Více

Devět let šéfa Óčka Jiřího Balvína: Co sliboval, co splnil a co už nedokončí

Mediální skupina Mafra vyměnila ve středu po devíti letech generálního ředitele hudební televize Óčko. Někoho to mohlo zaskočit, jiného to naopak vůbec nepřekvapilo.

Proč Jiří Balvín skončil a místo něho přišel Štěpán Wolde?

Dosavadní generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín působil v této stanici od roku 2003. Pokud bychom přimhouřili oko, dalo by se říci, že stál v podstatě už u jejího zrodu. Na této pozici působil konkrétně od začátku října, program však zahájil vysílání o rok předtím, v září 2002. Pamětníci si jistě vzpomenou na Balvínovo předchozí působiště – Kavčí hory, kde působil ne příliš dlouhou dobu na stejné pozici. V Óčku tedy vydržel dlouhých devět let. Proč ho tedy v současné době majitel televize, tedy mediální skupina Mafra, sesadil? Na to pochopitelně nikdo neodpoví, nicméně z oficiálního vyjádření je možné číst mezi řádky. Štěpán Wolde je osoba s velkými zkušenostmi v oblasti televizního obchodu a marketingu a pro naši mediální skupinu je ideální osobou pro novou éru rozvoje televize Óčko, uvedl předseda představenstva společnosti Stanice O, která je držitelem licence, a člen představenstva Mafry Roman Latuske. Jako by Latuske říkal, Jiřímu Balvínovi děkujeme, nicméně je potřeba televizi posunout dál, a proto jsme našli novou krev.

Co lze čekat od nového šéfa

Volba Woldeho, coby generálního ředitele Óčka, není vůbec nelogická a dá se říci, že Mafra pravděpodobně nemohla v českém mediálním rybníku sáhnout po vhodnějším kandidátovi. Wolde působil v minulosti v agentuře Atmedia, nyní je spolumajitelem společnosti MediaOne. Byl častým účastníkem různých odborných konferencí a pravidelně se objevoval i na televizních obrazovkách coby mediální expert. Z naší i zahraniční mediální scénou má bohaté zkušenosti a jistě může Óčko posunout o značky kus cesty kupředu. Stále však nevíme, jaké dostal Wolde zadání a jakým směrem se bude tato hudební televize dále ubírat. V současné době bych své plány nechtěl komentovat. Domluvil jsem se na tom s Mafrou. Novinky budeme komunikovat příští týden. Do té doby se k tomu nemohu vyjádřit, řekl serveru DigiZone.cz Štěpán Wolde. Dnes již bývalý generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín v této televizi nekončí. Mafra mu za jeho působení v podstatě poděkovala tím, že ho nepropustila, ale přesunula ho na pozici manažera speciálních projektů. Budu mít na starosti projekty, kde se dají propojit finance s naším programem. Jako ideální příklad bych uvedl například prezentaci Aqua Parku nebo Snow Parku v našem vysílání, sdělil DigiZone.cz Balvín. Na fungování televize už ale bude mít i z popisu funkce mnohem menší vliv, spíše žádný, než tomu bylo doposud.

Jiří Balvín a Pavel Bém - foto Rajče.net

Jiří Balvín se dokázal na party pěkně odvázat. Na fotce s bývalým primátorem Prahy Pavlem Bémem. (Foto: ocko.rajce.id­nes.cz)

O Óčko měla zájem Lagardère, Mafra ho ale neprodala

Čtenáři, kteří by hledali případné důvody k odvolání Jiřího Balvína z funkce, by si mohli myslet, že hlavní podíl na tom má především nakonec nerealizovaný prodej hudební televize Óčko mediální domu Lagardère, respektive jeho pobočce Lagardère Active Česká republika. To by ale Balvínovi křivdili. Jak totiž uvedl v nedávném rozhovoru pro náš web, jednání se vůbec neúčastnil. „Účastnil se jich zástupce našeho majitele. Za Lagardère se toho zase účastnili jejich vrcholní zástupci,“ uvedl dnes již bývalý šéf Óčka. Za Mafru se jednání účastnil konkrétně již jmenovaný člen představenstva Roman Latuske, který ve středu večer změnu v nejvyšším managementu televize oznámil. Prezident mediálního domu Lagardère Active ČR Michel Fleischmann v rozhovoru pro ekonomický deník E15 uvedl, že podmínky prodeje ze strany Mafry nebylo možné akceptovat. Naše vize a jejich vize o tom, co by se mohlo stát a jak bychom mohli spolupracovat, se liší, přiznal Fleischmann. Podle informací DigiZone.cz se Mafra nechtěla vzdát významného podílu v Óčku, ale zároveň po Lagardère požadovala masivní investice do rozvoje této hudební televize. Když si ještě jednou připomene vyjádření Latuskeho ze středy: Štěpán Wolde je osoba s velkými zkušenostmi v oblasti televizního obchodu a marketingu a pro naši mediální skupinu je ideální osobou pro novou éru rozvoje televize Óčko., vypadá to, jako by Mafra chtěla cenu této televize zvýšit a do budoucna se ještě jednou pokusit o její prodej.

DM 2007 Michel Fleischmann

Naše vize a jejich vize o tom, co by se mohlo stát a jak bychom mohli spolupracovat, se liší, hodnotil jednání s mediální skupinou Mafra prezident Lagardère Active ČR Michel Fleischmann. (Foto: Digimedia 2007)

Plán výstavby a spouštění multiplexu 4 zatím neznám, přiznává šéf Óčka

Osobnost Jiří Balvín
Hudební televize Óčko zatím nezná plány společnosti Digital Broadcasting, nového provozovatele pozemního multiplexu 4, v němž sama vysílá. V rozhovoru pro server DigiZone.cz to říká generální ředitel tohoto hudebního kanálu Jiří Balvín. „Čekáme, že dostaneme nějaký návrh,“ přiznal Balvín za Óčko, které je zatím jediným placeným zákazníkem sítě 4. Na druhou stranu se ale stále nevzdal myšlenky, že by se tento program mohl v budoucnu objevit také v multiplexu 3, který provozuje společnost Czech Digital Group. Dotkli jsme se ale také nedávných námluv Óčka s mediálním domem Lagardère Active ČR.

Óčko chtělo spolupracovat s MTV, plány mu ale zkřížila Nova Group

Jiří Balvín se coby šéf Óčka dlouhodobě netajil tím, že se pokoušel o navázání spolupráce se společností MTV Networks, dnes Viacom International Media Networks, která je provozovatelem nadnárodních tematických kanálů MTV a také vlastníkem samotného brandu MTV. Mafra dokonce jednu dobu uvažovala o tom, že bude tuto stanici provozovat jako druhý kanál. Problémem však bylo jeho financování, které stále nevycházelo. Každý televizní kanál, pokud má seriózního vlastníka, si vždycky musí dopředu najít nějaké místo na trhu, které není obsazené, a takzvaně si to spočítat. Nám to ekonomicky nevycházelo. I při nejstřízlivější verzi jsme se pohybovali 20 milionů korun v mínusu, uvedl ve čtyři roky starém rozhovoru serveru DigiZone.cz Jiří Balvín. Když spolupráce padla, Óčko se pokoušelo získat od MTV alespoň některé formáty. Velmi bychom měli zájem např. o tuningování aut (pořad Pimp My Ride, pozn. red.). To je prodejný formát. Určitě by nás zajímal i formát, jak lidé vyrábějí grafiku, popisoval tehdy své plány Balvín. Všechny plány ale nakonec padly, když se rozhodla lokální mutaci MTV spustit na konci roku 2009 Nova Group jako svůj čtvrtý kanál. Bývalý ředitel Óčka tehdy hrdě prohlašoval, že se Mafra této stanice nebojí a dokonce se na ni i těšil. Balvín měl na DigiZone.cz i svůj blog, kde své pocity popsal.

Jiří Balvín, Hynek Chudárek, Petr Dvořák 500

Jiří Balvín se přišel podívat i na tiskovou konferenci při příležitosti startu česko-slovenské verze MTV. Na fotce s bývalým výkonným ředitelem Óčka Hynkem Chudárkem a tehdejším šéfem televize Nova Petrem Dvořákem. (Foto: Ivana Dvorská)

TV MTV logo 2011

Jiří Balvín: Informace o MTV nás nezaskočila, ale je to nečekané

Co si myslí generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín o chystané české pobočce MTV? Má podle něj tento kanál naději na úspěch? Kdy požádá Óčko o vydání kompenzační licence? Na tyto a další otázky odpovídal šéf českého hudebního kanálu v našem rozhovoru. Jiří Balvín se netajil ani tím, že díky Óčku začaly české skupiny opět točit hudební videoklipy a že by do budoucna rádi zavedli vícekanálový zvuk.

Vstup do DVB-T a následný odchod z multiplexu 3

Přesto, že hudební televize Óčko nebyla držitelem kompenzační licence pro pozemní digitální vysílání, v roce 2008 se rozhodla zahájit šíření signálu prostřednictvím terestrického multiplexu 3. Dlouho jí to však nevydrželo. V červenci 2009 televize oznámila, že tuto síť opouští. Jaký pro to měla tehdy důvod? Za současných podmínek se nám přítomnost v DVB-T nevyplatí. Vysíláme již sedmým rokem, jsme úspěšní u diváků a jsme ziskoví. Nepotřebujeme být v pozemním digitálním vysílání za každou cenu a nechceme platit nesmyslné celoplošné pokrytí na úkor našeho programu, uvedl tehdy generální ředitel Óčka Jiří Balvín. Ten pak dlouhodobě deklaroval, že pozemní vysílání je pro tuto televizi atraktivní, ale pouze za těch podmínek, bude-li ji umožněno šíření pouze v některých lokalitách – velkých městech – jako je například Praha, Plzeň, Brno, Ostrava a podobně. Společnost Czech Digital Group na toto přání dlouhodobě neslyšela, až nakonec loni povolila a umožnila vstoupit televizím i na jednotlivé vysílače multiplexu 3. Ani poté se však Óčko do této sítě nevrátilo.

Žižkovský vysílač 500 - foto České Radiokomunikace

Óčko vysílalo jednu dobu také ze Žižkova. V multiplexu 3 ale nevydrželo dlouho a už se tam bohužel nikdy nevrátilo. (Foto: České Radiokomunikace)

Jiří Balvín: Óčko odchází z DVB-T, ale nevylučujeme, že se tam časem vrátí

Ilustrační vysílač (technologie) 100
Už jen pouhý týden bude hudební televize Óčko součástí zemské digitální sítě 3 společnosti Czech Digital Group (CDG). Příští týden v pátek 31. července nadobro opustí pozemní vysílače a nadále bude vysílat pouze prostřednictvím satelitu, kabelových rozvodů, IPTV a internetu. Co vedlo provozovatele Óčka k tomuto rozhodnutí, vysvětlují v mimořádném rozhovoru pro server DigiZone.cz generální ředitel této televize Jiří Balvín a její výkonný šéf Hynek Chudárek. Oba nevylučují, že se Óčko časem do DVB-T vrátí, odmítají ale být součástí digitální sítě, která by pokrývala více než 70 procent území České republiky.

Celoplošné vysílání v multiplexu 3? Raději konkurenční síť a lokálky

Vyjádření Balvína v poslední době ohledně multiplexu 3 působili dosti zmateně. V polovině září loňského roku našemu serveru dokonce řekl, že stanice chce vysílat pozemně opět celoplošně. To bylo přitom v červenci 2009 právě důvodem k tomu, proč Óčko s DVB-T odešlo. Počítám, že do listopadu bychom se dohodli. Testovací vysílání můžeme spustit do konce roku, ostré od ledna, uvedl tehdy Balvín. Jak již naši čtenáři vědí, po téměř třech letech televize v multiplexu 3 stále nevysílá. Óčko se však v poslední době vydalo pod vedením Balvína cestou regionálních multiplexů. Vysílalo například na Ostravsku nebo Liberecku a Jablonecku, především pak ale dlouhodobě v síti 4 společnosti Telefónica Czech Republic, kterou převzala začátkem letošního roku firma Digital Broadcasting, za níž stojí moravský podnikatel Radim Pařízek. Ten chtěl se svým společníkem Vladimírem Železným rozšířit jeho vysílání během několika měsíců na významnou část republiky. Informaci, že se bude multiplex 4 rozšiřovat, máme, ale ještě to není podložené žádnými mapami. Jsem přesvědčen, že na tom usilovně pracují a seznámí nás s tím, řekl v rozhovoru z března letošního roku Balvín.

Jan Potůček, Jiří Balvín

A takto jsme znali Jiřího Balvina my coby generálního ředitele, oficiálně. Na fotce se šéfredaktorem DigiZone.cz Janem Potůčkem. (Foto: Ivana Dvorská)

Óčku pomáhají v propagaci chytrá zařízení, klopýtá ale marketing

Dobrou reklamou pro hudební televizi Óčko byla chytrá zařízení – mobilní telefony, tablety i Smart TV od Samsungu. Ve všech byla tato stanice dostupná, což byl ze strany Mafry určitě dobrý krok, protože kromě posledního jmenovaného produktu jde o hračky velice populární u mladé generace. Úspěch v chytrých telefonech je pro nás velkou výzvou být leaderem nejen ve sledovanosti, ale také v dalším vývoji, uvedl nedávno při příležitosti vstupu na mobilní platformu Windows 7 technický ředitel Lukáš Hnilička. Z pohledu nás jako novinářů by se ale dalo říci, že Óčko v některých oblastech marketing podcenilo. Na jednu stranu bylo velice aktivní na komunitním portálu Facebook, kde má neuvěřitelných 240 tisíc fanoušků, na stranu druhou téměř ignorovalo tiskové zprávy. Z této televize chodila oficiální vyjádření skutečně velice poskrovnu a řada novinek byla komunikována i s několikadenním zpožděním. Viz nedávna obměna grafiky, kdy skládající se tváře nahradily v promu moderátoři na tabletech. Óčko například prostřednictvím marketingu vůbec nekomunikovalo přechod na širokoúhlý formát 16:9, který proběhl na konci loňského roku, po více než devíti letech od startu televize. U takové novinky by se to docela očekávalo.

Anketa

Jak hodnotíte devítileté působení Jiřího Balvína na pozici generálního ředitele televize Óčko

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+