Hlavní navigace

Česká rádia musejí být smart, jinak budou asimilována

25. 10. 2016
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Budoucnost rozhlasových stanic není pouze v jejich digitálním šíření a poslechu, je to také orientace na digitální prostor jako takový. Bez něj v dalších dekádách nepřežijí.

Poslechovost českých rádií se v posledních letech potýká s fenoménem oscilace. Některá jsou mezičtvrtletně a meziročně poslouchaná více, jiná méně. Jejich share není na tom o moc lépe. Z takových čísel se zázračný byznys dělat nedá, proto jsme zde svědky spojování jednotlivých rozhlasových domů do větších celků, aby jednoduše přežily.

Je to nový trend po tom, co velká rádia spolkla ta menší regionální. Jenže pak už není kam dál růst. Rozřešení by mohlo přinést digitální vysílání, kdy se ihned vyrojí další rozhlasové vlaštovky, které se budou snažit na úkor již současných zavedených značek proniknout k stávajícím posluchačům. Ty, kterým se to podaří, budou opět pohlceny. Takový je přirozený vývoj, nelze proti němu bojovat.

Jenže tím, jak se vyvíjí digitální a smart technologie, existence rádia jako takového může být brzy ohrožena. A to přeci nechceme, protože kouzlo živého vysílání je něco výjimečného. Je proto nutné se adaptovat, jinak asimilace digitálním prostředím bude nevyhnutelná.

Příběh českého Honzy, který je obklopen smart technologií

Pojďme si udělat hypotetický vývoj digitálních a smart technologií v České republice. Vypůjčím si postavu Seven of Nine (zkráceně Seven), která se dokázala v seriálovém hitu Star Trek: Voyager oddělit od kolektivu Borgů a při jakémkoli problému, na který narazila ve společnosti lidí, vždy dokázala reagovat slovy „I will adapt“, v překladu „Přizpůsobím se“. Seven bude představovat jedno velmi úspěšné české rádio, které je po všech stránkách smart.

Pak tu máme typického českého posluchače Honzu (nehledejte zde žádnou spojitost s šéfredaktorem DigiZone.cz). Honza byl již odmala odkojen na digitálních technologiích, které považuje za přirozenou součást svého života. Již jako malý na svém tabletu pařil Pokémony a Super Mario Bros. a internet je pro něj běžnou komunikační platformou. Honza je v produktivním věku, pracuje v automobilovém průmyslu jako technik, kde páruje nové součástky automobilů nové generace.

Honza vstává každý den kolem 6. hodiny ráno. Probouzí ho jeho chytré hodinky, které monitorují kvalitu spánku a vzbudí ho přesně v 6:04, kdy jeho spánek již není ve své hluboké fázi. Honza se rád probouzí hudbou, proto kromě vibrační technologie mu z jeho chytrých reproduktorů zazní i příjemná muzika, kterou může jednoduše ovládat přes své chytré hodinky. Po jemných probouzecích tónech ihned přepíná na ranní rockový playlist, který ho dokáže dostatečně nakopnout do nového dne.

Provede své ranní rituály, do tašky si hodí snídani, kterou si slupne ve svozovém závodním autobuse, a vyráží do práce. Protože má rád po ránu nové informace, sahá po svém chytrém telefonu a při jízdě se láduje rohlíkem se salámem, čte nejnovější zprávy a ve sluchátkách pokračuje jeho rockový playlist, který si streamuje online díky neomezeným datům. Dorazí do práce, špunty s muzikou nechá v uších a jde komponovat součástky. Po práci si potřebuje oddechnout a zároveň protáhnout. Jde si zaplavat svých pravidelných 40 bazénů, přičemž jeho chytré hodinky mu automaticky snímají tepovou frekvenci a počítají uplavané bazény i spálené kalorie.

Po fyzické aktivitě potřebuje vypnout, a protože si rád čte, sahá doma po svém tabletu a pročítá si nejnovější novinky o jeho oblíbené rockové kapele a prohlíží fotky z posledního koncertu, na kterém ostatně byl se svými kamarády. Nemá rád doma ticho, proto si ke čtení zapnul na svých chytrých reproduktorech živé vysílání digitálního rádia, kde by měli už za hodinu ohlásit novinku jeho oblíbené kapely, jak se ráno dočetl v autobuse při jízdě do práce. Při poslechu projíždí další novinky na svých sociálních sítích a jeho den poté pomalu končí a Honza se připravuje na nový den.

Tak to byl náš příběh. Je to pouhá fantazie? Ale kdepak. I takový může být už dnešní svět a především takový bude budoucí vývoj. Současná generace posluchačů pod dvacet let může už za pár let fungovat a žít svůj život přesně takovým stylem, někteří ho tak již ostatně žijí. A pokud se mu současná rádia, zatím usazená ve zdánlivě jistém analogu, nepřizpůsobí, čísla už nebudou oscilující, budou mít vytrvale klesající hodnotu.

Naše hypotetické rádio ví, jak přežít ve smart vesmíru

To není ale případ našeho Rádia Seven. Proč? Dokázalo se jako jeho stejnojmenná postava ze startrekové série adaptovat. Rádio Seven kromě toho, že v historii vysílalo v analogu, začalo svůj signál šířit mezi prvními digitálně. K tomu se začalo orientovat na digitální prostor jako takový. Jaké kroky k tomu podniklo?

1. Responzivní webové stránky

Už dávno Rádio Seven ví, že webové stránky nejsou jen pouhou prezentací rádia. Musejí nabízet taky obsah, který je zacílen na stejnou cílovku jako jeho posluchači. Protože si z průzkumu SPIRu zjistilo, že trend prohlížení webových stránek na mobilu stále vzrůstá, udělalo webovky automaticky responzivní, díky čemuž se automaticky přizpůsobí hardwaru, skrze který si jeho posluchač a čtenář stránky prohlíží.

Protože Seven se orientuje především na rockovou muziku, nabízí na svých stránkách nejnovější články, které monitorují rockovou hudební scénu. Díky centrálnímu digitálnímu oddělení mediálního domu, do nějž je Seven zařazeno, má připraven každý den nový obsah. Ten zahrnuje články, videa, fotogalerie, ale také sestřihy z nejposlouchanější jeho odpolední show, kam si zve nejlepší rockové skupiny, aby zahrálo novinky tzv. Unplugged. Tento obsah je zároveň berličkou pro moderátory, kteří ho mohou propagovat v živém vysílání. Zároveň moderátorský obsah a nejnovější zprávy, které jsou prezentovány v rádiu, jsou poté v textové a některé i v audio podobě automaticky překlopeny na web. Díky tomu je živé vysílání bezprostředně spjato s digitálním prostorem.

Seven tak dokázalo nabídnout Honzovi obsah, který si pročítal cestou do práce, zároveň mu nabídlo obsah, který si prohlížel na tabletu po práci, když potřeboval po celém dni vypnout.

2. Intenzivní práce se sociálními sítěmi

Rádio Seven si dobře uvědomuje, že aby posluchače ke svému živému vysílání přilákalo, potřebuje také interakci. Už dávno nespoléhá na telefonáty či SMSky, protože to už v dnešní době prakticky nikdo nepoužívá. Našlo proto prostor, kde se jeho posluchači pohybují přirozeně, a příslušnou interakcí může přilákat jejich pozornost.

Obsah ze svých webových stránek proto odkazuje na svých sociálních účtech, stejně jako v zájmových sociálních skupinách, které jsou tématicky orientovány na rockovou hudbu. Vytvoří zároveň virální video, v němž oznamuje skvělou rockovou hudební novinku, kterou bude prezentovat v odpolední show. Posluchače a uživatele zároveň vybízí, aby posílali dotazy do vysílání, které se bude snažit moderátor předat hudební skupině, která novinku zahraje v živém vysílání.

Honza se tak díky předchozímu prohlížení novinek v jeho sociálních účtech o hudební novince dozvěděl, odkliknul si na webové stránky Rádia Seven, kde informace byla rozšířena a zároveň zde bylo umístěno poutací virální video, které poslal dalším svým přátelům, s nimiž byl na posledním koncertě vybrané kapely.

3. Hudební playlisty pro streamovací služby

Digitální rádia, která obsahují pouze vybraný playlist pod stejnou značkou, jsou u Rádia Seven už jen vedlejším produktem. Dávno si uvědomilo, že streamovací hudební služby jsou na vzestupu a nelze je ignorovat.

Proto v nich po dohodě vytvořilo tématické playlisty, které jsou spojeny se značkou Seven. Streamovací služba dokonce nabídla mezi jednotlivé písničky vložit jingly, které jsou identifikační pro Rádio Seven. Zároveň zde Rádio Seven může vkládat krátké self promo na své živé vysílání.

Honza si rád vytvoří ve své streamovací službě playlisty vlastní, ale často je přejímá právě z playlistů Rádia Seven, které pravidelně sleduje. Protože často ho jeho vlastní playlisty omrzí, protože nemá stále čas je upravovat, přepíná ráno na playlist Rádia Seven. To všechny své playlisty pravidelně aktualizuje. Honza tak dostává svoji ranní dávku nové muziky, která neobsahuje tunu reklamního sdělení, protože za streamovací službu pravidelně platí měsíční poplatek.

Adaptace úspěšně zakončena, Rádio Seven žije dál

Rádio Seven tak úspěšně provázalo Honzu prakticky celým jeho dnem. Kdyby zůstalo pouze u analogu a digitálnímu prostředí se nevěnovalo, Honza o rádiu nic neví. Značka se mu však zaryla natolik do paměti, že v jeho zájmu o rockovou muzikou je mu hlavním vodítkem.

Jenže jak Rádio Seven vlastně dokázalo přežít po byznysové stránce, když Honza nekonzumuje denně hodiny vysílání napěchované reklamou? Rádio Seven totiž nabídlo inzerentům kromě rozhlasové reklamy i digitální balíček, který je umístěn na jeho webových stránkách. Díky tomu, že webový obsah je prezentován v rádiu, má vysoký počet reálných uživatelů i počet zobrazených stránek, což je stejně jako poslechovost pro inzerenty klíčovým rozhodovacím parametrem. Díky kombinaci živého vysílání a digitálního obsahu se navíc inzerent dostal na zajímavou cenu, což mu rovněž pomohlo v jeho rozhodování.

UX DAy - tip 2

Protože Rádio Seven vytváří pro streamovací službu i speciální playlisty, které jsou jedny z nejžádanějších, domluvilo se se službou jednak na umístění identifikace této značky, ale zároveň i na podílu zisku za prémiové účty. Účtům zdarma jsou přitom automaticky nabízena self proma, kterými si Rádio Seven propaguje vlastní živé vysílání.

Stále si myslíte, že je to jen fantazie? Ne, to je budoucnost, která je nevyhnutelná. Jak by řekla Seven of Nine: „Resistance is futile“, tedy v překladu „Odpor je marný“.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).