Více

ČT 2 se už nemůže vymlouvat na vypínání analogu, měla by se sebou něco dělat

Zájem o druhý program České televize minulý týden klesl na historicky nejnižší hodnotu. Veřejnoprávní Dvojku sledovalo méně lidí než televizi Barrandov či druhé programy Novy a Primy, stanice Nova Cinema a Prima Cool. Ve večerních časech sesterskou ČT 2 porazila i sportovní Čtyřka. A stačí, aby se děly nějaké mimořádné události, a Dvojku poráží i zpravodajská ČT 24. Opravdu za to může jenom větší programová nabídka a dřívější vypínání analogových vysílačů ČT 2?

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Žádná propagace, špatné programování

Rozhodně ne. Program ČT 2 stále žije v domnění, jako kdyby tu existovaly jen čtyři celoplošné televizní programy. Vůbec se nepřizpůsobil nové realitě, kdy mu úspěšně konkurují řady dokumentárních a filmových kanálů na kabelu a satelitu, a kvalitní dokumenty nabízí i pozemně šířená zpravodajská televize Z1. Zaspala i celá Česká televize. Ruku na srdce: kdy jste naposledy viděli nějakou kampaň na pořady ČT 2? A tím nemyslím self promo v samotném vysílání ČT.

Nejvíc je vidět zpravodajská ČT 24, největší peníze do tiskové reklamy jdou na propagaci původní tvorby či StarDance na ČT 1. I sportovní ČT 4 je vidět víc než program ČT 2, který si ještě před několika lety ukusoval z celkového koláče sledovanosti až devět procent. Minulý týden to bylo jen o trošku víc než tři procenta. Možná by se dalo říct, že to je pro menšinový kanál se zaměřením na kulturu dost. Není. Pochybuji, že by dokumenty a nekomerční filmy, které často není možné stáhnout z internetu, zajímaly jen tři procenta televizního publika.

Chyba je v propagaci, ale také v programmingu. Česká televize takřka vyčistila druhý program od sportu, až na výjimky se všechny sportovní přenosy přesunuly na program ČT 4. Jenže zároveň s tím Dvojka neprošla reprogrammingem a nedokázala se vyrovnat s prostorem, který má najednou k dispozici. Neumí se ani programově sladit s Jedničkou, přitom tyto dva programy jsou si z nabídky České televize nejblíže a teoreticky si tedy mohou navzájem odebírat diváky. Při dobrém programování si je ale mohou chytře přelévat.

Kde jsou dokumenty od nových českých autorů?

Takový „chytrý programming“ ale Dvojce chybí. Druhý program postupně přichází o všechny atraktivní prvky, které z něj dělaly na první pohled nesourodý mix pořadů různých žánrů. Sport zmizel na Čtyřku, dlouholetý divácký tahák Simpsonovi České televizi vyfoukla Prima, respektive její druhý program Prima Cool. ČT 2 je nemastná, neslaná, a ještě o sobě nedává vědět. To se musí stát opravdu něco výjimečného, jako aktuální vysílání čtyř dokumentů Evoluce 4 z revoluce, aby Dvojka pronikla i do pitomé tiskové zprávy ČT.

Přitom stačí málo. Česká televize se podílí na vzniku řady zajímavých dokumentů, desítky dalších by jistě dokázala získat celkem levně od jejich autorů – jenom za to, že je uvede. Mezinárodní festival dokumentárního filmu v Jihlavě každoročně překypuje spoustou atraktivních titulů. Na obrazovku ČT se jich dostane jen zlomek. Česká televize se dodnes nevzchopila k žádné podobné akci jako je Noc filmových nadějí na Nově, kde se jednou ročně po celou noc vysílají krátké filmy studentů filmových škol.

Když před časem ČT 2 vysílala v premiéře od osmé večer časosběrné dokumenty Heleny Třeštíkové Manželské etudy, sledoval je pravidelně i milion diváků. Kavčí hory se je nebály propagovat, Dvojka se dočkala reklamy. Při nedávném opakování už ČT stejný cyklus nijak významně nepropagovala a sledovanost byla o dost horší. ČT 2 by ale mohla podobných projektů nabízet mnohem víc, a nejen od těch nejznámějších autorů. Jenže to by musela mít nějakou programovou vizi a strategii.

Když nejtěžší program vede personalista…

A musel by ji vést člověk, který televizní tvorbě, navíc umělecké a ne té masové, rozumí. Každý ze čtyř programů ČT má od letošního léta svého ředitele, u každého programu vyjma Dvojky už zhruba víme, kudy by se měl v nejbližších měsících a letech ubírat. Ne tak u ČT 2, kterou dostal na starost šéf personálního útvaru ČT a bývalý předseda Rady ČT Jan Mrzena, který nemá s televizní dramaturgií žádné zkušenosti. Možná proto se jako jediný ze čtyř výkonných ředitelů programů České televize dosud neodvážil o své vizi veřejně promluvit.

widgety

DigiZone.cz v uplynulých měsících zpovídal výkonného ředitele programu ČT 1 Radana Dolejše, šéfa ČT 4 Jiřího Ponikelského, ředitele ČT 24 Romana Bradáčedivize Nových médií Milana Fridricha. Jenom Jan Mrzena, ředitel programu ČT 2, na žádosti o rozhovor nereagoval a interview s ním se nepodařilo získat ani prostřednictvím mluvčího České televize Ladislava Štichy. Pan ředitel Mrzena se zatím nevyjádřil, odpověděl mluvčí ČT po dvou měsících od chvíle, kdy mu v elektronické poště přistála žádost o rozhovor.

Doufejme tedy, že pan ředitel intenzivně pracuje na nové programové vizi Dvojky a že se jeho nápady projeví na větším zájmu o tento program dřív, než ČT 2 u diváků zcela upadne v zapomnění.

Anketa

Jak velký podíl na publiku by měla mít ČT 2, aby se dalo říct, že jde o efektivní a správnou službu veřejnosti?

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 11. 2010 20:16

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+