Více

3D efekt nemusí na některé diváky vůbec působit

Ač tomu někdo nemusí věřit, tento titulek má úplnou pravdu. Patříte-li totiž mezi televizní diváky, kteří jsou postiženi některou z očních vad, mezi které patří například tupozrakost, máte zkrátka smůlu. Tento stav jste si nezavinili sami a může vás to i štvát. To je ale tak všechno. Nasadíte si speciální trojrozměrné brýle a zjistíte, že zatímco ostatní diváci vidí obraz ve 3D, vy se díváte na klasickou televizi, která je bez patřičného doplňku rozmazaná nebo má posunutý obraz, popřípadě je rozpůlený uprostřed na dvě části.

Lukáš Polák

Ilustrace: Nenad Vitas

Už začátkem letošního roku jsem si řekl, že nejet na letošní ročník největšího veletrhu spotřební elektroniky IFA by byla škoda. Šlo totiž o jubilejní padesátý a navíc se měl nést v duchu 3D revoluce v televizní zábavě. Původně jsem si myslel, že budu věnovat svou pravidelnou nedělní glosu něčemu jinému, ale fakt, který jsem si ověřil v Německu, mě přesvědčil o tom, že je správné se této skutečnosti věnovat. Jelikož bylo, a ještě pravděpodobně bude, veletrhu IFA na serveru DigiZone.cz dost, rád bych se zaměřil spíše 3D zobrazování jako takové. 3D televize je u výrobců elektroniky v letošním roce jasným hitem. Jak zaznělo ve včerejší,. i když poměrně chudé reportáži České televize ve zpravodajské relaci Události, kdo nemá 3D televizi, jako by nebyl. Problém je v tom, že na některé diváky nemusí 3D efekt vůbec působit. Sice jsem to již na naše webové stránky jednou psal, ale klidně to udělám znovu. V osmdesátých a na začátku devadesátých let, když jsem byl ještě malý, jsem poměrně často trpěl různými vadami a často navštěvoval očního doktora.

Též jsem prošel několika operacemi levého oka a nosil okluzor (krytku na oko), aby se mi to nemocné posílilo. Bohužel se nezadařilo a moje levé oko zůstalo tupozraké. Pokud někdo netuší, jak se s takovým okem žije, pak vězte, že vám to sice život nijak zvláště neztěžuje, ale přesto je pak oko slabší, přečtete s ním pouze hodně velká písmena, a kdybyste přišli o oko zdravé, měli byste pravděpodobně velký problém a byli vyřazeni z běžného života, protože přesto, že byste viděli, nedokázali byste se například zorientovat na informačních tabulích v hromadných dopravních prostředcích a podobně. Tímto oslím můstkem bych se chtěl dostat k hitu letošního roku, kterým je 3D zobrazování. Na veletrhu IFA jsem se zastavil u několika světových značek, kde jsem měl možnost si tento efekt vyzkoušet. Například v hale, kterou měla pronajatou společnost Sony, byla velká projekční plocha, kde se většinou pohybovali nadšení Japonci a záběry jim kouzlily úsměvy na tvář. Já jsem nechápal. Když jsem si totiž nasadil speciální 3D brýle, jediné, co jsem viděl, byl dvojrozměrný obraz. Náš externista a můj kolega Česmír Polák se mě ptal: Ty to nevidíš? Bohužel musela být moje odpověď záporná.

Stejný efekt na mě měla v podstatě i 3D televize od společnosti Philips, v jejíž hale jsem na veletrhu IFA měl možnost navštívit improvizovaný projekční sál, ve kterém běžely ukázky z různých filmů, mezi kterými nechyběla například nejnovější Alenka v říši divů od režiséra Tima Burtona. Za celou dobu na mě zapůsobil v této sekvenci jediný efekt. Byl jím jakoby vytasený meč ven z obrazovky. Této skutečnosti nechtěl příliš uvěřit ani senior manager pro komunikaci této společnosti pro střední a východní Evropu Jiří Hauptmann, který nás osobně po pavilonu provázel. Upřímně mohu říci, že ze 3D, která jsem si měl možnost vyzkoušet, a že už jich pár bylo, na mě zapůsobila zatím pouze jediná značka. Vzhledem k tomu, že bych někomu nerad dělal reklamu a byl případnými diskutéry-provokatéry osočen z toho, že jsem se jí zaprodal, nebudu jmenovat. Chci tím spíše říci to, že v oblasti 3D budeme ještě muset ujít dlouhou cestu, než se 3D televize dostane i k nám – postiženým. Pro mě, bohužel, zůstává stále důležitá kvalita obrazu ve 2D a design jednotlivých výrobků.

Anketa

Odradí podle vašeho názoru některé uživatele možné problémy se zobrazením 3D?

42 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 9. 2010 14:06

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+