Více

23 redaktorů zpravodajství si stěžuje Radě ČT, vedení televize mluví o “anonymu”

TEXT STÍŽNOSTI UVNITŘ – “Vydávat stížnost za anonymní je daší hrubou manipulací se skutečností. Jména všech signatářů zná předseda Rady ČT Milan Uhde,” řekl serveru DigiZone.cz odborář Adam Komers.

Stížnost na praktiky vedení zpravodajství České televize podala víc než dvacítka nespokojených redaktorů. Generální ředitel ČT Petr Dvořák mluví o “anonymní stížnosti”, kterou se bude “vážně zabývat”. Tím však nadzvednul ze židle televizní odbory, které za stížností rovněž stojí. “Že vedení ČT vydává onen podnět za anonymní, je další hrubá manipulace se skutečností. Jména všech signatářů zná předseda Rady ČT Milan Uhde, tato informace i důvody, proč tomu tak je, jsou v podnětu jasně uvedeny,” řekl serveru DigiZone.cz šéf regionálního zpravodajství ČT a odborář Adam Komers.

DOKUMENT: Stížnost 23 redaktorů zpravodajství ČT adresovaná Radě ČT (via iDnes.cz)

“Po několika minulých negativních zkušenostech jsme zkrátka chtěli eliminovat tlak vedení na jednotlivé zaměstnance ČT,” vysvětluje Komers, proč jsou stížnost a její signatáři neveřejnou informací. Text stížnosti na žádost DigiZone.cz odmítnul poskytnout s tím, že je adresovaná pouze Radě ČT, dopoledne jej však zveřejnil server iDnes.cz. Kavčí hory ráno prostřednictvím oficiální tiskové zprávy oznámily, že se stížností budou zabývat a pro posouzení výhrad k postupu vedení zpravodajství si přizvou nezávislého auditora. Stížnost se týká zvýhodňování zástupců některých politických stran a proudů ve vysílání ČT 24, zejména pak politiků blízkých prezidentovi Miloši Zemanovi.

ČTĚTE TAKÉ: Pavlína Kvapilová definitivně končí v ČT, dostala výpověď pro nadbytečnost

„Dnes jsem měl možnost nahlédnout do anonymní stížnosti adresované Radě ČT, která obsahuje dílčí výhrady k práci redakce zpravodajství. O tom, že někteří ze sedmi set zaměstnanců ČT 24 mají výtky k určitým reportážím, jsem věděl již od své schůzky s moderátorkou Danielou Drtinovou ze dne 12. srpna a následně ze schůzky s celým vedením zpravodajství a všemi moderátory dne 16. září. Požádal jsem je proto o konkrétní materiál, který by jejich podněty shrnul, avšak žádný text jsem ani přes opakované přísliby nikdy neobdržel,” uvádí v tiskové zprávě generální ředitel ČT Petr Dvořák.

NAPSALI JSME: Pavlína Kvapilová skončila ve vedení České televize, Petr Dvořák ji odvolal

“Veškeré výhrady byly prezentovány pouze prostřednictvím různých vyjádření nebo rozhovorů v některých tiskových nebo internetových médiích. Teprve dnes jsem mohl zhlédnout text, pod kterým byli podepsáni pouze dva z deklarovaných třiadvaceti zaměstnanců České televize, Daniela Drtinová a člen vedení televizních odborů Adam Komers,“ dodal Dvořák. „Jejich výhrady, byť na první pohled zcela vytržené z kontextu, nicméně beru vážně. Požádal jsem proto o vyjádření ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala a rozhodl jsem se, že k posouzení těchto dílčích výhrad přizvu nezávislého a důvěryhodného auditora.” Výtky posoudí i Etický panel ČT.

K VĚCI: K obavám týmu Událostí, komentářů se přidal první člen vedení ČT: Pavlína Kvapilová

„Veškeré analýzy vyváženosti a objektivity našeho zpravodajství, které máme k dispozici, jednoznačně deklarují, že v tomto směru nedochází ze strany České televize k žádným zásadním pochybením,“ namítá ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal. „Intenzivně pracujeme na tom, abychom udrželi vysokou důvěryhodnost našeho zpravodajství, která je nesrovnatelná se zpravodajstvím komerčních stanic nebo s úrovní důvěryhodnosti tiskových nebo internetových médií. Velice mě proto překvapuje, že někteří editoři, kteří mají být údajně součástí anonymní skupiny podporující podnět podaný Radě ČT, nyní zveřejňují své výtky i k rok starým reportážím.”

K TÉMATU: Odbory ČT: odvolání Drtinové z Událostí, komentářů může mít politické pozadí

Stejní editoři podle Šámala nesou velký díl zodpovědnosti a spolurozhodují o vysílání. “Vždy jsem předpokládal, že za svou prací i za jejími výsledky stojí. Za zarážející považuji rovněž to, že člen vedení redakce zpravodajství Adam Komers, který měl každý den možnost vyjadřovat své připomínky a výhrady, se nyní účelově staví do role stěžovatele. Navíc, ve výhradách, které jsem si mohl přečíst, dominovaly pouze výtky směrem k jedinému politickému subjektu, což je pro mě v objemu reportáží, které každý den vyrobíme, a v počtu politických i nepolitických subjektů, kterým se průběžně věnujeme, rovněž znejišťující.”

Šámal podle svých slov vítá, že se jednotlivými stížnostmi bude zabývat nezávislý auditor, který posoudí jejich relevantnost. “Jsem následně připraven generálnímu řediteli na základě těchto závěrů předložit konkrétní návrhy opatření v redakci zpravodajství a doufám, že celý tento proces přispěje k dalšímu posílení důvěryhodnosti ČT 24. Věřím, že motivací všech anonymních i dvou podepsaných stěžovatelů je hlavně zlepšení a podpora transparentnosti a vyváženosti zpravodajství ČT, o kterou se od mého opětovného nástupu do ČT před dvěma lety intenzivně snažíme, a že uvedená aktivita nemá za cíl využít současné rozjitřené politické situace k podkopání autority současného vedení redakce zpravodajství,” dodal šéf zpravodajství ČT.

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 10. 2013 18:40

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+