Hlavní navigace

Agrofert rok po vstupu do Rádia Impuls inkasoval první desítky milionů korun

24. 9. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ GRAFY – Je to poprvé, co si skupina Andreje Babiše sáhla na peníze z Rádia Impuls, předloňský zisk se rozhodla ponechat nerozdělený.

Za Babiše vzrostl zisk, tržby ale klesly

Půldruhého roku po vstupu skupiny Agrofert vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše (ANO) do nejposlouchanějšího českého Rádia Impuls putovaly první výnosy na účty nového majitele. Z loňského zisku společnosti Londa, která vedle Impulsu provozuje i pražské rádio RockZone 105,9 FM a středovlnnou stanici Český Impuls, si Agrofert rozhodl odebrat takřka 90 procent. Loni, krátce po svém vstupu do Londy, přitom ponechal veškerý zisk firmy nerozdělený. Rádio Impuls a jeho sesterské stanice totiž v roce 2013 vydělaly vůbec nejméně peněz od svého vzniku, „pouhých“ 28,5 milionu korun. Babišova „ozdravná kůra“ ale přinesla Impulsu po dvou letech poklesů výrazný nárůst zisku srovnatelný s rokem 2012. Nejlepší léta má ale Londa za sebou, v rekordním roce 2008 vykázala zisk dokonce 136 milionů korun.

Loňský růst tržeb přišel i přes to, že provozovateli Rádia Impuls pátý rok po sobě klesaly tržby: v roce 2014 se dostaly na druhou nejhorší úroveň od roku 2002. Londa inkasovala 180 milionů korun, polovinu oproti rekordnímu roku 2009, kdy utržila 370 milionů korun. Zlom přišel v době, kdy na Českou republiku dopadla světová ekonomická krize. Od let 2008/9 se ekonomické výsledky nejposlouchanějšího českého rádia, které v té době ovládala německá společnost Eurocast, jenom zhoršovaly. Prodej do rukou Andreje Babiše tedy přišel ve chvíli, kdy se výsledky hospodaření majitele Rádia Impuls dostaly na nejhorší hodnoty za jeho existenci, byť stanice nadále zůstávala v černých číslech a nic nenasvědčovalo tomu, že by se měla propadnout do ztráty.

Jak se dařilo Impulsu před Babišem?

Londa uzavřela loňský rok ziskem 67,7 milionu korun, z toho 60 milionů bylo k 30. červnu vyplaceno jako podíl na zisku Agrofertu. Ve zbývající části ve výši 7 673 834,16 Kč se zisk ponechává nerozdělený a bude vykazován v rámci rozvahové položky A.IV.1 Nerozdělený zisk minulých let, uvedl provozovatel v rozhodnutí o rozdělení zisku, které se objevilo ve Sbírce listin. Výsledky hospodaření neovlivnilo loňské rozhodnutí Agrofertu ukončit letitou spolupráci Rádia Impuls s mediazastupitelstvím Regie Radio Music (RRM) konkurenčního rozhlasového domu Lagardère Active ČR. Impuls přešel k novému mediazastupitelství Radio United Services až od ledna letošního roku, takže tato strategická změna se projeví až v účetní uzávěrce za letošní rok.


Graf: DigiZone.cz

Vývoj ročních tržeb společnosti Londa od roku 2002 po současnost

Loňský prodej Rádia Impuls do rukou Agrofertu a následné „racionalizační kroky“ se prakticky nijak neodrazily na poslechovosti stanice, která se už léta drží na pozici rozhlasové jedničky českého trhu. Tedy v denních číslech poslechovosti, v nichž se Impuls dlouhodobě pohybuje na hranici jednoho milionu posluchačů. V týdenní poslechovosti, která je důležitá z hlediska prodeje reklamních časů, Impuls od loňského vstupu Agrofertu klesal. Za poslední rok přišel o 153 tisíc posluchačů týdně, což je mimochodem celkový týdenní počet posluchačů celoplošného veřejnoprávního okruhu Český rozhlas Vltava. Jak je ale patrné z hospodářských výsledků, ani tento pokles se neodrazil v ziscích Londy, byť tržby společnosti také klesaly. Impulsu se však v týdenních číslech začínají blížit konkurenční Evropa 2, Frekvence 1 a Radiožurnál.

UX DAy - tip 2


Graf: DigiZone.cz

Vývoj ročních zisků společnosti Londa od roku 2002 po současnost

Frekvence 1 ohlásila útok na pozici lídra

Na pozicích prvních čtyř nejposlouchanějších českých rádií v Česku je těsněji už delší dobu. Skupina Lagardère navíc nedávno vyhlásila ambici protlačit svoje rádio Frekvence 1 na pozici jedničky na trhu na úkor Impulsu. Výrazně tomu přizpůsobuje svůj program, který do značné míry kopíruje úspěšný Impuls. Na rozdíl od něj se ale Frekvence 1 a celá skupina Lagardère poslední léta propadají do účetních ztrát, k nimž ještě přispělo loňské rozhodnutí Impulsu ukončit spolupráci s mediazastupitelstvím RRM. To tak rázem přišlo o pozici jedničky na trhu, když v celkovém týdenním zásahu přišlo o dva miliony posluchačů (kleslo z pěti na tři miliony posluchačů týdně). RRM muselo reagovat spojením se svým dosavadním hlavním rivalem MMS a vytvořením společného produktu Radiohouse, který se stal absolutně nejsilnějším rozhlasovým mediazastupitelstvím v Česku.

Radio United Services, ke kterému od letošního roku přešel Impuls, je z jednotlivých mediazastupitelství dvojkou trhu hned po MMS, jeho zásah je větší než u RRM. Na součet RRM a MMS ale zdaleka nemá (Radiohouse oslovuje 5,3 milionu posluchačů týdně, Radio United Services pouze 3,3 milionu a z toho skoro dva miliony připadají na Rádio Impuls). Pozice všech mediazastupitelství jsou od loňských otřesů českého rádiového trhu „zabetonované“ a změní je až rozhlasová digitalizace, která by měla otevřít dveře novým hráčům a většímu množství celoplošných rádií. Nyní v Česku vysílají celoplošně pouze tři programy Českého rozhlasu (Radiožurnál, Dvojka a Vltava), Rádio Impuls, Frekvence 1 a fakticky i Evropa 2, která se však skládá z několika regionálních stanic a nemá celoplošnou licenci.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).