už je to zavedená značka, takže bych ho neměnil.

Vedle Novy a Primy spolupracujete i s Českou televizí, Josef Klíma pro ni píše scénáře detektivek. Máte teď na Kavčích horách něco, co čeká na zpracování?

Josef Klíma: Jsem rekordman v počtu natočených a neodvysílaných filmů. V ČT mi leží rok a půl dvoudílný film od Jitky Němcové podle mé knížky Jsi mrtvej, tak nebreč. Měl se už vysílat, ale ČT začala reprízovat starší věci, takže tam dál leží. Natočené jsou i dva díly mého triptychu, z nichž první se už vysílal a hráli v něm Juraj Kukura a Simona Stašová. Čeká se na druhý a třetí díl. K tomu mi v ČT přijali třináctidílný seriál z novinářského prostředí, ale tím, že se veškerá výroba zmrazila, zatím čeká na zpracování.

Nova nemá zájem o nějakou další spolupráci, třeba druhou řadu Expozitury?

Josef Klíma: Zatím se nám neozvali. Možná čekají, až jaký bude mít Expozitura úspěch.

Kdyby ta nabídka od Novy přišla, mohli byste ji vzhledem k vaší práci na Primě přijmout a spolupracovat zároveň s oběma největšími komerčními televizemi u nás?

Janek Kroupa: Vymyslet a napsat bychom to uměli.

Josef Klíma: Prima nás nemá koupené jako tvůrce, ale jako novináře speciálně pro investigativní pořad. Já jsem tam jako externista.

Janek Kroupa: Já taky, zaměstnaný jsem v MF Dnes.

Josef Klíma: Z etického hlediska by asi bylo blbé, kdybychom dělali na jiné televizi další publicistický pořad. Ale tohle není ten případ. Když jsem pracoval jako reportér na Nově, souběžně jsem psal scénáře pro televizní filmy na ČT.

Říkali jste, že seriál Expozitura si původně vyžádala Prima. Co kdyby po vás chtěla napsat druhou řadu?

Janek Kroupa: Nevím, jak to je s licencí na Expozituru. Asi by se to tak nemohlo jmenovat. Ale jak říkám, vymyslet a napsat bychom to uměli. Dokonce jsme už měli druhou řadu vymyšlenou.

Josef Klíma: Ano, ale to není otázka chtění, nýbrž peněz.

Janek Kroupa: On ten seriál vlastně vznikal tak, že jsme vyprávěli příběh, který ale pořád pokračoval, i po dokončení seriálu. Takže pokračování umíme napsat. Pořád to někam spěje.

Vlastně zpětně vyprávíte to, co se reálně stalo a k tomu máte nějaké fabulace navíc, co se novinářsky nedalo dokázat.

Josef Klíma: Vždyť to je i příběh jedné policistky, která odešla od Policie psát do bulváru a potom se zase vrátila. A vrátila se v době, kdy z vězení vycházejí první členové Berdychova gangu.

Janek Kroupa: Seriál Expozitura skončil před procesem s členy Berdychova gangu. Nikdo neví, co se dělo potom. My jsme s tím seriálem skončili v určitém patře, ale tam existuje ještě jedno patro o úroveň výš.

Ozvali se vám někteří členové skutečného Berdychova gangu, že se „těší“ na Expozituru?

Janek Kroupa: Mluvil jsem s předlohou jednoho nájemného vraha a ptal jsem se ho, jestli bychom třeba nemohli udělat rozhovor. Řekl jsem mu, že jsme podle něj napsali jednu postavu, a on tak chvilku mlčel a pak se zeptal: „A jak to on dělá?“ Popsal jsem mu mechanismus vraždění a on pokrčil rameny a řekl: „No, to je dobrej. Tak jako já.“ To byl asi můj nejabsurdnější rozhovor. Když jsme se loučili, stáli jsme na parkovišti, najednou přijelo auto, v něm kolegyně. On to strhnul stranou a říkal: „Bacha, ať tě nezabije auto, já jsem taky zabil jednoho chlapa autem.“ Že měl nehodu. Nevěřícně jsem se zeptal, jestli opravdu jen jednoho. Na to mi zdůraznil slovo „autem“.

Josef Klíma: Já jsem mluvil s jedním předobrazem jednoho „hrdiny“ Expozitury ve Valdicích, a ten mi říkal: „Vyřiďte Jankovi, ať si na sebe dává pozor!“.

Josef Klíma, Janek Kroupa - 1

Kdyby vám přišla nějaká nabídka na ještě zajímavější investigativní pořad, který by měl ještě větší a lukrativnější prostor v televizi, třeba v ČT, přijali byste ji a odešli z Primy?

Josef Klíma: To jsme ale ve velkých hypotézách.

Janek Kroupa: Základní premisou novinářské práce je, že věříte svému vedení. Ta důvěra je na Primě oboustranná. V tuto chvíli věřím Jitce Obzinové, stejně jako vedení MF Dnes. Považoval bych to za podraz. Jenže v televizích nevíte, koho kdy čím naštvete. Na Primě zatím nikoho neštveme, ale může to nastat.

Josef Klíma: Nebo se změní jejich strategie. Jestliže se ta televize rozhodne, že chce čistě jenom vydělávat prachy, tak více méně nemá důvod vysílat takové pořady, jako jsou Soukromá dramata.

Prima před časem rozdělila svoje hlavní zprávy na další tematické bloky, a mezi nimi jsou i Krimi zprávy. Ty jsou tematicky blízké Soukromým dramatům. Spolupracujete s nimi nějak?

Janek Kroupa: Ano.

Josef Klíma: Patrik Kaizr o nás natáčel několik reportáží.

Janek Kroupa: Což je taky dobré, to se na Nově nikdy nepodařilo, provázat pořad Na vlastní oči se zpravodajstvím. Týdeník má problém v tom, že v něm nějakou kauzu otevřete a pak už vám chybí ten follow up. Což třeba u MF Dnes nehrozí. Na Primě ho taky máme.

Josef Klíma po odchodu z Novy spolupracoval i s televizí Public, která nedávno zanikla. Připravoval jste pro ni diskusní pořad. Moc dlouho to ale netrvalo. Proč?

Josef Klíma: Šlo to půl roku, loni od ledna do června s tím, že po prázdninách budeme pokračovat, ale po létě televize Public padla. Hodně lidem dodnes dluží peníze. Já jsem je z nich pracně dostával přes Dilii taky. Ale televize Public skončila právě včas, protože díky tomu jsem mohl loni na podzim naskočit do Soukromých dramat na Primě, když jim došly ty příběhy se šťastnými konci.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Anketa

Chybí vám na Nově investigativní pořad Na vlastní oči?

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 9. 2011 21:13

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+