Hlavní navigace

Andruško, Železný, Konrád… Kdopak nám tam ještě zbývá?

16. 3. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Za poslední půlrok se vyměnili ředitelé tří ze čtyř největších televizí v zemi. A ani Petr Dvořák nemá po loňských předčasných parlamentních volbách křeslo šéfa České televize jisté.

Snad nikdy v historii duálního vysílání v České republice se nestalo, že by krátce po sobě skončili generální ředitelé všech velkých komerčních televizí. Za poslední půlrok jsme svědky odvolání ředitele Novy Jana Andruška, šéfa TV Barrandov Vladimíra Železného a FTV Primy Martina Konráda. A ani generální ředitel České televize Petr Dvořák to nemá po loňských předčasných parlamentních volbách lehké, příští týden mu nová politická garnitura zvolí šest nových členů Rady ČT – kontrolorů, kteří mohou být začátkem jeho pádu.

Tolik ředitelských odchodů za sebou nevěští nic dobrého pro celý český televizní trh. Nejvyšší manažeři se mění v době, kdy televize jako médium musí řešit otázku svojí další existence. Stále častěji se objevují různé videoslužby, které chtějí klasické lineární televizní vysílání nahradit. Pomalu každý kvartál startuje nějaká nová videotéka nebo inovuje některá ze stávajících, placené televizní služby stále více sází na televizní archivy a TimeShift… Největší česká IPTV služba O2TV dnes a denně masíruje v kampani diváky, že nemusí sledovat televizní stanice v reálném čase, protože si u ní mohou přehrát všechny pořady za 30 hodin zpět kdykoli na to budou mít čas.

Situace není růžová ani na trhu s televizní reklamou. Nova se jen pozvolna vzpamatovává z loňského experimentu se skokovým zdražením a zrušením bonusů, což vedlo k masivnímu úprku inzerentů ke konkurenci. Vydělala na tom Prima, byť ve sledovanosti se jí loni dvakrát moc nedařilo a dlouhé reklamní bloky jí v tom také nepomohly. Letos Prima nemá ani sledovanost, ani tolik reklamy jako loni a její situace začíná být neúnosná. Zachrání ji návrat Marka Singera, který předloni odcházel právě včas, kdy se začala situace lámat v neprospěch Primy? Těžko říct.

TV Barrandov je kapitolou samotnou pro sebe. Která televize by přežila výměnu pěti generálních ředitelů v průběhu pouhých dvou let? Kdy každý šéf vydržel v jejím čele maximálně pět měsíců? Za takovou dobu se dá možná připravit nějaká programová strategie, ale už ji neuvedete do praxe, nebo maximálně tak zjistíte první výsledky sledovanosti programových novinek, na jejichž základě se ale dají přijímat jen zbrklá rozhodnutí – jako to z tohoto týdne o odvolání Vladimíra Železného. Ale Barrandov vydržel už leckteré ředitele, tak ho zřejmě může řídit i bývalá šéfka České pošty…

Na to, jaké se v televizním byznysu točí peníze, jsou české televize až příliš nestabilní. Zřejmě si zvykly na velmi lehký výdělek a vleklá ekonomická krize je postupně doběhla. Šest let od začátku krize je opravdu nejvyšší čas přestat s nesmyslnými personálními rozhodnutími a experimenty a zaměřit se na to, co jednotlivým televizním skupinám funguje. Asi nejlépe to pochopilo nové vedení Novy, když pozastavilo výrobu některých pořadů a soustředilo se na stabilizaci nejvýkonnějších formátů. Nova se postupně vyhrabává z toho nejhoršího, a to si před sebou vleče kuličku v podobě neuvěřitelně vysokého dluhu, u kterého je problém splatit jenom úroky.

BRAND24

Blbé je, že v tom nestabilním televizním světě se nemůžeme spoléhat ani na takovou stálici, jakou je veřejnoprávní televize. Ředitel Dvořák dělá vše, co může, aby každý den upozorňoval na vynikající výsledky své práce (třeba 6. března Česká televize vydala hned pět tiskových zpráv o svých úspěších!). Jenže pokud se současná vládní koalice rozhodne, že chce na Kavčích horách někoho jiného, nepomůžou současnému řediteli ani všichni lobbisté světa. Položme si však čistě hypotetickou otázku: koho místo něj? A co to bude znamenat pro Českou televizi a český televizní trh jako takový? Jenom další destabilizaci.

Český mediální trh zkrátka obchází panika. Naplno už propukla mezi vydavateli novin, což se dá při pohledu na meziroční poklesy prodaného nákladu celkem chápat. Panikaří i rádia, jenom to není tolik vidět, protože se o nich zase tolik nepíše. Panikaří internet, ačkoli reklamní výdaje do něj nadále rostou, ovšem tempo už není zdaleka tak závratné a inzerentům jde hlavně o masový zásah, nikoli specifické cílové skupiny. Do televizí pronikla panika úplně naposled, ale nezdá se, že by byla slabší než u vydavatelů. Dočkáme se tedy řady nových piditelevizních projektů od zhrzených ředitelů? Bývalí šéfové a manažeři tiskových koncernů si libují v internetových médiích a titulech pro tablety. Trošku se děsím, s čím přijdou zhrzení televizní ředitelé.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).