Více

Česko-slovenská MTV nabízela alternativu, diváci ale lovili v jiných vodách

Pokud by MTV byla neplaceným kanálem jako například v Itálii a vysílala bezplatně v nabídce pozemní digitální televize, čekala by ji možná světlá budoucnost. Doba se ale bohužel změnila.

Že MTV nenabízela hudbu? Tak to rozhodně neplatí

Česko-slovenská verze lifestylového a hudebního kanálu MTV zmizí z televizního trhu a nahradí ji lokalizovaná podoba tohoto programu, tedy MTV Europe, opatřená takzvaným voice overem (komentářem namluveným přes originál, pozn. red.), případně titulkované pořady. V tuto chvíli už pravděpodobně o této skutečnosti nikdo nepochybuje. Zvláště poté, co se v rámci distribučního multiplexu objevily u MTV Europe právě titulky a audio pro české a slovenské diváky. Centrála společnosti Viacom, která operace lokální pobočky na našem trhu přebírá, se zatím k tomuto kroku nevyjádřila, nicméně server DigiZone.cz už ji zkontaktoval a prostřednictvím lokálního zastoupení čeká na odpovědi na řadu otázek.

Stanice MTV Czech to rozhodně neměla u diváků jednoduché. Její obrovskou nevýhodou byla především skutečnost, že patřila mezi placené kanály. Ani u MTV to nemusí být vždy podmínka, ale o tom bude určitě ještě řeč. Z reakcí na internetu lze vypozorovat, že řada lidí, která neměla s tímto kanálem co do činění, ho vnímala především jako stanici, jež už s hudbou nemá vůbec nic společného. To ale není rozhodně pravda. Ve vysílání česko-slovenské MTV sice americké reality show a seriály pro mladé nechyběly, nicméně hudby zde málo nebylo, a to ať už jde o bloky MTV GO!, MTV Hits, Music Non Stop a další. Samozřejmě nelze očekávat, že MTV současnosti bude vypadat jako před patnácti nebo dvaceti lety, kdy hudba byla právě tou složkou, která ve vysílání převažovala.


Foto pro DigiZone.cz Ivana Dvorská

 Na tiskovou konferenci ke startu lifestylového a hudebního kanálu MTV v České republice a na Slovensku se přišel v listopadu 2009 podívat i tehdejší šéf stanice Óčko a pozdější ministr kultury Jiří Balvín.

Evropské ceny MTV do Česka nikdy nedorazily

Někdejší šéfka česko-slovenské MTV a stávající programová ředitelka mediální skupiny Nova Alex Ruzek měla s touto značkou velké plány. Rozhovor na toto téma přinesl DigiZone.cz před čtyřmi lety, konkrétně 24. listopadu 2009, jen pár dní před startem tohoto programu. Ruzek se mimo jiné serveru DigiZone.cz v minulosti soukromě svěřila s tím, že by byla ráda, pokud by se do České republiky nebo na Slovensko podařilo dovézt událost, jakou jsou výroční ceny MTV Europe Music Awards (MTV EMA). To se bohužel za dobu čtyřleté existence stanice nepodařilo a po úsporných krocích, které budou následovat, by bylo opravdu hodně velkým překvapením, kdyby se tak stalo v budoucnosti.

Na programovou náplň kanálu odpovídala Ruzek takto: Proč by neměl být divák zvědavý na americké pořady? Podívejte se třeba, jak je úspěšná Kriminálka New York, Kriminálka Miami, Doktor House, apod. Diváci jsou na zahraniční tvorbu zvědaví podobně, jako byli například na tu německou po roce 1989. Myslím si, že na to, co nabídneme, jsou mladí lidé určitě zvědaví. Podíl hudby v česko-slovenské MTV měl tvořit dokonce až 15 % celodenního programu. K číslu (…) jsme dospěli díky tomu, že víme, kolik je v současné době těchto klipů k dispozici. Samozřejmě nám jde i o úroveň kvality. Na obrazovku se nedostane každý. Musí jít nejen o kvalitu hudební, ale také obrazovou, konstatovala Ruzek.

Ostře sledovaná hudební událost do České republiky ani na Slovensko nikdy nedorazila

Ostře sledovaná hudební událost do České republiky ani na Slovensko nikdy nedorazila

Zájem diváků se ubíral k volně šířeným stanicím

MTV ale neměla nikdy na českém trhu situaci jednoduchou. Zvláště v poslední době jí nesvědčil vzrůstající počet volně šířených hudebních kanálů dostupných pozemní cestou. Pokud bychom měli mluvit o přímém konkurentovi, pak šlo bezpochyby především o stanici Óčko, která se stala nejen hudebním kanálem, ale nabízí už i několik lifestylových pořadů a v minulosti našla určitě ve značce MTV určitou inspiraci. Samozřejmě, že pod generálním ředitelem Štěpánem Woldem to nedopadlo tak, jak plánoval jeho předchůdce (a nynější ministr kultury) Jiří Balvín, tedy, že se na obrazovce objeví například lokální verze pořadu Pimp My Ride, ale nyní nechybí na Óčku například pořady věnované módě.

Lifestylový a hudební kanál MTV tedy bezpochyby hrál v podobě stávajících kanálů pro mladé významnou roli. Hudební stanice to ale není pouze Óčko, pod které navíc patří i pro starší diváky určené Óčko Gold a na metropolitního diváka cílené Óčko Expres, ale také Retro Music Television, Rebel nebo Fajnrock TV. Pravda, tyhle stanice už jsou „trochu“ z jiného soudku. Pokud bychom si ale zahrávali s myšlenkou, že by u nás MTV mohla dopadnout podobně, jako je tomu v Itálii, čekala by kanál možná světlá budoucnost. Na jihu Evropy je tato stanice dostupná jako volně šířený program v rámci tamní nabídky pozemní digitální televize. Nepochybuji o tom, že za takových podmínek by MTV zaznamenala slušný ohlas nejen u diváků, ale především inzerentů.

Hudební televize Óčko se divákům představila v moderním grafickém kabátě a s novým logem.
Autor: Óčko

Televize Óčko je u mladých diváků populární. Kromě hudby jim nabízí i některé lifestylové pořady.

Lokální verze na internetu propaguje především Prásk!

Pozorný návštěvník internetových stránek česko-slovenské verze MTV mohl zpozorovat, že s nimi není něco v pořádku. Po pečlivějším prozkoumání zjistíte, že obsahují minimum původních informací, ale fungují především jako brána na další weby mediální skupiny Nova, například pro Krásnou nebo Prásk. To pochopitelně neznamená, že portál by neobsahoval vůbec žádné informace, které jsou určeny čistě pro něj, ale je jich tu na první pohled minimum. Bulvární server Prásk mimochodem opanuje i rubriku „Ze showbyznysu“, kde se v době psaní tohoto textu dalo dostat také na stránky posledního ročníku SuperStar.

Překvapivě velkou fanouškovskou základu měla česko-slovenská verze MTV na Facebooku. Na adrese: https://www.facebook.com/mtvoficialni se jich registrovalo přes 59 tisíc. To je mimochodem více, než má například mutace MTV European, tedy právě stránka evropského MTV, viz: https://www.facebook.com/mtveuropean. Tady jich je méně než 38 tisíc, a jak je vidět, profil není zrovna dvakrát aktuální. Poslední příspěvek byl vložen 23. října. Nova ale poslední týdny a měsíce využívala profil MTV Czech především pro propagaci již několikrát citovaného bulvárního webu Prásk. Z některých reakcí od fanoušků stránky je patrné, že ti z toho nadšeni příliš nejsou. Na druhou stranu, teď už je to stejně jedno…

Nova využívala facebookový profil lokální verze MTV v poslední době především  pro propagaci svého bulvárního webu Prásk!. Odkazy skrývala pod zkracovače adres.
Autor: repro foto Facebook MTV Czech

Nova využívala facebookový profil lokální verze MTV v poslední době především pro propagaci svého bulvárního webu Prásk!. Odkazy skrývala pod zkracovače adres.

Anketa

Sledovali jste česko-slovenskou MTV pod Novou?

29 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 11. 2013 20:14

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+