Hlavní navigace

České Radiokomunikace zhodnotily první tři roky hybridní televize

18. 1. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ PREZENTACE – Na kulatém stole věnovanému technologii HbbTV vystoupili zástupci Českých Radiokomunikací, televize Prima a společnosti hybrid.

Kulatý stůl věnovaný třem letům technologie HbbTV na českém trhu zorganizovaly České Radiokomunikace. Ty v loňském roce expandovaly se svými OTT službami do zahraničí, platforma Viaplay byla představena v pobaltských státech Litvě, Lotyšsku a Estonsku. Hybridní aplikace se dále šířily i v zemské síti Českých Radiokomunikací a dnes ho využívá už většina stanic vysílajících v multiplexech Českých Radiokomunikací.

Podle Jiřího Lichého, manažera Českých Radiokomunikací odpovědného za oblast HbbTV, také roste zájem vysílatelů, kteří si prostřednictvím HbbTV manageru ČRa mohou vytvořit vlastní hybridní portál. HbbTV manager je koncipován jako služba pro broadcastery, jejich programové pracovníky nebo traffic manažery, kterým umožňuje správu reklamních i self promo kampaní, stejně jako integraci reklamních systémů třetích stran v prostředí maximálně podobnému tomu internetovému. Využívá stejné metody a metriky jako online reklama, vysvětluje Lichý. Kompletní příprava kampaní pak probíhá na počítačích klientů. Manager následně vyhodnotí efektivitu kampaně a dodá potřebné statistiky interakce a zobrazení, které slouží jako podklad pro následnou fakturaci.

HbbTV Manager Českých radiokomunikací je cílen na obsluhu zákazníkem.
Autor: Karel Choc

HbbTV Manager Českých Radiokomunikací Jiří Lichý na loňské konferenci TV CON.

Podle Lichého skrývá největší potenciál tzv. červené tlačítko, které lze využít ve třech módech – může se zobrazit při přepnutí na daný kanál, pravidelně se zobrazovat switch třeba každou půlhodinu na dobu deseti sekund nebo jen při konkrétním reklamním spotu.
Hybridní televizi využívá v České republice podle Lichého statisíce uživatelů.

Hybridní portál vyjde televizní stanice na pár set tisíc korun

Pro letošní rok chystají České Radiokomunikace roadshow pro mediální agentury a další setkání s marketingovými odborníky od zadavatelů nebo workshopy pro televizní stanice. Naprogramování a příprava hybridního portálu je vyjde podle Lichého na jednotky stovek tisíc korun.

Během letošního roku by České Radiokomunikace také rády spustily vlastní platební bránu v prostředí hybridní televize, protože HbbTV verze 1.5 tento nástroj nenabízí. V ideálním případě by platba probíhala na přidruženém mobilním zařízeni pomocí takzvaného multiscreenu, což pomůže eliminovat absenci alfanumerické klávesnice a nevýhody zadávání delších textů pomocí dálkového ovládání od televize, vysvětluje Lichý.

Poslední plánovanou novinkou Českých Radiokomunikací pro oblast HbbTV je synchronizace hybridních kampaní s obsahem i v jiných distribučních sítích, primárně těch satelitních a kabelových. V současnosti využívají HbbTV technologii všechny velké televizní skupiny a stanice, jako jsou Česká televize, Prima, Óčko, Nova, Šlágr nebo Barrandov, který ostrou verzi vlastní hybridní aplikace spustí během prvního kvartálu letošního roku.

Více než pět desítek hybridních kampaní ročně

Lukáš Hnilička ze společnosti hybrid zrekapituloval loňský rok z pohledu reklamních prostředků, které hybridními aplikacemi protekly. Jeho odhad ze začátku letošního roku zněl na sto milionů korun, nakonec podle Hniličky investovali loni čeští zadavatelé do reklamy v hybridní televizi o něco méně.


Autor: Karel Choc

Někdejší technický ředitel Óčka Lukáš Hnilička, dnes ředitel společnosti hybrid.

Celkem se loni prodalo 23 milionů impresí, CTR se pohybovalo okolo 0,9 procenta na Primě Max po hezkých 2,36 procenta na hlavní Primě. Na tuzemských televizích proběhlo v loňském roce přes pět desítek hybridních kampaní. Nejčastějším použitým formátem bylo zobrazení při přepnutí a synchronizované spuštění s vybraným spotem. Poměrně hodně diváků dokouká videospoty v HbbTV až do konce, jejich podíl dosahuje patnácti procent. CPT vyjde v programatickém nákupu podle ceníkových cen na 450 korun.

Prima chystá vlastní HbbTV certifikaci

Podle Petra Hatlapatky, šéfa prodeje online reklamy v mediazastupitelství Media Club, tvoří reklama v HbbTV něco mezi pěti a deseti procenty příjmů Primy z internetové reklamy, pod kterou hybridní aplikace televize interně zahrnuje. V absolutních číslech jde o nižší desítky milionů korun. Pro letošní rok plánuje Media Club spuštění prodeje programatického nákupu in stream formátu. Na základě svých zkušeností také Hatlapatka upozorňuje, že pro výsledek reklamy v prostředí hybridní televize je klíčová kreativa červeného tlačítka.

PSALI JSME: Lukáš Hnilička – Za reklamu v HbbTV by mohli zadavatelé letos utratit sto milionů korun

Hatlapatka považuje za velkou výhodu HbbTV reklamy neexistenci ad blockerů a věří, že televize nebudou množství hybridních reklamních aktivit přehánět a nedonutí tak diváky shánět se po možnostech blokování HbbTV reklamy. Prima aktivně využívá jen dvacet pět procent svého switch in inventory a plánuje tento poměr udržet i nadále, deklaroval Hatlapatka na kulatém stole, který proběhl v pražském ústředí Českých Radiokomunikací.

Během prvního čtvrtletí letošního roku chce Prima nabídnout vlastní HbbTV certifikaci komunikující, že tato TV umí Prima Play. Nechceme komunikovat samotnou hybridní technologii, ale naše konkrétní služby, vysvětluje Hatlapatka.

UX DAy - tip 2


Autor: LinkedIn

Petr Hatlapatka, šéf divize internetové reklamy mediazastupitelství Media Club.

Do hybridní aplikace televize Prima plánuje letos přidat třeba zábavná videa domácích mazlíčků, kuchařské recepty pro každý den nazvané Fresh tipy nebo e-sport aplikace pro Cool ligu a další herní streamy. Intenzivně také zvažuje, zda po přidání dalšího obsahu zvolit dlaždicový vzhled, nebo stávající carousel.

Podle Hatlapatky by se hybridní kampaně neměly primárně soustředit na hard sell, ale měly by spíš sázet na emoce a imagovou složku reklamy. Aktuálně nabízí online oddělení Media Clubu klientům dva balíky s videoreklamou. Ten, který obsahuje HbbTV, sice mírně snižuje výsledný click rate, ale na druhou stranu nabízí podle Hatlapatky jinak těžko zasažitelnou exkluzivní cílovou skupinu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).