Hlavní navigace

Co dělá Z1 špatně, že ji všichni pohřbívají?

15. 2. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Zpravodajský kanál Z1 má namále a celé jeho vedení, včetně generálního ředitele Martina Mrnky, bude brzy nahrazeno novým managementem. Tuto zprávu v uplynulém týdnu převzala snad všechna média, která se zabývají novými digitálními televizemi. Sám Mrnka o žádném odvolání neví, nebo o něm nechce vědět. Jisté je, že Z1 na tom není dobře – ale která nová televize je?

Z1 začala vysílat loni v červnu, těsně před letními prázdninami, kdy tradičně opadá zájem inzerentů o reklamní časy v televizích. Koncem léta pak naplno propukla finanční krize ve Spojených státech, která se postupně začala šířit do Evropy. Koncem roku Z1 musela ukončit spolupráci se dvěma desítkami externistů a šesti zaměstnanci. Zrušila několik pořadů, včetně profilových rozhovorů 18 minut, na kterých se Z1 spolupracovaly známé tváře: Petra Procházková, Igor Chaun či Milan Knížák.

Krize jistě není nic příjemného, ale Z1 podle svého ředitele stejně nepočítala s tím, že bude v prvních dvou letech v černých číslech. Přesto měla část nákladů pokrýt z prodeje reklamních časů, což se moc nedaří. Znamená to ale, že je její program špatný? Těžko říct. Nemáme k dispozici žádná přesná čísla o sledovanosti, a z porovnání zájmu diváků jedné pražské IPTV služby je patrné, že se sledovanost Z1 pohybuje zhruba na desetině až pětině sledovanosti konkurenční ČT 24.

Převedeno do čísel peoplemetrů, Z1 dnes dosahuje asi jedné desetiny až pětiny procenta podílu na trhu u diváků starších patnácti let. Z výzkumu, který si nechala provést sama Z1 vyplývá, že největší zájem je o Interview B.T., tedy diskusní pořad Barbory Tachecí. Ta je svým způsobem jakousi hvězdou Z1, stejně jako Václav Moravec na ČT 24, ale rozhodně nenabízí hard talk show, jakou slibovala Z1 na začátku svého vysílání. Televize ještě boduje přebíranými dokumenty, zatímco samotné zpravodajství u diváků tolik neboduje.

Ono je to asi logické: proč by divák měl chodit na Z1 kvůli zprávám, které se rychleji dozví na internetu? Proč by měl přepínat z ČT 24 na Z1, když veřejnoprávní televize nabízí vlastní regionální a zahraniční zpravodaje, kdežto Z1 jich má minimum? Koho v dnešní době zajímají agenturní zprávy převedené do televizní podoby, když za dobu samotného zpracování zprávy vyjde ta samá informace jinde a divák si ji může přečíst na desítkách webů?

Proč by se měl divák těšit na přehršli diskusních pořadů na zpravodajské televizi, když ho denně válcují různé zpravodajské servery chaty s osobnostmi, rádia vlastními diskusními pořady a noviny a časopisy nekonečnou řadou interview? Jestliže má mít zpravodajská televize v dnešní době nějaké opodstatnění, musí nabízet něco, co jiná média neposkytují, nebo jenom v omezené míře. A to jsou pokud možno události v přímém přenosu.

ČT 24 loni v prosinci dosáhla historicky nejvyšší sledovanosti v týdnu, kdy živě přenášela volební sjezd ODS. Dalšího maxima jistě dosáhne v tomto týdnu, kdy si podobný maratón zopakovala během prvního dne sjezdu ČSSD. Kdo brání Z1 v tom, aby nabízela podobné přenosy, zaměřené třeba na důležité akce podnikatelů, odborné semináře nebo konference? V době finanční krize by diváky jistě zajímalo cokoli okolo Národní ekonomické rady vlády, nebo tiskovky Evropské unie.

BRAND24

Z1 nemůže spoléhat na to, že přitáhne pozornost stejným zpravodajstvím jako Česká televize. Cílovou skupinu si tato televize zvolila správně, úskok směrem k větším masám by byl nesmysl. Jistě, finanční krize znamená dočasný odliv inzerentů z řad automobilek a dalších významných firem. Ty však musí Z1 přesvědčit větším zásahem diváků, lepší sledovaností. Pokud si současné vedení televize myslí, že téhle mety dosáhne papouškováním agenturních zpráv a několika živými vstupy z parlamentu, je na omylu.

Komerční zpravodajská televize musí nabídnout něco jiného než veřejnoprávní ČT 24, i když na to má méně prostředků a lidí. Z1 nemusí plnit veřejnou službu, tak proč se o to pokouší? Kopii ČT 24 nepotřebujeme, zato zpravodajský kanál pro podnikatele citelně chybí. Právě tím by měla být Z1.

Jak často sledujete televizi Z1?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).