Hlavní navigace

Dva brífinky v jeden den: České Radiokomunikace se na dálku dohadují se satelitními operátory

23. 5. 2017
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

UVNITŘ VIDEO – Rozbuškou zvýšené mediální aktivity byly páteční a pondělní inzeráty České asociace satelitních operátorů a středeční třetí čtení vládní novely zákona o elektronických komunikacích.

Impulsem pro založení asociace satelitních operátorů byla chybějící debata s ministerstvem průmyslu a obchodu. Naše snaha měla efekt, když Hospodářský výbor doporučil poslancům z našeho pohledu sporné znění novely zákona o elektronických komunikacích neschválit, uvedl jednatel asociace Patrik Brom. Novela by se měla objevit v Poslanecké sněmovně v rámci třetího čtení během zítřejší schůze.

PSALI JSME: Vášně okolo zákona o elektronických komunikacích neutichají, po ČTÚ zveřejnilo své stanovisko i MPO

Pokud novela projde v současném znění, bude následovat její projednávání Senátem. Každopádně naše připomínky pak budou platit i nadále, plánuje Brom. Jeho asociace údajně intenzivně komunikuje s antimonopolním úřadem Evropské komise. Tomu nejprve dorazil notifikační dotazník, který zpracovala Česká republika. Ten následovala naše stížnost na nedodržování evropské legislativy. Naše připomínky nadále precizujeme na základě reakcí ministerstva průmyslu a Českého telekomunikačního úřadu, popisuje Brom.


Autor: Karel Choc

Patrik Brom

DVB-T2? Vymazat ze zákona!

Požadujeme vymazání pasáží týkajících se DVB-T2 z celého zákona a podmínit jejich účinnost souhlasem Evropské komise s ustanoveními o veřejné podpoře, deklaroval na dnešní tiskové konferenci Brom. Podle jeho informací požádala Evropská komise českou vládu o doplnění, která údajně v řádném termínu neodpověděla a měla si vyžádat jeho prodloužení do konce května.

 

Podle Broma by se doplnění požadovaná Evropskou komisí měla týkat právě těch ustanovení, která rozporuje jím zastupovaná asociace. Primárně se bude Evropská komise ptát, zda proběhla na téma přechodu na DVB-T2 veřejná slyšení za účasti všech zainteresovaných stran. Druhou otázkou, která se nabízí, je proč nemohou kompenzované náklady nést dotčené soukromé subjekty, vysvětlil Brom, podle něhož o dotazech vznesených Evropskou komisí nevěděli ani členové Hospodářského výboru.

Inzeráty jako reakce na nekomunikaci státní správy

Jako rozbuška zapůsobily páteční a pondělní inzeráty zadané Českou asociací satelitních operátorů v denících Dnes a Blesk, které uvozovala sugestivní otázka Proč premiér hrne naše peníze soukromým firmám? V reakci na zveřejněné inzeráty jsme se konečně dozvěděli, že satelitní platforma je konkurencí zemského vysílání, což doteď nezaznělo, konstatoval Brom. 

PSALI JSME: Novela ZEKu by měla na pořad jednání Sněmovny dorazit až příští týden

Dalším argumentem, který podle Broma rezonoval v reakcích na zmiňovaný inzerát, byla bezplatnost terestrické platformy. O té ale není v celé diginovele ani slovo a garance vybudování bezplatné platformy ve vládním návrhu chybí. Já nevěřím, že je to náhoda, když navíc v návrhu novely, který putoval do meziresortního řízení, byla bezplatnost zmíněna, ale z verze pro poslance vypadla. Osobně bych od ministerstva průmyslu očekával vysvětlení, proč bezplatnost zemského příjmu negarantuje, když jím zároveň podmiňuje udělení dotací, dovozuje Brom.

PODROBNĚJI: Satelitní operátoři zareagovali na text Jana Potůčka. Debata se týká DVB-T2 i DVB-S2X

Státní správa „diskriminuje“ placené platformy

Podle něj v reakci na uveřejněné inzeráty vznikla spojená fronta ministerstva průmyslu, ČTÚ a státní správy. Ta stojí nepokrytě na straně naší konkurence a veřejně přiznává, že ji chce podporovat a nás naopak diskriminovat. A nejen nás, ale i další placené platformy, ať už kabelové, nebo IPTV, nebál se ostrých slov Brom.

Jedna z reakcí na inzeráty ČASO také upozorňovala, že za inzerát s premiérem by mohla zadavateli hrozit až stotisícová pokuta, protože vyšla v průběhu předvolební kampaně, kdy je zakázáno veřejně a za úplatu poškozovat kandidáty. Brom v reakci uvedl, že inzeráty nezasahují do předvolební kampaně, protože asociaci jde pouze o středeční třetí a poslední čtení diginovely. Ohledně možného udělení pokuty Brom dodal, že jemu dostupné právní názory nejsou v této otázce jednoznačné.


Autor: MF Dnes

Inzeráty vyšly v pátečním vydání deníku Dnes a ve včerejším Blesku, tištěná média doplnily sponzorované odkazy na sociální síti Facebook. Jejich kreativní zpracování a mediální nasazení řešila agentura Manage Social, která patří do stejné skupiny jako agentura Ewing PR, která asociaci mediálně zastupuje. Za jejich zveřejnění zaplatila asociace částku v řádech stovek tisíc korun.

ROZHOVOR: Patrik Brom – Vládní strategie přechodu na DVB-T2 prosazuje pouze jedinou možnou variantu

Podle Broma byla agresivní forma inzerátu zvolena jako reakce na neochotu státní správy zabývat se argumenty asociace. Předkládáme věcné argumenty, ale nikdo na ně nereaguje. Připravili jsme důkladné právní analýzy, jaké podle mého názoru nikdo jiný na takové úrovni nesestavil, vysvětlil pozadí vzniku inzerátů Brom. Reakce na jejich zveřejnění pro něj mají cenu zlata. Stát se vědomě přiznal k tomu, že podporuje naši konkurenci, zopakoval Brom, který zároveň označil včerejší reakci ČTÚ za po odborné stránce strašně slabou.

Brom v diskusi navazující na tiskový brífink uznal, že na zítřejší poslanecké schůzi čeká spíše schválení vládního návrhu novely, i když upozornil, že její současné znění není v souladu s vládním návrhem. V případě schválení novely bude jím řízená asociace pokračovat ve svých snahách na půdě Senátu, který může její znění a také schválení nebo neschválení dále ovlivnit. Další na řadě pak bude prezident republiky. Věřím, že senátoři budou mít více času a možná i právního vzdělání, aby vyslechli naše argumenty, doufá Brom. „My nechceme nic jiného, než aby se stát řídil pravidly Evropské unie, což se v tomto případě prostě neděje,“ uvádí se v rozeslané tiskové zprávě ČASO. 

České Radiokomunikace se proti tvrzením důrazně ohradily

Na dnešní dopoledne svolaly tiskový brífink i České Radiokomunikace. Hlavní slovo měl jejich generální ředitel Martin Gebauer. Přechodem na DVB-T2 jsme poškozováni a je jen logické, že nám stát bude kompenzovat vyvolané náklady, uvedl na úvod Gebauer. Zároveň se ohradil proti útokům ČASO s tím, že České Radiokomunikace jsou napadány subjektem, který není pro tento proces relevantníKdyž se podíváte, kdy tento subjekt vznikl, jde o čistě účelovou organizaci, upozornil Gebauer.

Podle Gebauera je ČASO mediální projekt, za kterým stojí účelově založená organizace a ta se snaží poškozovat nás, kteří fungujeme na trhu již šedesát letNení podle něj možné stavět proti sobě názor firmy, která působí na trhu šedesát let, a subjektu, který vznikl účelově teprve loni na podzim. 

Martin Gebauer

Pokud novela ZEKu nebude schválena, bude to podle Gebauera znamenat, že všechny procesy, které byly připraveny, včetně výstavby přechodových sítí a přípravy finálních sítí pro DVB-T2, nebudou mít oporu v zákoně a dojde k živelnému vývojiPodle Gebauera jde satelitářům právě o tuto živelnou variantu, kdy nebude přijat žádný legislativní scénář přechodu na DVB-T2 a dojde tak ke zpochybnění celého procesu. Dokonce konstatoval, že pokud se novela zákona o elektronických komunikacích neschválí, budou muset všichni diváci za příjem televize platit.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: České Radiokomunikace se ohradily proti stížnosti satelitních operátorů

BRAND24

Přechodové sítě stavíme, aniž bychom měli jistotu, že nám za ně někdo zaplatí. Jejich výstavba probíhá pouze na naše podnikatelské riziko, konstatoval Gebauer. I sítě, kterým končí kmitočtové příděly v roce 2021, mají ze zákona právo na jejich prodloužení. Není proto pravda, že by bylo možné vydražit tyto kmitočty v rámci výběrového řízení, varuje Geabuer.

Marcel Procházka

Podle ředitele Českých Radiokomunikací pro oblast strategie a regulace Marcela Procházky získali satelitní operátoři během přechodu z analogového na televizní vysílání zhruba patnáct procent domácností. Pokud se nepovede přechod na DVB-T2, nebylo by to patnáct, ale daleko více procent, myslí si Procházka.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).