Hlavní navigace

Deset let rozhlasového domu Lagardère v Česku řečí účetních uzávěrek

13. 10. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

UVNITŘ GRAFY – Majiteli Frekvence 1 a Evropy 2 klesají od roku 2010 tržby, jeho mediazastupitelství Regie Radio Music zaznamenává pokles výnosů již od roku 2008.

Zlaté časy zastupování Impulsu jsou pryč

Nedávno jsme na DigiZone.cz analyzovali hospodaření provozovatele Rádia Impuls před a po vstupu společnosti Agrofert vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše. Dnes se blíže podíváme na ekonomické výsledky největšího konkurenta Impulsu, rozhlasové skupiny Lagardère Active ČR, do které patří mj. celoplošná rádia Frekvence 1 a Evropa 2, ale i mediazastupitelství Regie Radio Music (RRM), jež do loňského roku prodávalo reklamu i na konkurenčním Rádiu Impuls (a díky němu bylo nejsilnějším rozhlasovým mediazastupitelstvím na českém trhu). Lagardère tvoří poměrně nepřehlednou skrumáž mnoha firem, mezi něž patří provozovatelé jednotlivých rádií a servisní společnosti, pro potřeby tohoto článku jsme se ale soustředili na tři hlavní firmy: Infinitiv, Lagardère Active ČR a Regie Radio Music.

Vycházíme přitom z výročních zpráv a účetních uzávěrek, které byly do dnešního dne zdigitalizovány a zveřejněny ve Sbírce listin Obchodního rejstříku. V případě Infinitivu jde o data od roku 2002, u Lagardère Active ČR od roku 2003 a u Regie Radio Music od roku 2005. Ve všech třech případech jsou dostupné informace do roku 2013, účetní uzávěrky za loňský rok firmy ještě nezveřejnily. Do výsledných grafů se tak nemohl promítnout loňský odchod Rádia Impuls od RRM k novému mediazastupitelství Radio United Services, které se krátce stalo nejsilnějším subjektem na trhu (než se RRM spojila s konkurenční společností Marketing Media Services a vytvořila společný produkt Radiohouse s absolutně největším podílem na českém rozhlasovém trhu).

Pavouk vztahů aneb komu co patří

Ještě než se dostaneme k samotným číslům, je dobré rozplést propletenec firem, které tvoří českou pobočku rozhlasové větve Lagardère. Klíčovou společností je firma Infinitiv, kterou vlastní francouzská společnost Lagardère Active Radio International. Ta je aktivní v zemích střední Evropy a v Africe. Ve středoevropském prostoru operuje v České republice, na Slovensku a v Polsku. V Česku má Lagardère Active Radio International přímý podíl nejen ve firmě Infinitiv, ale je také jediným společníkem v mediazastupitelství Regie Radio Music a jediným akcionářem Rádia Bonton. Společnost Infinitiv pak stoprocentně kontroluje firmu Lagardère Active ČR, která brandově zastřešuje české aktivity, Frekvenci 1, z 99,8 procenta Evropu 2 a z 80 procent společnost RMC (menšinovým společníkem posledních dvou zmiňovaných firem je Lagardère Active ČR).

Lagardère Active ČR stoprocentně ovládá zpravodajsko-publicistické Rádio Zet (bývalou českou BBC), dále má drobný, ani ne jednoprocentní podíl v Evropě 2 a pětinový podíl ve firmě RMC, která je jediným společníkem ve firmách Rádio West Plzeň (Evropa 2 Západ), Rádio Duha (Evropa 2 Východ) a má podíl 34 procent ve společnosti Max Loyd, která je provozovatelem pražského Dance radia. V něm mají třetinové podíly i prezident Lagardère Active ČR Michel Fleischmann a jeho žena Kateřina Lojdová (firma Max Loyd jim původně patřila celá). Pro posouzení hospodářských výsledků české pobočky rozhlasové větve Lagardère jsou tak klíčové právě tři výše zmíněné společnosti Infinitiv, Lagardère Active ČR a Regie Radio Music.

Lagardère Active: rapidní nárůst tržeb od roku 2009

Při pohledu na graf tržeb společnosti Lagardère Active ČR za posledních deset (s výjimkou zmiňovaného loňského roku, pro který ještě nebyla zveřejněna účetní uzávěrka) na první pohled zaujme zub, který vzniká od roku 2009. Jestliže do roku 2008 vykazovala firma, ještě pod starým názvem EDCR – Europe Développment Czech Republic, roční výnosy pod 50 milionů korun, od roku 2009 stouply na trojnásobek a drží se okolo hranice 150 milionů korun. Souvisí to se změnou, která nastala společně s přejmenováním společnosti z EDCR – Europe Développment Czech Republic na Lagardère Active ČR: v rámci smlouvy o prodeji části podniku (získala podíly ve firmách RMC a Evropa 2, obě souvisí s provozem rádia Evropa 2) začala poskytovat marketingové, reklamní a agenturní služby provozovatelům vysílání a převzala veškeré zaměstnance rozhlasového domu.

Přes Lagardère Active ČR přitom netečou veškeré peníze, které vydělají rádia fungující pod hlavičkou tohoto mediálního domu. Klíčovou firmou skupiny je společnost Infinitiv, která je matkou Lagardère Active ČR a zároveň ovládá obě klíčová rádia skupiny, Frekvenci 1 a Evropu 2. Lagardère Active ČR je ale rozhodně známější a vystupuje navenek jako hlava celého podniku. Při pohledu na výsledky hospodaření ale musí být jasné, že tudy neteče většina peněz. Jenom v letech 2003 až 2013 vykázala tato společnost největší roční zisk jen něco před šest milionů korun v roce 2010, o rok dříve skončila v rekordní ztrátě téměř 10 milionů korun. Většinou hospodaření Lagardère Active ČR končilo v mantinelech od plus do mínus dvou milionů korun. Rok 2013 byl druhý nejhorší ve sledovaném období, otazník visí nad rokem 2014, který mohl dopadnout ještě hůře.

Regie Radio Music: od roku 2008 sešup v příjmech

Mediazastupitelství Regie Radio Music (RRM) tvoří nejvýznamnější část celé skupiny. Zabývá se prodejem reklamy nejen na rádiích vlastněných českou pobočkou Lagardère, ale i u smluvních partnerů, mezi něž do začátku roku 2004 patřilo i nejposlouchanější české Rádio Impuls. Kombinace Impulsu, Frekvence 1 a Evropy 2 dávala nejsilnější zásah na trhu komerčních rádií, odchod Impulsu ale výkon RRM rapidně snížil. Tržby společnosti však vytrvale klesají již od roku 2008, kdy na Českou republiku dopadla ekonomická krize, z níž se mediální domy vzpamatovávají prakticky dodnes. Zvlášť provozovatelé rádií stále pociťují menší zájem o klasické reklamní časy a snaží se hledat i jiné druhy příjmů (Lagardère stále více sází na internetové služby, prodej videoreklamy a zastupování provozovatelů internetových stránek).

Zlatým rokem pro RRM byl rok 2008, kdy její příjmy přesáhly 800 milionů korun a zisk přesáhl 20 milionů Kč. Hned poté ale začaly tržby mediazastupitelství každoročně klesat a hned následujícího roku 2009 skončila RRM ve ztrátě sedmi milionů korun. Poté se sice na tři roky vrátila k zisku, který přesahoval pět milionů korun, ale rok 2013 skončil mírnou ztrátou a nejinak tomu bude patrně i v roce 2014, který pro RRM znamenal významné změny. Po odchodu Rádia Impuls k nově se rodícímu mediazastupitelství Radio United Services uzavřela RRM strategické partnerství se svým dosavadním úhlavním nepřítelem, společností Marketing Media Services (MMS), a vytvořila s ní společný produkt Radiohouse, který i bez Rádia Impuls kontroluje drtivou většinu trhu a nabízí prostor takřka na všech regionálních komerčních rádiích a celoplošné Frekvenci 1 a Evropě 2.

UX DAy - tip 2

Infinitiv: matka skupiny zaostává za Impulsem

Společnost Infinitiv hraje klíčovou roli v celé skupině od roku 2005, kdy převzala kontrolu nad hlavními rádii českého Lagardère. Od toho roku se její zisk pohybuje v řádů jednotlivých desítek milionů korun, předtím šlo o statisíce. Dosud nejúspěšnější byl rok 2009, který Infinitiv zakončil ziskem 92 milionů korun, takřka čtyřnásobným oproti roku 2008 a o pár set tisíc korun vyšším, než vykázal provozovatel konkurenčního Rádia Impuls, společnost Londa. Pro tu byl zlatým rokem hned následující rok 2008, kdy Impuls a jeho dvojče, rádio RockZone, vydělaly 135 milionů korun, zatímco společnost Infinitiv jen 55 milionů. Od roku 2009 pak zisky české pobočky rozhlasové skupiny Lagardère vytrvale klesají. Platilo to i o provozovateli Impulsu, kterého Lagardère, resp. Infinitiv, dohnal v jeho nejhorším roce vůbec – předloni obě společnosti vykázaly zisk 29 milionů korun.

Jak se dařilo Infinitivu, potažmo českému Lagardère v loňském roce, dosud nevíme, ale těžko dosáhla víc než dvojnásobného zisku oproti roku 2013, jak se to podařilo provozovateli Rádia Impuls poté, co jej převzala skupina Agrofert vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše, pod jejímž vedením sice nadále klesaly tržby Impulsu, ale díky rázným úsporným opatřením se podařilo znatelně navýšit zisk.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).