Více

Bělorusko zakázalo tři televizní kanály kvůli dokumentu o Lukašenkovi

Tři televizní stanice v Bělorusku přišly o vysílací licenci za to, že odvysílaly dokument „The Ordinary President“ (Normální prezident) od estonského režiséra Yury Khashchavatskiho, kritizující běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka. Od 15. května tak nemohou vysílat programy 24DOK, Fenix-Art a NST, informoval server Rapidnews.

Všechny tři stanice nabízela placená satelitní platforma Kosmos TV a podle webu zatím není jasné, zda je zákaz vysílání trvalý nebo jen dočasný. Provozovatel televize 24DOK uvedl, že dokument o Lukašenkovi, určený původně jen pro tuto stanici, se na programu populární a hodně sledované komediální televize NST objevil omylem kvůli technické chybě na odbavovacím pracovišti.

Khashchavatski uvedl, že reakci běloruské strany očekával, ale pozastavil se nad tím, že nezasáhla už dříve, protože na kanálu 24DOK běželo už několik jeho dokumentů, které rozhodně neopěvovaly běloruský režim. Dokument „The Ordinary President“ mohli vidět i čeští diváci na loňském ročníku mezinárodního festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě.

Film vznikl začátkem roku 2006, před prezidentskými volbami v Bělorusku. Estonský štáb natáčel v metropoli Minsku a dalších městech od ledna do března, kdy volby s jasným výsledkem proběhly. Dokument odpovídá na otázku, jak je možné, že pro Lukašenka opět hlasovalo třiaosmdesát procent obyvatel. Film sleduje úsilí opozice, ukazuje oficiální propagandu, nechává zaznít názorům obyčejných voličů. Snímek ale není jen aktivistický, převládá v něm sarkasmus a výsměch arogantním manýrům bývalého ředitele kolchozu a dnes posledního evropského autokrata, charakterizoval snímek program loňského festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+