Hlavní navigace

Co si může T-Mobile slibovat od „růžového Skylinku“?

24. 10. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Za týden začne mobilní operátor T-Mobile nabízet „vlastní“ satelitní televizi. Ve skutečnosti ale půjde o „přebarvený“ Skylink, nejrozšířenější českou satelitní televizi, která pro T-Mobile připravila velkoobchodní nabídku. Programové nabídky obou služeb jsou totožné, liší se pouze názvy balíčků a jejich ceny. T-Mobile televize je dražší než Skylink, z čehož mnozí čtenáři DigiZone.cz vyvozují, že o ni nebude takový zájem. Skutečnost může být jiná.

T-Mobilu chyběla nabídka triple play služeb

Proč se vlastně T-Mobile pouští do „vlastní“ satelitní televize? Vysvětlení je poměrně jednoduché. Všichni telekomunikační operátoři, ale i kabelové společnosti a poskytovatelé internetu si postupně začínají konkurovat, protože nabízejí takzvané triple play – hlasové služby, internet a placenou televizi. Mobilní operátoři se tak najednou stali konkurenty kabelových společností, malí poskytovatelé internetového připojení konkurují firmám, které provozují pevné telefonní linky.

T-Mobile byl v tomto konkurenčním boji zatím v nevýhodě, protože placenou televizi nenabízel. Dlouhá léta se pokoušel o zprovoznění placené mobilní digitální televize ve formátu DVB-H a dokonce k tomuto projektu přesvědčil i konkurenční mobilní operátory Telefónica O2 a Vodafone, nakonec ale svoji snahu o televizi do mobilního telefonu vzdal. Proč? Jednak se neosvědčil obchodní model této služby, která kromě Itálie ve všech evropských zemích zkrachovala nebo se ji nepodařilo ani zprovoznit, a na českém trhu se také objevily mobilní telefony s tunerem DVB-T, které umožňují sledovat digitální televizi zdarma.

Pro T-Mobile to byla citelná prohra. Konkurenční Telefónica O2 nabízí již čtvrtým rokem svoji placenou televizi přes pevnou telefonní linku O2TV a může ji nabízet v rámci balíčků dalších služeb, především připojení k internetu. T-Mobile však nemá vlastní páteřní kabelovou síť, na které by mohl provozovat službu IPTV, jako tomu je na Slovensku, kde tato firma převzala původní státní moloch s pevnými telefonními linkami a nabízí tam placenou digitální televizi po kabelu s názvem Magio. Na český T-Mobile tedy zbyl pouze satelit.

Se satelitem si T-Mobile rozumí

Pro firmu to není pole neorané, placenou satelitní televizi už nabízí v Maďarsku a od letošního roku také na Slovensku (pod názvem Magio Sat). Jenže v obou těchto zemích jde o soběstačnou satelitní platformu, T-Mobile je jejím oficiálním provozovatelem registrovaným u vysílacích rad, který si pronajímá satelitní kapacitu. Český T-Mobile zvolil cestu virtuálního satelitního operátora, domluvil se s existující satelitní službou Skylink a svěřil jí kompletní technické řešení vlastní satelitní nabídky. „T-Mobile televize“ je tedy vlastně Skylinkem přebarveným na růžovo.

Programové balíčky T-Mobile televize jsou shodné se Skylinkem, příjem z družic je úplně totožný, jen cena placených nabídek je u T-Mobilu vyšší. Má vůbec taková služba šanci na úspěch? Jednoznačně ano. T-Mobile totiž počítá s tím, že bude svoji satelitní televizi nabízet v rámci balíčku svých služeb. Jakmile si zákazník pořídí více služeb najednou, případně se firmě upíše na delší časové období, získá výraznou slevu. Firma si tedy bude moci prostřednictvím diváků její satelitní televize zvyšovat počet zákazníků u mobilních telefonů, připojení k internetu či pevných telefonních linek (ty firma nedávno převzala od Českých Radiokomunikací).

Levnější karta jako magnet na budoucí zákazníky

Není náhodou, že cena přístupové karty k základní bezplatné programové nabídce T-Mobile televize je nižší než u Skylinku. Pod máte vlastní satelitní komplet a pořídíte si pouze tuto kartu, získáte za jednorázový poplatek 1599 korun přístup k 18 kódovaným českým a slovenským programům, včetně ČT HD a Novy HD. U Skylinku tato karta stojí 1999 Kč (i když Skylink za tuto cenu nabízí dvouměsíční přístup ke kompletní placené programové nabídce zdarma, zatímco T-Mobile televize pouze na 20 dní). To je výrazný cenový rozdíl oproti nabídce T-Mobile televize.

BRAND24

T-Mobile tak může velice rychle nabrat spousty zákazníků, kteří si od něj pořídí satelitní televizi s bezplatnou programovou nabídkou Start, a začít je masírovat nabídkami na akční slevy za připojení k internetu, smlouvu k využívání mobilní sítě nebo pevné telefonní linky. Navíc může svoji satelitní televizi propagovat u více než pěti milionů současných zákazníků, kteří již využívají mobilní služby T-Mobilu. Firma se navíc evidentně vymezuje vůči konkurenční Telefónice O2, když zdůrazňuje zaměření své satelitní televize na programy ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV).

Telefónica O2 má totiž se svojí televizní službou O2TV problém. Kvůli technickému řešení sítě nemůže zákazníkům nabídnout větší množství HD programů. Tím ale ztrácí na poli placené digitální televize konkurenceschop­nost. T-Mobile si to moc dobře uvědomuje, a navíc chce jít dál: z datově náročnějších typů programů, které se na nynější síti O2TV objevit nemůžou, chce brzy poskytnout i 3D programy. A to by mohl být pro řadu diváků, kteří si k letošním Vánocům pořídí 3D televizor, argument, který společně s akční slevou na další služby T-Mobile může vést k většímu zájmu o „růžový Skylink“.

Pořídili byste si satelitní T-Mobile televizi za slevu k mobilnímu telefonu či připojení k internetu od této firmy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).