Více

ČT před volbami Piráty nediskriminovala, konstatoval Nejvyšší správní soud

Stížnost České pirátské strany proti způsobu, jakým veřejnoprávní televize obsazovala předvolební debaty a informovala o kandidujících stranách, soud zamítl

Výběr hostů do televizních debat před předčasnými parlamentními volbami i prezentace jednotlivých politických subjektů na obrazovce veřejnoprávní České televize byly plně v souladu s volebním zákonem i požadavkem za zajištění plurality vysílání. Na základě stížnosti České pirátské strany to konstatoval Nejvyšší správní soud, který podnět Pirátů zamítl v plném znění. Informovala o tom mluvčí ČT Alžběta Plívová. Piráti si stěžovali na to, že ačkoli se jejich zástupci probojovali do některých krajských předvolebních debat, v závěrečné superdebatě jejich zástupce chyběl.

ROZHOVOR: Předseda Pirátů Ivan Bartoš: Ředitel ČT na naši výzvu zatím nereagoval. Asi až to odvysílá ARD…

Pirátům se rovněž nelíbilo, že při prezentaci volebních výsledků z grafu mizel sloupec věnovaný jejich straně, i když dosáhla lepšího výsledku než Strana práv občanů – Zemanovci, která dostala ve vysílání ČT větší prostor a měla svého zástupce i ve zmiňované superdebatě. Kavčí hory už dříve stížnosti Pirátů odmítaly, proto se strana obrátila a soud a podle předsedy Ivana Bartoše zvažuje i oficiální stížnost k Radě ČT. „Stížnost k Radě ČT musí být daleko sofistikovanější,“ konstatoval šéf Pirátů v nedávném rozhovoru pro DigiZone.cz. „Každý z bodů mého dopisu Petru Dvořákovi je ale dost zajímavý na to, aby se jím Rada ČT zabývala,“ dodal.

K TÉMATU: 23 redaktorů zpravodajství si stěžuje Radě ČT, vedení televize mluví o “anonymu”

„Po celou dobu jsme se snažili postupovat co nejkorektněji, i proto jsme vydali jasná Pravidla předvolebního vysílání. Jsem tedy rád, že Nejvyšší správní soud posvětil dva základní pilíře, kolem kterých byla postavena, a že jak průzkumy, tak prostor, který jsme jednotlivým subjektům ve vysílání poskytli, jsou adekvátní a odpovídají povinnostem televize veřejné služby,“ doplnil Petr Dvořák. Nejvyšší správní soud podle něj konstatoval, že „považuje za nosný princip odstupňované rovnosti a ČT se zjevně snažila dostát požadavku přiměřenosti při určování časové proporce zastoupení jednotlivých kandidujících subjektů  vzhledem k jejich politickému a společenskému významu.“

ČTĚTE TAKÉ: Zpravodajství ČT se štěpí: proti 23 stěžovatelům stojí 61 zastánců vedení

Generální ředitel ČT Petr Dvořák jakékoli pochybení televize v předvolebním i volebním vysílání odmítá. „Česká televize má za sebou doposud nejširší předvolební vysílání. Připravili jsme přes padesát speciálních vydání pořadů, v kterých se vystřídalo více než sto padesát hostů a které dohromady zasáhly téměř čtyři a půl milionu diváků. Pro celou redakci zpravodajství to znamenalo obrovskou zátěž, celé vysílání jsme museli vzhledem k předčasným volbám připravit v extrémně krátkém čase, a to nejen v Praze, ale i Brně a Otravě. Nakonec se České televizi ale podařilo stát se nejvýznamnějším a nejdůvěryhodnějším zdrojem informací pro všechny voliče,“ míní.

NAPSALI JSME: Daniela Drtinová reaguje na situaci ve zpravodajství, píše Radě ČT i specialistům

Soud rovněž zkoumal smlouvy, které ČT uzavřela s třemi agenturami, od nichž Kavčí hory odebíraly předvolební průzkumy a využívala je i jako klíč pro obsazování předvolebních debat. „Omezení počtu diskutujících  stran a hnutí v klíčových a nejsledovanějších předvolebních debatách je v souladu se zásadou odstupňované rovnosti … a ve smlouvách ani v metodologii výzkumu není nic nestandardního, jak se snaží Česká pirátská strana naznačit,“ uvedl soud ve svém rozhodnutí. „Je nepochybné, že Česká televize ve vtahu k Pirátům dodržela požadavek plurality informování o kandidujících subjektech nad rámec § 16 odst. 4 volebního zákona více než dostatečně.“

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 11. 2013 22:42

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+