Více

Chceme, aby se ČT 1 do dvou let vrátila k podílu 20 procent, říká Milan Fridrich

Minulý týden Česká televize představila svoje programové plány na první pololetí příštího roku. Největší změny čekají programy ČT 1 a ČT 2, od kterých Kavčí hory očekávají největší výkonnost ze všech čtyř veřejnoprávních kanálů. „Do dvou let bychom byli rádi, kdyby se ČT 1 v celodenním podílu na dospělém publiku vrátila na hodnotu okolo 20 procent a ČT 2 s ČT 24 se držely okolo pěti procent,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel programových okruhů ČT a výkonný šéf Jedničky Milan Fridrich.

Z programových změn České televize na příští rok mediálně nejvíc zaujal přesun Večerníčka a všech ostatních dětských pořadů z ČT 1 na program ČT 2. Co tím sledujete?

Za prvé, nepřesouváme dětské vysílání jako celek, nýbrž jen odpolední a večerní pořady. A to z jediného důvodu: chceme posílit a resuscitovat zájem dětí o dětské odpolední vysílání a Večerníček. V průběhu posledních pěti šesti let ČT přišla u Večerníčka především u dětí od čtyř do čtrnácti let o dvě třetiny diváků. A dětské vysílání ČT 1 obecně přišlo zhruba o polovinu diváků, protože bylo nevhodně umístěné mezi třetí a pátou hodinou odpoledne, kde nefunguje. Situace je alarmující a ČT jako tradiční vysílatel i výrobce pohádek a mnoha dětských pořadů musí reagovat. Takže se hledalo nové řešení pro pozdější čas.

Proč nezůstaly dětské pořady na ČT 1?

Dětské odpolední vysílání v takovém případě nemohlo zůstat na ČT 1, když v šest hodin večer vysíláme Události v regionech ve třech vydáních, diváci jsou zvyklí v podvečer i na Černé ovce, v současnosti jediný servisní pořad tohoto typu v českých televizích. Je také nutné v podvečer poutat Události. Jednička je a bude určena většinovému divákovi – i tomu, co nemá děti, nebo je sice má, ale už větší. Proto jsme se rozhodli celé dětské vysílání včetně Večerníčka přesunout na Dvojku. Celý tento velký blok budeme vysílat od 17:00 do 19:30, přičemž Večerníčkovi zůstane stejný čas jako dnes na Jedničce, od 18:45.

Milan Fridrich - 3

Dětským pásmem chcete sebrat diváky Barrandovu, pro který je jeho Animáček tím nejúspěšnějším, co vysílá? V jeho případě jde o podobně dlouhé pásmo dětského vysílání.

Není tam přímá souvislost. Zkušenost ale ukázala, že děti upřednostňují delší blok relací, než pouze desetiminutový krátký pořad typu Večerníčka, který je vklíněn mezi nesouvisející formáty a rodiče musí aktivně na těch deset minut přivést děti k televizi. Divácké návyky se změnily, digitalizace zvýšila televizní nabídku a rozbila tradiční programové formáty. Děti jsou náročnější, zkoušejí nové věci a televize jim musí jít naproti. Jinak prohraje.

Dětské pásmo na ČT 2 bude začínat o 50 minut dřív než na Barrandovu. Je to záměr, jak přilákat děti k Dvojce, aby potom pokud možno nepřepnuly na Animáček?

Není tam časový kalkul, spíš jsme řešili, jak do tohoto dvou a půl hodinového okna začlenit Večerníčka, aby mu zůstal stejný vysílací čas od 18:45. Zakomponovali jsme ho dovnitř celého pásma proto, že kdyby celý blok vyvrcholil Večerníčkem, muselo by dětské vysílání na ČT 2 začínat zbytečně brzy, už někdy ve čtvrt na pět odpoledne. Myslíme si, že pátá hodina podvečer je mnohem lepší a potvrzují nám to i výzkumy.

Co konkrétně se v tom dva a půl hodinovém dětském pásmu na ČT 2 objeví kromě Večerníčka?

Zůstane Planeta Yó, budeme vysílat Včelku Máju, pohádky a dětské hrané seriály. Blok je koncipován tak, aby se nezměnil rodinný rytmus těm, kteří dávají po Večerníčkovi děti spát. V domácnostech už není často pouze jedna televize, takže dětem se dá vysílání pustit v jejich pokoji a rodiče si vedle budou moci sledovat Události nebo jiné pořady.

Tím jenom posílíte výtky, že rozdělujete rodiny, které by měly televizi sledovat spíše společně.

Devadesát procent domácností sleduje něco jiného než Večerníčka nebo dětské pořady. To není racionální argument.

Co bude na ČT 2 mezi půl osmou a osmou večer?

Nejdřív akviziční sitcomy z produkce BBC jako Jistě, pane ministře, Černá zmije a podobně.

Jak chcete děti a potažmo jejich rodiče přitáhnout k novému dětskému pásmu na ČT 2, když jsou většinou navyklé na konkurenčního Animáčka na Barrandově? Navíc tam už mají oblíbené postavičky, kvůli kterým asi těžko přepnou na ČT 2.

ČT byla a je bezpečný přístav pro rodiče a děti, což znamená, že nevysíláme samoúčelné akční animované seriály, kde se polovinu času někdo s někým mlátí. Nabízíme pořady, o nichž soudíme, že plní závazky z Kodexu ČT ohledně výchovy a vzdělávání dětí a mládeže. Je to alternativa, a rodiče budou mít na výběr. Můžou dětem pustit bezpečné vysílání ČT, včetně webu, nebo si zvolit něco jiného. Nakonec tu není jenom Barrandov. Ti, co mají kabelovou televizi, mohou dětem pouštět animované nebo jiné pořady na různých zahraničních programech, dabovaných do češtiny. A v rámci digitalizace vznikly také nové televize, takže někdo jiný vždycky dělá něco podobného. ČT ale je bezpečný přístav pro děti. Jako jediná.

Dvojka nicméně zatím žádné pořady pro děti nenabízela. Jednička tím pádem přijde o veškeré dětské vysílání?

Dvojka v minulosti pořady pro děti vysílala. To jen v posledním roce měla heslo, že je bez sportu a bez dětí. U sportu je to pochopitelné, když existuje ČT 4, ale děti jsou generační menšina a jako taková mají na ČT 2 své místo. ČT 1 je ale většinový program, který by měl k obrazovce současně přilákat jak ženy, tak muže různého věku. Včetně dětí. V určitý čas vysílá i pro rodiče s dětmi. Ráno například Kouzelnou školku, o víkendu Studio Kamarád a soutěže a vzdělávání pro děti. V tu danou chvíli jde o většinového diváka.

Dětský blok, který vznikne po Novém roce na programu ČT 2, se po nějaké době přesune na samostatný dětský kanál ČT 3, který plánujete? A Dvojka potom bude zase bez dětských pořadů?

Nepředbíhejme. ČT 2 nyní sdílí s ČT 1 dětského diváka, protože tak vznikne vyváženější program, který má větší šanci lépe oslovit různé divácké skupiny v konkrétním čase. ČT má na prvním místě službu divákovi a hledáme nejlepší způsob, jak pro něj dělat program.

Na Jedničce má jít od ledna místo Večerníčku vědomostní soutěž. Nejprve upravený Taxík, později zcela nový formát. V kolik hodin bude začínat a jaká bude jeho stopáž?

Taxík bude mít 23 minut. Bude to soutěž denního typu, pětkrát týdně. Je to úspěšná soutěž, která často patří mezi pět nejsledovanějších pořadů ČT 1 v sobotu v podvečer. Během ledna se podle jeho výsledků a nabídky nových soutěží rozhodneme, jak pokračovat. Víme zcela jistě, že chceme stejně jako veřejnoprávní BBC před hlavní zpravodajskou relací vysílat vědomostní soutěž. Jsme na začátku cesty, ale jakou konkrétně zvolíme, se teprve uvidí. Cíl je ale zcela jasný.

A před Událostmi v regionech bude nadále AZ-kvíz?

Ano, budeme ho vysílat v půl páté, takže na ČT 1 budou podvečer dvě vědomostní soutěže různého typu. Konzervativnější AZ-kvíz a v 18:25 i v zahraničí úspěšný Taxík.

Čili AZ-kvíz bude od půl páté do pěti odpoledne, od šesti počítáte nadále s Událostmi v regionech. Co bude dávat ČT 1 mezi pátou a šestou podvečer?

V první fázi výpravný rodinný seriál Everwood a po něm publicistický pořad Černé ovce. Po nich krátké Počasí a Události v regionech.

Události budou po Novém roce stále souběžně na ČT 1 a ČT 24? Od kdy je necháte jen na Jedničce, jak to už oznámil šéf ČT 24 Zdeněk Šámal?

Do doby, než vznikne nový koncept Událostí a bude připraven k odvysílání, bude všechno tak, jak je teď.

Od ledna rušíte kritizovanou talk show Pokondr live, ale i zábavný pořad Kolo plné hvězd. Ten celkem fungoval proti Ordinaci v růžové zahradě na Nově. Máte za něj adekvátní náhradu, aniž by se Jednička ve čtvrtek po 20. hodině propadla ve sledovanosti?

Sledovanost není jediným kritériem programů ČT. Není to Bible, k níž bychom se modlili. Pokondr Live nenaplnil očekávání. Ani z hlediska image ČT 1, ani onou sledovaností. Pokud by splňoval všechna kritéria veřejné služby, přinášel tedy nadhodnotu, byl pro diváka veřejné služby něčím novým a podnětným a ne běžnou talk show, dále bychom se jej snažili vytěžit. To se nestalo. Koncept pořadu nebyl úplně domyšlený.

Milan Fridrich - 5

Proč jste tedy Pokondr Live nezastavili dřív? Bývalý šéf ČT 1 Radan Dolejš to navrhoval už v říjnu.

Ještě jsem nebyl ve funkci, když se o tom rozhodovalo, takže jsem k tomu nebyl přizván. Respektuji to, co řekl generální ředitel Petr Dvořák při svém nástupu do funkce, že schéma České televize tak, jak funguje, se ponechá do Vánoc. Myslím si, že to bylo logické a férové rozhodnutí. Za každý zrušený pořad musí být adekvátní náhrada a tu nemůžete mít ani za měsíc. Žádná alternativa připravena nebyla. Plnit program dalším archivem by vyvolalo oprávněnou kritiku. Nezapomeňte, že v daný den od 20:00 se vysílá z archivu Malý pitaval z velkého města. Pokondr live jako projekt prostě nevyšel, od ledna musíme jít dál. Tečka.

Říkáte, že je zbytečné narychlo rušit nějaký nepovedený nový pořad a nahrazovat ho reprízami, ale od ledna zrušíte premiérové Kolo plné hvězd a místo něj budete vysílat dvacet let starý seriál Dobrodružství kriminalistiky, který ČT opakovala už mnohokrát.

I v jarním schématu musí ČT pracovat s tím, co bylo připraveno. Kdyby minulý tým nachystal v uplynulém roce nové projekty na hlavní vysílací čas ve všední dny tak, že by se dala naplnit všechna okna, zatleskám jim. Vytvořit pouhou soutěž na půl hodiny trvá v lepším případě čtyři až pět měsíců. Musíte najít moderátora, vyzkoušet ho, mít systém, dekoraci studia, pilotní díly připomínkované a znovu vyzkoušené. Doba, kdy se věci narychlo házejí do vysílání, skončila. Skutečná proměna ČT 1 a s ní zbrusu nové pořady a projekty přijdou až na podzim, protože dříve se nedají připravit. Zcela novou image ČT 1 dostane až v roce 2013.

V příštím roce odvysíláme některé seriály, které dala do výroby programová ředitelka Kateřina Fričová před třemi lety. Třeba Život je ples nebo Mazalové. Sanitka II, která se začala natáčet, bude hotova až na podzim 2013. Nebuďme naivní. Novou zábavnou show nedáme dohromady dřív než na podzim příštího roku, rovněž publicistika se musí chystat a vyrábět měsíce dopředu. Nyní jsme maximálně zapojili síly do pročištění a zpřehlednění programu ČT 1 i ČT 2 od samoúčelných archiválií a neúspěšných projektů. Mobilizovala se akvizice zahraničních formátů a rychle se schválily a daly do výroby nové publicistické a zábavní cykly pro příští podzim.

ČT 1 přesto začne v lednu dýchat jinak a poskytne jiný zážitek. Jinak ale repríza není sprosté slovo a ČT bude s archivem pečlivě pracovat. Seriály typu Pitaval ale patří do okna pamětnických seriálů na nedělní dopoledne před Otázky Václava Moravce. Ne na osmou hodinu v úterý večer.

Dobrodružství kriminalistiky, které vzniklo také v osmdesátých letech a které nasadíte ve stejný čas jako Pitaval, ale ve čtvrtek, image ČT nepoškozuje?

Dobrodružství kriminalistiky je nadčasový špičkově natočený historický epizodní seriál, který se může vysílat prakticky kdykoli. Je to přesně ten typ pořadu, který je alternativou ke komerčnímu vysílání Ordinace v růžové zahradě 2 nebo komerční zábavě. Osloví nejen jako seriál a zábava, nýbrž i rozšiřuje znalosti a přináší historické souvislosti. U každého pořadu chceme a budeme přemýšlet nad jeho přidanou hodnotou veřejné služby. Zda je v něm skutečně něco, na základě čehož můžeme říci: ano, tohle je veřejná služba, protože vedle zábavy a zážitku přinášíme poznání nebo představení nových televizních forem.

Čtvrtek večer po 20. hodině na ČT 1 zůstane obecně věnovaný archivním seriálům ČT, nebo se tam po odvysílání Dobrodružství kriminalistiky mohou objevit i jiné formáty?

Ne, oddělme to, jak bude vypadat vysílací schéma ČT 1 od ledna, které vychází z určitých možností, jež jsou dány dramaturgickou nečinností posledního roku a půl. Nový generální ředitel nastoupil 1. října, šéfa ČT 1 změnil od 1. listopadu a vzhledem k tomu, že nové programové schéma Jedničky pro příští rok muselo být definitivně hotové tak, abychom ho 22. listopadu představili Radě ČT a zadali výrobu, nebyl čas na hrdinství. Chceme k programu přistupovat profesionálně, ne testovat nepřipravené věci na divácích.

Jestli to dobře chápu, v prvním pololetí příštího roku provede v programu jen škatulata s tím, co máte k dispozici po předchozím vedení ČT.

Budeme vysílat to, co máme k dispozici a také to, co se nám podařilo rychle zajistit v oblasti akvizice, abychom dali Jedničce novou tvář. Ale s úspěšně zavedenými pořady by hýbal jenom blázen. Z toho, co máme, jsme se snažili sestavit co možná nejoptimálnější schéma, proto budeme v úterý večer od 20 hodin na Jedničce vysílat ty nejlepší filmy, co ČT v minulosti koprodukovala. V pondělí nový seriál Život je ples, v pátek nové díly Vyprávěj. Ve středu Poštu pro tebe. V neděli novou původní dramatiku ČT. Otevíráme nový cyklus „Světový seriál“, to nejlepší ze zahraniční produkce. Novinek bude relativně hodně. Od podzimu si klademe vyšší cíle. Chceme se rozkročit a oslovit nové diváky i mezi těmi, kteří si ČT 1 nebo ČT 2 nyní pouštěli jen málo. ČT nemůže žít v muzeu s věrnými diváky uzavřená vůči vnějšímu světu do archivní nostalgie. Musí být progresivní. Ale etapy přeskakovat nelze.

Původní filmy slibujete i na neděli večer na Jedničce.

Neděle večer nebude primárně o filmech, ale o naší původní dramatické tvorbě. Budou tam jak premiérové věci, tak i reprízy špičkových dramatik, které jsme natočili za poslední léta a v minulosti si získaly velkou pozornost diváků. Z filmů v neděli půjdou ty, které budou v televizi zcela premiérově.

Vrátím se ještě k Malému pitavalu z velkého města a obecně k normalizačním seriálům. Z večerních časů na ČT 1 tedy úplně zmizí a zůstane jim archivní okno o víkendu? To by ale znamenalo, že nevyužité archivní seriály, které nedáte do vysílání, budete muset v případě zájmu prodat komerčním televizím. Nova takto dvě léta po sobě bodovala opakováním Chalupářů.

Neřekl jsem, že tyto seriály přestaneme využívat. Máme v programu spoustu oken, do nichž je můžeme umístit. Teď se bavíme čistě o prime time. V neděli dopoledne bude ČT 1 vysílat seriály tohoto typu, odpoledne půjde původní starší dramatika nebo seriál typu Sňatky z rozumu od 14:30, a večer od 17:20 chci na Jedničce vysílat filmy pro mladší pamětníky. Půjde třeba o Formanovy filmy jako Lásky jedné plavovlásky nebo Konkurz, ale zároveň tam budou třeba Buldoci a třešně nebo televizní filmy, které jsme sami vyrobili.

Na normalizačních seriálech typu Žena za pultem nebo Třicet případů majora Zemana postavila svoji sledovanost televize Barrandov. V minulosti si Nova stěžovala, že ČT upřednostňovala tuto televizi při prodeji práv na tituly, o které měla ona sama zájem.

My to Barrandovu přejeme, tyto seriály sami vysílat nebudeme. K prodeji práv ale nemůžu nic říct, protože jsem u těch jednání nebyl. Vůbec nevím o tom, že by se v minulosti něco takového dělo. Chceme k prodejům práv přistupovat maximálně rovně. Seriály, které nevyužijeme sami, nabídneme ostatním – a ať si je koupí kdokoli.

Ranní vysílání ČT 1 má být od ledna shodné s ČT 24, čímž se vracíte k modelu společného Studia 6, který tu už jednou byl.

Ano, tak trochu se vracíme je konceptu, který tu už byl před lety. Stejně postupuje BBC. Jedno ráno sdílí i německá ZDF s ARD. Veřejná služba má ráno informovat seriózní formou. Budeme vysílat veřejnoprávní alternativu ke komerčnímu „pohodovému“ vysílání.

Milan Fridrich - 2

Jednička teď mívá Dobré ráno, které živě vysílají brněnské a ostravské studio. Tohle pásmo se má od ledna přesunout na odpoledne a v jeho rámci má zůstat třeba pořad Sama doma.

Nepřesuneme pásmo, bude to úplně nový blok, který bude trvat od 14:00 do 16:30. Sama doma zůstává od 12:30 do 14 hodin. Vysílání ČT 1 stavíme tak, že po ranním bloku bude Kouzelná školka pro děti a poté reprízy pořadů z prime time předchozího dne. V dopoledních časech tak půjde třeba Pošta pro tebe, Dobrodružství kriminalistiky, Reportéři ČT, 13. komnata a podobně. Ve 12:00 budou Polední Události a po nich Sama doma. Odpolední blok z Brna a Ostravy nahradí nynější změť archivních pořadů a zahraničních seriálů a vyplní prostor po dětském bloku, který se přesune na podvečer na ČT 2. Vysílání z Brna a Ostravy se bude živě věnovat životnímu stylu od města po vesnici, hobby, kulturním tipům, ale také třeba živé hudbě. Bude tam i velký prostor pro self promo dalších pořadů ČT. Myslíme, že to bude dobrá alternativa vůči akvizicím, které v ten čas vysílají ostatní televize.

Budou to celoplošně vysílané bloky, nebo si Brno a Ostrava budou vysílat zvlášť pro své regiony?

Bude to celoplošné vysílání, jeden týden bude vysílat Brno a druhý Ostrava.

Z Prahy se tyto odpolední bloky vysílat nebudou?

Ne.

Snažíte se tím navýšit podíl regionálního vysílání ČT, který máte stanovený zákonem?

Musíme udržet určitý podíl vysílání z Brna a Ostravy, který má být nejméně 20 procent celkové vysílací plochy. Tuto věc upravuje zákon.

Pojďme na prime time. V pondělí půjde na ČT 1 nový seriál Život je ples. Po něm ve stejném oknu zreprízujete třetí řadu Zdivočelé země?

Ano. Tím zaplníme v pondělí od 20 hodin celý rok. Na podzim totiž půjde v premiéře Zdivočelá země IV. Život je ples je vícegenerační seriál jak o problémech dospívající mládeže, tak o rodinných vztazích a stárnutí.

Ve středu má zůstat na Jedničce od 20:00 Pošta pro tebe. Není už tento formát unavený? Přeci jenom mu už nějakou dobu klesá sledovanost.

Nevím podle čeho se měří „unavenost“. Důležitá je veřejná služba, image ČT a rovněž diváci, tedy sledovanost. A v tomto smyslu Pošta pro tebe funguje a má v ČT své místo. Produkční tým tohoto pořadu se navíc rozhodl Poštu pro tebe inovovat, přinést do ní nové prvky, protože je samozřejmé, že když se nějaký cyklus vysílá dlouho, inovace jsou nezbytné, aby se zvýšila nebo alespoň udržela sledovanost. Ono také hodně záleží na tom, co se vysílá okolo daného pořadu. Žádný formát ale nemá jistotu v ničem, pokud neplní veřejnou službu tak, aby zasahoval určitou hladinu diváků. Nahrazovat ale pořady, které k ČT patří jako značka, samoúčelně nehodláme.

Ve středu večer po Poště pro tebe ale chystáte jednu změnu, od devíti hodin nasadíte zahraniční seriály.

Přinášíme naprosto nový koncept v podobě středečního seriálu od 21 hodiny. Začínáme Opatstvím Downton, seriálem BBC, který se stal hitem roku 2010, získal hlavní cenu Emmy. Je to sága majetné rodiny ve viktoriánské Anglii. Poté chceme ve stejném okně vysílat seriál Kennedyové, zaměřený na rodinu pozdějšího prezidenta J. F. Kennedyho, a pak další výpravný seriál Borgiové. Ze seriálů ve středu večer ještě nabídneme Imperium – Mafie v Atlantic City a jednáme třeba i o špičkovém skandinávském seriálu ve stylu slavné trilogie Millenium.

Páteční večery na ČT 1 se nemají měnit, nicméně třetí řada seriálu Vyprávěj má skončit na jaře a čtvrtá začne až na podzim. Co dáte mezi nimi v pátek od 20 hodin?

Třetí řada Vyprávěj skončí na konci května, pak budou tři měsíce bez Vyprávěj a od září budeme vysílat čtvrtou řadu až do konce roku. Během těch tří měsíců budeme mít letní vysílací schéma, stejně jako vždycky. Seriály tohoto typu si žádají, aby se na ně mohli podívat všichni. I ti, co odjedou na dovolenou.

Programové změny čeká prime time i na ČT 2, každý den od 20 hodin chcete vysílat dokument. Proč některý den nedáte od osmi klubový film?

Většina klubových filmů obsahuje násilné nebo sexuální scény, které by mohly ČT stát hodně draho kvůli zákonu. Dokument je navíc v jistém smyslu špičková značka ČT 2, má na Dvojce od 20 hodin ohromnou výkonnost. Je zbytečné experimentovat a některé dny dávat od osmé večer filmy. Ty navíc v úterý a neděli vysílá ČT 1. Chceme, aby měl divák ve schématu naprosto jasno, aby bylo přehledné. Bude vědět, že na ČT 2 najde určitý typ dokumentu v daný den, bude to alternativa k vysílání jakékoli jiné české televize. Jednou týdně z pěti všedních dní tam bude český dokument. Nejpozději v roce 2013 chceme, aby se český dokument vysílal na ČT 2 dvakrát týdně. Od ledna tam budou čtyřikrát týdně historické, válečné, cestopisné a přírodopisné dokumenty, které mají skvělou sledovanost. Dokumenty o velké vlastenecké válce nebo přírodě dosahují standardně minimálně 400 tisíc diváků.

Takže co den, to dokument určitého zaměření.

Ano. S klubovými filmy ale budeme zacházet mnohem lépe, než se dělo v minulosti. Dvakrát týdně budeme mít projekt Velikáni filmu, ve kterém chceme od 21 hodin vysílat špičkové filmy nejslavnějších světových i českých režisérů. Bude to zlatý fond kinematografie. Začínáme Vláčilem, pak bude Fellini, Hitchcock, Forman, Visconti, Bergman, Godard, Buňuel, Almodóvar, Altman, Antonioni, Saura, bratři Coenové a jiní. Každý týden tak bude mít jeden režisér vždy dva filmy. Vysílací čas je příznivý i pro lidi, kteří musejí ráno vstávat do práce. Vedle tohoto cyklu budeme vysílat ještě klasický filmový klub ve 22 hodin nebo lehce poté. Většinu těchto filmů nemůže ČT vysílat dřív kvůli mravní výchově. Dvojka tak mění přístup vůči divákovi, co miluje velký umělecký zážitek. Bude se vysílat dřív.

Nebude se tedy už stávat, že nějaký klubový film bude začínat těsně před půlnocí?

Televize vysílá 24 hodin denně, takže i v noci budou filmy. Šest dnů v týdnu ale bude toto vysílání mnohem dřív.

Budete nějak měnit i dopolední a brzké odpolední vysílání ČT 2?

Divák ČT 2 je divák večerní, to nám dokládají veškeré průzkumy. Přes den ČT 2 patří vzdělávání, publicistickým cyklům, servisním magazínům, vysílání pro menšiny a rovněž dětem.

Říkáte, že sledovanost není pro ČT prioritní. Přitom ale stále mluvíte o tom, jak mají být pořady v prime time co možná nejvýkonnější.

Říkám, že sledovanost není modla. Neznám ale televizi, a nedělá to ani BBC, která by neměřila úspěšnost svých pořadů diváckým zájmem. To, že tvoříte veřejnou službu, neznamená, že ji děláte bez ohledu na diváky. Že si při nulové sledovanosti řeknete: divák to nepochopil a jste v klidu. Musíme mít zodpovědnost za peníze, které do výroby dáváme a jedním z měřítek správné výroby a vysílání je divácká odezva. Ale není to měřítko absolutní. Každý pořad navíc musí disponovat výbavou, která jej ospravedlní jako veřejnou službu. Musí přinášet velké umělecké zážitky, přinášet nová sdělení, být poučný i zábavný, informovat a rozšiřovat hranice poznání. To se ale hůř měří, i když je to potřeba stejně jako sledovanost.

Měli bychom opustit rétoriku, kterou tady zapustil Vladimír Železný, že veřejná služba má dělat jen to, co se nevyplatí dělat komerci nebo ji to nezajímá. ČT si platí diváci, a pokud by nedělala pořady tak, aby je zaujala, tak to nedělá dobře. Když máte u televizních obrazovek v danou chvíli tři miliony lidí, ale na váš pořad se dívá jen dvacet tisíc z nich, něco není v pořádku, nemyslíte? ČT dává večer filmy typu Venkovského učitele, Musíme si pomáhat nebo Želary, ne Bobule nebo Líbáš jako bůh. Nic proti těm filmům. Rozdíl ale asi cítíte.

Milan Fridrich - 6

Stanovili jste si nějaké cíle ohledně celodenních podílů ČT 1 a ČT 2 na dospělém publiku po změnách, které nastanou od Nového roku? Teď se Jednička pohybuje okolo 15 procent a ČT 2 těsně pod čtyřmi procenty.

Jednička se bohužel začala často propadat i na 12 nebo 13 procent, což už je alarmující a musí se s tím něco dělat. Mým cílem je – a to se bavíme o situaci za dva roky, tedy roce 2014, nikoli v lednu nebo dubnu příštího roku, vytvořit takový kompaktní, přehledný a atraktivní program veřejné služby na Jedničce, aby spolehlivě a trvale dosahoval hranice 20 procent. U Dvojky si myslím, že by bylo naprosto přirozené, kdyby oscilovala někde okolo pěti procent. Podobně jako je na tom ČT 24. Potenciál oba programy mají, jen je nutné nastartovat resuscitaci a pak jej vytrénovat tak, aby diváci získali k ČT 1 i ČT 2 jiný vztah. Pevnější a trvalejší. Chce to ambiciózní přístup, nebát se, mít odvahu ke změnám a intenzivně je komunikovat. V současném digitalizovaném prostoru se každá chyba hned trestá.

Čili souhrnný podíl všech čtyř kanálů na dospělém publiku má být nad 30 procenty.

ČT si zaslouží pevné a silné postavení na mediálním trhu. Je to značka s ohromnou tradicí. Vždy jsem udělal vše, aby tomu tak bylo. Jak na ČT 24, tak v Nových médiích ČT. A dařilo se to. Myslím, že je přirozené chtít, aby se podíl oproti dnešku zvýšil. Pokud bude mít program ČT optimální prostředky a najde kvalitní pořady a tvůrce, musí se to podařit i na ČT 1.

ČT 1 má vůbec nejstarší publikum z českých plnoformátových televizí. Jak moc ho chcete omladit? Které věkové skupiny chcete posílit nejvíc?

Chceme doplnit našeho tradičního konzervativního diváka i o jiné divácké skupiny, vůči kterým byla televize dosud macešská. Bála se, že pokud by se rozkročila, ztratí tvrdé divácké jádro a nové nemusí přijít. To je cesta do pekla. Končí úpadkem, protože diváci co nyní stárnou, žádnou nostalgií vůči ČT netrpí. ČT zajímají všechny divácké skupiny a lidé v kterémkoliv věku. Chceme oslovit českého občana, ne nějakou skupinu 15 až 54 let. Neprodáváme reklamní čas, vysíláme veřejnou službu. Pořady, které mají občany zajímat.

Zeptám se znovu: jaké věkové skupiny diváků vám nejvíc chybí a chcete je u ČT posílit? Zejména tedy u ČT 1.

Chtěli bychom nabídnout program, který bude více generační. Třeba seriál, který neosloví jenom nejstarší, ale zacílí i na střední diváckou skupinu. Ona tam sice vždycky je zastoupená, ale my chceme její podíl zvýšit. Teď tvoří třeba dvacet procent publika daného pořadu a my bychom chtěli, aby to bylo třicet nebo pětatřicet. Nechceme ale přesměrovat ČT na jiného diváka, neprodáváme reklamu. Chceme víc diváků. Ta procenta znamenají, že konzervativní divák u ČT 1 zůstane a přibudou další, které absolutní číslo naředí. Budeme dál dělat archivní návraty a vysílat zábavu zaměřenou na nostalgii, ale nemůže to být hlavní náplň ČT 1. Abychom splnili cíle, které jsem definoval, musíme oslovit širší skupinu střední generace a především mladé lidi. Pro ty chystáme novinky především na ČT 2.

Do třetice: dá se nějak věkově definovat střední generace, kterou chcete víc oslovovat? Tedy jestli jde o diváky od 15 do 54 let, na které nyní cílí Nova, nebo obecně o třicátníky, které primárně oslovuje televize Barrandov?

UHD16

Chceme víc posílit ve skupině třicátníků až padesátníků. Ale znovu: ČT je tu pro všechny.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Anketa

Líbí se vám připravované programové změny na ČT 1 a ČT 2?

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 12. 2011 11:09

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+