Více

Satelitní zpravodajské kanály na pozici 28,2 stupně východně

Satelit nám nabízí nespočet kanálů, z nichž si vůbec není jednoduché vybrat. Dále existuje mnoho družic a s tím souvisí problém najít ten správný program, který by diváka zaujal. Proto jsme pro vás připravili volný cyklus o tematických kanálech na satelitu. Po hudebních, filmových a dokumentárních kanálech na pozici 28,2 st. východně, kde parkují satelity Astra 2A, 2B, 2C a 2D a družice Eurobird (28,5 st. vých.), pokračujeme dnes zpravodajskými. Do hledáčku jsme zařadili programy CNN International, Sky News, Euronews, Islam News Channel, Al Jazzera International, Abu Dhabi TV a BBC Parliament.

CNN International

TV2 CNN perex

Kabelová zpravodajská síť (Cable News Network), známá spíše pod svou zkratkou CNN, je jedna z nejvýznamnějších na světě a zároveň pod ni patří stejnojmenná zpravodajská televize, založená Tedem Turnerem v roce 1980. V současné době jí vlastní společnost Time Warner. CNN představila jako první myšlenku čtyřiadvaceti­hodinového zpravodajského vysílání. V roce 2005 oslavila své pětadvacáté narozeniny. Diváci v USA si jí cení do té míry, že jí považují za kabelový zpravodajský kanál číslo jedna.

Sídlo CNN byste našli v Atlantě, Time Warner působí v New York City a studia jsou pak ve Washingtonu, D.C. V USA má tento zpravodajský kanál k dispozici 88.2 milionu domácností, po celém světě se však jeho zásah odhaduje na více než jeden a půl miliardy lidi ve 212 zemích a teritoriích po celém světě. CNN začalo vysílat 1. června 1980 a o pět let později vznikla CNN International.

V současné době vysílají i její další odnože, např. CNN Türk na satelitu Türksat 1C, kterou je možné zachytit i v Česku. Bezesporu nejznámější tváří dnešní CNN je moderátor Larry King se svou uznávanou talk show. CNN se též zapsala do povědomí veřejnosti, když jako první a vůbec jediná západní televize informovala o událostech v Perském zálivu v roce 1991 a o deset let později byla také u útoku na World Trade Center.

Sky News

TV2 Sky News perex

Sky News je další kanál, který patří do velkého mediálního domu. Zatímco CNN založil známý magnát Ted Turner, tento program nemá na starosti nikdo menší než samotný Rupert Murdoch. Plán spustit televizi byl oznámen Britské filmové a televizní akademii 8. června 1988, k realizaci došlo 5. února 1989 v 6 hodin ve­čer.

V prvních dnech operoval kanál pouze s malým rozpočtem, a to 40 milionů liber (plus 10 milionů režijní náklady). Murdoch však byl potěšený jeho úspěchy a nakonec ho později mnohonásobně navýšil. Pochválil ho např. i politik Vikomt Whitelaw, který ve Sněmovně lordů řekl, že Sky News má velmi vysokou reputaci také mezi odbornou veřejností a že bude příkladem i pro ostatní televize, jako je např. samotná BBC.

Sky News byl do listopadu 1997 jediným britským čtyřiadvaceti­hodinovým zpravodajským kanálem. Tehdy začal vysílat program BBC News 24. V březnu 2000 spustila Sky službu Sky News Active, která je k dispozici 24 hodin denně. Jde o interaktivní produkt, poskytující doplňkové informace k dění na obrazovce (počasí, hlavní události dne a zábavní průmysl). Je v ní také obsažena služba videa na požádání (VoD – video on demand). Od 24. října 2005 vysílá Sky News z nového studia a v širokoúhlém formátu 16:9.

EuroNews

TV2 Euronews perex

EuroNews je mnohojazyčná pan-evropská zpravodajská televize, která byla spuštěna 1. ledna 1993. Pokrývá všechny důležité světové události z evropské perspektivy. Poslední čísla hovoří o tom, že ve čtvrtém čtvrtletí roku 2005 byl EuroNews distribuovaný do 193 milionů domácností ve sto jednadvaceti zemích světa. CNN mělo v kabelu k dispozici pouze 119 milionů evropských domácnosti, 73 milionů BBC World a 69 milionů CNBC Europe. EuroNews používá u všech svých zpráv komentáře a nemá moderátory. Rubrika „Bez komentáře " je známá i českému divákovi. Inspirovala se jí zpravodajská ČT24. Jde o zpravodajství, které je zaměřené výhradně na vizuální obsah a není opatřeno doprovodným komentářem.

Kanál je také dotovaný z fondů Evropské unie a dostává od nich 5 milionů euro ročně. Velká pozornost je proto ve vysílání věnována také významným událostem právě z tohoto regionu. Zpravodajství je vysíláno v třicetiminutových blocích. Obsahuje také informace z burzy, finanční zprávy, sport, umění a kulturu, vědu, počasí a monitoring nejuznávanějších evropských novin. EuroNews vysílá aktuálně v sedmi jazycích: angličtině, francouzštině, němčině, italštině, portugalštině, ruštině a španělštině.

Al-Jazeera English

TV2 Al Jazeera International perex

Katarská zpravodajská televize Al-Džazíra English zahájila vysílání 15. listopadu 2006 ve 13 hodin středoevropského času. Centrálou stanice je katarské město Doha. Program využívají i další čtyři zpravodajská centra v Athénách, Londýně, Washingtonu a Kuala Lumpuru. Spolupracovníky má v dalších dvaceti městech světa. Značné zastoupení této stanice je i v Africe. Na černém kontinentu sídlí zpravodajové Al-Džazíry ve dvanácti metropolích, mj. v Káhiře, Nairobi, Johannesburgu či Harare. Jako jediná globální zpravodajská televize získala povolení zřídit stálou redakci v Zimbabwe. Zajímavostí je také to, že počáteční investici ve výši jedné miliardy dolarů poskytl katarský emír.

Abú Dhabi TV

TV2 Abu Dhabi perex

Abu Dhabi TV je arabská televizní stanice, která zahájila vysílání v roce 2000 ze stejnojmenného hlavního města Spojených arabských emirátů. Do povědomí diváků se zapsala především v roce 2003 díky zpravodajství z irácké války. O přízeň na arabském zpravodajském trhu bojuje s kanály Al Jazeera a Al Arabiya. Abu Dhabi TV je ovládaná společností Abu Dhabi Media Company, jednou z největších mediálních skupin na arabském trhu. Kromě stejnojmenné televize provozuje další tři satelitní televizní kanály, 7 rozhlasových stanic a 3 tištěná média. Kanál nabízí zpravodajský přehled přibližně každé tři hodiny, vysílá také politické debaty, denní události, kulturní a zábavní pořady, dramata a dokumenty.

BBC Parliament

TV2 BBC perex

BBC Parliament je britský kanál z rodiny BBC. Vysílá živě a přenáší jednání Horní (The House of Lords) a Dolní sněmovny (The House of Commons), Národního shromáždění Severního Irska , Skotského parlamentu a Velšského shromáždění. A příležitostně také Všeobecný církevní sjezd anglikánské církve. Kanál také vysílá zpravodajství z Evropského parlamentu. Předtím, než byl převzat BBC, byl známý jako Parlamentní kanál, ovládaný společností United Artists Cable a financovaný Společenstvím britských kabelových operátorů. Vysílání zahájil v roce 1992, BBC ho vlastní od roku 1998.

Parametry příjmu pro jednotlivé kanály najdete na webu LyngSat.com.

37 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 2. 2008 11:50

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+