Více

Bývalý spolupracovník CS Linku: O servisním poplatku jsme věděli už loni v září

Tři čtvrtě roku jsme zákazníkům nabízeli karty pro bezplatné programy s neomezenou platností, o kterých jsme věděli, že za ně stejně budou muset platit, tvrdí Miroslav Babka

Záměrně jsme klamali zákazníky, tvrdí prodejce

Provozovatel satelitních služeb Skylink a CS Link, lucemburská společnost M77 Group, má další problém. Bývalý externí spolupracovník CS Linku Miroslav Babka, který měl na starosti telemarketing karet této platformy, totiž tvrdí, že po loňské podzimní integraci obou firem pod jednu společnost se sídlem v Lucembursku už provozovatel věděl, že pro zákazníky bezplatných nabídek Gratis a Free zavede měsíční servisní poplatek. „Poprvé se o tom ve firmě začalo mluvit v září nebo říjnu minulého roku. Přišel s tím Jaroslav Peremský, který měl ve Skylinku na starosti cenovou politiku (nyní je Pay TV marketing manager ve firmě Eviso, která zajišťuje marketing pro M77 Group v Česku, pozn. red.),“ řekl Babka serveru DigiZone.cz.

Původně prý obě satelitní služby uvažovaly o vyšším poplatku než 29 korun měsíčně. „Mělo to být 500 korun ročně, nakonec se toho ale zalekli a snížili ho,“ tvrdí Babka. Problém je v tom, že oficiálně obě satelitní služby záměr zavést od letošního září servisní poplatek oznámily až letos v květnu. Od loňského října tak tři čtvrtě roku nabízely zákazníkům karty, u nichž garantovaly příjem základních programů navždy zdarma, i když věděly, že tomu tak nebude. A upozorňovaly na to i v reklamních kampaních. „Prostě jsme klamali zákazníky,“ konstatuje Babka, který už v CS Linku nepracuje a podle svých slov připravuje telemarketing pro podobnou placenou televizní službu v zahraničí.


Foto: archiv DigiZone.cz

Původní karta CS Linku, který podobně jako Skylink získal drtivou většinu zákazníků na slib základních programů zdarma na neomezenou dobu

Kampaně na satelitní televizi zdarma byly úspěšné

Reklamní kampaně na „satelitní televizi zdarma napořád“ byly hodně úspěšné. Jenom za loňský rok se CS Linku, který nasadil spoty se Zdeňkem Izerem do nejsledovanějších českých televizí, podařilo prodat karty k základní bezplatné nabídce Free za 82,9 milionu korun. Pro srovnání: když se sečte prodej úplně všech karet CS Linku za rok 2011, včetně placených nabídek, platforma inkasovala celkem 124,7 milionu korun. Za placené programy tedy vychází o polovinu nižší tržba než za ty neplacené. Drtivou většinu prodejů CS Linku zajistilo call centrum, které manažersky řídil právě Miroslav Babka.

Ten nyní serveru DigiZone.cz poskytl základní údaje o loňských prodejích CS Linku i nahrávky telefonátů, v nichž operátorky sdělují zákazníkům, kterým má končit platnost karty pro příjem bezplatných programů, za jakých podmínek si ji mohou nechat prodloužit. V telefonátech opět padají zmínky o „programech zadarmo napořád“, i když nabídky měly proběhnout už v době, kdy CS Link a Skylink pod hlavičkou M77 Group věděli, že za ně brzy začnou účtovat měsíční servisní poplatek (podle Babky definitivní rozhodnutí padlo letos v březnu). Šlo o stovky a tisíce hovorů, které konkrétně CS Linku zajistily největší část příjmů za loňský rok.

Televizní spot na CS Link slibuje zákazníkům, že zaplatí jen jednou a pak už budou bez jakýchkoli měsíčních poplatků. Kampaň probíhala loni v době, kdy finišovala jednání o prodeji CS Linku lucemburské M7 Group.

Za „bezplatné“ karty nakonec klienti zaplatili až třikrát

Servisní poplatek však není jediným problematickým bodem u bezplatných nabídek Skylinku a CS Linku. Miroslav Babka serveru DigiZone.cz přiblížil, jakým způsobem konkrétně CS Link dokázal jednu kartu pro bezplatný příjem programů zákazníkovi prodat hned třikrát. „Nabízeli jsme kartu pro základní bezplatnou nabídku bez omezení za 1999 korun a vedle toho stejnou kartu s platností na rok za 600 korun. Hodně zákazníků si bralo tu levnější, ale po roce si museli prodloužit její platnost, a za to zaplatili dalších 1000 korun,“ líčí Babka. Protože však šlo většinou o karty CryptoWorks, které je třeba kvůli přechodu na nový typ kódování Irdeto vyměnit, takové zákazníky čekala další platba 600 korun za novou kartu Výměna.

Klienti CS Linku, kteří chtěli na kartách pro bezplatný příjem základních programů ušetřit, tak operátorovi v krátké době museli zaplatit celkem 2200 korun a nyní po nich bude chtít další peníze v podobě servisního poplatku 29 korun měsíčně. Reálně jej zaplatí drtivá většina zákazníků CS Linku i Skylinku, protože z 2,5 milionu aktivních karet obou satelitních služeb v Česku jsou přes dva miliony používané výhradně pro příjem bezplatných programových nabídek. Počet předplatitelů placených balíčků je oproti tomu mizivý: podle pololetní zprávy CME, provozovatele televize Nova, určené investorům, má Skylink a CS Link dohromady 195 tisíc platících zákazníků. „Pokud to je pravda, muselo jim od letošního ledna 40 tisíc zákazníků placených služeb ubýt,“ konstatuje Miroslav Babka.

Obdobná televizní reklama Skylinku běžela rovněž v loňském roce

Diskutabilní přechod na Irdeto

Přechod na nový kódovací systém Irdeto, který postupně plně nahradí dosavadní CryptoWorks, se podle Miroslava Babky rovněž neobešel bez následků pro zákazníky Skylinku a CS Linku. „V době, kdy Skylink a CS Link věděl, že budou plně přecházet na Irdeto, prodávali karty i „železo“ pro CryproWorks, protože se potřebovali zbavit zásob, které nakoupili v minulosti,“ tvrdí Babka. Řada klientů jedné nebo druhé satelitní služby tak získala satelitní přijímače, které budou muset po úplném přechodu na kódování Irdeto vyměnit. Už nyní jsou všechny placené programy Skylinku dostupné jen na kartách Irdeto nebo ICE, které kombinují možnost příjmu programů kódovaných v systémech CryptoWorks a Irdeto.

Nutno ovšem dodat, že konkrétně Skylink přechod na Irdeto avizoval hodně dlouho dopředu a začal vydávat certifikáty pro přijímače, které jsou vhodné pro příjem této satelitní služby s novým typem kódování. Kromě toho zavedl i karty ICE, které umí dekódovat signál kódovaný jak v končícím systému CryptoWorks, tak novém Irdetu. Faktem ale je, že za výměnu karty Skylink požadoval poplatek, který obratem přičítal jako kredit na čerpání placených programů, i když většina zákazníků využívá bezplatnou nabídku Gratis. Tu se teď Skylink pod vlnou kritiky kvůli zavádění servisního poplatku chystá přejmenovat.


Foto: Irdeto

Přechod na Irdeto využily obě satelitní služby k výběru dalšího poplatku za nové karty

Jaromír Glisník: potřeba servisního poplatku byla zřejmá mnohem dřív

M77 Group ústy předsedy svého představenstva a někdejšího výkonného ředitele Skylinku Jaromíra Glisníka potvrdila, že o zavedení servisního poplatku pro všechny zákazníky satelitní televize uvažovala mnohem dříve než v letošním roce. „Úvahy o zpoplatnění služeb spojených s příjmem satelitní televize na CS Linku i Skylinku jsou staršího data, odhaduji minimálně tři roky. Ekonomika provozu našich platforem již nemohla stát na jednorázové marži z přístupové karty, která se v uplynulých letech stále snižovala. Na koncové ceně karty se podílela DPH, marže prodejců, marže distributorů, náklady na kartu a licenci a naše marže,“ vysvětlil Glisník na dotaz serveru DigiZone.cz.

Marže Skylinku a CS Linku byla podle jejich šéfa ze všech uvedených položek nejnižší a díky konkurenčnímu boji se nadále snižovala. „Stačí se podívat na e-shopy, za kolik se karty CS Link reálně prodávaly a velmi snadno se z toho dá usoudit, kolik jsme za ně utržili a kolik nám nakonec po odečtení nákladů zbylo na provoz. O ekonomice našich platforem hodně napoví dokumentace k insolventnímu řízení společnosti Gital, která je veřejně přístupná,“ dodává Glisník. Přesný termín rozhodnutí M77 Group o zavedení servisního poplatku ale podle svých slov nezná. „Náš investor realizoval podobné opatření v Nizozemí před několika lety a předpokládám tedy, že s ním počítal i při koupi platforem CS Link a Skylink,“ uvedl.


Foto: archiv DigiZone.cz

Jaromír Glisník vedl Skylink, po změně jeho majitele a integraci s konkurenčním CS Linkem je předsedou představenstva lucemburské M77 Group

Neklamali jsme zákazníky, hájí se šéf M77 Group

Ke klamání zákazníků podle Glisníka v souvislosti s plánovaným zavedením servisního poplatku nedocházelo. „Když jsme informace o Servisním poplatku zveřejnili v květnu letošního roku, činili jsme tak s velkým předstihem, protože jsme si byli vědomi toho, že v prodejnách jsou všude karty v balení obsahujícím informace o bezplatném příjmu bez časového omezení. A proto jsme taky stanovili ochrannou lhůtu bez platby Servisního poplatku dva roky od registrace karty. Aby si uživatel karty nemohl stěžovat, že za své peníze nedostal odpovídající hodnotu. Nedovedu si představit, jak lépe se dal přechod na Servisní poplatek ošetřit,“ říká Jaromír Glisník.

Reklamní kampaň slibující bezplatný příjem základních programů „napořád“, která pokračovala i po oznámení úmyslu Skylinku a CS Linku zavést servisní poplatek, se ale nelíbila Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ) k tomu, že zahájil s M77 Group správní řízení o klamavé reklamě. Podle Jaromíra Glisníka se ale M77 Group jako lucemburská firma ČTÚ nezodpovídá a tento úřad ji nemůže regulovat. Po fúzi původního provozovatele Skylinku, společnosti TradeTec, a provozovatele CS Linku, firmy Media Vision, do lucemburské „matky“ M77 Group totiž došlo k přesunu sídla operátora obou satelitních služeb do Lucemburska.


Foto: archiv DigiZone.cz

Český telekomunikační úřad vede s provozovatelem Skylinku a CS Linku už tři správní řízení, M77 Group ale tvrdí, že podléhá pouze lucemburským regulačním úřadům

Skylink ani CS Link nepodléhají českým regulačním úřadům

„Do fúze CS Linku a Skylinku byly společnosti Media Vision a TradeTec, které platformy provozovaly, českými právními subjekty. Byly registrovány jak u ČTÚ tak u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) v České republice. Přestože mnoho let poskytovaly služby i zákazníkům na Slovensku, nikdo se nepozastavoval nad tím, že podléhají pouze českým a nikoli slovenským regulátorům. U satelitní služby je to přece velmi logické. Satelitní signál nezná hranic a v otevřeném ekonomickém prostoru jakým je Evropská unie, platí, že firma provozující tyto služby podléhá regulátorům v místě svého sídla,“ namítá Glisník.

„31. března 2012 došlo k příhraniční fúzi Media Vision a TradeTec do mateřské společnosti M77 Group S.A. a tímto i k zániku obou bývalých společností. Je nasnadě, že satelitní platformy CS Link i Skylink od tohoto data podléhají regulačním orgánům Lucemburska,“ vysvětluje Glisník, který se od tohoto data stal předsedou představenstva M77 Group. Naopak firmy, které pro Skylink a CS Link zajišťují uplink některých programů z Prahy na Kavčích horách a na Barrandově podle Glisníka českým regulačním orgánům podléhají, ale ty nejsou s M77 Group majetkově propojeny. Jde o E4C Group (uplink na Kavčích horách) a slovenský Towercom (uplink na Barrandově), který má v Česku organizační jednotku. „Obě tyto společnosti jsou řádně registrovány u ČTÚ. Vzhledem k společnosti M77 Group S.A. se jedná o subdodavatele, kterých máme po Evropě více,“ říká Jaromír Glisník.


Foto: archiv DigiZone.cz

Jediný, kdo podléhá regulaci ČTÚ a má co do činění se Skylinkem a CS Linkem, jsou podle Jaromíra Glisníka firmy, které zajišťují uplink českých a slovenských programů na satelit

„Nevybírali jsme za kartu víckrát“

Opakované platby za jednu dekódovací kartu k bezplatným programovým nabídkám považuje Glisník za „produkt se službou v odpovídající kvalitě“. „Zákazník CS Linku, který si pořídil kartu za 1 999 Kč, jak píšete, ji bez poplatku může užívat minimálně po dobu 24 měsíců.
Pokud si koupil kartu roční za 600 Kč a doplatil 1000 Kč, opět bez poplatku může tuto kartu užívat minimálně po dobu 24 měsíců. Zkrátka jen ušetřil pár stovek oproti prvnímu případu.
Ani jeden z výše uvedených poplatků nepovažuji za zbytečný,“
pokračuje Glisník. Ani poplatek za kartu Výměna nepovažuje za zbytečný.

„Skylink na trh uvedl kartu Výměna v ceně 600 Kč, která má duální funkcionalitu – funguje jak v přijímačích s dekodérem CryptoWorks tak v přijímačích s dekodérem Irdeto. Uživatelé karet CS Link mají možnost si svou kartu vyměnit za tuto kartu Výměna a současně s výměnou odložit účinnost Servisního poplatku o dva roky. 600 korun je méně než 24×29 korun. Výměnou karty tedy lze významně ušetřit. Nikoho však k Výměně nenutíme. Karta CryptoWorks bude fungovat i nadále. Pouze placená nabídka bude od systému CryptoWorks odpojena. Proto výměnu karty všem zákazníkům doporučujeme,“ vysvětluje Glisník.


Foto: archiv DigiZone.cz

Jednorázový poplatek za kartu a pak už žádné měsíční platby? Dřívější sliby Skylinku a CS Linku už neplatí.

Přechod na Irdeto jsme avizovali už před pěti lety

Rovněž přechod od kódování CryptoWorks k Irdetu a výměnu přijímacích technologií Glisník nepovažuje za zbytečné a účelové jednání. „Skutečnost, že Irdeto končí podporu systému CryptoWorks je známa přes pět let. Proto jsme spustili nový systém podmíněného přístupu Irdeto. Obměna technologií je běžná ve všech oborech. Když přišly na trh CD přehrávače, ještě mnoho let se současně prodávaly gramofony. Podobně tomu je se satelitními přijímači,“ namítá šéf M77 Group. Dovozci přijímačů, které dokáží dekódovat jen vysílání ve CryptoWorksu podle Glisníka o konci tohoto vysílání dobře věděli, a proto postupně doprodávali skladové zásoby.

„Ale jak už jsem uvedl, karta Výměna funguje v přijímači CryptoWorks i Irdeto. Pokud si někdo za výhodnou cenu koupil přijímač s dekodérem CryptoWorks, může jej používat i nadále,“ hájí Glisník postup Skylinku i CS Linku. „Nemyslím si, že jsem vám uvedl cokoli nového. Řekl bych, že naše komunikace směrem k zákazníkům i prodejcům byla v posledních letech velmi otevřená. Nic jsme neskrývali. Zavedení Servisního poplatku jsme oznámili s dostatečným předstihem a učinili jsme všechna opatření pro to, aby se zákazníci necítili podvedeni,“ věří Jaromír Glisník. Jiného názoru je ČTÚ, který už podal podnět obdobnému úřadu v Lucembursku, aby se postupem M77 Group u nás zabýval.

111 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 10. 2012 16:17

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+