Více

Co se to děje na Nově? Nic, prostě se jen osekávají náklady

Úprk a odvolávání manažerů televize Nova jako by se staly synonymem letošního jara. Odešli nebo odcházejí tři členové nejužšího vedení televize, management navíc odvolal šéfredaktory zpravodajství a publicistiky, načež jejich pozice úplně zrušil. A nakonec přišla zpráva, že generálního ředitele Novy Petra Dvořáka má ve funkci nahradit šéfka marketingu Miloslava Nováková.

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Daň za „koupi“ těžce prodělečného Mediafaxu

Co se to vlastně děje? Nic nečekaného. Už v lednu, když Nova „dobrovolně“ koupila od svého nejvyššího šéfa Adriana Sarbu ztrátovou tiskovou agenturu Mediafax za symbolické jedno euro a převzala veškeré její zaměstnance, bylo jasné, že na Nově se bude propouštět. Kupovat ztrátovou agenturu a nabírat nové zaměstnance uprostřed těžké finanční krize, kdy i Nově jako bezkonkurenčně inzertně nejúspěšnější televizi v tuzemsku, ale i v rámci celé mediální skupiny CME, do níž patří, zkrátka nebylo rozumné. Ale mohlo si vedení Novy vybrat?

Nemohlo. Adrian Sarbu už není jenom šéfem rumunských televizí CME, ani vrchní ředitel všech televizních aktivit CME v České republice, na Slovensku a v Rumunsku. Je prezidentem a generálním ředitelem skupiny, a tudíž má poslední slovo. Sarbuovi muselo být jasné, že koupí Mediafaxu vzniknou Nově problémy, upřednostnil ale svůj vlastní byznys. Teď na to doplácejí původní manažeři Novy.

Propouštění ve zpravodajství se dalo očekávat

Sloučit redakci Mediafaxu, internetové oddělení Novy a její zpravodajství bez redukce počtu redaktorů nešlo. Nova ale začala na svém zpravodajství a především publicistice šetřit už dříve. Nejdříve upozadila a později úplně zrušila pořad Na vlastní oči, který by mezi diváky oblíbený, hodně sledovaný a kvalitní, ale příliš drahý a navíc vadil i inzerentům, kteří si kolem něj odmítali zadávat reklamu. Velice rychle skončily i velkorysé pokusy s delšími investigativními reportážemi Janka Kroupy.

Publicistika, a zvlášť ta investigativní, patří po původní dramatické tvorbě k vůbec nejdražším televizím formátům. Na rozdíl od seriálu, sitcomu nebo filmu ale investigativní reportáž nemůžeme odvysílat opakovaně, po premiéře ztrácí na aktuálnosti. Je tedy logické, že se Nova rozhodla publicistů postupně, ale jistě zbavit. A ponechat si jen „vlídnou publicistiku“, která jí nedělá problémy u politiků a inzerentů, lidi se na ni rádi dívají a reklamní časy se k ní prodávají jedna báseň.

Kdo další odešel nebo odchází z Novy?

Koncem letošního března odešel z Novy šéf internetu Daniel Grunt, neshodl se s vedením televize na další strategii rozvoje internetových portálů Novy, především na tematickém zaměření nově vytvářených a nakupovaných značek. Koncem června z Novy odejde výkonný ředitel Milan Cimirot, který je vedle Petra Dvořáka druhým nejvyšším Čechem v celé Nově (je také jednatelem společnosti CET 21, která vlastní vysílací licenci Novy a jejích tematických kanálů). Cimirot má na starosti denní provoz Novy, především tedy papíruje.

Společně s Cimirotem Novu opustí také personální ředitel Jan Doleček. No a do třetice, zřejmě také ke konci června, by měl generální ředitel Novy Petr Dvořák přejít „už jen“ na pozici viceprezidenta pro televizní aktivity CME, a mít strategický dohled nad všemi televizemi skupiny v České republice, na Slovensku, v Rumunsku, Bulharsku, Slovinsku a Chorvatsku. Je velmi pravděpodobné, že pokud se jeho nástupkyní na místě šéfa Novy stane ředitelka marketingu Novy Miloslava Nováková, televize sloučí funkce generálního a výkonného ředitele a Nováková se bude věnovat především onomu papírování.

Nova musí zůstat zlatou slípkou CME za každou cenu

Zeštíhlování managementu Novy je dalším pokusem, jak ušetřit interní náklady a ještě více zvýšit zisk televize, která je pro celou skupinu CME klíčová. Stále platí, že Nova této firmě vydělává nejvíce a z jejích zisků se platí nejen odměny šéfům CME, ale také investice do jejích stanic v jiných zemích. Takže Nova nesmí přestat generovat velké peníze ani během krize, a nesmí jí v tom zabránit ani nechtěná integrace s prodělečným podnikem Adriana Sarbu – Mediafaxem.

Své jisté na Nově dnes nemají nejen vrchní šéfové, ale ani střední management. Odvolání šéfredaktorů zpravodajství a publicistiky nahlodalo sebevědomí řady sebejistých nováků. Do toho Nova musí řešit problém s klesající sledovaností a ataky nových digitálních kanálů, investovat do rozvoje internetu, v němž se chtěla probojovat mezi tři největší portály v České republice a zatím se jí to nedaří, a pošilhává po celostátním pozemním vysílání v HD kvalitě a taky po 3D… Honí příliš mnoho zajíců najednou, dalo by se říct.

BLOG AUTORA K TÉMATU: Končí Dvořák na Nově, nebo ne?

Anketa

Projeví se podle vás zeštíhlování managementu Novy a další šetření na programu této televize?

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 5. 2010 13:37

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+