Hlavní navigace

Chystáme změnu kódování. Klienty čeká výměna přijímačů, říká šéf satelitní Digi TV

8. 9. 2015
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Operátor se zaměří podle Vladimíra Rusnáka, provozního ředitele Digi Czech Republic, na sport ve vysokém rozlišení. „Chceme se věnovat i unikátnímu obsahu a nabídnout ho zákazníkům,“ dodává.

Začátkem letošního roku jste oznámili koupi společnosti Digi Czech Republic, která provozuje na našem území satelitní službu Digi TV. Důvod, proč jste se k tomuto kroku rozhodli, je víceméně známý a je zbytečné ho asi opakovat. Zeptal bych se tedy s dovolením na to, zdali vidíte na našem trhu možnost pro potencionální růst.

Myslím si, že je tu prostor pro růst a je tu prostor pro nějakou konsolidaci, ať už v rámci trhu, tak v rámci naší skupiny. Vidíme potenciální nákladové efekty v koupi této firmy. Jedna věc je růst v rámci trhu a druhá věc jsou nákladové efekty spojené s celou akvizicí, které nám v rámci skupiny pomohou.

Takže prostor vidíte v možném růstu?

Vidíme prostor v růstu a ušetřených nákladech.

V jaké je satelitní služba Digi TV aktuálně kondici? Kolik máte zákazníků?

K zákazníkům bych se aktuálně nerad vyjadřoval. Velice nerad bych zmiňoval počet zákazníků. Do budoucna se tomu nebráníme. Službu jsme koupili před několika měsíci od rumunského provozovatele. Rumunský provozovatel službu provozoval z jednoho uplinku, jednoho head-endu v rámci Rumunska, měl head-end v Bukurešti a Budapešti a obsluhoval prakticky celou Evropu, určité země v rámci Evropy. Pohled na kvalitu je rozdílný v Rumunsku a v Čechách, na Slovensku nebo v Maďarsku. Přirozeně tedy došlo k tomu, že je třeba platformy rozdělit a nabídnout jinou kvalitu služby českému zákazníkovi, než kterou dostává rumunský zákazník. V době CRT televizorů a v době, kdy nebyla kvalita jednoznačně definovatelná, to nebylo tak zřetelné. V době, kdy koupíte za deset tisíc korun LCD televizor, ty chyby vidíte. Myslíme si tedy, že je celkem v dobré kondici, ale je čas něco změnit, něco zlepšit, a proto jsme do této akvizice šli. Myslíme si, že tuto službu umíme zlepšit.

Jakým způsobem?

Čekal jsem, že se zeptáte. V jednu chvíli chceme vypnout rumunskou platformu, kterou aktuálně využíváme. Na webových stránkách jsme představili novou Digi TV, kterou už máme pod naší kontrolou. Chceme ji komprimovat v MPEG-4 formátu a chceme dát zákazníkům nové kvalitní set-top-boxy. Všechny boxy budou mít možnost přijímat HD signál. Je to něco, co chceme dělat, a co si myslíme, že pomůže. Druhá věc je obsahová stránka. Chceme zlepšovat službu po kontentové stránce. Chceme doplnit programy, které jsou pro zákazníky zajímavé a fresh, něco čerstvého a něco moderního. Je to něco, na co se nás zákazníci ptají. Ptají se nás na různé kanály, ale nechtěl bych příliš specifikovat na které, dokud nedokončíme jednání o jejich nákupu. Pokud se nás klienti na něco ptají, chceme na to reagovat.

Zmínil jste hodně věcí, o kterých se můžeme pobavit. Vezměme to tedy postupně. Kolik nových klientů by vám tato změna mohla přinést? Když nechcete hovořit o počtu klientů, můžete alespoň zmínit, o kolik procent byste zákaznickou základnu chtěli navýšit?

Stále mě tlačíte do čísel, což je pro vás určitě zajímavé. Naším primárním cílem je migrovat stávající zákazníky ze staré platformy na platformu novou a dát jim obsah, který je zajímavý, a v momentě, kdy si tuto platformu vytvoříme, tak je tu pochopitelně prostor pro růst. Našim základním cílem pro nejbližší období je představit zákazníkům službu, s níž budou absolutně spokojení a která bude stoprocentně fungovat. Je tu pochopitelně nějaký růst, se kterým dlouhodobě počítáme, ale nerad bych to konkretizoval, protože se bavíme o roku, dvou letech a podobně.

Jak uvádíte na webu, nová Digi TV odstartuje 1. října. V čem bude Digi TV nová? Co se změní?

Zákazník dostane nový přijímač, který bude lepší než původní set-top-boxy, případně dostane možnost používat CAM modul s novou kartou. Zákazník si bude moci vybrat, co chce. Spustili jsme kanál Sport 2, do základu jsme přidali kanál Nickelodeon. Je to něco, čemu se chceme věnovat. Pokud zákazníci něco chtějí, chceme jim to dát. To je věc, na které pracujeme okamžitě. Po vstupu do Digi TV jsme hned doplnili čtyři nebo pět programů do základní nabídky. Do budoucna dáme zákazníkovi například možnost doplatit si HBO. To nebylo standardem v naší službě. Chystáme rozšířený balík, kde bude vícero programů. Chystáme sport v HD kvalitě. Sport je něco, co chceme více rozvíjet.

Můžete být v tomto směru konkrétnější? Chystáte kromě zařazení obou Digi Sportů v HD kvalitě i některé další stanice?

Chceme se věnovat i unikátnímu obsahu a nabídnout ho našim zákazníkům. Chceme se od konkurence odlišit.

Označením unikátní obsah máte na mysli stanice Digi Sport 1 a 2, nebo plánujete ještě rozšíření této nabídky?

V principu jde o technikálii. Je jedno, zdali máte Digi Sport 1 a 2, nebo 1, 2, 3 a 4. To není podstatné. Důležité pochopitelně je, jaký je na těchto programech obsah. Obsah je něco, o čem se bavíme. Máme jako jediný satelitní operátor Premier League a jako jeden ze dvou operátorů v České republice vůbec. To je všeobecně známý fakt. Chceme jít touto strategií i nadále. Či to bude na dvou nebo více kanálech, to už je relativně drobnost.

Takže je ve hře možnost, že byste spustili ještě další Digi Sport?

Trojka a čtyřka Digi Sportu tu existují proto, že se na nich vysílá obsah, který není dostupný pro Českou republiku. V případě, že by bylo vše určené pro Českou republiku, byla by tu jednička, dvojka, možná trojka. Našim slovenským partnerům se nepodařilo vše koupit společně, a právě proto existují další dva kanály. Pokud se nám podaří vykoupit další práva, můžeme spustit třetí kanál, ale počet kanálů není až tak důležitý jako samotný obsah.

Pokud chcete rozšířit sportovní nabídku, předpokládám, že jednáte například i s Novou o Nově Sport 2, případně s AMC o HD verzi Sport.tv. Uvažujete tímhle směrem?

S Novou jsme v poměrně intenzivním jednání. Zdali bude Nova Sport, respektive Nova Sport 2 součástí nabídky, je součástí jednání. Velmi intenzivně se o tom bavíme v posledních měsících, ale chápete, že jsou některé věci, které se přes média neřeší.

Bavíte se s Novou, případně i Primou o rozšíření vaší nabídky o HD verze jejich stanic? Vysílatelé chtějí tyto kanály zaplatit.

Bavíme se se všemi. Je to náročné a detailně bych se k tomu nechtěl vyjadřovat. Bavíme se o více možnostech. Naše představa je, že unikátní obsah, obsah, který není v DVB-T, může být placený. Nemyslíme si, že obsah, který zákazník může získat jednoduše, to znamená tak, že si vystrčí anténu z okna, by měl být placený. S některými dodavateli se na tomto shodneme a s některými se neshodneme. Proto jsou tato jednání náročná.

Na webových stránkách jste již zveřejnili, jak bude nová podoba Digi TV vypadat. K dispozici by mělo být na výběr z šesti nabídek. Jak jste tyto balíčky vytvořili? Ptali jste se zákazníků?

Ptáme se zákazníků, co se jim líbí.

Udělali jste si tedy nějaký průzkum?

Komunikujeme s našimi zákazníky a vidíme jejich zpětnou vazbu. Snažíme se ptát, co se našim zákazníkům líbí a co ne. Jsou pochopitelně programy, které v nabídce mít musíme, protože jde o mainstreamové programy.

Nabízí se otázka, co se zákazníky, kterým vyhovovala stará, ač nemoderní Digi TV a nebudou chtít přejít na její novou verzi.

Myslíme si, že český zákazník je náročný na kvalitu. Pokud nabídneme někomu kvalitnější službu, než která byla předtím, tak je to dobrý argument pro přechod na novou službu. Svobodnou vůlí každého pochopitelně je přejít, nebo nepřejít. Nemůžeme někoho nutit. Budeme se ale s našimi zákazníky o tomto bavit, komunikovat s nimi a chceme je přesvědčit, že jde o dobrý krok.

S kým plánujete na nové Digi TV spolupracovat? Předpokládám, že je výhodnější se o náklady dělit s konkurenčními operátory, než si programy šířit výhradně sami.

Není žádným překvapením, že Slovak Telekom koupil slovenskou Digi. To předpokládám víte. Na platformě Digi Sport se spolu stále setkáváme. Se Slovak Telekomem se bavíme i na kontentové úrovni a společně nakupujeme práva ke sportovním událostem, protože jen český nebo jen slovenský trh jsou malé. Společný nákup dává větší smysl a je ekonomický. Spolupracovat budeme s více subjekty, ne jen se Slovak Telekomem. Snažíme se nějakým způsobem optimalizovat náklady.

Předpokládám, že hovoříte o subjektech, které působí na stejné satelitní pozici jako vy.

Jsou tam různé platformy, které nepůsobí na českém satelitním trhu. Snažíme se spolupracovat se všemi, kde to přinese nějakou optimalizaci nákladů.

S provozovatelem satelitní služby freeSAT, tedy společností UPC DTH, jednáte?

Ne, nejednáme.

Uvažujete i podobným směrem jako vaše konkurence, konkrétně Skylink a AntikSat, tedy že byste některé programy šířili přes internet?

Je to možná trošku širší otázka. Snažíme se nabídnout služby telefonování. Máme mobilního operátora. Snažíme se, nebo budeme balíkovat služby s energií. Chystáme se nabízet také internet. Zatím bych to více nerozvíjel, protože jde o pilotní fázi. S tím je spojená otázka nelineárního obsahu a nelineární distribuce. Je to něco, o čem se velmi intenzivně bavíme. Intenzivně pracujeme na řešení, které by umožnilo našim zákazníkům sledovat OTT televizi jinde než pouze v obýváku svého domu.

Možnost, kterou jsem naznačil, tedy do budoucna nevylučujete?

Určitě ne. Spíše než otázka, zdali do toho půjdeme, je na místě otázka kdy.

V internetových diskuzních fórech už se vedou poměrně vášnivé debaty o tom, že chystáte i nové satelitní přijímače. Můžete o nich něco prozradit?

Budeme mít Kaon boxy. Přijímač umožní nahrávání na USB a přinese různé funkcionality. Bude mít i ethernetový port, ale zatím nejsme tak daleko, aby ten box měl dva tunery nebo něco podobného. To bude další krok.

To jsou stávající HD boxy Kaon používané diváky „staré“ Digi TV?

Ne, půjde o jiné přijímače. Stávající HD boxy Kaon na nové platformě fungovat nebudou. Set-top-box je shodou okolností opět Kaon, ale půjde o jiný model.

Proč nebudou stávající boxy na nové platformě fungovat?

Nebudou fungovat proto, jelikož budeme využívat jiný kódovací systém. Půjde o jinou verzi, než kterou používáme nyní.

O jaký kódovací systém tedy u nové verze Digi TV půjde?

O Nagravision, ale novější verzi.

Předpokládám stejnou, jakou má Slovak Telekom.

Nejsem si jistý, zdali stejnou, ale předpokládám, že poskytovatel kódování by nám asi odlišnou verzi neposkytl, takže to tak pravděpodobně bude.

Pokud to tedy chápu správně, některé zákazníky bude čekat už druhá výměna přijímačů. První proběhla, když přecházeli na HD boxy Kaon, a nyní je bude čekat kvůli přechodu na novou verzi Digi TV.

Všichni zákazníci dostanou nové set-top-boxy. Je to nejen proto, abychom zákazníkům dali novou krabičku, ale aby mohli fungovat s novou platformou. Nechtěli jsme jít jakýmkoliv způsobem do zastaralého systému, a to ať už s ohledem na kvalitu, tak i bezpečnost služby. Nechtěli jsme si připustit, že bychom dělali nějaké kompromisy v oblasti kvality.

Jak bude celý proces výměny boxů probíhat?

Chceme migrovat do devíti měsíců. To je nás cíl. Celou kvalitu služby chceme mít pod kontrolou. Ke každému našemu zákazníkovi chceme poslat technika, aby zkontroloval instalaci, abychom se ujistili, že všechny věci, které mají být zajištěné, jsou zajištěné tak, jak je požadujeme pro fungování služby. Chceme převzít zodpovědnost za kvalitu služby jako takovou. Technik přijde k zákazníkovi a vše zkontroluje, případně opraví. Vymění případně kabely, opraví špatné spoje a podobně.

Jak jste uvedl, proces přechodu na novou Digi bude trvat devět měsíců. Kdy začne?

1. října.

Pokud tedy počítám správně, hotovo chceme mít do konce června příštího roku?

Ano, pracujeme na tom.

Jak bude tento proces finančně náročný?

Bude velmi finančně náročný.

To znamená…

Investice jsou v řádu stovek milionů korun. Podívejte se na to logicky. Když chcete zákazníkovi vyměnit přijímač, musíte tam poslat technika. Pokud to chcete stihnout za devět měsíců, musíte mít dostatek techniků a musíte je nějak vybavit. Technici pochopitelně musí být zaškolení, musí mít auto, mobil a řadu dalších věcí. Chceme investovat jak do infrastruktury, tak i do lidí.

A celkově vyjde přechod na novou Digi na kolik? To už se pohybujeme v řádu miliard, ne?

Co se týče investice do koupě Digi, zde vás musím odkázat na naše tisková prohlášení. Cenu transakce se obě strany rozhodly nezveřejnit. Co se týče investic do rozvoje služby včetně výměny STB, pohybujeme se v řádu stovek miliónů korun. Doufám, že jsme tu druhou část dobře spočítali (smích).

Uvažujete o přejmenování služby?

Je to něco, o čem se intenzivně bavíme. Z dlouhodobé perspektivy bychom měli rádi služby, které nabízíme, pod jednou střechou. Myslím si, že brandy Digi TV postupem času vyprchají. Je to můj názor. V Rumunsku pravděpodobně tato značka zůstane.

Od 1. října se nicméně na názvu služby nic měnit nebude a nadále ji budete označovat jako Digi TV?

Rebranding bychom mohli udělat prakticky okamžitě, ale Digi TV je značka, která je určitým způsobem známá, a zákazníkům chceme dát najevo, že půjde o přechod z původní na novou platformu. Uděláme všechno proto, aby tato značka byla chápána lépe, než tomu bylo doposud.

Hned v první tiskové zprávě, v níž skupina Lama oznámila koupi společnosti Digi Czech Republic, jste hovořili o tom, že chcete nabídnout mobilní televizi. Když se podíváte, tuhle součást placené televize už dnes nabízí v podstatě téměř každý operátor. Znamená to, že jste nechtěli zůstat pozadu?

OTT řešení je něco, do čeho chceme jít. Myslíme si, že zákazník má právo v dnešní rychlé době mít televizi vždy po ruce a má mít možnost konzumovat obsah, kdy a kde uzná za vhodné. Je to něco, co zákazník očekává. Je to otázka několika měsíců. Půl roku, možná roku. Velmi intenzivně se o tom bavíme, ale vzhledem k tomu, že jsme byli poměrně zaneprázdněni tím, že jsme platformu přebírali a dělali přípravu na novou Digi, tak jsme se přípravě dalších kroků věnovali zatím pouze okrajově. Je to ale něco, co rozhodně chceme rozvíjet, a věříme, že to zákazník ocení.

Pokud byste do budoucna chtěli nabízet OTT služby, znamenalo by to, že by zákazníky čekala další výměna boxů?

Ne. Každý to možná chápeme trošku jinak.

Ano, hovořili jsme o mobilní televizi, ale můžeme se pobavit i o přijímačích s touto funkcionalitou.

Uvažujeme o možnostech dalších set-top-boxů, ale nutně to neznamená, že bychom je museli měnit. Zákazník si může pořídit další přijímač. Je to na jeho rozhodnutí. Chceme jít do jednoduché nabídky a mít spokojeného zákazníka s kvalitní službou. Ne všichni zákazníci očekávají obrovské množství kanálů. Ne všichni zákazníci očekávají, že mohou konzumovat všechno a všude a kde uznají za vhodné. Ne všichni očekávají nahrávání. Je tu nějaký segment zábavy, který chceme obsluhovat. Máme pochopitelně i zákazníky, kteří jsou se stávající službou spokojeni.

Z toho, co jste řekl, to vypadá, že budete chtít zaútočit především na dominantní pozici satelitního operátora Skylink, který nedávno oznámil půl milionu platících klientů.

Je to naše konkurence, takže konkurenční boj je tvrdý. Každý zákazník pro nás bude přínosem, a to ať už přijde ze Skylinku, z freeSATu, nebo od jiného operátora. My budeme rádi. Chceme komunikovat, co nabízíme a co je naše přidaná hodnota.

Kdy předpokládáte finanční návratnost vložených investic?

Lepší otázku na konec nemáte? (smích) Máme ji rozpočítanou, ale ke konkrétním číslům bych se nechtěl vyjadřovat.

Nemusíte konkrétní čísla, nicméně předpokládám, že návratnost se počítá na roky.

UX DAy - tip 2

Šli jsme do DIGI TV s tím, že ji budeme dlouhodobě rozvíjet a dále do ní investovat. Takto k ní přistupujeme a rozhodně to pro nás není investice, která by se akcionářům měla vrátit v horizontu měsíců.

Foto: Jan Potůček, DigiZone.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).