Žijeme v konzumní době... Ruku na srdce, zda je to množství programů přínosem?... Kvalita všeho upadá... Je to jen snaha oživit prodejní trh... Nejsem proti novým technologiím ale je třeba si uvědomit, že amortizace těch dosud sloužících je ještě dost časově vzdálená... Zahltíme se jen toxickým odpadem... Stagnující trh se snažili vývojáři s prodejci oživit BluRay + 3D věcmi, což se neujalo tak jak předpokládali díky zahlcení DVDčkami i velkokapacitními HDD + nové kompresní formáty jako MKV atd. proto nyní přicházejí s konceptem stlačenějšího konzumu pasivního (či spojeného doplňkovými informacemi z netu) tj. civění na bedny v DVB-T2 s mraky kopresně mázlých programů a pokus o UHD různých variant... Kdysi lidem stačila jedna skoro kulaté blikající skleněnka u který se na chvíli nadšeně sešla rodina se sousedy a stačilo jim to... Dnes po vzoru USA je konzumně dostupno mraky věcí na úkor zadluženosti ekonomik a ničení vším naší jedinečné planety Země... Doufejme, že kapitálové lobisty nenapadne jako vždy spotřebu oživit stylem vše zničit... například válkou aby bylo zas co vyrábět a kupovat... Takže zpět k digitalizaci... dost lidí hlavně ti mladí tráví hodně času u počítačů a tv bedna je doplněk který v sobě opakuje už mockrát opakované... Čím chcete tedy trh oživit?... Přechod z T na T2 či jiné technologie které se do roku 2021-24 objeví nic nevyřeší.... Jen ti co touží po aspoň tom modlovém HD získají ostrost která před zapnutím kompresních mazanic (vývojáři se tím nikdy netajili, že snížená kvalita ostrosti obrazu bude vykoupená získáním množství nových stanic) byla už dostupná na kvalitních 100Hz CRT pokud vám nešuměl a neduchařil analový příjem... Po zapnutí digitalizace byl ten porovnávací vjem souběhu analogu s digitálem dost žalostný při pohledu zapnutých vedle sebe tj. bedny analogové a LCD... Mazanice zpackané kompresí a v té době ostrý analog (pokud jse si nepouštěli mizerné VHS záznamy)... Nyní tedy se válčí za vyšší kopresi do které se toho ještě víc kvantitativně nacpe v různě mizerné kvalitě či už aspoň podobné té kdysi analogové před jejím vypnutím... Ano vývojáři sází právě proto na nový vjemový skok v ostrosti pro oči až v té UHD....
MKV je jak někdo říká kontejnér na data ale je založen na kompresi která má ušetřit místo o proti BluRay pokud možno při zachování stejné kvality jako se kdysi převáděly DVD do DivX, AVI atd. dle toho jak jste si nastavili kodekový převod do finální kvality... No měl jsem připraveno víc věcí na téma civilizační pokrok verzus naše záhuba ale už na to kašlu... Važme si přírody, zeleně a stromů dokud ještě ve městech jak takž jsou než je za asfaltují a zabetonují... Takový Srdečný pozdrav ze Zeměkoule je nadčasový a v cizině téma SkyNet v Terminátorech atd. zas poukazuje na to jak můžeme tím vyvíjením stále novějších věcí jednou dopadnout... Dobrý je proto i dokument Svět bez lidí tj. jak si příroda s naším luxusním plýtvacím životem poradí sama po svém... Ostatně i Albert Eistein o tom mluvil kam nás technika dovede...Vývoj jde strašně dopředu, že věci v domácnostech ač slouží dobře, tak už se mají vyhazovat?... stejně to spěje k holografům což už i dnes dokáží labolatorně promítat na skla oken ale zatím je to drahé na masové použití, tak jako to, čím chtějí v brzké době oživit prodej tj. ultra tenkými ohebnými OLED zobrazovači.... Prostě jsme na cestě vrcholu a pádu jako ty civilizace před námi... což není žádný tajemstvím... veřejně se o tom už mluví...
no právě pokud dnešních 99% diváků kteří sledují TV z dvojnásobné vzdálenosti než je doporučující, pořídí místo současné TV, větší UHD tak opravdu prozřou a uvidí co ještě neviděli.
Nepodceňujte oko, i když nevidí detaily tak je z ostrého obrazu méně unavené než z rozmazaného.
To mám ověřené na mámě, sice moc veliký rozdíl mezi SD a HD nepozná, nicméně mi nedávno řekla že se raději kouká na HD programy od ČT než na jiné, čistě proto že se jí tolik neunaví oči, a ani jí po delším sledování nebolí hlava.
a programem to není :-)
Lidstvo by Vám mělo Vaše oči závidět. Běžně se v literatuře uvádí, že lidský zrak je schopen rozlišit body pod větším úhlem než 1', nebo zhruba 0.1mm při čtení. Pokud je běžná čtecí vzdálenost kolem 30cm, potom při sledování FullHD obrazovky 32", která má na výšce cca 40cm 1080 řádek, čili body o velikosti cca 0.4mm. Jsou to podobné "čtecí" podmínky pro pozorovací vzdálenost obrazovky 120cm. Běžný divák ale TV sleduje z asi dvojnásobné vzdálenosti. Čili sleduje takový obraz za rozlišovací schopností očí. Pro obří obrazovky a UHD platí tyto "výpočty" adekvátně taky. Aby se uplatnil rastr UHD, musel by TV divák sledovat tuto obrazovku přibližně ze čtecí vzdálenosti = 30cm. Potom by ale jeho celkový zorný úhel nepokryl celou obrazovku a musel by sledovat obraz jen uprostřed zobrazovače.
Jistě existují techničtější popisy těchto zákonů optiky a vlastností lidského zraku. Můžete si sám na webu najít důvody, proč je UHD do běžného obýváku zbytečný a nevyužitý luxus. :-))
Rád se nechám od kohokoliv poučit, i když by to mohlo být slušnější formou. Ony ani knížky se nečtou ve 2D prostředí, ale v prostoru.
V teorii klasické kinematografie opravdu mám jen základní povědomí. Ale nikdy jsem tam zatím nezaregistroval pojmy o počtu řádků a velikosti pixelů na filmovém plátně.
Možná by bylo od Vás moudřejší rovnou sem uvést pár základních pravidel z kinematografie a jejich vztah k UHD TV a její sledování. Diskuzi by to prospělo pravděpodobně více, někdo by se mohl i o něčem zajímavém něco dozvědět.
Do značné míry souhlasím. Třeba právě UHD toho moc nepřinese, co se týče kvality obrazu. Stačí dnešní HD, ovšem s lepším datovým a kvalita je dostačující. Mimochodem, když se podívám z okna na les naproti a ten samý pohled natočím HD kamerou, tak potom, když si to pustím na tv, nevidím rozdíl v ostrosti. Mám trošku "obavu" - možná s trochou nadsázky - že když si stejný obraz natočím UHD, tak to bude v tv ostřejší než na vlastní oči, a to se mi zdá tak nějak divné. Co se ale vtýče BD a 3D, tak tam až tak nesouhlasím. Na BD se některých filmů prodává téměř stejně jako na DVD. Samozřejmě, ne u nás. A 3D jako tv vysílání sice propadlo, protože nikdo nebude sedět celý den před tv s brýlemi na ksichtu., ale jednou za týden si pustit film či dokument ve 3
Proč by jako neměli mít práci? Dřív (před X lety) byl taky jenom jeden program a práci měli. Jinak je to ale docela zajímavá myšlenka. Zvýšit frekvenční rozsah jednoho kanálu aspoň tak na 20 MHz a šířit všechno v jednom obřím muxu by pro diváky nebylo špatné. Kromě možnosti použít úzkopásmovou anténu by pak mimochodem bylo zbytečné pořizovat vícetunerové přijímače pro souběžné nahrávání a PiP ;-).
Zmršit se sice dá všechno, ale za nízký datový tok bych nikoho netrestal, a komerční televize už vůbec ne. Oni jsou ti, kdo jdou s kůží na trh a musí zatraceně dobře volit mezi náklady a/nebo diváckou sledovaností. Kupříkladu takový Šlágr. Cílová skupina jsou důchodci, řada z nich už špatně vidí, mají vesměs staré vybavení (MPEG-2, často mají ještě STB+CRT). Těm přikázat, aby vysílali v DVB-T2 a HD (nebo dokonce UHD :-)), tak to můžou rovnou zabalit. Neříkám, že by to mně vadilo, ale svoje diváky prostě mají a není důvod je likvidovat.
Ostatně, zmršit se dá i televize. Viděl jsem řadu Full HD šmejdů, na kterých je obraz subjektivně hnusnější než na lepších HD Ready. Pokud budou lidi masově donuceni k upgradu na DVB-T2 / HD, řada z nich sáhne právě po těch nejlevnějších šmejdech (a to vidím bohužel jako nejsilnější motiv celého přechodu), takže si oproti dnešku vlastně reálně pohorší (a ještě utratí peníze). A tam pak ani bič na kvalitní vysílání nepomůže...
Je to trochu složitější. Moderní digitální kino používá tři čipy (matice mikrozrcadel - MDM), pro každou RGB komponentu zvlášť. Vyslední rámeček pak vznikne synchronizovanou rotací kotouče, kerým prochází světlo a v daném okamihu "nasvítí" MDM. Matice je buď v rozlíšení 2K nebo 4K. Frekvence nasvěcování je až 10-ti násobek snímkové frekvence. Anamorfní optika v závěru dotvoří vlastní projekci.