Hlavní navigace

Co pomůže digitálnímu rozhlasu k větší oblíbenosti? Propagace populární formou

14. 11. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

O digitální rozhlasové přijímače se už začínají zajímat i některé obchodní řetězce s elektronikou. Opravdový zájem ale lze očekávat pravděpodobně až v příštím roce.

Skvělý nápad Českého rozhlasu s Českem 2023

Vzhledem k tomu, že DigiZone.cz je webem, který se orientuje na digitální vysílání, píše pravidelně také o digitálním rozhlasu, a to nejen v souvislosti s Českou republikou, ale například i sousedním Německem, Polskem i dalšími zeměmi. Většina lidí však pravděpodobně vůbec netuší, že nějaký digitální rozhlas existuje. Nemají se to jednoduše jak dozvědět. Informací je v běžných masových médiích zatím málo, a ruku na srdce, není vůle tuto technologii propagovat. Najdou se ale výjimky. Významného partnera získala tato technologie například ve veřejnoprávním Českém rozhlasu.

Právě Český rozhlas ostatním ukázal, jak se dá digitální vysílání dostat skvělým nápadem do povědomí běžné veřejnosti. Někteří už možná tuší, že řeč je o projektu Česko 2023, který funguje na adrese www.rozhlas.cz/cesko2023. Nejen, že si tam zájemci mohou zatipovat, jak bude vypadat náš svět přesně za deset let, kdy mimochodem veřejnoprávní instituce oslaví své sté narozeniny, ale mají šanci, že vyhrají digitální rozhlasový přijímač Pure Sensia, jehož pojetí je vskutku futuristické. Vždyť právě technologie DAB je označována za technologii budoucnosti, byť kritici tvrdí, že její šance nastoupit už dávno pominula a budoucnost je naopak v internetu. Řečí Facebooku: Za tenhle nápad má od nás Český rozhlas velký „lajk“.

Přijímače Pure Sensia 200D Connect jsou především lifestylovou záležitosti.
Autor: Pure

Pure Sensia je po stránce designu velice povedeným kouskem.

Digitální rozhlas propaguje i SeeJay Radio

Abychom ale někomu nekřivdili, rozhodně musíme zmínit kromě Českého rozhlasu také propagaci ze strany komerční stanice SeeJay Radio. Vždyť právě ta byla loni prvním rádiem tohoto typu, které se rozhodlo pustit do „digitálních vod“. V rozhlasovém multiplexu ji nabízí jak příbramský operátor Teleko, tak i plzeňská firma RTI cz. SeeJay Radio se ale o propagaci digitálního rozhlasu zasloužilo především tím, že do svého loga natrvalo umístilo dodatek „DAB RADIO“. Dává tak v podstatě posluchačům najevo, že v éteru ho mohou poslouchat právě pouze v rámci digitálního rozhlasu. A aby toho nebylo málo, trvalý odkaz má technologie DAB i na samotném webu, viz: www.seejay.cz/dab.

Svou pozici chce pochopitelně SeeJay posilovat. K tomu mu má pomoci i Tip Rádio, jeho nová sesterská stanice. Svatopluk Janík, který za oběma stanicemi stojí, očekává, že právě ony se stanou propagátorem digitálního rozhlasu. Vždyť co jiného by mělo posluchače donutit k pořízení takového přijímače, než odlišná programová nabídka, kterou v klasickém VKV éteru posluchači nenajdou. Po zážehové (zkušební) fázi, která by měla trvat do konce roku, by se následně mělo Tip Rádio objevit také v DAB multiplexech. Zda to bude pouze u operátora Teleko, případně i v některé další síti, se budeme muset nechat překvapit po Novém roce. Odvahu ale Svatopluku Janíkovi nelze upřít.


Foto: archiv

Tip Rádiu pomáhá v jeho propagaci známá tvář v podobě Evy Jurinové.

S digitálním rozhlasem koketují už i prodejci

K větší popularitě digitálního rozhlasu mohou pochopitelně přispět i samotní prodejci. Ideálním stavem by pochopitelně bylo, pokud by se tyto přijímače podařilo protlačit do největších řetězců, jako jsou například Datart, Electro World a podobně. Jak je vidět, pomalu se to začíná plnit. Vypadá to, že už i maloobchodní řetězce zjistili, že je čas začít prodávat DAB rádia. Dnes jsem navštívil prodejnu Datart v Obchodním centru Letňany a narazil jsem tam na pár kousků, napsal v úterý do diskusního fóra DigiZone.cz jeho čtenář s nickem Tonny007. Na mysli měl konkrétně například přijímače od Sangeanu – model DPR 69 DABmodel DCR 89 DAB+. Ceny přes dva tisíce korun ale ještě nejsou pro většinu peněženek to pravé.

Když redakce DigiZone.cz ve složení Lukáš Polák a Čestmír Polák navštívila na začátku září berlínský veletrh IFA, který je jednou z největších světových událostí v oblasti spotřební elektroniky, dozvěděli jsme se, že o expanzi svých digitálních rádií do běžných prodejen má zájem také německý TechniSat. Podle Lukáše Štěpánka, který je zástupcem této firmy pro Českou republiku, se dokonce už připravovala lokalizace vybraných manuálů do českého jazyka. Rozhodně jde o krok správným směrem. A pokud si myslíte, že ostatní výrobci se o digitální rozhlas nezajímají, pak vás opět odkážeme na naše diskusní fórum. Najdete tu například značky jako Pioneer, Sony nebo Philips.

BRAND24

Příští rok rozhodne

Nebudeme určitě daleko od pravdy, pokud napíšeme, že pro digitální rozhlas bude rozhodující příští rok. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) připravuje vypsání tendru pro operátora celoplošného multiplexu DAB. Ve hře přitom bude velice atraktivní zákazník, již několikrát zmiňovaný Český rozhlas. Nelze to tedy sice říci se stoprocentní jistotou, nicméně v připomínkovém řízení, které se uskutečnilo nedávno, nebyla žádná ze zúčastněných stran proti, aby právě tato síť byla vyhrazena veřejnoprávnímu rozhlasu. Pokud by tu navíc Český rozhlas provozoval i nějakou další stanici, bylo by to pro propagaci DAB jedině dobře, ale nechme se raději překvapit, než vyřkneme nějaké závěry.

Pravdou je, že ač se zatím na poli digitálního rozhlasu toho příliš neděje, ledy se přeci jen začínají hýbat. Kromě chystaného tendru na celoplošný multiplex, který nás čeká v příštím roce, bylo ČTÚ uděleno už několik kmitočtových přídělů ve III. pásmu. Některé z nich už jsou funkční, jiné na svou aktivaci pomalu čekají. V tomto směru jde kupředu především firma Teleko, jejíž multiplex už v tomto pásmu funguje v Praze, Příbrami, ve východních a severních Čechách. Zajímavé bude jistě sledovat, čím svůj balík kanálů naplní České Radiokomunikace, které získaly příděl pro Ústí nad LabemLiberec. Pokud půjde o atraktivní stanice, bude to pro propagaci digitálního rozhlasu v České republice jedině dobře.

Vítáte rozšiřování prodeje digitálních rozhlasových přijímačů i do klasických prodejen?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).