Více

ČT 4 Sport zatím sleduje méně diváků než ČT 24

Přibližně sedmdesát tisíc lidí denně sledovalo před Mistrovstvím světa ve fotbale digitální kanál ČT 4 Sport. Zatím se tak nenaplnily představy, že sportovní program České televize předstihne v počtu diváků zpravodajskou stanici ČT 24, kterou si podle dosavadních průzkumů naladí asi sto dvacet tisíc lidí denně. Největším problémem obou stanic je jejich malá dostupnost. Zatímco ČT 24 může sledovat asi třináct procent domácností v České republice, u kanálu ČT 4 Sport to je jen necelých devět procent.

Přesné počty nezná ani ČT

Sportovní kanál ČT lze zatím sledovat prostřednictvím tří digitálních platforem: na satelitu v paketu Czech Link a v placené službě UPC Direct, v kabelových rozvodech všech operátorů a v pozemním digitálním multiplexu A v Praze, Brně a Ostravě. Od 31. května, kdy vstoupila v platnost novela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, musí všechny kabelové společnosti zařadit ČT 4 Sport, stejně jako ostatní tři programy veřejnoprávní televize, do nejnižší omezené programové nabídky. Podle technického ředitele ČT Rudolfa Popa ale televize zatím není schopna přesně určit, kolik domácností jakou cestou přijímá nejmladší kanál veřejnoprávní televize, který vysílá od letošního 10. února.

Podle statistiky DigiTagu je u zemského digitálního vysílání předpoklad asi 150 tisíc set-top-boxů. Po kabelu tento program šíří UPC, Karneval a několik desítek lokálních společností. Na satelitu paket služby PragoNet (dosavadní Czech Link) a společnost UPC, říká Pop. Podrobnější údaj poskytla Kavčím horám společnost Mediaresearch, technický realizátor elektronického měření televizní sledovanosti v České republice: Při stanovení normy panelu pro možnost příjmu ČT 4 Sport můžeme vycházet ze současného stavu panelu TV metrových domácností a příslušných jednotlivců, který je hlídaný z hlediska reprezentativity v definovaných kontrolních znacích. K 25. dubnu 2006 má možnost příjmu ČT 4 Sport 8,6 procenta domácností a 9,2 procenta jednotlivců starších čtyř let.

Výsledky? Podíl 0,08 procenta

Přestože zatím existuje tak málo domácností s možností naladit ČT 4 Sport (což vůbec neznamená, že ho sledují), televize si nechala zpracovávat přesné výsledky sledovanosti, podobně jako u analogových programů ČT 1 a ČT 2 i u zpravodajské stanice ČT 24. Zadavatel průzkumu, Asociace televizních organizací, zveřejnila první čísla v polovině května. Nejde o příliš příznivé výsledky. Podíl programu ČT 4 Sport u diváků starších patnácti let se pohybuje od 0,08 do 0,19 procenta. Za prvních deset dnů měření sledovalo sportovní kanál alespoň tři minuty denně 68 tisíc lidí. To je asi polovina počtu diváků zpravodajské stanice ČT 24, která má ale větší dosah než ČT 4 Sport (například na satelitu vysílá nekódovaně).

Podíl na trhu jednotlivých programů České televize
Týden
ČT 1 perex mini
ČT 2 perex mini
ČT 4 perex mini
ČT 24 perex mini
18. (1.5.-7.5.) 20,29 8,45 0,17 0,25
19. (8.5.-14.5.) 18,50 11,54 0,14 0,16
20. (15.5.-21.5.) 19,27 16,00 0,11 0,16
21. (22.5.-28.5.) 21,10 6,73 0.09 0,19
22. (29.5.-4.6.) 23,01 6,10 0,08 0,52
23. (5.6.-11.6.) 20,06 10,31 0,10 0,24

Zdroj: ATO – Mediaresearch, údaje za diváckou skupinu 15+

Nový program se musí samozřejmě etablovat na trhu, vždyť ČT 24 startovala o přibližně devět měsíců dříve, s výhodou volného satelitního vysílání ve dvou platformách. Programový obsah preferuje spíš menšinové sporty, které nemají tak velkou diváckou obec, hájí dosavadní výsledky Rudolf Pop. Navíc ze zákona musí být všechny významné sportovní akce umístěny na některém z veřejně dostupných kanálů, čímž atraktivita ČT 4 Sport podle Popa klesá. Výjimkou není ani fotbalový šampionát, který běží na živo hlavně na programu ČT 2. V současné době můžeme tedy považovat tento kanál spíše za bonusový a jeho význam bude postupně narůstat s postupnou specializací jednotlivých kanálů, které může být ovšem dosaženo až po zajištění celoplošného pokrytí signálem DVB-T, míní Pop.

Měří se zatím spíš jen zásah

Rudolf Pop

Vedle údajů o dosaženém podílu na trhu je podle technického ředitele ČT důležitější spíše zásah nebo kumulovaná sledovanost, tedy ony údaje o tom, kolik lidí denně vůbec naladí ČT 4 Sport. Sportovnímu kanálu zatím příliš nepomáhá, že ho mají kabelové společnosti zařazovat do nejnižší programové nabídky. Vzhledem k tomu, že zákon 235 začal platit od 31. května, nemohla se jeho ustanovení ještě plně projevit v praxi, nehledě na to, že tento zákon říká, že v nejnižší programové nabídce musí být umístěny programy (nekódované) šířené v této oblasti ze zemského vysílání. Tedy by to bylo jen v oblastech kde se vysílá DVB-T, vysvětluje Rudolf Pop. Čili pouze v Praze, Brně a Ostravě. Největší kabelové společnosti UPC a Karneval ale začaly ČT 4 Sport nabízet v základní omezené nabídce prakticky ve všech lokalitách.

Podle Popa také není úplně jisté, zda se ustanovení zákona o přednostním zařazení do omezené programové nabídky kabelových společností (tzv. must carry – viz rozhovor DigiZoneVladimírou Chlandovou z UPC) týká všech programů ČT, nebo pouze analogově šířených stanic. Zákon totiž říká, že taková povinnost se vztahuje na zemské vysílání všech plnoformátových celoplošných programů nechráněných systémem podmíněného přístupu provozovatelů vysílání s licencí, včetně místního a regionálního vysílání na sdílených kmitočtech s provozovatelem celoplošného vysílání s licencí a nevztahuje se na programy vysílané pouze digitálně. Otázkou zůstává, zda je ČT 4 Sport pouze digitálním programem, vysvětluje Pop. Přesnou odpověď znají pouze právníci.

ČT 4 Sport na internetu? Příští rok

Kavčí hory původně slibovaly, že kromě klasických způsobů šíření signálu nabídnou živé vysílání sportovního kanálu také na internetu – podobně jako tomu je u zpravodajské stanice ČT 24. Rudolf Pop ujišťuje, že televize od toho plánu neustoupila: Záměr vysílání po internetu zůstává, řešíme ale problémy jak technického rázu (systém zařazování pořadů na internet musí spolupracovat s automatizačním odbavovacím systémem, který je řízen centrální databází PROVYS), tak především související licenční ustanovení pro možnost vysílání především převzatých sportovních přenosů. V současné době předpokládáme zahájení vysílání na internetu začátkem roku 2007.

Veřejnoprávní televize už uzavřela dohodu s Českým Telecomem o zařazení všech svých programů včetně sportovního kanálů do nabídky digitální televize přes internetový protokol (IPTV). Tuto službu Telecom nabídne od letošního září. Nebude v tuzemsku jediný, stejnou cestou jde také T-Systems PragoNet. Máme zájem na šíření programu všemi prostředky, proto se již dohodlo či se ještě jedná o vysílání v rámci IPTV, ale i DVB-H. Podmínkou je vyřešení příslušných licenčních práv, neboť jejich majitelé u řady akcí již přesně definují, pro jaké distribuční cesty jsou zakoupená práva platná, upozorňuje Pop. Například u digitálního vysílání pro mobilní telefony (DVB-H) nevyšel plán vyzkoušet v Praze přenosy z Mistrovství světa ve fotbale, ke kterému se chystal T-MobileRadiokomuni­kacemi.

Jaká jsou očekávání

Jaké sledovanosti by mohl ČT 4 Sport dosáhnout ve chvíli, kdy dojde k vypnutí analogového vysílání a veřejnoprávní multiplex svým signálem pokryje 95 procent území České republiky? V této fázi by mělo přejít veškeré sportovní vysílání z ČT 2 na ČT 4 Sport v rámci specializace jednotlivých kanálů a pak by měl tento kanál dosahovat sledovanosti jako dnes ČT 2 při špičkových sportovních pořadech, jako jsou olympiády, mistrovství světa a podobné akce. V průměru pak předpokládáme hodnoty cca tří až pětiprocentní sledovanosti, říká Rudolf Pop. To představuje asi 240 až 400 tisíc diváků. Pro porovnání: kabelový a satelitní kanál Galaxie sport sledovalo za první čtvrtletí letošního roku 89 tisíc lidí denně a 267 tisíc diváků týdně.

Anketa

Sledujete program ČT 4 Sport?

31 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 12. 2007 20:19

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+