Hlavní navigace

Česká televize změnila tvář: ČT 1 a ČT 2 mají nový vizuál, ze Čtyřky je ČT Sport

1. 10. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

UVNITŘ VIDEO Přesně rok po nástupu generálního ředitele Petra Dvořáka změnila Česká televize korporátní logo i loga všech čtyř programů. Sportovní kanál už není „Čtyřka“.

Ústřední motto: Česká televize – ve vašich barvách

Největšími viditelnými změnami od loňského nástupu generálního ředitele Petra Dvořáka dnes prošla Česká televize. Právě ode dneška začíná oficiálně používat nové korporátní logo od Studia Najbrt, vyměnila také loga všech jejích programů, ČT 1 a ČT 2, navíc začaly používat celkovou novou vizuální podobu. Sportovní kanál ČT 4 se přejmenoval na ČT Sport, zpravodajská ČT 24 zatím zůstala při starém, ale také má již nové logo, u kterého přestala používat červenou barvu, s níž byla zaměnitelná s programem ČT 1 – nově je její logo modré. Zpravodajský a sportovní kanál si musí na celkovou vizuální proměnu počkat na jaro příštího roku.

Vizuálními změnami chce Česká televize ještě více upozornit na větší diváckou segmentaci svých programů. „S podzimem 2012 začíná docházet k přesnějšímu cílení jednotlivých kanálů ČT tak, aby nabízely různorodou nabídku, která se bude vzájemně doplňovat a posílí postavení veřejné služby ve společnosti,“ vysvětlila mluvčí ČT Michaela Fričová. Diváky na vizuální změny upozorňuje kampaň pod mottem „Česká televize – ve vašich barvách“, jejíž spot Kavčí hory poprvé odvysílaly v nedělních Událostech. „Spoty a self-proma se natáčely koncem srpna na kopci u Loun a v ateliérech na Kavčích horách,“ prozradilo na svém webu Studio Najbrt.

Změnilo se logo na budově, mikrofonech i webu

Kromě televizní obrazovky a oficiálních tiskovinách se logo ČT změnilo i na budově na Kavčích horách a rovněž na mikrofonech redaktorů zpravodajství. Ty využívají zejména jeho jednodušší verzi bez slovního názvu, tedy jakési dvě závorky červené a bílé barvy, kterými se Studio Najbrt chtělo přiblížit k jednomu z prvních log Československé televize z roku 1963. Autory nové firemní identity ČT jsou Petr Štěpán, Marek Pistora, Aleš Najbrt, Zdeněk Trinkewitz, Pavel Lev a Bohumil Vašák. Celkovou změnu vizuální podoby Jedničky a Dvojky připravili Martin Hejl a Daniel Špaček ve spolupráci s Petrem Štěpánem.

Studio Najbrt mělo na přípravu nové vizuální podoby ČT poměrně málo času. Nabídku od vedení televize dostalo na konci minulého roku. „V lednu jsme začali velice intenzivně pracovat. Zadání totiž znělo, že logo musí být hotové relativně rychle. Máme určitou výhodu v tom, že náš tým je relativně velký, ať už počítám naše zaměstnance nebo spolupracovníky studia,“ popsal v rozhovoru pro DigiZone.cz majitel studia Aleš Najbrt. „Dnes na vizuálu ČT pracují čtyři lidé a pak další dva, kteří spolupracují na písmu,“ dodal. Pro účely redesignu ČT totiž vzniklo zcela nové písmo TV Sans, jehož autorem je Marek Pistora, někdejší art director týdeníku Reflex.


Repro: DigiZone.cz

Zatímco hlavní web České televize ještě v neděli večer používal v záhlaví stará loga, web ČT 24 měl už nová. Místo hlavního loga ČT 24 ale byl jen slovní název.

Nejsou to závorky, odmítá kritiku loga Aleš Najbrt

Už po zveřejnění podoby inovovaného korporátního loga letos v dubnu se na ČT i Studio Najbrt snesla kritika kvůli „závorkám“, které nově tvoří motiv obrazovky, dříve zastoupený upravenými písmeny „Č“ a „T“. „Pro nás to závorky nejsou. Je to kompaktní tvar obrazovky. U tohoto symbolu jsme zůstali a považovali jsme ho za to nejdůležitější, co jsme si chtěli ponechat z původní podoby loga ČT,“ namítá Aleš Najbrt. „Původní textovou informaci jsme logu vzali. Jsem přesvědčen o tom, že nikdo nečte logo tím způsobem, že by si skutečně četl písmena „Č“ a „T“. Jednoduše proto, že si to logo automaticky přiřadíte k ČT.“

Chybějící „háček“ nad původním písmenem „Č“ v dřívějším logu ČT byl podle Najbrta dost problematickým bodem, proto v nové podobě loga chybí. „Že zmizel háček nad „Č“, nebo dokonce otočené „T“? Myslím, že již není nutné takto přemýšlet,“ říká šéf Studia Najbrt. Kritiku prý ale očekával, je obvyklá u všech úprav původních log. „Každý si může myslet, co chce, ale vím s jistotou, že za rok už o něm nikdo mluvit nebude a všichni ho budou brát jako samozřejmost. A za pár let, až jim ho někdo bude chtít vzít, budou zase nešťastní. Tak to prostě je,“ konstatoval Najbrt v rozhovoru pro server DigiZone.cz.


Zdroj: Česká televize

Proměnou prošla i označení HD kanálů, živého vysílání či repríz

Robert Záruba: Přejmenování ČT 4 je nesmysl

Ani uvnitř veřejnoprávní televize se ale dnešní proměna vizuální podoby instituce a jejích programů nesetkává jen s pozitivními ohlasy. Hokejovému komentátorovi Robertu Zárubovi se nelíbí přejmenování sportovního kanálu ČT 4 na ČT Sport. Sport 1, Nova Sport, Eurosport… fakt jsme se tak nějak zařadili. Logické spojení s programy ČT, snad i trochu originální název „4“ mizí,“ postesknul si na svém účtu na Twitteru. Poznámky si všiml deník Sport, který ji zveřejnil na svém zpravodajském webu. „Sport názvu nemají ani jiné zavedené sportovní kanály, třeba ten největší ESPN – v tom problém není. Spíš: žádný jen tak nemění své jméno,“ popisoval dál Záruba.

BRAND24

Vedení ČT podle Záruby o jeho výhradách ke změně názvu sportovního kanálu ví. „Hájím ho vždycky, nechci být neoddaný, ale tohle jde proti všemu, co jsem se o televizi naučil,“ odpověděl komentátor na dotaz jednoho z odběratelů informací z jeho twitterového účtu. Kavčí hory nebudou podle mluvčí Michaely Fričové z kritiky vyvozovat žádné závěry. „Twitterové účty jsou soukromými stránkami našich redaktorů, kde prezentují svoje osobní názory. Ale žádný postih určitě pana Zárubu nečeká,“ řekla Fričová portálu iSport.cz. Sportovní kanál ČT dnes mění jen název a logo, vizuál zůstává „Čtyřkový“.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Přejmenování ČT 4 na ČT Sport je nesmyslné, myslí si hokejový komentátor Robert Záruba

Stejné to je i u zpravodajské ČT 24, ta rovněž počínaje dneškem vizuál nemění (pouze logo). Kdy se tyto dva programy dočkají nového designu, stejně jako Jednička a Dvojka? „Předpokládám, že u těch dalších kanálů je budeme následovat někdy na začátku příštího roku,“ prohlásil v nedělních Událostech generální ředitel ČT Petr Dvořák. A v průběhu roku se k nim přidá i zcela nový dětský kanál s pracovním názvem ČT 3, k němuž si už Kavčí hory registrovaly jako jednu z variant ochrannou známku ČT Juni.

Souhlasíte s názorem Roberta Záruby, že přejmenování sportovního kanálu ČT 4 je nesmysl?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).