Více

Čeští diváci ještě nezpracovali vysílání v HD a německá IFA už žije rozlišením Ultra HD

UVNITŘ FOTOGALERIE – I letos přichází veletrh IFA za svými návštěvníky s největšími novinkami v oblasti elektroniky. Na akci loni dorazilo přes 240 tisíc lidí.

Ultra HD už je na veletrhu IFA standardem

Není absolutně žádných pochyb o tom, v jakém znamení je letošní berlínský veletrh IFA, který je vedle CESu v Las Vegas největší událostí spotřební elektroniky na světě. Veletrh bude letos ve znamení Ultra HD, formátu, který aktuálně nabízí čtyřikrát vyšší kvalitu obrazu, než je televize ve vysokém rozlišení (HDTV). Český divák může být z této technologie tak trochu v „Jiříkově“ vidění. V domácnostech se ještě HDTV pořádně nezabydlela a už se na nás valí další formát. A vypadá to, že Ultra HD věří výrobci mnohem více než v minulosti 3D. I když z veletrhu tato technologie úplně nezmizela, byla hodně upozaděna. Letošek = Ultra HD.

Redakce serveru DigiZone.cz se v uplynulých dnech zúčastnila všech podstatných tiskových konferencí velkých značek na veletrhu IFA a žádná z nich formát Ultra HD ve svých novinkách neopomenula. Rozlišení 4K je samozřejmostí nejen u televizorů, ale také některých mobilů, domácích kamer a dalších zařízení. Sony sází především na svůj chystaný mobil Xperia Z1, Samsung na zakřivenou obrazovku a technologii OLED, Panasonic pak uvedl Ultra HD televizor s rozhraním HDMI 2.0 a ani Philips prezentovaný nizozemskou TP Vision tento formát neopomíjí, a to u modelové řady 9000. Kdo letos na IFU nepřivezl 4K, není in.

Loni dorazilo 240 tisíc návštěvníků

IFA není veletrhem s pár lety tradice, naopak. Její počátky sahají až do roku 1924. Letos se na ni akreditovalo okolo šesti tisíc novinářů z různých koutů světa, což ukazuje na to, jaký o ni jeví média zájem. V loňském roce veletrh navštívilo přes 240 tisíc návštěvníků. Vystavovatelé je budou tentokrát více vítat s otevřenou náručí, než by tomu bylo v minulém pololetí. Proč? Podle společnosti GfK, která prezentovala na úvodní tiskové konferenci poslední výsledky svých průzkumů, by mělo dojít na trhu s elektronikou k růstu prodejů, zatímco do druhého kvartálu roku 2013 tomu bylo naopak.

GfK ve svém výzkumu předpokládá, že by letos mělo dojít k nárůstu nákupu chytrých televizorů, takzvaných Smart TV. Po celém světě by se jich tak mohlo prodat až 74 milionů kusů. U 3D televizorů by mělo jít o 59 milionů kusů, ale jak již bylo řečeno, letos sází veletrh IFA především na propagaci formátu Ultra HD, protože řada výrobců vyhodnotila předchozí technologii jako slepou kolej a i dříve jste si na DigiZone.cz mohli přečíst, že od ní někteří vysílatelé upustili. Letošní rok bude na veletrhu IFA také ve znamení hybridního vysílání (HbbTV), které hojně propaguje Česká televize, distribuci po internetu (web broadcasting) a chytré domácnosti, kdy je v ní možné ovládat zařízení například prostřednictvím mobilu.

Terestrika je budoucností, ale ve spojení s internetem

Berlínská IFA v minulosti představila řadu technologií, které se v budoucnu staly hitem a naopak i ty, které postupně upadly v zapomnění, nebo neměly takový komerční úspěch, jak by od nich výrobci očekávali. Rozhodně to ale nehrozí pro již citované hybridní vysílání. Pokud si myslíte, že už se technologie nemá kam posunout a v případě „ČT menu“ České televize její možnosti končí s online archivem iVysílání, pak byste se mýlili. Technologie může využit například takzvanou Second Screen, tedy druhou obrazovku, kterou bude například tablet, případně mobilní telefon, a na ni zobrazí dodatečný obsah.

Německo stále váhá, zdali má nebo nemá v budoucnu přejít na technologii DVB-T2. Terestrická televize má u našich západních sousedů velice malou penetraci, dominuje satelit nebo kabelová televize. I tento problém by měla řešit letošní IFA. Stejně jako České Radiokomunikace i Media Broadcast, tedy jejich německá obdoba, v ní vidí budoucnost. Je ji ovšem nutné propojit se světem internetu. Plusy navíc pak přinesou právě hybridní boxy, které budou disponovat mimo jiné HbbTV, hybridní aplikacemi apod. Jak se ukazuje, vše je propojeno se vším. Obě technologie se budou pravděpodobně čím dál tím více sbližovat.

Dorazí Al Jazeera, čínská CCTV i americká CNN

Veletrh IFA by měl navštívit každý, kdo to s moderními technologiemi myslí vážně. Globální událost se může pochlubit dvěma plusy. Za prvé jde o veletrh, jehož trendy je třeba následovat, za druhé – jeho výstavní plocha neustále roste. Oproti loňskému roku o rovná 2 %. Zájemci o technologie si tak letos přijdou na své na ploše 145 tisíc m2. O tom, že zájem o veletrh nepolevuje, ale je tomu přesně naopak, svědčí i fakt, že pronajaté výstavní plochy byly za poslední tři roky beznadějně vyprodané. Letos se budou IFY účastnit novináři z téměř sedmi desítek zemí a nechybí mezi nimi ani Al Jazeera, CNN, CBS, Bloomberg nebo CCTV.

Převážná většina návštěvníků, kteří na veletrh dorazí, je z Německa, ale velký zájem je i mezi cizinci. Z celkového počtu přibližně 240 tisíc návštěvníků šlo loni o více než 45 tisíc lidí. Trh s elektronikou bude ale letos podle GfK především stagnovat. To se bude týkat mimo jiné Evropy, kde je navíc předpoklad, že dojde i k poklesu. Na nule, tedy stejně jako minulý rok, by měl prodej elektroniky dopadnout v Asii. Počítá se ale zároveň také s růstem. Bez váhání předpokládá GfK růst trhu s elektronikou v Severní Americe. Pokud si chcete o veletrhu udělat obrázek sami, rozhodně přijeďte, nebudete litovat.

Anketa

Lákají vás novinky, se kterými letos přišel berlínský veletrh IFA?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 9. 2013 23:04

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+