Hlavní navigace

Deset trendů nových technologií, které mění sledování televize – část první

9. 2. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Od YouTube po fenomén Vice a až neuvěřitelně trapné televizní show. Podívejme se na deset trendů, dnes na prvních pět, které mění sledování televize.

Technologie jsou nastaveny na to, aby transformovaly trendy v tom, jak sledujeme obrazový obsah. A to ať už jde o „sociální soundtrack“ Twitteru, nebo necháme diváka, aby se stal komisařem.

MIPTV konference v Cannes je tím pravým místem, kde se každoročně soustřeďuje televizní průmysl, aby prodával a kupoval show, na odborných seminářích diskutoval měnící se postoje provozovatelů vysílání a výrobců, měnících se zvyky diváků a přicházející nové technologie. V posledních především dvou letech je důležitou součástí cannské konference také začlenění sociálních médií a nových technologií obecně do mediálního mixu. Například YouTube má k dnešnímu datu miliony diváků, a rozhodně stojí za zmínku, stejně jako fakt, jak mohou právě tito diváci změnit trendy ve sledování televize v příštích letech.

1. Přinese Twitter jako „sociální soundtrack“ nové televizní pořady?

Twitter a Facebook soutěží v tom, kdo se stane tou hlavní diváckou platformou pro diskutování o televizních pořadech. Twitter je sociálním rozhraním – tak ho označil mediální vědec Deb Roy: „Je synchronizovaným sociálním soundtrackem všeho, co se děje v okamžiku, jako společný zážitek.“

Během loňského udělování Oscarů, vysílaného přímým přenosem, jako vždy, například 5 milionů lidí poslalo 19 milionů tweetů, které zhlédlo 37 milionů lidí. Stejně tak o jedné epizodě X Factoru ve Velké Británii tweetovalo 1,2 milionu lidí. Lze tak předpokládat, že klíčová slova na Twitteru by tak mohla vyvolat nové druhy televizních pořadů.

2. YouTube a jeho rivalové vytvářejí nové hvězdy a hvězdné show

Mohly by další díly nových populárních seriálů, jako je Breaking Bad nebo Game of Thrones, přijít právě z YouTube? Není to absurdní myšlenka: Existuje rostoucí počet ostrých, vtipných a dobře napsaných dramat, která jsou vyrobena pro on-line prohlížení. Velká Británie má také rostoucí paletu mladých YouTube hvězd, jež zasahuje masové publikum (příkladem jsou například dvojčata roku 2013 Finn a Jack Harries, jejichž JacksGap YouTube kanál má 3,4 milionu předplatitelů, viz https://www.youtube.com/wat­ch?v=YKL4GTQiez4). Stejně tak se objevila celá řada speciálních kanálů, které jsou velmi populární a jejich sledovanost dosahuje sledovanosti některých televizních pořadů.

3. Show Jerryho Springera byla stejně nevyhnutelná, jako sociální média

Jerry Springer (vlastním jménem Gerald Norman „Jerry" Springer) je americký televizní moderátor anglického původu, bývalý demokratický starosta Cincinnati, Ohio, herec a hudebník a hlavně tvůrce své vlastní show (http://www.jerryspringertv.com). Rovněž vydal obsáhlou obranu účinků jeho chatshow žánru na společnost, v níž říká: „Myšlenka, že televize ovlivnila lidské chování a ničí společnosti, je nesmysl. Měli jsme holocaust dávno předtím, než kdo měl televizi." Springer se snažil, aby jeho show zapadla do historického kontextu.

„To, co se děje v sociálních médiích, je nevyhnutelné. Stejně tak nevyhnutelný byl příchod mé show, před 23 lety. To, čeho jsme svědky, je demokratizace kultury,„ řekl. „Po tisíce let zde bylo publikum, sledující něco, co se dělo na jevišti. Pak na obrazovce, nakonec na kulovém poli. Bylo to publikum, a až potom umělci. A teď se všechno otočilo, diváci jsou těmi, kdo dělají zábavu.“ A to nejen házením židlí.

4. Amazon obrací lidi v policejní komisaře

Divize společnosti Amazon Studio sponzorují pilotní díly i kompletní série televizních pořadů pro dospělé a děti, které pak zpřístupní prostřednictvím jejich předplatitelské služby. Je to právě Amazon, kdo spustil tento sledovací (nebo komisařský) proces, který je nejzajímavější, jelikož z lidí vytváří právě ty pátrače, kteří pak ovlivní finální verdikt. Amazon financuje pilotní díl, čeká a sleduje, co na to říkají lidé v sociálních médiích a jak rychle reagují, a podle toho se rozhodne, zda-li koupí a odvysílá celou sérii, nebo ne. „Tato idea je svým způsobem marxistická, ale je to zároveň velmi chytrý obchodní model," říká Titus Welliver, hvězda programu Bosch. „Všechno to, co v televizním byznyse děláte, je vždycky postavené na lidech a jejich reakci.“

Roy Price ze společnosti Amazon uvedl, že producenti programů rychle svou počáteční úzkost překonali. „Uvědomili si totiž, že vše je součástí komerčního prostředí, a názor diváků je tím nejpodstatnějším, co jejich show nakonec prodá. Chcete-li prezentovat svou práci před miliony diváků, musíte vědět, co si myslí."

5. Děti jsou příčinou největších změn ve sledování televize

Průměrně šesti- až čtrnáctileté děti ve Velké Británii stále tráví 10,4 hodiny týdně sledováním televize, vyplynulo z průzkumu firmy Dubit. Ale růst používání tabletů je zarážející: Procento dětí, které mají doma přístup k tabletu, se v Evropě vyhouplo z 20 % v roce 2012 na 51 % v roce 2013 a 84 % v loňském roce.

Výrobce Angry Birds, společnost Rovio, je jednou z těch, kdo opravdu ví, jak vydělávat. Velmi nenápadně vybudovala v rámci svých mobilních her televizní síť svých vlastních dětí, produkuje vlastní show a dokonce i vlastní karikatury.

BRAND24

Zpracováno na základě zahraničních materiálů

Pokračování přineseme ve čtvrtek 12. února 2015

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka se dlouhodobě zabývá médii, v minulosti působila mj. v redakcích odborných časopisů Strategie a Marketing&Media

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).