Hlavní navigace

David Stogel: Nova se zaměří na mladší a střední generaci

23. 3. 2006
Doba čtení: 16 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Televize Nova má už tři měsíce nového programového ředitele. Američan David Stogel převzal vedení programového oddělení od Jiřiny Pokorné, která tuto funkci vykonávala dočasně od loňského ledna, kdy se majitel Novy, bermudská společnost CME, rozloučila s dlouholetou programovou ředitelkou Libuší Šmuclerovou. V úterý 21. března uspořádala Nova setkání Davida Stogela s vybranými novináři. Přinášíme vám přepis tohoto rozhovoru.

Veronika Šmítková, mluvčí TV Nova: Davide, mohl byste se nejprve představit s zhodnotit svoje dosavadní působení na Nově?

Moje první tři měsíce na Nově byly zajímavé. Především jsem byl velice spokojen s tím, jak se vyvíjela sledovanost, ale nemohu popřít, že uvnitř firmy existuje jistá nejistota. Vím, že to má co dělat se situací, že tu máme už skutečné konkurenční prostředí, protože situace dnes a jistě i do budoucna je jiná, než to bývalo v minulosti. Cílem Novy je být účinnější, efektivnější. A musíme si samozřejmě určit, jaké k tomu máme nástroje a které máme použít a které naopak omezit, abychom mohli obstát v tomto konkurenčním prostředí. Jsem si jistý, na základě toho, co chystáme do konce roku, že se nám bude dařit lépe a lépe, a myslím, že pro soukromou firmu, jakou televize Nova je, je vlastně přirozené, že se soustředí na to, co je klíčové, a to je to, aby byla zisková. Samozřejmě mým hlavním cílem je dosáhnout co nejvyšší sledovanosti za co nejnižších nákladů.

David Stogel

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Zeptala bych se na dvě věci. Za prvé: není žádným tajemstvím, že Nova patří k divácky nejmladším televizím. Teď se chce zaměřit ještě na mladšího diváka, což je z reklamního hlediska samozřejmě výhodné. Takže by mě zajímalo, čím chcete dosáhnout, aby Novu sledovali tito mladší diváci.

Nechceme se stát stanicí, jako je MTV. Nova se zatím snažila oslovit všechny věkové skupiny, takže nemůžu úplně souhlasit s tím, že by se zaměřovala jenom na mladší generaci. Ale musím vám dát za pravdu, že v tuto chvíli jsme také stanicí, která je zaměřená i na mladší diváky. Naším cílem není zaměřit se na diváky staré patnáct let a výše, ale řekněme na diváky mezi patnácti a čtyřiapadesáti lety. Hlavním důvodem je to, že si myslíme, že naši inzerenti je chtějí.

Mirka Spáčilová,MF Dnes: Ale jak bude ten program vypadat, aby právě tuto cílovou skupinu přitáhl? A tím navážu na druhou otázku: panovaly také obavy, že české seriály a česká zábava z Novy zmizí.

Nova je mladá stanice. To znamená, že my se teď musíme zaměřit na řekněme takové vyladění naší programové skladby. Když se podíváte na takové dva hlavní pořady, na kterých jsme postavili naše aktuální schéma, což je Ulice a Ordinace v růžové zahradě, tak jsou to typy pořadů, které splňují naše požadavky. Protože za prvé oslovují velice široký rozsah diváků, ale samozřejmě oslovují i naši klíčovou skupinu, takže to je směr, kterým bychom se chtěli ubírat. Pokud jde o zábavné pořady, to je asi hlavní věc, kterou umíme nabídnout a na které bychom měli stavět. Samozřejmě jde taky o to diváky informovat, ale přece jenom to hlavní je diváky bavit. Myslím si, že to, co máte na mysli, když se bavíme o zábavě – možná jste měla na mysli takové ty typy sobotních večerních zábavních estrád nebo show – musíme trošku více zohlednit naší cílovou skupinu. Takže když se mě zeptáte, jestli Nova zruší všechny ty sobotní večery a zábavní večery, tak odpověď zní ne, nezruší, ale musíme najít trošku jiný způsob, jak budou vypadat a jaký typ pořadů to bude.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Jakým způsobem budete jako programový ředitel vybírat jednotlivé typy pořadů a především českou tvorbu pro vysílání TV Nova?

Myslím, že český divák má rád od všeho něco. Má rád původní českou tvorbu, ale má rád samozřejmě i zahraniční filmy a pořady, takže to je takový mix. Samozřejmě sám nerozumím všemu, třeba v českých seriálech Ordinace nebo Ulice, ale mám kolem sebe lidi, kteří mi v tom pomáhají a jsou mi schopni říct, co se tam děje. Musím říci, že v této zemi žiji patnáct let, mám českou ženu, české děti, babičku, dědečka, rodinu, takže se dá říct, že jsem se integroval. Ale když se mě zeptáte například na můj názor na české filmy sedmdesátých let, musím říct, že je neznám. Mohu vám říci, jak jsou tyto filmy dobré z hlediska sledovanosti, což je nakonec to nejdůležitější. Například Postřižiny. To je film, který jsem viděl. Ale můžu vám říci na základě svých zkušeností, jakou bude mít ten který film sledovanost nebo podíl na sledovanosti, protože vím, který typ filmů a pořadů má český divák rád. Obecně se dá říct, že celá česká tvorba, ať už je to české drama, nebo zábavní pořady a reality show, to všechno má své místo v programové skladbě Novy.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Kdo vám bude radit při zařazování českých filmů a jiných českých pořadů?

Určitě budu spoléhat na tým lidí, které mám okolo sebe v oddělení programové skladby nebo v oddělení nákupu filmů, takže se samozřejmě zcela spolehnu na jejich zkušenosti a rady. A nebo dám na radu manželky.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Můžete prozradit jména lidí, na které nejvíc dáte?

Těžko se dá jmenovat jeden člověk nebo dva lidé, na které se můžu výhradně obrátit. Každý zná něco, každý má nějaké zkušenosti.

Dotaz: Kde berete inspiraci při rozhodování o programovém schématu Novy? Inspirujete se také v okolích zemích, a třeba i vlastní zkušeností? Který trh je nejpodobnější českému?

Myslím, že je to možná překvapivé, ale jestli existuje nějaký trh, který je nejpodobnější, nejbližší tomu českému, tak je to maďarský. Má v podstatě stejnou strukturu. Jsou tam dvě soukromé a dvě veřejnoprávní stanice. Situace v Maďarsku se lišila jenom v tom, že ty dvě stanice, které si byly nejblíže, tedy TV2 a RTL Klub, si byly trošičku blíže než Nova s Primou. Měly podobnější sledovanost a také podobnější skladbu pořadů. My v podstatě použijeme stejný recept, to znamená kombinaci různých typů pořadů, filmů, seriálů, soutěží. Když jsem nastupoval do Novy, spouštěli jsme reality show Big Brother. Dá se říci, že VyVolení mají přímou návaznost na Maďarsko. U první řady VyVolených byl obrovský úspěch, zatímco druhá série propadla. V téhle souvislosti udělala RTL Klub velice chytrý tah, protože nasadili konkurenční reality show a trh úplně nasytili. Diváci zcela ztratili zájem o tento typ reality show. Dnes v Maďarsku nikdo nevysílá pořad typu Big Brother ani VyVolení. Když jsem pracoval jako poradce televize Nova v době, kdy se tu uváděl Big Brother, měli jsme také velice specifickou strategii: nebylo úplně nezbytné, abychom porazili VyVolené, ale naším cílem bylo dosáhnout toho, aby Prima o tu svoji hlavní zbraň, kterou proti nám měla, do dvanácti měsíců přišla. To, co vidíme dnes, je důsledkem této strategie. Asi se všichni shodneme na tom, že druhá řada VyVolených je v podstatě neúspěch. Divák je prostě tímto typem reality show nasycený. Nejdůležitějším úspěchem loňského roku jsou pro mě Ulice a Ordinace. To jsou ty typy pořadů, které když jsou úspěšné, mohou běžet donekonečna, zatímco tento typ reality show skončí po první, druhé nebo třetí sérii. Takže se vám mohlo zdát, že Big Brother byl neúspěch, ale myslím, že to tak není, že to skutečně posloužilo svému účelu. Strategickému záměru, který jsme měli. A to je jedna z věcí, které jsem se v Maďarsku naučil.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Český divák je dost konzervativní. Neuspěl u něho třeba seriál 24 hodin, který Nova dávala v hlavním vysílacím čase. Na druhou stranu v zahraničí jsou podobné seriály, jako třeba Ztracení, úspěšné. Nebojíte se tohoto diváckého konzervatismu?

Myslím si, že do budoucna může typ pořadu jako Ztracení získat své diváky. Protože jak jsem říkal, musíme se zaměřit na to, abychom oslovili celou širokou skupinu diváků, ale ne jen tímto typem pořadů, ale celým mixem programové nabídky. Například Ztracené v Maďarsku vysílala stanice RTL Klub s velkým úspěchem. Nečekal bych, že tady to bude jiné. Právě díky tomu, jak jsem zmiňoval, že tyto trhy jsou si velice podobné. V Maďarsku šli Ztracení v devět večer.

Dušan Kutner, ČTK: Dá se říci, jakou částku Nova ročně investuje do vlastní tvorby a bude ji zvyšovat?

Přesně vám to neřeknu. Můžu vám dát jenom procentuální odhad z celkových nákladů. Ale jestli se ptáte, zda se bude do budoucna zvyšovat, tak pravděpodobně to zůstane na stejné úrovni. Myslím si, že má smysl investovat hlavně do takových věcí, jako jsou seriály, které mohou běžet dál a dál a nemá smysl investovat do nějakého typu pořadu, který běží jen jednorázově a nemůže pokračovat.

Juraj Gerbery, Marketing a Media: Jak vnímáte úspěch televize Prima u inzerentů a to, že chce v létě, kdy většina televizí reprízuje, nasadit premiérové filmy?

Naším hlavním cílem je dodávat inzerentům sledovanost ve chvíli, kdy ji potřebují. Ne v hluchých obdobích, kterými jsou leden a únor a pak červenec a srpen. Pokud Prima nasadí během léta premiéry, jak tvrdí, o čemž silně pochybuji, tak my se zaměříme spíš na to, abychom měli silnější nástup na podzim. A ještě v návaznosti na to bych řekl, že Nova má k dispozici obrovskou knihovnu, takže filmy, které by Prima mohla považovat za premiérové nebo za něco zvláštního, jsou pro nás filmy, nechci říci přímo druhořadé, ale na druhé úrovni.

Juraj Gerbery, Marketing a Media: Na jak dlouho máte kontrakt s televizí Nova?

Moje smlouva je bez časového omezení, je na dobu neurčitou.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Mluvil jste o určitém nasycení trhu reality show. Nova ale chystá další řadu reality show Výměna manželek a také další SuperStar. Těmi se diváci ještě nenasytili? Od které této reality show si slibujete největší divácký zájem?

Nejvíce si slibujeme od reality show Výměna manželek. To je pořad, který u nás běžel jednou týdně a první řada měla tuším patnáct dílů, takže to podle mě není nic, co by diváky zahltilo nebo unavilo. Ten pořad se asi neokouká. Na Výměně manželek je důležité – tedy kromě faktu, že tam dochází k výměně situací, kdy dívka, která celý život žije ve městě, najednou musí odejít na venkov a obráceně – že nabízí určitý obraz, zrcadlo společnosti. Dochází v něm k reflexi, což ten pořad dělá zajímavým. Některé z dílů jsou legrační a diváci se u nich pobaví a některé jsou smutné, a to je myslím přesně to, co je třeba. Pokud jde o třetí řadu SuperStar, nemyslím si, že by diváci už byli unaveni. Naopak: myslím, že vzhledem k tomu, že ji uvádíme po delší době, bude po SuperStar hlad. Myslím, že to je taky náš úkol, abychom v SuperStar přišli s něčím novým, abychom udrželi zájem diváků. To je klíč k úspěchu, proč je SuperStar stále úspěšná ve Spojených státech nebo jiných zemích. Principem úspěchu je k základnímu charakteru pořadu přinášet pořád něco nového, zajímavého, aby nestagnoval a nebyl nudný. A SuperStar je přesně ten typ pořadu, který se líbí všem: mladým, starým, dívají se na něj lidé z vesnice, ve městech. Oslovuje všechny. Myslím, že lidi už trošku nebaví posílat hlasy, aby si Vladko mohl koupit nový byt. V SuperStar lidé vidí, že skutečně mohou ovlivnit, kdo se stane hvězdou. Například Aneta Langerová. Mají se na co dívat a mají pro co hlasovat.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: CME chce stavět na synergii svých stanic. Co konkrétního chystáte v případě Novy?

Jediný důvod, proč jste ještě takové synergie nezaregistrovali, je ten, že je stále ještě příliš brzo. Ale určitě je do budoucna uvidíte. V podstatě už teď jste mohli vidět příklad na televizi Markíza, která přebírá českou verzi Výměny manželek, a je velice úspěšná. Ale tam je to přeci jenom snazší, protože Slováci lépe rozumí Čechům než obráceně. Ale je to přesně ten typ pořadů, kde budeme spolupracovat. Myslím si, že ta spolupráce může jít hlouběji, že můžeme navzájem sdílet promoční akce nebo navzájem sdílet filmy, třeba i ten tým lidí, který má zkušenost.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Můžete být konkrétnější, jak ta spolupráce bude vypadat? A s kým už taková spolupráce probíhá?

Myslím, že už spolupracujeme, třeba s televizí Markíza a s našimi kolegy z Rumunska. Vyměňujeme si zkušenosti a různé nápady. Ale pokud se ptáte, kdy se to naplno projeví, tak to samozřejmě zatím nevím.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Říkal jste, že Nova má velkou knihovnu filmů. To jste mluvil o českých filmech nebo o zahraničních?

O obojích.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Protože Prima ohlásila spolupráci s Warner Bros. Jaké trháky budete vysílat vy, co jste nakoupili?

V první řadě to byl samozřejmě Pán prstenů a Harry Potter, pak Mumie, Matrix, Gladiátor, Pan a paní Smithovi. Máme dlouhodobou spolupráci s Bontonem, od něj nakupujeme české filmy. Máme celou řadu filmů, do kterých jsme sami investovali: Román pro ženy, Rafťáci, Kameňák, Jak se krotí krokodýli.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Já bych na to navázala. Nova nakoupila práva na české filmy od Bontonu, ty nejatraktivnější filmy na dobu pěti let, tedy na docela dlouhou dobu, a pokud jde o nové české filmy, stává se koproducentem. Budete v této strategii pokračovat?

Ano. Určitě to má velký význam. Musíme ale vybrat ty správné filmy. Myslím, že tento rok se nám to zatím povedlo. Samozřejmě všechno není dobré. Je to jako u Warner Studios. Oni vyrobí třicet filmů za rok, dvacet jich je dobrých a deset průměrných. Pro nás to má samozřejmě obrovskou hodnotu, když investujeme do filmu, který je úspěšný, a pak můžeme nabízet práva na ten film. To má pro nás velkou hodnotu.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Můžete říci, kolik takových velkých filmových trháků jste nakoupili?

Myslím, že to je zhruba třicet nebo čtyřicet. Myslím, že Česká televize má pořád ještě práva na určité filmy, ale my už máme práva na řadu zajímavých titulů. Máme třeba Shreka 2.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Kdy byl tento kontrakt uzavřen?

Letos.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: V únoru?

Myslím, že jednání se odehrálo loni, ale podepsali jsme to někdy na začátku tohoto roku.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Jaká je finanční výše toho kontraktu?

Myslím, že to nemůžeme říct. Rád bych vám to řekl, je to určitě v řádu milionů.

Juraj Gerbery, Marketing a Media: Nova letos vysílá formuli 1…

Jsem rád, že jste se na to zeptal. Formule 1 je pro nás důležitá.

Juraj Gerbery, Marketing a Media: Máte zájem o nějaké další sporty, třeba baseball?

Ano, baseball mám velmi rád. Jsem velký fanoušek New York Yankees. Oni v říjnu postoupili do play off a já musím vlastně každou noc ve dvě ráno vstávat, abych se mohl podívat, jak hrají. Pak je můj pracovní výkon trošku slabší. Čechy v zásadě zajímají tři sporty: fotbal, hokej a formule 1. Pokud jde o fotbal, domácí liga není tak velká jako v jiných zemích, protože všichni důležití hráči jsou venku. Budeme samozřejmě přenášet zápasy národního mužstva, to diváky nejvíce zajímá. Na formuli 1 máme dlouhodobý kontrakt. A pokud jde o hokej, myslím, že domácí liga zajímá jenom omezený okruh fanoušků, takže to není něco, co bychom na Nově vysílali. Možná tak dva zápasy. Myslím si, že tyto speciální typy sportů zůstanou výhradně na sportovních kanálech. My se zaměříme jen na nějaké velké sportovní události. Ale je důležité, abych řekl, že kromě té klíčové skupiny, na kterou se zaměřujeme a chceme ji oslovit, jsou ještě různé individuální skupiny zajímavé pro určitý typ inzerentů. Takže máme pořady, které jsou spíše pro mužskou část diváků, pořady, které jsou spíše pro ženy, pořady pro mladší, pro starší, takže se snažíme, aby to byl takový vyvážený mix. Dříve jsme měli jednu cílovou skupinu, teď jich je více. Třeba pro pivovary je důležité, aby jejich reklama oslovila klíčovou skupinu, řekněme muže mezi třiceti a čtyřiceti lety, a nemá asi smysl vysílat jejich reklamy u pořadů, jako je Ordinace nebo Ulice. Je to v podstatě o vývoji reklamního trhu, který vytváří servis pro klienty. Nebude se oslovovat jenom jedna klíčová skupina, ale bude se to zaměřovat na více skupin. V Maďarsku jsme měli reklamu pro patnáct různých skupin diváků.

Ondřej Aust, Lidové noviny: Můžete potvrdit, že se Nova zajímá o licenci k pořadu Star Academy?

Uvažujeme o tom, nemůžu to vyloučit. I když to je kombinace SuperStar a Big Brothera.

Ondřej Aust, Lidové noviny: Z trošku jiného soudku. Mohl byste okomentovat spekulaci, že byste měl časem nahradit generálního ředitele Novy Petra Dvořáka?

Tak to se nedá očekávat. Já jsem byl pověřen tím, abych byl programovým ředitelem, a ničím jiným.

Ondřej Aust, Lidové noviny: Ale nepopíráte, že na Nově dojde k určitým personálním změnám?

To nezávisí na mě. Můj názor je takový, že pan Dvořák vede Novu velice dobře.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Objevila se informace o odchodu pana Rossnera. Můžete ji vyloučit?

Pan Rossner stále pracuje na televizi Nova. Ale myslím si, že to jsou otázky na generálního ředitele Petra Dvořáka. Nebylo by dobré, abych komentoval, jestli někdo zůstane, nebo odejde. Jak jsem zmiňoval na začátku, určitě nějaké změny nastanou. Nebylo by dobré, kdybych vám je říkal.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Jaká je strategie Novy pro digitální vysílání? Požádali jste si o čtyři digitální licence, kterou stanici spustíte nejdříve?

Myslím, že celý proces digitalizace tady probíhá trochu zvláštně, že se to celé neustále zpožďuje. Myslím, že to je velice nešťastná situace pro takové ty menší hráče, kteří chtějí začít s novými kanály. Teď nemají v podstatě nic, čím by mohli udržovat svoji stanici při životě a aby o ni nikdo neztratil zájem, než se spustí digitalizace. V jiných zemích, kde je mnohem vyšší podíl kabelové televize, mají menší stanice šanci zapojit se do těchto sítí a v podstatě mají příjmy jak z předplatného, tak z inzerce a žije se jim lépe. Myslím si, že právě pro řadu menších televizních stanic je toto velice složité. Taky kvůli tomu, že stále není jasné, kdy se digitalizace proběhne. Jestli to bude za tři roky, za pět nebo deset let. Ale abych odpověděl na vaši otázku: asi to bude filmový kanál. Díky té obrovské knihovně, kterou jsem zmiňoval, a také díky tomu, jak se Nova jako značka prezentuje. Ale těžko říci, jestli to bude příští rok. Je to složité rozhodnutí i pro nás, protože pokud se to stane příští rok, je otázka, jestli pro nás vůbec bude ekonomicky únosné a efektivní takový kanál spouštět. Ale jak jsem říkal, asi takovým nejpřirozenějším krokem by bylo začít filmovým kanálem.

Aleš Borovan, Hospodářské noviny: Máte pro něj už vytvořené nějaké programové schéma?

Takový hrubý obrys programového schématu máme, ale zatím nic konkrétního.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Mohl byste charakterizovat takový ten prototyp nového zábavného pořadu pro mladé? Půjde o něco podobného, jako je pořad Clever, který vlastně spojuje informace a zábavu? A jaký bude letošní Silvestr na Nově?

Vy byste měla nastoupit do televize Nova místo mě. Přesně jste to vystihla. Clever je ten typ pořadu, který bychom chtěli do budoucna upřednostnit. Pokud jde o Silvestra, mohu říct, že neuvidíte ten typ show, která byla loni. Ale ať to bude cokoli, jsem si jist, že se na něj lidé budou dívat.

Dotaz: Z Novy mizí řada zábavných pořadů. Máte je čím nahradit?

Některé z těch pořadů byly upraveny tak, že budou vysílány jen v první polovině roku. Máme určité plány na podzim. Není to otázka vyloženě náhrady těch pořadů. Je to otázka toho, co máme naplánováno na podzim.

Juraj Gerbery, Marketing a Media: A co?

To teď nemůžu říct.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Prozradíte, jaké pořady na konkurenčních televizích se vám líbí a závidíte jim je?

Jsem skutečně velmi spokojený s programovou skladbou, kterou máme. Alespoň s tou, co připravujeme na podzim a o které vám zatím nemůžu nic říct. Já jsem prostě spokojen.

Mirka Spáčilová, MF Dnes: Co děláte ráno jako první? Podíváte se na výsledky sledovanosti a pak teprve děláte něco jiného?

Obvykle jdu ráno do posilovny. Pak se dívám na Snídani s Novou. Obvykle ty výsledky dostávám okolo deváté ráno. Když jdu do kanceláře, dělám takovou prvotní analýzu, pak děláme první hodnocení. Třeba u sobotních pořadů dostaneme sledovanost přes sms, je to pro skupinu diváků starších patnácti let. Teď, co jsme měli Pána prstenů, nás porazila Česká televize se zábavným pořadem s Jiřinou Bohdalovou. U skupiny diváků starších patnácti let. Když ale ty výsledky porovnáte s naší klíčovou skupinou diváků od patnácti do čtyřiapadesáti let, tak tam si ten Pán prstenů vedl dobře.

BRAND24

Dotaz: Jaký český film máte nejradši?

Kolju.

Co říkáte nové programové strategii Novy?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).