Hlavní navigace

Co čeká televizní skupinu Prima po odchodu polovičního akcionáře, švédské společnosti MTG

26. 1. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Zatím rozhodně největší mediální nákup letošního roku potvrzuje trend přesunu vlastnictví masových sdělovacích prostředků do rukou českých podnikatelů.

O možném prodeji poloviny podílu v holdingu TV Prima, který patří švédské společnosti Modern Times Group (MTG), se v kuloárech hovoří už dlouho. Poloviční podíl koupili Švédové v roce 2005 za 87 milionů euro, tedy nějakých 2,4 miliardy korun od holandské společnosti GES Media Europe. Ta patřila do holdingu společnosti GES Group Ivana Zacha, kterému mimo jiné patřila také celá televize Prima. Součástí smlouvy o prodeji, kterou v říjnu 2005 schválil antimonopolní úřad, bylo také předkupní právo pro obě strany.

PSALI JSME: Švédská společnost MTG prodala polovinu Primy společnosti podnikatele Zacha

Proto když se MTG začalo stahovat z východních trhů Ruska, Maďarska a Ukrajiny, deklarovat úmysl opustit pobaltské země a klást větší důraz na internetové aktivity nebo e-sporty, začaly se objevovat jména zájemců o odkup podílu na Primě. A nešlo o lehké váhy – Andrej Babiš, Petr Kellner, Martin Roman nebo Dan Křetínský. Všem ale bylo jasné, že první a nejspíš i poslední slovo bude mít Ivan Zach, a tak se také stalo.

Prima se vrátila do rodného kurníku

Včera oznámilo MTG prostřednictvím tiskové zprávy, jejímž ekonomickým podrobnostem se věnoval třeba i britský Reuters, že svůj podíl v Prima FTV holdingu prodal nově vzniklé společnosti Denemo Media. Ta je složena ze dvou firem, ze 75 procent patří společnosti Alphaduct podnikatele Vladimíra Komára a zbylou čtvrtinu pak drží GES Media Asset Ivana Zacha.

Cena transakce vychází z částky 237,4 milionu euro, tedy zhruba 6,4 miliardy korun, na kterou byla odhadnuta hodnota holdingu FTV Prima. To je čtrnáctinásobek jejího zisku před zdaněním, úroky a odpisy. Na transakci se jako financující banka podílela ČSOB, která zároveň celý proces administruje. Právní služby zajistily kanceláře AK Glatzová & Co. a AK Kutějová, Maršál, Briaský. Jako transakční poradci působili konzultanti z Ernst & Young. Transakce ještě podléhá schválení ÚOHS, jehož verdikt se očekává do konce prvního čtvrtletí letošního roku. Kdo ale transakci nejspíš posuzovat nebude, je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta se se zabývá pouze majetkovými změnami ve firmě vlastníci licenci, a tou je stále FTV Prima.

K TÉMATU: Dianiška a Pořízek – Prima cílí na stále mladší publikum

Zach s Komárem tak za přibližně 3,2 miliardy korun získali kontrolu nad druhou největší komerční televizí v zemi, Zachovi přímo patří 62,5 procenta. MTG v tiskové zprávě rozpočítala, že za prodej polovičního podílu obdržela jedenáct ročních zisků před zdaněním a také celkový výnos původní investice v hotovosti. Celkovou návratnost své investice tak Švédi odhadli na 4,5 miliardy korun. Získané peníze chce MTG investovat do navýšení svého podílu a následné ovládnutí herní společnosti InnoGames. Příklon MTG k e-sportům a ligám počítačových her mohli sledovat i diváci Primy Cool nebo hybridního vysílání Primy.

Co bránilo uzavření účetního roku?

Z účetního hlediska je zajímavý prodej Primy ještě před ukončením letošní účetní uzávěrky. V tiskové zprávě tak autoři operovali dvanácti měsíci, které uběhly do konce třetího kvartálu 2016. Za těchto dvanáct měsíců měla Prima vykázat tržby ve výši 3,4 miliardy korun a před zdaněním a úroky dosáhnout zisku 560 milionů korun. Oproti posledním oficiálním číslům za předminulý rok jde o docela výrazný nárůst, za rok 2015 utržila Prima 2,8 miliardy korun a zisk vyčíslila na 300 milionů korun. Zkrátka za posledních dvanáct měsíců měla Prima vykázat provozní zisk více než půl miliardy korun.

K TÉMATU: Roman Mrázek – Na americké filmy kouká stále méně diváků, prioritou je vlastní tvorba

Televize Prima začala v Česku pod jménem Premiéra vysílat v červnu 1993 a je tak nejstarší vysílající českou komerční televizí. Přejmenovala se v roce 1997. Její úspěšnější sestřička Nova rozjela vysílání až o rok později. Jejích pět stanic oslovilo loni podle peoplemetrového měření Asociace televizních organizací asi 21 procent diváků starších 15 let, u Novy to bylo přibližně 29 procent a u České televize 31 procent.

Klíčoví manažeři Primy Ladislav Dianiška, Roman Mrázek a Vladimír Pořízek.

Prima ale za svou primární obchodní skupinu považuje věkovou skupinu od 15 do 65, případně 69 let. Obchodní zastupitelství Primy Media Club prodává kromě reklamy na stanicích Primy i sesterský Comedy Central, vznikající ve spolupráci s Viacomem, dále hudební stanici Óčko, dětský Nickelodeon a stanice Mňam TV a Mňau TV. Za loňský rok se Media Clubu povedlo navýšit objem prodané reklamy o devatenáct procent a v ceníkových cenách prodala spotovou reklamu za více než čtyřicet miliard korun.

BRAND24

Čechy Čechům a ještě Babiš na závěr

Prodej Primy se dá brát jako jeden z posledních aktů konsolidace českých médií a jejich návratu od zahraničních vlastníků k českému kapitálu. Po koupi Deníků VLP skupinou Penta je deníkový trh čistě v českých rukou a trend se zdá být nemilosrdný. O prodeji TV Nova se hovoří minimálně stejně dlouho jako o Primě a i seznam zájemců je víceméně totožný s tím, co jsem vypsal výše. I když menšinoví vlastníci by se prodeji Novy určitě nebránili, případní zájemci budou muset počkat na schválení fúze mezi majoritním majitelem Novy společnosti Time Warner a telekomunikačním gigantem AT&T.

Dalším možným důvodem pro urychlenou koupi Primy mohou být blížící se volby a snaha vytvořit jakousi protiváhu mediální síle Andreje Babiše. Možné změny a plány zatím zástupci televize rezolutně odmítli komentovat a i podle oslovených odborníků se na programové skladbě ani strategických záměrech v nejbližší době nic zásadního nezmění.

Ivan Zach

  • nenápadný miliardář, o němž se toho příliš neví.
  • jeho majetek odhaduje časopis Forbes na 4,7 miliardy korun, je tedy 38. nejbohatším Čechem
  • Primu získal Zach koncem devadesátých let, protože nový zákon zakázal Investiční a poštovní bance televizi vlastnit
  • provozuje i několik rozhlasových stanic jako Beat, Country nebo Kiss

Vladimír Komár

  • podílel se na novém rozjezdu televize Nova po rozchodu Vladimíra Železného s americkými investory
  • vlastnil část výzkumné agentury Nielsen Admosphere (dříve Mediaresearch)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).